Terug
Gepubliceerd op 19/09/2023

2023_DRAN_00097 - District Antwerpen. Vlijtstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 18/09/2023 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Firuz Gohari; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Annelies Thoelen, districtsraadslid

Verontschuldigd

Christophe Wuyts, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2023_DRAN_00097 - District Antwerpen. Vlijtstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2023_DRAN_00097 - District Antwerpen. Vlijtstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Vlijtstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 31 maart 2023 (jaarnummer 2061);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Zurenborg";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

In het verleden werden voor een firma die grote kranen levert twee parkeervakken deels vervangen door verdrijvingsvlakken, zodat vervoerders van deze grote kranen de bocht beter kunnen nemen. Nu vraagt het bedrijf om langs de bebouwde zijde een parkeerverbod in te voeren. Er staan  jerseys, maar automobilisten parkeren daar naast. De verkeerspolitie kan niet optreden. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om enerzijds in te gaan op de vraag van het bedrijf en anderzijds om ter hoogte van de in- en uitrit van de parkeerhaven aan de kant van de Binnensingel, tussen het fietspad en de gemarkeerde parkeervakken, verdrijvingsvlakken aan te brengen. Hier parkeren voertuigen waardoor het zicht op aankomende fietsers en speedpedelecs vanuit de tegengestelde richting ontnomen wordt.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld. 

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • het parkeerverbod wordt ingevoerd langs de bebouwde zijde (artikel 1). Hierdoor kan er opgetreden worden door de politie en kunnen vervoerders van zware kranen de bocht beter nemen;
  • om veiligheidsredenen worden verdrijvingsvlakken ter hoogte van de Binnensingel aangebracht (artikel 2).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 3 augustus 2023 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Vlijtstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 31 maart 2023 (jaarnummer 2061).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen