Terug
Gepubliceerd op 17/10/2023

2023_IP_00148 - Interpellatie van raadslid Sascha Luyckx: Verkeersveiligheid Antwerpen - evaluatie beleid

districtsraad Antwerpen
ma 16/10/2023 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Firuz Gohari; Touria Iharratane; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid

Verontschuldigd

Christophe Wuyts, districtsraadslid; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Orry Van de Wauwer

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2023_IP_00148 - Interpellatie van raadslid Sascha Luyckx: Verkeersveiligheid Antwerpen - evaluatie beleid 2023_IP_00148 - Interpellatie van raadslid Sascha Luyckx: Verkeersveiligheid Antwerpen - evaluatie beleid

Motivering

Indiener(s)

Sascha Luyckx

Gericht aan

Paul Cordy

Tijdstip van indienen

di 10/10/2023 - 21:19

Toelichting

juli 23: zwaargewonde Plantin en Moretuslei

mei 23: fietser overleden Plantin en Moretuslei

2020: twee jonge voetgangers overleden in de Lange Leemstraat


Om de 3 dagen vindt een dodehoekongeval plaats in Vlaanderen.

Het aantal licht- en zwaargewonden in het verkeer neemt jaar na jaar toe.


Hierboven slechts een aantal feiten die het nieuws de afgelopen maanden haalden. Telkens wanneer er een noodlottig ongeluk op onze Antwerpse wegen gebeurt, lezen we dat het onderzoek naar de juiste omstandigheden loopt en dat het te voorbarig is om conclusies te trekken. Terecht, verkeersveiligheid is een ernstige zaak en conclusies trek je best na grondig onderzoek. Ondertussen is er echter enige tijd verstreken en is het tijd voor een check-up.


We willen de schepen van mobiliteit graag bevragen over het verkeersveiligheidsbeleid van district en stad Antwerpen.

In het bestuursakkoord van district Antwerpen lezen we het volgende:

59. Het district ontwikkelt een eigen visie op de inrichting van zijn stedelijk weefsel. Het neemt daartoe kennis van de kwalificatie van een aantal hoofdverkeersassen, zoals die door de stad op basis van een dynamisch verkeersmanagementsplan zullen vastgelegd worden. Het district waakt erover dat de kwalificatie van een aantal wegen als “hoofdverkeersas” door de stad enkel gebeurt met het oog op een globaal mobiliteitsplan van de stad Antwerpen en enkel zal toegepast worden op de grote structurerende assen. In geen geval zal het district aanvaarden dat een te grote hoeveelheid straten tot “hoofdverkeersas” wordt gekwalificeerd, waardoor de bevoegdheid van het district om zijn stedelijk weefsel in te richten wordt ondermijnd. Het district zal constructief met de stad meewerken om deze

“hoofdverkeersassen” te integreren in zijn eigen mobiliteitsplannen. In woonstraten en in de buurt van scholen is het mobiliteitsbeleid gericht op veiligheid en leefbaarheid en willen we het STOP-principe toepassen.


60. Voetgangers moeten gebruik kunnen maken van grotere en beter aan elkaar gesloten voetgangerszones. De verkeersveiligheid voor voetgangers is prioritair omwille van de kwetsbaarheid van deze verkeersdeelnemers. De toegankelijkheid van deze voetgangerszones en meer in het algemeen van de voetpaden is bij het onderhoud en bij heraanleg een uitgangspunt, conform het Vademecum Voetgangersvoorzieningen. Uitritten voor wagens en ander verkeer dienen zo ingericht dat voetpaden optimaal begaanbaar blijven, in de eerste plaats voor rolstoelgebruikers en voetgangers met functiebeperkingen.


61. Het district maakt een inventaris van zwarte punten voor voetgangers en pakt deze versneld aan.


62. Bij de inrichting van voetpaden en voetgangerszones wordt rekening gehouden met logische looplijnen.


63. (idem fietsers)



Vragen:

  • Beoordeelt de schepen het district Antwerpen als een verkeersveilig district? Zijn er lessen getrokken uit de ongevallen die afgelopen maanden en jaren onze wegen teisterden? Welke maatregelen werden er ondertussen genomen? 

  • Vindt de schepen dat het district zijn rol als “bewaker” van de hoofdverkeersassen voldoende heeft kunnen opnemen? Is de verkeersveiligheid er 5 jaren na de totstandkoming van het bestuursakkoord op vooruit gegaan? Hoe evalueert de schepen de rol van het district?

  • Is er ondertussen een lijst met zwarte punten voor voetgangers opgesteld en zijn deze zwarte punten versneld aangepakt?

  • Idem voor de fietsers? Het fietsgebruik in onze steden, dus ook in Antwerpen, neemt gestaag toe. Kan het district het tempo volgen? Wordt de zwarte lijst versneld aangepakt?


Ik dank de schepen voor zijn antwoorden.