Terug
Gepubliceerd op 17/10/2023

2023_MOT_00075 - Voorstel tot motie van raadslid Simon Verreet: Masterplan omgeving Harmonie

districtsraad Antwerpen
ma 16/10/2023 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Firuz Gohari; Touria Iharratane; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid

Verontschuldigd

Christophe Wuyts, districtsraadslid; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Orry Van de Wauwer

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2023_MOT_00075 - Voorstel tot motie van raadslid Simon Verreet: Masterplan omgeving Harmonie 2023_MOT_00075 - Voorstel tot motie van raadslid Simon Verreet: Masterplan omgeving Harmonie

Motivering

Indiener(s)

Simon Verreet

Gericht aan

Marita Wuyts

Tijdstip van indienen

wo 11/10/2023 - 19:23

Toelichting

Het district en de provincie Antwerpen investeerden de afgelopen jaren in het Harmonie- en Albertpark en in het park rondom het nieuwe provinciehuis. De noodzaak om hier een aantrekkelijke groenzone ter beschikking te hebben is groot. In de aanpalende wijken in de districten Antwerpen en Berchem wonen ongeveer 30.000 tot 40.000 mensen voor wie deze cluster aan parken een belangrijk groen recreatiegebied is. De parken worden dan ook druk gebruikt, zeker het Harmoniepark en het park rondom het provinciehuis. Het Albertpark is ook een belangrijke trekpleister, maar kampt met een beperkte toegankelijkheid. Dit park wordt immers omgeven door drukke verkeerswegen waardoor men het park slechts via een beperkt aantal ingangen kan bereiken.

De parken bevinden zich dan ook in een druk verkeerscentrum, waar in- en uitvalswegen en buurtwegen van verschillende verkeersmodi samenkomen. De Belgiëlei, Mechelsesteenweg, Grote Steenweg, Koningin Elisabethlei, Jan Van Rijswijcklaan, Karel Oomsstraat, Generaal Lemanstraat en Boomgaardstraat komen hier samen. Deze verkeersaders zijn zowel voor het fietsverkeer als het openbaar vervoer en het autoverkeer belangrijke schakels en doorgangswegen. De verkeersinfrastructuur is hier echter organisch gegroeid en deels schatplichtig aan historische evoluties die niet altijd meer aansluiten op de mobiliteitsnoden van vandaag. Een doordachte herindeling van de verkeersinfrastructuur zou mogelijk de oppervlakteinname van die infrastructuur kunnen verkleinen en tegelijkertijd de verkeersafwikkeling, doorstroming, comfort en veiligheid van alle verkeersmodi kunnen verbeteren. De huidige situatie is vaak suboptimaal. Dit valt bijvoorbeeld op voor het openbaar vervoer waar de halte Harmonie niet alleen de omliggende wijken Haringrode, Harmonie, Markgrave en Oud-Berchem bedient, maar die ook dienst doet als een overstappunt waar vier tramlijnen en drie buslijnen samenkomen. Tegelijkertijd merken we dat de tram- en bushaltes onvoldoende op elkaar aansluiten en dat op de tramhaltes de talrijke reizigers onvoldoende plaats hebben. Maar ook voor het fietsverkeer en het autoverkeer zijn de routes vaak omslachtig en onlogisch, wat vaak aanleiding geeft tot foute en dus gevaarlijke manoeuvres. Zeker het kruispunt Jan Van Rijswijcklaan/Generaal Lemanstraat/Koningin Elisabethlei/Koning Albertparkweg/Karel Oomsstraat is bijzonder ingewikkeld en dus gebruiksonvriendelijk voor alle verkeersmodi.

Ook de parken kunnen door deze uitgebreide verkeersinfrastructuur slechts suboptimaal gebruikt worden. Het is niet altijd even aangenaam, comfortabel of veilig om van het ene naar het andere park te wandelen. Het Albertpark is zeer versnipperd doordat het doorsneden wordt door fiets-tram-en autoinfrastructuur.  Een herorganisatie van de verkeersinfrastructuur biedt de mogelijkheid om deze parken sterker met elkaar en met de omliggende wijken te verbinden. Daarmee wordt het potentieel van deze parken om als groene long en als recreatiegebied te dienen vergroot. Op termijn kan ook het district door een herinrichting van de KarelOomsstraat voor een vlottere, aangenamere en vergroende verbinding met het Domein Hertoghe zorgen.

Er zijn meerdere scenario’s mogelijk om de omgeving Harmonie te verbeteren. Het is zeker niet de bedoeling van deze motie om één welbepaalde oplossing naar voor te schuiven. De merites van de verschillende scenario’s zullen ook moeten afgetoetst worden bij de verschillende partners en belanghebbenden – stad, districten Antwerpen en Berchem, AWV, De Lijn, het provinciebestuur en uiteraard de omwonenden en handelaars in de buurt – om tot een gedragen oplossing te komen. 

Hierbij willen we wel enkele uitgangspunten formuleren waaraan een dergelijk masterplan volgens het district Antwerpen zou moeten voldoen.

  • De bereikbaarheid en integratie van de drie parken staatvoorop. De parken zijn vanuit de omliggende wijken vlot bereikbaar. Daarbij wordt voor het Albertpark ook vertrokken vanuit de historische vormgeving en historische toegangen van dit park.
  • De kwaliteit en de ontsnippering van het Albertpark is prioriteit prioritair. De versnippering van de parkruimte door verkeersinfrastructuur wordt aangepakt en opgelost zodat de parkruimte terug verbonden en bruikbaar is.
  • Voetgangers krijgen op alle aangrenzende kruispunten veilige en doordachte oversteekplaatsen met voldoende opstelruimte zodat ze niet door fiets-, auto-, tram- of busverkeer worden gehinderd. Voetpaden worden voldoende breed als er al niet naar alternatieve voetgangersvriendelijke oplossingen kan worden gekeken.
  • Halte Harmonie wordt comfortabeler en veiliger aangelegd, reizigers krijgen meer ruimte en krijgen voldoende ruimte om over te stappen. De halte bedient vlot de omliggende wijken van de districten Antwerpen en Berchem. De capaciteit van de haltes dient verhoogd om meer reizigers vlotter te kunnen bedienen.
  • Fietsroutes worden doordachter en logischer vormgegeven, fietspaden worden voldoende breed aangelegd.
  • Het autoverkeer wordt logischer en doordachter, zodat de afwikkeling van het autoverkeer veiliger verloopt en de doorstroming verbetert.
  • Het kruispunt aan de Jan Van Rijswijcklaan wordt comfortabeler, veiliger aangelegd en overzichtelijker aangelegd met het oog op de vlotte doorstroming van alle verkeersmodi.

Vanuit deze overwegingen en vanuit de opgesomde randvoorwaarden vertrekkend vraagt de districtsraad van het district Antwerpen aan het college van burgemeester en schepenen dat:       

  •  Er in samenwerking met de districten Antwerpen en Berchem een masterplan voor de omgeving Harmonie/Albertpark wordt opgemaakt, met als doelstelling om de 3 parken (Harmonie- en Albertpark én de tuin van het provinciehuis) met elkaar te verbinden, de bereikbaarheid van deze groenzones te verhogen en het Albertpark te ontsnipperen. Dit onverminderd de bevoegdheden van de districten inzake het lokaal openbaar domein.
  •  Er hierover overleg wordt gepleegd met de betrokken instanties, in hoofdzaak AWV en De Lijn