In de zitting van 24 december 2021 (jaarnummer 10434) keurde het college de opstart van de uitschakelprocedure van de verkeerslichten ter hoogte van de fiets- en voetgangersoversteek aan de Thonetlaan en het Frederik van Eedenplein goed.
Op 2 april 2022 werden de verkeerslichten als proef gedoofd. Om een voldoende hoog niveau van verkeersveiligheid en oversteekcomfort voor de voetgangers en fietsers te kunnen blijven garanderen, werden ter hoogte van de oversteekplaats bijkomende (fysieke) maatregelen genomen in afwachting van een duurzame herinrichting. De focus lag daarbij op maatregelen die de zichtbaarheid op de oversteekplaats verbeteren en de oversteeklengte tot een minimum beperken.
Inmiddels werd de proefopstelling positief geëvalueerd en kunnen de genomen maatregelen definitief worden bestendigd.
Verkeerslichten fiets- en voetgangersoversteek Thonetlaan/Frederik van Eedenplein (K688)
Uit voorafgaand onderzoek is gebleken dat de verkeersintensiteiten op de locatie voldoende laag zijn om een goede oversteekbaarheid voor voetgangers en fietsers te kunnen garanderen zonder verkeerslichten. Vanuit verkeersveiligheidsoogpunt werden in de quick scan wel een aantal knelpunten gedetecteerd die, zonder beveiliging door middel van verkeerslichten, aanleiding konden geven tot een verhoogde verkeersonveiligheid. Daarom werden bij aanvang van de proefopstelling volgende bijkomende maatregelen genomen:
Bovenstaande proefopstelling werd conform de procedure gemonitord en na (minstens) zes maanden geëvalueerd. In functie van de evaluatie werden klachten en meldingen van burgers en weggebruikers verzameld en werden objectieve ongevallengegevens bij de lokale verkeerspolitie opgevraagd. Meermaals werd de nieuwe verkeerssituatie ook ter plaatse geobserveerd, zowel tijdens als buiten de spitsuren. Er werden tijdens de eerste zes maanden van de proefopstelling geen klachten of meldingen van burgers of weggebruikers ontvangen. Ook werden in deze periode geen ongevallen in de onmiddellijke omgeving van de oversteekplaats geregistreerd. Tijdens de observaties ter plaatse werden geen noemenswaardige knelpunten of potentiële conflictsituaties gedetecteerd.
Op basis van voornoemde vaststellingen heeft de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) besloten dat de proef met afgeschakelde verkeerslichten, waarbij de oversteekplaats werd voorzien van verschillende (infrastructurele) flankerende maatregelen, gunstig kan worden geëvalueerd en dat aan alle vooropgestelde voorwaarden is voldaan om de verkeerslichten op de betreffende locatie definitief uit te schakelen en te verwijderen.
Artikel 285 van het Gemeentedecreet bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
De verkeerspolitie heeft vanuit verkeersveiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen het bestendigen van de proefopstelling en het verwijderen van de verkeerslichten op de in het onderwerp vermelde locatie.
De districtsraad neemt kennis van de positieve eindevaluatie van de uitschakelproef van de verkeerslichten (K688) ter hoogte van de fiets- en voetgangersoversteek aan de Thonetlaan/het Frederik van Eedenplein.
De districtsraad adviseert het definitief bestendigen van de proefopstelling aan de verkeerslichten (K688) ter hoogte van de fiets- en voetgangersoversteek aan de Thonetlaan/het Frederik van Eedenplein en het definitief verwijderen van de verkeerslichten.