Terug
Gepubliceerd op 19/09/2023

2023_MV_00065 - Mondelinge vraag van raadslid Nadine Peeters: Mogelijke sluiting premetrotunnel

districtsraad Antwerpen
ma 18/09/2023 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Firuz Gohari; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Annelies Thoelen, districtsraadslid

Verontschuldigd

Christophe Wuyts, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2023_MV_00065 - Mondelinge vraag van raadslid Nadine Peeters: Mogelijke sluiting premetrotunnel 2023_MV_00065 - Mondelinge vraag van raadslid Nadine Peeters: Mogelijke sluiting premetrotunnel

Motivering

Indiener(s)

Nadine Peeters

Gericht aan

Paul Cordy

Tijdstip van indienen

do 14/09/2023 - 16:18

Toelichting

Het nieuws dat De Lijn de metrokokers tussen Astrid en Van Eeden-Blancefloer heel dringend moest aanpakken was niet helemaal nieuw. Dat die meest gebruikte metrotunnel minstens een half jaar dicht zou moeten, was dat wel. Dat sloeg dan ook in als een bom bij de vele gebruikers van de tram. Dat is gewoon zelf het verkeersinfarct in onze stad organiseren.

Duizenden reizigers rekenen elke dag op deze trams. Kijken we al maar naar de verontwaardiging en het protest toen er bij de opmaak van een Tramplan gedacht werd aan het schrappen van enkele (deel)lijnen. Jarenlang werd er niet geïnvesteerd in deze tunnels noch in de sporen. Met als resultaat dat er nu geïmproviseerd moet worden. 

De Vervoerregioraad kwam bijeen om een Routeplan 2030 uit te werken, om een tramplan voor te leggen. Maar dit is toch allesbehalve een plan om het openbaar vervoer efficiënter te maken? 

Onze eerste vraag is dan ook of op die momenten geen melding gemaakt werd van deze werken? 

Komt dit kortelings op de Vervoerregioraad of werd het district op een andere manier op de hoogte gebracht en betrokken bij de plannen? 

Zoniet, kunnen we dat vragen? Het gaat hier immers om een zeer aanzienlijk deel inwoners van ons district. 

 Voor Linkeroever dreigt de chaos helemaal compleet te worden: de verbindingen over de Schelde zijn de laatste jaren al afgebouwd. Hoe gaan mensen nog aan de andere kant van de Schelde geraken als nu ook de tram nog wegvalt?

Hebt u, als districtsbestuur, weet van minder-hinder maatregelen?  

Zijn er plannen om met prioriteit (gezien het beperkt aantal bussen) bus 36 terug naar rechteroever te laten rijden? Zullen er extra pendelbussen worden ingelegd? 

Gaat u er bij de stad en bij de partijgenoten in de Vlaamse Regering op aandringen om te zorgen voor extra bussen? Voor een terugkeer van het tweede veer? Voor een ambitieus idee van een tweede metrotunnel in de toekomst? 

Hebt u weet van de plannen om ook de Waaslandtunnel volledig af te sluiten omwille van werken? 

Kunnen wij vanuit deze districtsraad een gezamenlijk signaal laten horen voor meer investeringen in het openbaar vervoer? Zodat dergelijke farces in de toekomst niet meer voorvallen.