De Kasteelpleinstraat in district Antwerpen:
De Kasteelpleinstraat werd heraangelegd.
Stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van
hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie
bemoeilijkt het in- en uitrijden en maakt het manoeuvreren dikwijls onmogelijk.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’
goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren
aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met
onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019
(tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze
garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk.
Voor de Kasteelpleinstraat kwamen er meerdere dossiers binnen. Naar aanleiding van deze aanvragen heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om markeringen aan te brengen aan de inritten.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans is beperkt negatief, van 100 plaatsen in de bestaande toestand naar 99 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit is een gevolg van de aanleg van de voetpaduitstulping (veiligheid aan de schoolomgeving) en een aanplant die zorgt voor een positieve bomenbalans.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Kasteelpleinstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 17 september 2007 (jaarnummer 2050).