Er werden geen opmerkingen gemaakt over de notulen van de zitting van 20 februari 2023, bijgevolg worden zij als goedgekeurd beschouwd.
Het gebeurt geregeld dat wagens met een gehandicaptenkaart in Antwerpen een parkeerboete in de bus krijgen, aangezien de controle op correct parkeren in ons district geregeld gebeurd met automatische parkeervoertuigen. Deze scannen de nummerplaten van geparkeerde wagens, die niet altijd gelinkt zijn aan de gehandicaptenkaarten van de bestuurders. Deze bestuurders met gehandicaptenkaart krijgen uiteraard bij betwisting steevast hun boete kwijtgescholden, maar dienen wel iedere keer doorheen de administratie hiervoor te gaan.
Wij vrezen dat bij het voorgestelde systeem voor parkeerkaarten voor zorgverstrekkers en bezoekers (aangekocht door bewoners) er een soortgelijke kafkaiaanse situatie zal ontstaan bij het gebruik van deze parkeervoertuigen.
We stellen daarom het volgende amendement voor:
De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel in districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk', voor het deel dat betrekking heeft op het grondgebied van district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 30 september 2022 (jaarnummer 8006),
gunstig op voorwaarde dat
er een adequate oplossing wordt uitgewerkt m.b.t. het detecteren van beschikbare speciale parkeerkaarten (gehandicapten, zorgverstrekkers, bezoekers, ...) door automatische parkeervoertuigen.
Het werk Figures of Absence van Goshka Macuga uit 2021 is een prachtig voorbeeld van de rijke kunstcollectie van de stad. Vanuit onze fractie juichen we dergelijke commissies, en het plaatsen van dergelijke artistiek kwalitatieve werken in de openbare ruimte meer dan toe.
Zoals vele kwalitatieve kunstwerken echter, betreft de appreciatie ervan niet alleen een inschatting van de vorm, maar ook van het concept. Publiek dat in een park voorbij een beeld loopt, heeft vaak enkel toegang tot het eerste: een visuele appreciatie van de getoonde vormen. Om een volledig begrip te kunnen krijgen van het gehele werk, is een (kleine) uitleg van de totstandkoming, visie, context, idee of concept ook van belang. Zeker bij meer abstracte of conceptuele werken zoals Figures of Absence. We wensen dat alle mensen in onze stad, en niet enkel kunstkenners, de werken in onze openbare ruimte ten volle kunnen begrijpen en waarderen.
We stellen daarom het volgende amendement voor:
De districtsraad Antwerpen adviseert de plaatsing van het standbeeld 'Figures of Absence' in het Stadspark, 2000 Antwerpen, gunstig op voorwaarde dat er naast de vermelding van naam, titel, jaartal, materialen, etc., een korte inhoudelijke duiding wordt toegevoegd over het concept achter het werk.
Stad Antwerpen kocht het kunstwerk "Figures of Absence" door kunstenaar Goshka Macuga in maart 2022 aan voor de collectie Kunst in de Stad (objectnummer KIS.0254). Het beeld werd in opdracht van Kunst in de Stad gemaakt en aanvankelijk tijdelijk tentoongesteld in het Stadspark, als tweede editie van het jaarlijks Publiek Figuur project, waarbij een hedendaagse kunstenaar een nieuw beeld maakt voor de lege klassieke sokkel aanwezig in het park. "Figures of Absence" was te zien van mei 2021 tot april 2022, en werd sindsdien in bewaring genomen, in afwachting van permanente plaatsing in de stad.
Het Stadspark werd door de kunstenaar en door de commissie Kunst in de Stad als een geschikte locatie aangeduid. Sinds de inrichting van dit park werd het gebruikt als locatie voor monumenten en gedenktekens voor belangrijke figuren en gebeurtenissen uit de geschiedenis van onze stad en het land. Het werk van Goshka Macuga, dat vijf historische vrouwen eert en herdenkt, past in deze traditie en is er tegelijk een hedendaagse interpretatie van.
Het Stadspark is een omgeving waar dit kunstwerk veilig opgesteld kan worden en een grote zichtbaarheid heeft en dus ook publieke waardering kan genieten.
De specifieke locatie is langs het pad dat parallel loopt aan de Rubenslei, aan de verbreding waar ook zitbanken staan.
Deze locatie werd reeds uitvoerig besproken tijdens de werkgroepen rondom de toekomstige herwaardering van het Stadspark. De betrokken ambtenaren en de vormgevers van het herwaarderingsplan zijn geconsulteerd en geven positief advies over de plaatsing van dit kunstwerk op deze plek. Hoewel de plaatsing van het kunstwerk in de tijd voorloopt op de uitvoering van de herwaarderingswerken, wordt het beeld geplaatst als onderdeel van het toekomstig ontwerp voor deze locatie, inclusief zitmeubilair rondom het kunstwerk.
Artikel 138 van het Decreet over het lokaal bestuur: de districtsraad heeft een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Kunst in de Stad streeft ernaar om dit kustwerk geplaatst te hebben voor de inhuldiging van het volgende tijdelijke kunstwerk in de Publiek Figuur reeks tijdens het Antwerp Art Weekend, 18 – 21 mei 2023.
De plaatsing van het standbeeld alsook de productie van de fundering en sokkel worden verrekend op de begroting van Kunst in de Stad, AGCIA-Erfgoed.
De districtsraad Antwerpen adviseert de plaatsing van het standbeeld 'Figures of Absence' in het Stadspark, 2000 Antwerpen, gunstig op voorwaarde dat er naast de vermelding van naam, titel, jaartal, materialen, etc., een korte inhoudelijke duiding wordt toegevoegd over het concept achter het werk.
In de zitting van 24 december 2021 (jaarnummer 10434) keurde het college de opstart van de uitschakelprocedure van de verkeerslichten ter hoogte van de fiets- en voetgangersoversteek aan de Thonetlaan en het Frederik van Eedenplein goed.
Op 2 april 2022 werden de verkeerslichten als proef gedoofd. Om een voldoende hoog niveau van verkeersveiligheid en oversteekcomfort voor de voetgangers en fietsers te kunnen blijven garanderen, werden ter hoogte van de oversteekplaats bijkomende (fysieke) maatregelen genomen in afwachting van een duurzame herinrichting. De focus lag daarbij op maatregelen die de zichtbaarheid op de oversteekplaats verbeteren en de oversteeklengte tot een minimum beperken.
Inmiddels werd de proefopstelling positief geëvalueerd en kunnen de genomen maatregelen definitief worden bestendigd.
Verkeerslichten fiets- en voetgangersoversteek Thonetlaan/Frederik van Eedenplein (K688)
Uit voorafgaand onderzoek is gebleken dat de verkeersintensiteiten op de locatie voldoende laag zijn om een goede oversteekbaarheid voor voetgangers en fietsers te kunnen garanderen zonder verkeerslichten. Vanuit verkeersveiligheidsoogpunt werden in de quick scan wel een aantal knelpunten gedetecteerd die, zonder beveiliging door middel van verkeerslichten, aanleiding konden geven tot een verhoogde verkeersonveiligheid. Daarom werden bij aanvang van de proefopstelling volgende bijkomende maatregelen genomen:
Bovenstaande proefopstelling werd conform de procedure gemonitord en na (minstens) zes maanden geëvalueerd. In functie van de evaluatie werden klachten en meldingen van burgers en weggebruikers verzameld en werden objectieve ongevallengegevens bij de lokale verkeerspolitie opgevraagd. Meermaals werd de nieuwe verkeerssituatie ook ter plaatse geobserveerd, zowel tijdens als buiten de spitsuren. Er werden tijdens de eerste zes maanden van de proefopstelling geen klachten of meldingen van burgers of weggebruikers ontvangen. Ook werden in deze periode geen ongevallen in de onmiddellijke omgeving van de oversteekplaats geregistreerd. Tijdens de observaties ter plaatse werden geen noemenswaardige knelpunten of potentiële conflictsituaties gedetecteerd.
Op basis van voornoemde vaststellingen heeft de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) besloten dat de proef met afgeschakelde verkeerslichten, waarbij de oversteekplaats werd voorzien van verschillende (infrastructurele) flankerende maatregelen, gunstig kan worden geëvalueerd en dat aan alle vooropgestelde voorwaarden is voldaan om de verkeerslichten op de betreffende locatie definitief uit te schakelen en te verwijderen.
Artikel 285 van het Gemeentedecreet bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
De verkeerspolitie heeft vanuit verkeersveiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen het bestendigen van de proefopstelling en het verwijderen van de verkeerslichten op de in het onderwerp vermelde locatie.
De districtsraad neemt kennis van de positieve eindevaluatie van de uitschakelproef van de verkeerslichten (K688) ter hoogte van de fiets- en voetgangersoversteek aan de Thonetlaan/het Frederik van Eedenplein.
De districtsraad adviseert het definitief bestendigen van de proefopstelling aan de verkeerslichten (K688) ter hoogte van de fiets- en voetgangersoversteek aan de Thonetlaan/het Frederik van Eedenplein en het definitief verwijderen van de verkeerslichten.
De Albert Grisarstraat in district Antwerpen:
De kop van de straat werd meegenomen met de heraanleg van de Boomgaardstraat. De twee voorbehouden parkeerplaatsen voor ziekenwagens werden niet langer behouden. Het parkeren wordt op de verhoogde inrichting toegelaten langs de even zijde.
Stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc aanvragen
rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk.
Inkomende dossiers worden nu apart bekeken. De Albert Grisarstraat 52 is een van de inkomende dossiers.
Op 24 december 2021 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Albert Grisarstraat ter hoogte van huisnummer 52. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. Links en rechts van de inrit ter hoogte van huisnummer 52 worden er volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Albert Grisarstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 6 november 2020 (jaarnummer 9312).
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit), de school "Sint-Ludgardis" en district Antwerpen stellen daarom voor om de schoolstraat definitief te bestendigen.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bervoetstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 13 december 2019 (jaarnummer 10451).
De Brusselstraat in district Antwerpen:
Aan de inrit van de ondergrondse garage van de hogeschool wordt vaak fout geparkeerd. Voertuigen staan tot tegen het boomvak en blokkeren zo de in- en uitrit. Er wordt voorgesteld om verdrijvingsvlakken aan weerszijden van de inrit aan te brengen.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Brusselstraat (gedeelte stad) in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 januari 2021 (jaarnummer 421).
De Gounodstraat in district Antwerpen:
Op 23 februari 2023 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Gounodstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Gounodstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 14 januari 2022 (jaarnummer 330).
De Jasmijnstraat in district Antwerpen:
Ter hoogte van de Jan Van Rijswijcklaan is er een rijstrookverdeling aanwezig, deze is nog niet gereglementeerd. Een bewoner vraagt om deze door te trekken, omdat voertuigen nu vaak tussen de inrit van het hoekpand nummer 231 en de aanvang van de rijstrookverdeling parkeren. Dit zorgt ervoor dat als er een tegenligger aankomt, je niet in het rechtse rijvak kan staan.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jasmijnstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 april 1980.
De Jozef De Bomstraat in district Antwerpen:
Op 7 november 2022 werd in aanloop naar de toekomstige heraanleg van de Lange Lozanastraat nagegaan of de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap nog gebruikt wordt.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jozef De Bomstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 7 mei 2021 (jaarnummer 3765).
De Kasteelpleinstraat in district Antwerpen:
De Kasteelpleinstraat werd heraangelegd.
Stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van
hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie
bemoeilijkt het in- en uitrijden en maakt het manoeuvreren dikwijls onmogelijk.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’
goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren
aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met
onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019
(tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze
garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk.
Voor de Kasteelpleinstraat kwamen er meerdere dossiers binnen. Naar aanleiding van deze aanvragen heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om markeringen aan te brengen aan de inritten.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans is beperkt negatief, van 100 plaatsen in de bestaande toestand naar 99 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit is een gevolg van de aanleg van de voetpaduitstulping (veiligheid aan de schoolomgeving) en een aanplant die zorgt voor een positieve bomenbalans.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Kasteelpleinstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 17 september 2007 (jaarnummer 2050).
De Limburgstraat in district Antwerpen:
Op 30 augustus 2020 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Limburgstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Limburgstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 6 maart 2020 (jaarnummer 2241).
De Stefaniestraat in district Antwerpen:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op 4 september 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Stefaniestraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Stefaniestraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 maart 2017 (jaarnummer 2268).
Het Vleminckveld in district Antwerpen:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. Inkomende dossiers worden nu apart bekeken. Het Vleminckveld 24 is een van de inkomende dossiers.
Op 24 september 2022 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in het Vleminckveld ter hoogte van huisnummer 24. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. Links en rechts van de inrit ter hoogte van huisnummer 24 worden er volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht.
Bij nazicht bleek dat de haakse parkeervakken nog niet gereglementeerd werden.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Vleminckveld in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 22 maart 2013 (jaarnummer 2704).
De Vlijtstraat in district Antwerpen:
Voor een firma die grote kranen levert, werd er in het verleden een parkeervak deels vervangen door een verdrijvingsvlak, zodat vervoerders van deze grote kranen beter hun bocht kunnen nemen. Dit was nog niet gereglementeerd. Nu vraagt het bedrijf om aan de overzijde hetzelfde te doen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om in te gaan op de vraag van het bedrijf.
Het Vlaams Gewest heeft met de heraanleg van de Plantin en Moretuslei de doorsteek naar de Vlijtstraat, waar het eenrichtingsverkeer van toepassing was, opgeheven. Het aanvullend verkeersreglement wordt hieraan aangepast. Tevens werd er vastgesteld dat de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap, niet langer aanwezig is in het straatbeeld. Deze wordt dan ook niet langer in het aanvullend verkeersreglement opgenomen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Vlijtstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 19 oktober 2018 (jaarnummer 9403).
Op 20 januari 2014 (jaarnummer 13) keurde de districtsraad het principe van de Burgerbegroting goed. De Burgerbegroting is een participatietraject waarbij de inwoners van district Antwerpen ieder jaar beslissen over de besteding van 10% van het districtsbudget. Burgers kunnen zelf projecten indienen en uitvoeren of ze kunnen het district vragen een project uit te voeren.
Op 18 februari 2019 (jaarnummer 27) keurde de districtsraad het bestuursakkoord van district Antwerpen voor de legislatuur van 2019-2024 goed. In artikel 14 tot en met 17 wordt ingegaan op de organisatie van de Burgerbegroting.
Op 20 december 2021 (jaarnummer 197) keurde de districtsraad het afsprakenkader voor de Burgerbegroting goed. Daarin wordt onder meer vastgelegd dat de concrete richtlijnen en data voor elke stap door het districtscollege worden vastgelegd en ter kennisneming worden voorgelegd aan de districtsraad.
Burgerbegroting jaarplanning 2023-2024
Projecten indienen:
Projecten kiezen:
Concrete spelregels voor de tweede stap (projecten indienen)
Wie mag ideeën indienen?
Welke ideeën kan je indienen?
Wat kan er in de publieke ruimte?
Hoeveel ideeën mag je indienen?
Voor welk budget mag je indienen?
Welke kosten mogen ingediend worden?
Artikel 6 van het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) bepaalt dat het district bevoegd is voor aanvullende regels voor inspraak en participatie over het lokaal beleid.
De districtsraad neemt kennis van de spelregels voor de Burgerbegroting, tweede stap, ideeën indienen.
Aanbestedende overheden gebruiken heel wat natuursteen in openbare werken, maar het is niet altijd duidelijk in welke arbeidsomstandigheden dit is geproduceerd. Daarbij bestaat het risico dat het lokale bestuur betrokken raakt bij schendingen van de mensenrechten of van fundamentele arbeidsnormen zoals kinderarbeid.
Om dit te vermijden, werkte de Vlaamse Overheid op initiatief van minister-president Jan Jambon samen met Nederland het TruStone initiatief uit. Bij de start werd de focus in eerste instantie gelegd op de natuursteensector. De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten heeft dit initiatief ook bekendgemaakt bij alle Vlaamse lokale besturen. De lokale besturen kunnen zich bij het convenant aansluiten door clausules op te nemen in een overheidsopdracht. Minister-president Jambon en minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers moedigen lokale besturen aan om zich hier bij aan te sluiten.
Met deze motie adviseert de districtsraad Antwerpen het districtscollege om zich aan te sluiten bij het TruStone initiatief, wat ertoe leidt dat het districtsbestuur enkel nog duurzame en maatschappelijk verantwoorde natuursteen aankoopt.
Het is moeilijk voor het districtsbestuur zelf om te controleren of er geen mensenrechten geschonden zijn bij de winning van natuursteen. Door de TruStone-overeenkomst te tekenen kan deze organisatie het districtsbestuur hierbij helpen.
Voorstel tot motie:
Orry Van de Wauwer en Annelies Thoelen
cd&v-fractie
Aanbestedende overheden gebruiken heel wat natuursteen in openbare werken, maar het is niet altijd duidelijk in welke arbeidsomstandigheden dit is geproduceerd. Daarbij bestaat het risico dat het lokale bestuur betrokken raakt bij schendingen van de mensenrechten of van fundamentele arbeidsnormen zoals kinderarbeid.
Om dit te vermijden, werkte de Vlaamse Overheid op initiatief van minister-president Jan Jambon samen met Nederland het TruStone initiatief uit. Bij de start werd de focus in eerste instantie gelegd op de natuursteensector. De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten heeft dit initiatief ook bekendgemaakt bij alle Vlaamse lokale besturen. De lokale besturen kunnen zich bij het convenant aansluiten door clausules op te nemen in een overheidsopdracht. Minister-president Jambon en minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers moedigen lokale besturen aan om zich hier bij aan te sluiten.
Met deze motie adviseert de districtsraad Antwerpen het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om zich aan te sluiten bij het TruStone initiatief, wat ertoe leidt dat het stadsbestuur, inclusief het autonoom gemeentebedrijf AG Vespa, enkel nog duurzame en maatschappelijk verantwoorde natuursteen aankoopt.
Het is moeilijk voor het stadsbestuur zelf om te controleren of er geen mensenrechten geschonden zijn bij de winning van natuursteen. Door de TruStone-overeenkomst te tekenen kan deze organisatie het stadsbestuur hierbij helpen.
Voorstel tot motie:
Aan de Kielsevest bevonden zich tot voor kort een aantal oude officierswoningen (Brialmontomwalling) en een groenzone er rond. De woningen en veel van het groen moesten recent wijken voor een geplande brandweerkazerne, dit tot ongenoegen van heel wat omwonenden. Ondertussen is het project voor de brandweerkazerne afgeblazen en zal vermoedelijk op een andere locatie voorzien worden.
De districtsraad Antwerpen adviseert het college van burgemeester en schepenen het onderstaande voor deze gronden aan de Kielsevest:
De districtsraad Antwerpen keurt de volgende motie met 29 stemmen voor en 1 onthouding goed.
Voor: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Firuz Gohari, Vansummeren Stella, Markowitz Samuel, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir, Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Thoelen Annelies, Van de Wauwer Orry, Cornelissen Cedric, van Craenenbroeck Lutgardis
Onthouding: Wuyts Christophe
Linkeroever is als wijk van het district Antwerpen aangewezen op solide verbindingen met de rechter Scheldeoever. Op Linkeroever wonen 17.000 inwoners, het aantal inwoners is dus groter dan die van de mediaangemeente in Vlaanderen, een wijk die overigens nog steeds uitbreidt met onder andere het Regattaproject. De meeste inwoners zijn voor heel wat dagelijkse functies (werk, school, winkels) aangewezen op de rest van de stad Antwerpen. Om dit mogelijk te maken is een robuuste verbinding met de rechteroever noodzakelijk. Een degelijke en robuuste verbinding tussen beide Scheldeoevers dient te bestaan uit meerdere complementaire kruisingen die optimaal zijn afgestemd op alle gebruikte verkeersmodi. Een verbinding zal altijd via kwetsbare constructies – tunnels, bruggen, veerboten – moeten gebeuren die alleen al omwille van noodzakelijk onderhoud of technische defecten kunnen uitvallen. Er zijn slechts een beperkt aantal kruisingen voorhanden, met name de veerboot en de Brabo-, St Anna-, Kennedy- en Waaslandtunnels voor respectievelijk trams, voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer. Deze verbindingen zijn complementair en zorgen ervoor dat wanneer één schakel in het geheel uitvalt men vlot op een andere kan overstappen. Verder gelegen oeververbindingen zoals de Liefkenshoektunnel of de brug in Temse zijn voor de bewoners van Linkeroever irrelevant omdat ze geen rechtstreekse verbinding met het centrum en de andere wijken en districten van de stad vormen, de waterbus meert te ver van de bewoonde kern van Linkeroever aan.
Het grootste probleem is zoals gezegd de kwetsbaarheid van al deze verbindingen. De perikelen met de St Annatunnel zijn bekend. Ook na de renovatie blijven er daar bijvoorbeeld problemen met de liften en de roltrappen. En ook deze tunnel wordt regelmatig voor onderhoudswerken tijdelijk buiten gebruik gesteld. Ook de tramverbinding is zeer kwetsbaar. Een calamiteit ergens op deze tramlijn zet Linkeroever meteen zonder openbaar vervoersverbinding naar de rechteroever. Bovendien kampen de metrostations met een gebrekkige toegang, mee veroorzaakt door slecht onderhoud. De roltrappen in de metrostations op het hele net maar in het bijzonder de stations Frederik Van Eeden, Groenplaats en Meir zijn regelmatig buiten gebruik. Metrostation Frederik Van Eeden beschikt zelfs niet over een lift of over roltrappen tot aan de perrons. Het station is daardoor ontoegankelijk voor mensen in een rolstoel, met een rollator of met een kinderwagen, wat in onze moderne samenleving echt ongehoord is. Ook de Waaslandtunnel en Kennedytunnel zijn kwetsbaar. Niet alleen moeten er in de nabije toekomst onderhouds- en herstellingswerken gebeuren, de capaciteit van deze tunnels is te beperkt voor hun huidig gebruik. Hoewel de bouw van de Oosterweelverbinding hieraan zal verhelpen duurt het nog vele jaren vooraleer deze nieuwe verbinding de capaciteitsdruk op de bestaande tunnels zal verlichten. Momenteel is de veerboot de meest robuuste schakel in de oeververbindingen, het is dan ook onbegrijpelijk dat net deze in capaciteit zal worden gehalveerd. De veerboot speelt overigens ook een belangrijke rol in de modal shift. Ze stimuleert het fietsverkeer tussen beide oever. Afbouw van het aanbod zal onvermijdelijk betekenen dat meer mensen op de auto zullen overstappen om de andere oever te bereiken. Gelet op de werken aan de Oosterweelverbinding is dat geen optie.
De volgende jaren zal Linkeroever ook verder hinder ondervinden van de bouw van de Oosterweelverbinding, en ook dat zal de nodige verkeershinder met zich meebrengen. Dit zet nogmaals in de verf dat een noodzakelijke robuuste oeververbinding nooit uit slechts één traject kan bestaan, maar steeds zal moeten opgebouwd worden op basis van meerdere, elkaar aanvullende en ondersteunende elementen die verschillende verkeersmodi bedienen. Een onderbreking van één van deze verbindingen betekent meteen dat de andere verbindingen onder druk komen te staan. De onderbreking van meerdere elementen betekent de facto dat Linkeroever niet langer bereikbaar is. Een afbouw van één van deze elementen is, zeker met wat er aan werken op komst is, niet mogelijk zonder de mobiliteit van de bewoners van Linkeroever in het gedrang te brengen.
De districtsraad Antwerpen adviseert het college van burgemeester en schepenen onderstaande aanbevelingen inclusief de toelichting te bezorgen en bepleiten bij de bevoegde overheden en betrokken gewestelijke agentschappen:
- Het huidige aanbod van het Sint Annaveer te behouden en dus een afvaart om het kwartier te garanderen;
- Te onderzoeken of de waterbus niet op een voor Linkeroever gunstigere plaats (bvb. ter hoogte van de aanlegplaats van het veer) kan aanleggen;
- De vroegere busverbinding van lijn 36 door de Waaslandtunnel naar het Sint Jansplein terug in werking te stellen;
- Het metrostation Frederik Van Eeden toegankelijker te maken door bvb tot aan de perrons roltrappen te voorzien of eventueel een lift te voorzien;
- Een oplossing te zoeken voor de kwetsbaarheid van de roltrappen en liften die toegang verlenen tot alle metrostations op beide oevers;
- De werking van liften en roltrappen van de St Annatunnel te garanderen via verder onderhoud en investeringen;
- Voldoende flankerende maatregelen te nemen om tijdens de Oosterweelwerken de bereikbaarheid van Linkeroever te garanderen.
De districtsraad Antwerpen keurt de volgende motie met 27 stemmen voor, 2 stemmen tegen en 1 onthouding goed.
Voor: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Firuz Gohari, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir, Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Thoelen Annelies, Van de Wauwer Orry, Cornelissen Cedric, van Craenenbroeck Lutgardis
Tegen: Vansummeren Stella, Markowitz Samuel
Onthouding: Wuyts Christophe