De Thonetlaan in district Antwerpen:
Op 1 juli 2011 (jaarnummer 11722) besliste het college om de principes van het project 'snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen' goed te keuren. De coördinatie van dit project gebeurt binnen de 'stedelijke Staten-Generaal van de verkeersveiligheid in Antwerpen' die bestaat uit verschillende partners die samenwerken voor een veiliger Antwerpen.
Op 7 februari 2014 (jaarnummer 1346) besliste het college om de werkwijze aan te passen en te werken met een prioriteitenlijst.
Op 4 juli 2014 (jaarnummer 7157) besliste het college om maatregelen te laten uitvoeren in de Thonetlaan.
Naar aanleiding van een brief van de GO! Scheepvaartschool-Cenflumarin werd besloten om de onveilige situatie aan te pakken.
Er is veel schoolgaand verkeer dat van het veer of het dubbelrichting fietspad oversteekt. Naast het schoolgaande verkeer is er ook woon-werk verkeer dat gebruik maakt van de oversteek tussen het veer en de school, om via het terrein op de Gloriantlaan uit te komen. De desbetreffende oversteek aan de Thonetlaan heeft momenteel geen markering. Voetganger en fietser moeten bij het oversteken afbuigen om zo langs de rotonde van jerseys tegen het autoverkeer in de ingang van het schoolterrein te bereiken. De maximumsnelheid aan de oversteek voor het doorgaand verkeer is 50 km per uur en er zijn snelheidsremmers. Er wordt geconstateerd dat de oversteekvoorziening voor zwakke weggebruikers op dit punt onvoldoende is.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om via een proefopstelling, voor een periode van minimaal zes maanden, een veilige oversteek voor voetganger en fietser te voorzien tussen het veer en de school. Dit zal gerealiseerd worden door de ovonde (ovale rotonde) dicht te zetten en ook dit deel van de ventweg enkelrichting te maken. Ook wordt voorgesteld om het traject voor en na de oversteek schoolzone 30 te maken met de daarbij behorende signalisatie en rijbaankussens als snelheidsremmers. Om het veer en de school toegankelijk te houden voor nooddiensten wordt de middengeleider met asverschuiving aangepast.
Om de veiligheid van alle weggebruikers in de Thonetlaan - tussen het Frederik van Eedenplein en de Charles de Costerlaan - te verbeteren, worden verschillende maatregelen voorgesteld.
Voor voetgangers en fietsers, komende van de veerpont en het dubbelrichting fietspad, wordt een oversteekplaats voorzien met zebramarkering. Hiermee wordt gezorgd voor zichtbaarheid van de zwakke weggebruiker, conflictpresentatie en voorrang van de voetganger.
Om de verkeerssituatie overzichtelijker te maken en verkeersmodaliteiten te scheiden, wordt ook het gedeelte van de ventweg aan de ovonde enkelrichting. Hiervoor wordt de afbakening met jerseys aangepast tot één (1) inrit voor auto’s, wat de voorwaarde als enkelrichting straat duidelijk maakt aan de bestuurder.
Er wordt voor de voetganger een klein deel verharding aangebracht zodat deze recht kan oversteken naar het voetpad en zo min mogelijk in conflict komt met de automobilist.
Om de veiligheid voor schoolgaand verkeer te verbeteren, wordt het traject van de oversteek een schoolzone-30 met rijbaankussens om dit snelheidsregime af te dwingen. De schoolzone-30 wordt aangeduid met de nodige signalisatie, verkeersborden en grondstickers.
De parkeerbalans neemt in theorie af met 8 plaatsen als je ervan uitgaat dat men tegen ter hoogte van de ovonde parkeert aan de borduur. Dit is momenteel echter niet het geval omdat er meer dan voldoende haakse parkeerplaatsen en langsparkeerplaatsen in deze ventweg liggen.
De verkeerspolitie heeft op 16 februari 2023 dit plan gunstig geadviseerd.
Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Thonetlaan, tussen de Charles de Costerlaan en het Frederik van Eedenplein.