Terug
Gepubliceerd op 26/09/2023

2023_DCAN_00498 - District Antwerpen. Burchtse Weel. Missing link Fietssnelweg F4 en aanleg fiets- en ecotunnel. SWPR13871 - Unieke verantwoordingsnota en definitief ontwerp. Advies - Kennisneming

districtscollege Antwerpen
ma 25/09/2023 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Verontschuldigd

Samuel Markowitz, districtsschepen

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2023_DCAN_00498 - District Antwerpen. Burchtse Weel. Missing link Fietssnelweg F4 en aanleg fiets- en ecotunnel. SWPR13871 - Unieke verantwoordingsnota en definitief ontwerp. Advies - Kennisneming 2023_DCAN_00498 - District Antwerpen. Burchtse Weel. Missing link Fietssnelweg F4 en aanleg fiets- en ecotunnel. SWPR13871 - Unieke verantwoordingsnota en definitief ontwerp. Advies - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

In het kader van de werken van de Oosterweelverbinding (gedeelte Linkeroever) wordt onder meer een belangrijk fietsknooppunt ter hoogte van de Laarbeek op de grens van Zwijndrecht en Antwerpen gerealiseerd. Tevens wordt de fietssnelweg F4 vanuit het nieuwe Ringfietspad, langs de spoorlijn Antwerpen – Gent, verder gerealiseerd in westelijke richting. De werken voorzien echter niet in een aansluiting van het fietsknooppunt en de fietssnelweg op de aanwezige fietsinfrastructuur.

Het college adviseerde de vergunningsaanvraag voor de werken van de Oosterweelverbinding (gedeelte Linkeroever) op 13 januari 2017 (jaarnummer 371). Vlaanderen verleende de vergunning uiteindelijk op 15 december 2017 (dossiernummer omgevingsloket 20162260).

Op 8 februari 2019 (jaarnummer 1182) heeft het college kennisgenomen van het verslag van de provinciale werkgroep van 14 december 2018 waarin de beslissing aangaande de functionele routes binnen het fietsnetwerk Linkeroever werd genomen.

Het studiebureau S.C.E.S. nv (Canadaring 30, 8310 Brugge (Assebroek), ondernemingsnummer BE0428473051) maakte in opdracht van Lantis een unieke verantwoordingsnota met definitief ontwerp op voor de aansluiting (missing link) met de aanwezige fietsinfrastructuur.
De opdracht ‘BAM 2021-122 Studieopdracht: missing links fietssnelwegen te Antwerpen’ bestond uit twee percelen, perceel 1 was de Fietssnelweg F4, inclusief fietstunnel onder spoorweg. Op 9 februari 2022 is het bestek gepubliceerd. Op 13 april 2022 zijn de offertes ingediend. Op 10 mei 2022 keurde het Management Comité van Lantis de offerte goed. Op 16 juni 2022 werd de gunningsbrief verstuurd.

Het college keurde op 15 september 2023 (jaarnummer 6344) het definitief ontwerp en de unieke verantwoordingsnota van 22 juli 2023 voor de realisatie van de ‘missing link’ fietssnelweg F4 en de aanleg van een fiets- en ecotunnel ter hoogte van de Bruchtse Weel, district Antwerpen, goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu de unieke verantwoordingsnota en het definitief ontwerp ter kennisname voor.
Afspraken met betrekking tot beheer en onderhoud van de nieuwe infrastructuur zullen tussen Lantis en stad Antwerpen in een nog op te maken overeenkomst worden vastgelegd.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten/budget/mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Het ontworpen tracé van de fietssnelweg F4 is buiten de projectgrens van de werken van de Oosterweelverbinding gelegen en lost de missing link op tussen het reeds aanwezige deel van de fietssnelweg F4 op grondgebied van de gemeente Zwijndrecht en het deel dat onderdeel is van de Oosterweelverbinding. Gelijktijdig wordt een aantakking op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) langs de Laarbeek, haaks op de fietssnelweg gerealiseerd door op grondgebied van stad Antwerpen een fietstunnel inclusief toegangen onder de spoorlijn aan te leggen. Daarbij wordt – met het oog op de ecologische optimalisatie – ook nog een ecotunnel aangelegd onder de spoorlijn om een natte verbinding te vormen tussen Burchtse Weel en Blokkersdijk. Fiets- en ecotunnel worden ruimtelijk gescheiden van elkaar gerealiseerd. Het is de ambitie om de werken naadloos te laten aansluiten aan de realisatie van de werken van de Oosterweelverbinding. De volledige projectomschrijving is opgenomen in de unieke verantwoordingsnota als bijlage van dit besluit.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • dubbelrichtingsfietspad van 4,5 m breed met middenmarkering (fietssnelweg F4);
  • dubbelrichtingsfietspad van 4 m breed met middenmarkering (haaks op de fietssnelweg F4);
  • op dubbelrichtingsfietspaden een middenlijn voorzien volgens de standaard gehanteerd door provincie op fietssnelwegen. Nabij afslagpunten en uitsplitsingen een aantal meter volle witte middenlijn voorzien; 
  • aansluiting op “Zandweg” en “fietspad Lantis (niet in deze aanneming)” voorzien van richtingspijlen, haaientanden, voorrangsbord en een aantal meter volle witte middenlijn.

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 0 plaatsen in de bestaande toestand naar 0 plaatsen in de nieuwe toestand. 

Bomenbalans
Neutraal (geen rooien of aanplanting van bomen voorzien binnen het dossier).

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Het afstromend hemelwater van de verharding van het nieuwe fietspad infiltreert volledig in de groenzone ter plaatse. Door de aanleg van een ecotunnel worden de groenzones gelegen ten noorden en zuiden van de spoorlijn met elkaar verbonden. 

Omgevingsvergunning

Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist. 

Adviezen

Projectstuurgroep (PSG) van 16 juni 2023 (digitaal) Gunstig onder voorwaarden

Eindbeslissing bij consensus:

De PSG bereikte een consensus over voorliggend ontwerpplan mits kleine aanpassingen worden aangebracht.  De aangepaste plannen en unieke verantwoordingsnota werden aan de leden van de PSG op 29 juni 2023 overgemaakt. De formele goedkeuring gebeurde via e-mail op 22 juli 2023. Er werd geen nieuwe PSG voorzien.

Commissie Openbaar Domein van 30 mei 2023 Gunstig onder voorwaarden

Advies gunstig op het definitief ontwerp op voorwaarden dat bij de uitwerking voor de indiening van de omgevingsvergunning:

  • In overleg met MV/Sociaal-ruimtelijke Veiligheid en SW/MOB, alsook de gemeente Zwijndrecht, de inrichting en aankleding van de tunnel wordt herbekeken, in functie van verhoging van de ruimtelijke veiligheid van de fietstunnel;
  • De “look-and-feel” van de fietsverbinding minimaal wordt afgestemd op de fietsinfrastructuur binnen Ringpark West;
  • Onderzocht wordt op welke manier het veiligheidsgevoel en het beheer kan verbeterd worden (verlichting (vandalisme bestendig), toezichtcamera’s, (wand)afbeeldingen, grafitti bestendigheid…);
  • De lichtkoepels overrijdbaar uitgevoerd worden;
  • De afmetingen van schrikstroken cfr. maatvoering fietsvademecum gedimensioneerd worden;
  • De aansluiting van de fietslink met de Zandstraat wordt herbekeken in overleg met SW/MOB en SW/PR;
  • De bermen van de wadi, in functie van beheer, worden herbekeken in overleg met SB/Groen, rekening houdend met de nodige veiligheidsregels (o.a. helling niet steiler dan 10° of 17,6%).

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010104 - Ambitieuze Modal Split (OV + fiets)

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van het definitief ontwerp en de unieke verantwoordingsnota van 22 juli 2023 voor de realisatie van de ‘missing link’ fietssnelweg F4 en de aanleg van een fiets- en ecotunnel ter hoogte van de Bruchtse Weel, district Antwerpen. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20230524_13781_01_bestaande_toestand.pdf
  • 20230524_13781_02_ontworpen _toestand.pdf
  • 20230524_13781_03_typesnedes_plan.pdf
  • 20230524_13781_aansluiting_zandstr.pdf
  • 20230524_13781_Dwarssnedefietstunnelmetnissen.pdf
  • 20230524_13781_Langssnede met nissen verlichting.pdf
  • 20230524_13781_Langssnede.pdf
  • 20230524_13781_PompputEnOverstorten.pdf
  • OMGV-FM032-SCG-NOT-W22-000002-20230616 nota PSG-2.0-GAB.pdf