Het nieuws dat De Lijn de metrokokers tussen Astrid en Van Eeden-Blancefloer heel dringend moest aanpakken was niet helemaal nieuw. Dat die meest gebruikte metrotunnel minstens een half jaar dicht zou moeten, was dat wel. Dat sloeg dan ook in als een bom bij de vele gebruikers van de tram. Dat is gewoon zelf het verkeersinfarct in onze stad organiseren.
Duizenden reizigers rekenen elke dag op deze trams. Kijken we al maar naar de verontwaardiging en het protest toen er bij de opmaak van een Tramplan gedacht werd aan het schrappen van enkele (deel)lijnen. Jarenlang werd er niet geïnvesteerd in deze tunnels noch in de sporen. Met als resultaat dat er nu geïmproviseerd moet worden.
De Vervoerregioraad kwam bijeen om een Routeplan 2030 uit te werken, om een tramplan voor te leggen. Maar dit is toch allesbehalve een plan om het openbaar vervoer efficiënter te maken?
Onze eerste vraag is dan ook of op die momenten geen melding gemaakt werd van deze werken?
Komt dit kortelings op de Vervoerregioraad of werd het district op een andere manier op de hoogte gebracht en betrokken bij de plannen?
Zoniet, kunnen we dat vragen? Het gaat hier immers om een zeer aanzienlijk deel inwoners van ons district.
Voor Linkeroever dreigt de chaos helemaal compleet te worden: de verbindingen over de Schelde zijn de laatste jaren al afgebouwd. Hoe gaan mensen nog aan de andere kant van de Schelde geraken als nu ook de tram nog wegvalt?
Hebt u, als districtsbestuur, weet van minder-hinder maatregelen?
Zijn er plannen om met prioriteit (gezien het beperkt aantal bussen) bus 36 terug naar rechteroever te laten rijden? Zullen er extra pendelbussen worden ingelegd?
Gaat u er bij de stad en bij de partijgenoten in de Vlaamse Regering op aandringen om te zorgen voor extra bussen? Voor een terugkeer van het tweede veer? Voor een ambitieus idee van een tweede metrotunnel in de toekomst?
Hebt u weet van de plannen om ook de Waaslandtunnel volledig af te sluiten omwille van werken?
Kunnen wij vanuit deze districtsraad een gezamenlijk signaal laten horen voor meer investeringen in het openbaar vervoer? Zodat dergelijke farces in de toekomst niet meer voorvallen.