Terug
Gepubliceerd op 23/01/2023

2023_CBS_00240 - Omgevingsvergunning - OMV_2022131429. Ledeganckkaai 21. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/01/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2023_CBS_00240 - Omgevingsvergunning - OMV_2022131429. Ledeganckkaai 21. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_00240 - Omgevingsvergunning - OMV_2022131429. Ledeganckkaai 21. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022131429

Gegevens van de aanvrager:

NV TRIPLE LIVING met als contactadres Jan van Gentstraat 7 bus 402 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Ledeganckkaai 21 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3990A

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwingswerken aan de assistentiewoningen (Striga 3 - Blok 13)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis 

-          14/08/2020: weigering (20201924) voor het regulariseren van verbouwingswerken aan de assistentiewoningen;

-          16/12/2016: vergunning (20161908) voor het bouwen van 109 assistentiewoningen.

 

Vergunde toestand 

-          functie: 109 assistentiewoningen met bijhorende dienstverlening voor de gemeenschap;

-          bouwvolume:

  • vrijstaand gebouw van 4 tot 8 bovengrondse bouwlagen en een ondergrondse verdieping;
  • het gebouw werd voorzien van platte daken;
  • kroonlijsthoogte van circa 26,5 m en van circa 24,3 m;

-          voorgevelafwerking:

  • gevels in natuursteen gecombineerd met hout;
  • buitenschrijnwerk in hout.

 

Bestaande en nieuwe toestand 

-          functie: 104 assistentiewoningen met bijhorende dienstverlening voor de gemeenschap:

  • op de 2de, 4de, 5de en 6de en 7de verdieping zijn telkens 2 assistentiewoningen samengevoegd tot 1;
  • deze 5 tweeslaapkamerappartementen hebben een netto vloeroppervlakte van circa 112 m2, 114 m2, 124 m², 124 m² en 147 m²;

-          bouwvolume:

  • de hoogtes van de bovenste niveaus zijn verlaagd: kroonlijsthoogte verlaagd naar 26,05 m en naar 23,35 m;
  • interne wijzigingen aan traphallen, fietslift en lokaal voor warmtewisselaar;
  • helling om het hoogteverschil tussen het voetpad en de inkom op te vangen;

-          voorgevelafwerking: aangepaste raamindelingen en groottes.

 

Inhoud van de aanvraag 

-          wijzigen van het aantal assistentiewoningen van 109 naar 104;

-          verlagen van de bouwhoogte;

-          wijzigen van de voorgevels;

-          constructieve wijzigingen.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

21 oktober 2022

15 november 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

21 oktober 2022

21 oktober 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

21 oktober 2022

27 oktober 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Nieuw Zuid, goedgekeurd op 17 juli 2014. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor centrumfuncties (ce1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag omvat geen functiewijzigingen. De vergunde functie van de assistentiewoningen en bijbehorende dienstverlening blijft behouden en is verenigbaar met het ruimtelijk uitvoeringsplan en de omgeving van het stadsontwikkelingsproject Nieuw Zuid.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De interne hoogte van de twee bovenste bouwlagen wordt verminderd waardoor de totale bouwhoogte van het volume met ongeveer 1 meter wordt verlaagd. Deze wijziging doet geen afbreuk aan het beoogde vergunde volume.

 

Ook het verminderen van het aantal assistentiewoningen met vijf door de samenvoeging van telkens twee woningen op vijf verdiepingen, doet geen afbreuk aan het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.

 

De schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid blijven verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

Het gebouw wordt rondom begrensd door een robuuste kolomstructuur afgewerkt in natuursteen. Ongeveer twee meter achter deze structuur bevindt zich een gevel in hout die een sterk contrast vormt met de materialisatie van de voorliggend structuur. Door de samenvoeging van telkens twee appartementen tot één appartement op de twee, vierde, vijfde, zesde en zevende bouwlaag worden aan de noordoostelijke zijgvel en aan de voorgevel een aantal ramen en wintertuinen aangepast en opgeschoven in functie van de aangepast inrichting van de appartementen. Op niveau 0 en -1 worden alle ramen minder hoog uitgevoerd in functie van het houten buitenschrijnwerk.

 

Aangezien de houten gevel zich twee meter achter de kolomstructuur situeert doet deze wijziging geen afbreuk aan het beoogde vergunde gevelbeeld en blijft deze visueel inpasbaar in het gebouw en de omgeving.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De aanvraag betreft de verbouwingswerken aan de assistentiewoningen (Striga 3 - Blok 13). Het gaat over een vermindering van het aantal assistentiewoningen ten opzichte van de vorige vergunning (20161908). Zo blijven er 104 assistentiewoningen over in plaats van de oorspronkelijke 109. De parkeerparagraaf is niet van toepassing. Er wijzigt ook niets aan het aantal fietsstalplaatsen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 oktober 2022

Volledig en ontvankelijk

21 oktober 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 februari 2023

Verslag GOA

5 december 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.