fase | actie | datum | jaarnummer |
advies | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 7 maart 2022 | |
voorontwerp | college | 2 juni 2023 |
De sociale huisvestingsmaatschappij Woonhaven Antwerpen cvba (Woonhaven) voorziet een vervangbouw in twee bouwblokken met een tussenliggende nieuwe straat en twee binnengebieden (nieuw openbaar domein). De omgevende straten, Bostonstraat, Generaal Simondslaan en Montrealstraat worden geheel of gedeeltelijk heraangelegd.
Op 2 juni 2023 (jaarnummer 3749) keurde het college het voorontwerp voor het nieuw openbaar domein goed, alsook de mobiliteitsvoorwaarden voor het bestaand openbaar domein, en nam kennis van het voorontwerp voor het bestaand openbaar domein.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het voorontwerp voor het nieuw openbaar domein ter advies voor aan de districtsraad en het voorontwerp voor het bestaand openbaar domein ter goedkeuring voor aan het districtscollege.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd. De Bostonstraat, Generaal Simondslaan en Montrealstraat zijn lokale straten.
Het totale project omvat een vervangbouw en de aanleg van buitenomgeving. De omgevende Bostonstraat, Generaal Simondslaan en Montrealstraat worden deels mee heraangelegd in dit project. Binnen het ontwerpteam staat AREAL Architecten met Tom Thys Architecten in voor de architectuur en Atelier Arne De Ruyter voor het ontwerp infrastructuur.
De vervangbouw wordt voorzien in twee nieuwe bouwblokken met telkens een openbaar binnengebied. De ontsluitende bestaande straten worden hier geheel of deels mee heraangelegd. Een nieuwe tussenliggende zone voor voetgangers en fietsers wordt later mee opgenomen in het openbaar domein.
Er wordt uitgegaan van een groen, natuurlijk ontwerp waar veel ruimte is voor de opvang en buffering van regenwater, natuurlijke speelaanleidingen en belevingsruimte.
De twee bouwblokken worden gescheiden door een rechtlijnige doorsteek, onderbroken door een centraal plein waarbij de natuurlijke, speelse overgang tussen de twee binnengebieden doorloopt. Deze doorsteek is gericht op de toegang tot de woningen en wordt uitgevoerd in uitgewassen beton met aan weerzijden een rammelstrook in kasseien.
De omgevende straten worden ingericht naar de draaiboeken openbaar domein. Het pleintje in de Bostonstraat ter hoogte van de school maakt deel uit van de natuurlijke vormgeving van het ontwerp en hier worden de looplijnen met de school doorgetrokken. Er worden twee verkeersplateau's voorzien als verkeersremmende maatregel.
Mobiliteitsvoorwaarden
Bostonstraat:
Montrealstraat:
Parkeerbalans
Voor het project zelf worden de parkeerplaatsen ondergronds op eigen terrein voorzien. Voor de omgevende straten is er een positieve parkeerbalans van 18 parkeerplaatsen.
In de Bostonstraat zijn er in de huidige toestand 17 parkeerplaatsen en in de nieuwe toestand 30 parkeerplaatsen (saldo +13), in de Montrealstraat zijn er 14 bestaande en 22 nieuwe plaatsen (saldo +8), in de Generaal Simondslaan zijn er 18 bestaande en 15 nieuwe plaatsen (saldo –3).
Bomenbalans
Op het nieuw openbaar domein wordt er gestreefd naar een maximaal behoud van de karakteristieke bestaande bomen. Er worden tevens nieuwe bomen in het project voorzien, in samenspraak met de groendienst van stad Antwerpen.
Er worden een 30-tal nieuwe bomen voorzien in het omliggende, bestaande openbaar domein.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De opvang en afwatering van het regenwater en oppervlaktewater infrastructuur en gebouwen, is in het project voorzien volgens een gescheiden stelsel. Er wordt hergebruik voorzien, waarna infiltratie en buffering via wadi's in de publieke ruimte mogelijk is.
Het budget voor dit project is voorzien op SUB_NR/INTERN/2500/5002500000/224/2ANT010502M02126/2AN090610.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp op voorwaarden dat:
Het kruispunt kant Bostonstraat is in het ontwerp aangepast om dubbelrichtingsverkeer met verkeerslichten mogelijk te maken. De dienst SW/Mobiliteit heeft bevestigd dat zij de nodige aanpassingen voorzien aan de Havanastraat om dit kruispunt veilig in te richten. Die aanpassingen worden niet voorzien in dit ontwerp.
De looplijnen zijn herbekeken, aangepast, besproken en goedgekeurd in de werkgroep.
Zebrapaden zijn besproken met dienst Mobiliteit. Er zijn er aan beide zijden van de Montrealstraat opgenomen en deze zijn goedgekeurd door de werkgroep. Mogelijkheid tot extra zebrapaden is weergegeven.
Bijkomende fietsbeugels, type fietsnietjes Stad Antwerpen, werden opgenomen
Het beplantingsplan en ontwerp groen werd samen met de groendienst Stad Antwerpen herzien in functie van de bezorgdheid rond onderhoud. Het poortmodel, 33.978,63 euro inclusief BTW, werd opgemaakt door de groendienst. Dit zal naar definitief ontwerp verder besproken en vastgelegd worden.
Dit zal verder uitgewerkt worden naar definitief ontwerp en vooraf besproken in werkgroep.
Materialisatie en uitvoering halfverharding wordt aangepast in overleg met de werkgroep naar definitief ontwerp
Het behoud van de bestaande bomen is bekeken met de groendienst Stad Antwerpen. Twee kleine bomen die niet in goede staat zijn worden verwijderd en vervangen, de grotere kwalitatieve boomgroepen in de nieuwe binnengebieden blijven behouden. Naar uitvoering worden alle bestaande bomen in samenspraak met de groendienst goed beschermd.
Het bomenplan is aangepast, hoogstambomen en enkele toekomstbomen werden opgenomen. De soortkeuze en grootte van elke boom wordt verder bekeken naar definitief ontwerp in overleg met de groendienst.
Het concept waterbuffering en infiltratie is verder uitgewerkt en besproken met Aquafin en de werkgroep. De wadi’s zijn geoptimaliseerd en het ontwerp ervan voorziet meer buffercapaciteit dan nodig voor de hemelwaterverordening.
Er zijn extra zitbanken voorzien in het ontwerp.
Deelmobiliteit is niet voorzien in het ontwerp maar wordt verder opgenomen en onderzocht door Woonhaven.
Een bijkomend pad naar de ondergrondse sorteerstraat wordt voorzien om de loopafstanden te optimaliseren. De inplanting van de nieuwe bomen wordt aangepast aan de voorschriften voor ondergrondse sorteerstraten.
Dit is besproken met de dienst Mobiliteit.
Het pleintje is opnieuw bekeken en ontworpen waarbij de looplijnen en materialen afgestemd zijn op de wijk. Ook de mogelijkheid om toekomstbomen te voorzien is geïntegreerd.
De “verhoogde kussens” zijn weggelaten in het ontwerp en de schaal van de stapstenen, paden en pleintjes is verfijnd, aangepast en besproken in de werkgroep.
De infitratieproeven werden uitgevoerd en de resultaten besproken met Aquafin en werkgroep. De impact op grootte en inplanting wadi’s is verwerkt en besproken met de groendienst.
De districtsraad adviseert het voorontwerp van de wegenis- en omgevingswerken van het binnengebied (nieuw openbaar domein) in de Generaal Simondslaan, Bostonstraat en Montrealstraat, district Antwerpen.