De gemeenteraad keurde op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) het bestuursakkoord voor de legislatuur 2019 - 2024 goed.
Op 17 juni 2022 (jaarnummer 4884) keurde het college de principebeslissing 'Actualisatie en wijzigingen parkeerbeleid' goed. Het college gaf tevens opdracht aan de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) om een aantal parkeermaatregelen verder te onderzoeken, ontwikkelen en implementeren.
De gemeenteraad keurde op 22 mei 2023 (jaarnummer 272) de wijzigingen aan het retributiereglement betalende gemeentelijke parkeervergunningen goed.
De gemeenteraad keurde op 22 mei 2023 (jaarnummer 275) de wijzigingen aan het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning goed.
De gemeenteraad keurde op 22 mei 2023 (jaarnummer 276) de wijziging van het retributiereglement met betrekking tot het parkeren op de openbare weg goed.
Het college keurde in zitting van 27 april 2023 (jaarnummer 2806) het aanvullend verkeersreglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel in districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk' goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend en waar er schijfparkeren geldt tijdens welke dagen en uren. Bovendien worden hier ook de bewonerszones bepaald.
Op 27 april 2023 (jaarnummer 2810) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'Parkeerzonering in alle districten' goed. Dit besluit bepaalt voor de straten waar betalend parkeren geldt tot welke tariefcode ze horen.
Deze aanvullende verkeersreglementen traden op 1 augustus 2023 in werking.
De aanpassingen in het parkeerbeleid worden sinds de invoering opgevolgd door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit).
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om de 'Parkeerzone B = lichtgroene tariefzone' bij te sturen. De huidige begrenzing van de smalle lichtgroene zone zorgt voor overdruk van de bewonerszone in de 'Parkeerzone C = donkergroene tariefzone'.
Het college keurde in zitting van 15 september 2023 (jaarnummer 6347) het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeerzonering in alle districten' goed, en dit met ingang van 1 december 2023, mits gunstig advies districtsraad Antwerpen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu dit aanvullend verkeersreglement ter advies voor.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Stad Antwerpen wil het parkeerbeleid consequenter maken waarbij de focus in 'de Binnenstad' nadrukkelijk ligt op het faciliteren van parkeren voor bewoners on-street. De parkerende bezoekers en pendelaars worden aangemoedigd om gebruik te maken van de P+R’s aan de rand van de stad en de rotatieparkings die verspreid liggen in de stad. Het aanbod aan rotatieparkings in 'de Binnenstad' is ruim voldoende om alle bestemmingen bereikbaar te maken binnen een wandelafstand van 5 à 10 minuten.
Opdat de parkerende bezoekers en pendelaars niet zouden uitwijken naar de aangrenzende parkeerzone aan de overzijde van de Leien werd reeds een parkeerduurbeperking ingevoerd van maximaal 3 uur (Parkeerzone B = lichtgroene tariefzone) om bijkomende overdruk te vermijden. Rondom het oude Justitiepaleis is de afstand tussen de zone voor bewoners en vergunninghouders en de 'Parkeerzone C = donkergroene tariefzone' (met dagtarief) op dit moment ongeveer 200 meter. Om het verschuiven van bovengrondse langparkeerders vanuit de bewonerszone en rode zone (zuid) naar de donkergroene zone te vermijden, dient deze afstand groter gemaakt te worden.
De grens van de lichtgroene zone tussen de Pyckestraat en de Mechelsesteenweg, voorheen gevormd door de Haantjeslei, Belegstraat, Diamantstraat, Paleisstraat en Justitiestraat, wordt verlegd naar de Ballaarstraat, Isabella Brandstraat, Jozef De Bomstraat en Gounodstraat. Hiermee wordt de wandelafstand tussen de lichtgroene zone en de zone voor bewoners en vergunninghouders verhoogd naar minimaal 800 meter en kunnen zogenaamde grenseffecten maximaal vermeden worden.
Dit nieuwe reglement treedt op 1 december 2023 in werking. Tot dan geldt het huidige reglement.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen. Er wordt budget voorzien op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG.
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit met 24 stemmen voor en 5 stemmen tegen goed.
Voor: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Gohari Firuz, Markowitz Samuel, Vansummeren Stella, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir, Iharratane Touria.
Tegen: Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Cornelissen Cedric, van Craenenbroeck Lutgardis.
De districtsraad adviseert het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeerzonering in alle districten' gunstig, op voorwaarde dat er voldoende informatie met betrekking tot de parkeerzonering ten aanzien van Antwerpse inwoners wordt verspreid.