Het district en de provincie Antwerpen investeerden de afgelopen jaren in het Harmonie- en Albertpark en in het park rondom het nieuwe provinciehuis. De noodzaak om hier een aantrekkelijke groenzone ter beschikking te hebben is groot. In de aanpalende wijken in de districten Antwerpen en Berchem wonen ongeveer 30.000 tot 40.000 mensen voor wie deze cluster aan parken een belangrijk groen recreatiegebied is. De parken worden dan ook druk gebruikt, zeker het Harmoniepark en het park rondom het provinciehuis. Het Albertpark is ook een belangrijke trekpleister, maar kampt met een beperkte toegankelijkheid. Dit park wordt immers omgeven door drukke verkeerswegen waardoor men het park slechts via een beperkt aantal ingangen kan bereiken.
De parken bevinden zich dan ook in een druk verkeerscentrum, waar in- en uitvalswegen en buurtwegen van verschillende verkeersmodi samenkomen. De Belgiëlei, Mechelsesteenweg, Grote Steenweg, Koningin Elisabethlei, Jan Van Rijswijcklaan, Karel Oomsstraat, Generaal Lemanstraat en Boomgaardstraat komen hier samen. Deze verkeersaders zijn zowel voor het fietsverkeer als het openbaar vervoer en het autoverkeer belangrijke schakels en doorgangswegen. De verkeersinfrastructuur is hier echter organisch gegroeid en deels schatplichtig aan historische evoluties die niet altijd meer aansluiten op de mobiliteitsnoden van vandaag. Een doordachte herindeling van de verkeersinfrastructuur zou mogelijk de oppervlakteinname van die infrastructuur kunnen verkleinen en tegelijkertijd de verkeersafwikkeling, doorstroming, comfort en veiligheid van alle verkeersmodi kunnen verbeteren. De huidige situatie is vaak suboptimaal. Dit valt bijvoorbeeld op voor het openbaar vervoer waar de halte Harmonie niet alleen de omliggende wijken Haringrode, Harmonie, Markgrave en Oud-Berchem bedient, maar die ook dienst doet als een overstappunt waar vier tramlijnen en drie buslijnen samenkomen. Tegelijkertijd merken we dat de tram- en bushaltes onvoldoende op elkaar aansluiten en dat op de tramhaltes de talrijke reizigers onvoldoende plaats hebben. Maar ook voor het fietsverkeer en het autoverkeer zijn de routes vaak omslachtig en onlogisch, wat vaak aanleiding geeft tot foute en dus gevaarlijke manoeuvres. Zeker het kruispunt Jan Van Rijswijcklaan/Generaal Lemanstraat/Koningin Elisabethlei/Koning Albertparkweg/Karel Oomsstraat is bijzonder ingewikkeld en dus gebruiksonvriendelijk voor alle verkeersmodi.
Ook de parken kunnen door deze uitgebreide verkeersinfrastructuur slechts suboptimaal gebruikt worden. Het is niet altijd even aangenaam, comfortabel of veilig om van het ene naar het andere park te wandelen. Het Albertpark is zeer versnipperd doordat het doorsneden wordt door fiets-tram-en autoinfrastructuur. Een herorganisatie van de verkeersinfrastructuur biedt de mogelijkheid om deze parken sterker met elkaar en met de omliggende wijken te verbinden. Daarmee wordt het potentieel van deze parken om als groene long en als recreatiegebied te dienen vergroot. Op termijn kan ook het district door een herinrichting van de KarelOomsstraat voor een vlottere, aangenamere en vergroende verbinding met het Domein Hertoghe zorgen.
Er zijn meerdere scenario’s mogelijk om de omgeving Harmonie te verbeteren. Het is zeker niet de bedoeling van deze motie om één welbepaalde oplossing naar voor te schuiven. De merites van de verschillende scenario’s zullen ook moeten afgetoetst worden bij de verschillende partners en belanghebbenden – stad, districten Antwerpen en Berchem, AWV, De Lijn, het provinciebestuur en uiteraard de omwonenden en handelaars in de buurt – om tot een gedragen oplossing te komen.
Hierbij willen we wel enkele uitgangspunten formuleren waaraan een dergelijk masterplan volgens het district Antwerpen zou moeten voldoen.
Vanuit deze overwegingen en vanuit de opgesomde randvoorwaarden vertrekkend vraagt de districtsraad van het district Antwerpen aan het college van burgemeester en schepenen dat: