Terug
Gepubliceerd op 14/11/2023

2023_DCAN_00607 - Anselmostraat en Lange Lozanastraat. Wegeniswerken. SWOU10829 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 13/11/2023 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2023_DCAN_00607 - Anselmostraat en Lange Lozanastraat. Wegeniswerken. SWOU10829 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2023_DCAN_00607 - Anselmostraat en Lange Lozanastraat. Wegeniswerken. SWOU10829 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

projectdefinitie en concept

goedkeuring districtscollege 

19 december 2016

913

projectdefinitie en concept- mobiliteitsvoorwaarden

goedkeuring college 

20 januari 2017

114

voorontwerp

goedkeuring districtscollege

26 oktober 2020

590

adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

17 oktober 2022

 

Het districtscollege keurde in zitting van 26 oktober 2020 (jaarnummer 590) het voorontwerp voor de Anselmostraat en de Lange Lozanastraat, district Antwerpen, goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling en het studiebureau Arcadis hebben het voorontwerp vertaald in een definitief ontwerp.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Anselmostraat en Lange Lozanastraat zijn lokale straten.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling en het studiebureau Arcadis maakten een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht:

  • Op het kruispunt van de Anselmostraat met de Sanderusstraat en Jozef de Bomstraat zijn de verkeerslichten weggenomen. Deze worden vervangen door een verkeersplateau. Aan de oostzijde van dit kruispunt worden de Sanderusstraat en de Jozef de Bomstraat doodlopend gemaakt, hierdoor komt er ruimte vrij om deze zone als plein in te richten. Hier wordt ingezet op ontharding en vergroening. Het plein wordt afgesloten met breekpalen zodat de brandweer hier steeds over kan rijden.
  • De bomen ter hoogte van huisnummers 30 en 32 in de Anselmostraat stonden niet op het voorontwerp. Deze zijn wel te behouden en zijn op plan ingetekend.
  • Er was de vraag om te onderzoeken waarom het fiets- en voetpad aan de Lokkaardstraat niet doorlopen. De reden hiervoor is dat daar voorrang van rechts toegepast wordt; het plan werd dus niet aangepast.
  • In samenspraak met SB/Groen werden twee bomen als toekomstboom uitgekozen. Twee nieuwe bomen op het ‘Vinkenplein’, een Quercus (zomereik) en een Tilia platyphyllos.(zomerlinde).
  • Ter hoogte van huisnummer 81 in de Lange Lozanastraat zijn twee extra groenvakken voorzien voor en achter de bushalte.
  • Er zijn over het volledige projectgebied verspreid extra fietsbeugels voorzien.
  • De bushaltes zijn integraal toegankelijk ontworpen; dit werd uitgewerkt op de snedes en dwarsprofielen.
  • Tussen huisnummers 197 en 217 in de Lange Lozanastraat wordt de pleininrichting aangepast in functie van de brandweer. De grote groenvakken worden verkleint en vervangen door grasdallen zodat de brandweer zich dichter bij de gevels kan opstellen. 

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 130 plaatsen in de bestaande toestand naar 100 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit is het gevolg van het schrappen van schuinparkeerplaatsen ten voordele van de verkeersveiligheid.

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans van 93 in de bestaande toestand naar 132 in de nieuwe toestand. Twee bomen als toekomstboom uitgekozen op het ‘Vinkenplein’, een Quercus en een  Tilia platyphyllos.  De boomsoorten zijn aangeduid op de groenplannen.  

Boomsoort

Nederlandse naam

Boomtype

Aantal

Ulmus 'New Horizon'

Olm

Large-boom

5

Prunus 'Accolade'

Sierkers

Small-boom/ondersteuner

10

Styphnolobium japonicum 'Regent'

Honingboom

Small-boom

9

Quercus petraea of Querus robur

Wintereik of Zomereik

Toekomstboom

1

Tilia platyphyllos

Zomerlinde

Toekomstboom

1

Cornus mas

Gele Kornoelje

Ondersteuner

2

Euonymus europaeus

Kardinaalshoed

Ondersteuner

1

Corylus colurna 'VDB Obelisk'

Boomhazelaar

Small-boom

2

Zelkova serrata 'Village Green'

Japanse Zelkova

Small-boom

8

Prunus avium 'Plena'

Zoete kers

Medium-boom

5

Carpilus betulus ‘Frans Fontaine’
HaagbeukLarge-boom2

Fraxinus angustifolia 'Raywood'

Es

Large-boom

3


Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Anselmostraat en de Lange Lozanastraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (grote plantvakken, grasdallen) voorgesteld.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Inspraak

Er is een digitale enquête geweest in april – mei 2021.

De bewoners vragen vooral fietspaden, meer parkeerplaatsen en meer bomen:

  • Ontwerpend onderzoek heeft uitgewezen dat de veiligste inrichting deze is met langsparkeren en fietssuggestiestroken. Het uitrijden van dwarsparkeerplaatsen geeft steeds een conflictsituatie met passerende voertuigen. Fietspaden zijn niet mogelijk over de volledige lengte van de as, daardoor zouden fietsers op meerdere plaatsen terug de rijbaan op moeten, hetgeen ook steeds voor een conflictsituatie zorgt.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2400/2500/2600/5002500000/224/2ANT010502M01718/2AN090610. Voor de budgetperiode 2600 wordt er budget voorzien bij aanpassing 6 van het meerjarenplan.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein van 17 oktober 2022 geeft gunstig advies op het definitief ontwerp op voorwaarden dat:

  •   de aansluiting van het fietspad aan de Leien wordt herbekeken, conform het draaiboek openbaar domein;

                De aansluiting is aangepast

  • in het uitvoeringsdossier de nodige wachtbuizen voorzien worden in functie van verkeerslichten op de kruispunten en een glasvezeltraject voorzien wordt over de volledige lengte van het project;

                Dit wordt mee opgenomen in het uitvoeringsdossier

  • een bijkomend verkeersplateau wordt voorzien op het kruispunt Sanderusstraat – Jozef de Bomstraat;
    • Op het kruispunt Anselmostraat / Sanderusstraat / Jozef de Bomstraat zijn de verkeerslichten weggenomen, deze worden vervangen door een verkeersplateau. Aan de Oostzijde van dit kruispunt worden de Sanderusstraat en de Jozef de Bomstraat doodlopend gemaakt, hierdoor komt er ruimte vrij om deze zone als plein in te richten. Hier wordt er ingezet op ontharding en vergroening. Het plein wordt afgesloten met breekpalen zodat de brandweer hier steeds over kan rijden.
  • het verplanten van de bomen en de detaillering en technieken van de ondergrondse doorwortelbare ruimte in overleg met SB/Groen verder uitgewerkt worden naar het uitvoeringsdossier;

               Het studiebureau heeft samen met SB/Groen bekeken welke ondergrondse voorzieningen genomen moeten worden om de bomen ten volle laten uitgroeien. 

  • een nieuwe locatie onderzocht wordt voor de glascontainers en ruimte voorzien wordt (ter hoogte van Lange Lozanastraat 101-103) voor huisvuilophaling;

               De glascontainers komen in de parkeerstrook voor huisnummer 198/200. Hier staan ze niet voor een woning. Voor huisnummer 101-103 is er een uitstulping voorzien in                 functie van de huisvuilophaling.

  • onderzocht wordt of extra fietsenstalling/opstelruimte deelmobiliteit voorzien kan worden en/of structureel bijkomend vergroend kan worden door vergroting van de voorziene groenvakken.

               Daar waar mogelijk zijn de groenvakken vergroot en zijn er extra fietsbeugels voorzien.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010502 - Publiek domein
2ANT010502M01718 - SWOU10829 Anselmostraat, Lange Lozanastraat (water-link)

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (1 maart 2023) voor wegeniswerken in de Anselmostraat en Lange Lozanastraat, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/PR/ONTOpdracht geven aan studiebureau Arcadis om de opdrachtdocumenten op te maken
SW/MobiliteitDefinitief signalisatieplan opmaken

Bijlagen

  • BE0115001266_n_c-1.pdf
  • BE0115001266_n_c-2.pdf
  • BE0115001266_n_c-3.pdf
  • BE0115001266_n_c-4.pdf
  • BE0115001266_n_c-5.pdf
  • BE0115001266_n_c-6.pdf
  • BE0115001266_n_c-7.pdf
  • BE0115001266_n_c-ovz.pdf
  • BE0115001266_dp_c-1.pdf
  • BE0115001266_dp_c-2.pdf
  • BE0115001266_dp_c-3.pdf
  • BE0115001266_dp_c-4.pdf
  • BE0115001266_dp_c-5.pdf
  • BE0115001266_dp_c-6.pdf
  • BE0115001266_dp_c-7.pdf
  • BE0115001266_dp_c-8.pdf
  • BE0115001266_dp_c-9.pdf
  • BE0115001266_dp_c-10.pdf
  • BE0115001266_dp_c-12.pdf
  • BE0115001266_dp_c-13.pdf
  • BE0115001266_dp_c-14.pdf
  • BE0115001266_r_c-1.pdf
  • BE0115001266_r_c-2.pdf
  • BE0115001266_r_c-3.pdf
  • BE0115001266_r_c-4.pdf
  • BE0115001266_r_c-5.pdf
  • BE0115001266_r_c-6.pdf
  • BE0115001266_r_c-7.pdf
  • BE0115001266_r_c-ovz.pdf
  • BE0115001266_k_c-K1.pdf
  • BE0115001266_k_c-K2.pdf
  • BE0115001266_k_c-K3.pdf
  • BE0115001266_k_c-K4.pdf
  • BE0115001266_k_c-O1.pdf
  • BE0115001266_k_c-O2.pdf
  • BE0115001266_k_c-O3.pdf
  • BE0115001266_tp_D-1.pdf
  • BE0115001266_tp_D-2.pdf
  • BE0115001266_tp_D-3.pdf
  • BE0115001266_tp_D-4.pdf
  • BE0115001266_tp_D-5.pdf
  • BE0115001266_tp_D-6.pdf
  • BE0115001266_w_D-1.pdf
  • BE0115001266_w_D-2.pdf
  • BE0115001266_w_D-3.pdf
  • BE0115001266_w_D-4.pdf
  • BE0115001266_w_D-5.pdf
  • BE0115001266_w_D-6.pdf
  • BE0115001266_w_D-7.pdf
  • BE0115001266_w_D-ovz.pdf
  • BE0115001266_dp_c-11.pdf
  • BE0115001266_dp_c-11.pdf
  • BE0115001266_dp_c-11.pdf
  • BE0115001266_BOQ_Groenzone_D-ovz.pdf
  • BE0115001266_w_D_bomen-1.pdf
  • BE0115001266_w_D_bomen-2.pdf
  • BE0115001266_w_D_bomen-3.pdf
  • BE0115001266_w_D_bomen-4.pdf
  • BE0115001266_w_D_bomen-5.pdf
  • BE0115001266_w_D_bomen-6.pdf
  • BE0115001266_w_D_bomen-7.pdf
  • BE0115001266_w_D_bomen-ovz.pdf