Terug
Gepubliceerd op 23/01/2023

2023_CBS_00243 - Omgevingsvergunning - OMV_2022125305 Van Eycklei 41. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/01/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2023_CBS_00243 - Omgevingsvergunning - OMV_2022125305 Van Eycklei 41. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_00243 - Omgevingsvergunning - OMV_2022125305 Van Eycklei 41. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022125305

Gegevens van de aanvrager:

Jacky Werner met als adres Belgiëlei 140 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Eycklei 41 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1445X12

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een duplex-appartement op de gelijkvloerse en eerste verdieping

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 23/11/1962: vergunning (18#44613) voor gevelbekleding; 
  • 12/11/1937: toelating (18#9028) voor een bijzondere goot; 
  • 06/08/1937: toelating (18#8218) voor veranderingswerken;
  • 02/06/1937: toelating (18#7805) voor huis afbreken en appartementenbouw oprichten en zuiveringsstelsel. 

Vergunde toestand 

  • functie: 
    • meergezinswoning; 
    • gelijkvloerse en 1ste verdieping: 1 duplexappartement met garage, burelen en 3 slaapkamers; 
  • bouwvolume: 
    • 8 bouwlagen met plat dak;  
    • bouwdiepte van circa 14m aan de rechterzijde en 26,3m aan de linkerzijde;
    • 1ste verdieping: terras over de volledige achtergevellengte en buitentrap;
  • gevelafwerking: 
    • gelijkvloerse verdieping in zwarte natuursteen (basalt) met geveldeel in lichtkleurige marmerstrippen;
    • rode gevelsteen en natuurkleurig aluminium buitenschrijnwerk;
    • drie inkomdeuren en één poort naar inpandige garage.

Bestaande toestand

  • bouwvolume:
    • bouwdiepte van circa 15,2 m aan de rechterzijde;
    • 1ste verdieping: terras achteraan dichtgemaakt en in gebruik als veranda;
  • gevelafwerking:
    • twee inkomdeuren en één poort naar inpandige garage. 

Nieuwe toestand

  • functie: 
    • meergezinswoning; 
    • gelijkvloerse en 1ste verdieping: 1 duplex vijfslaapkamerappartement; 
  • bouwvolume: 
    • 8 bouwlagen met plat dak;  
    • bouwdiepte van 21,17m aan de rechterzijde en 26,31m aan de linkerzijde;
    • 1ste verdieping: dakterras ter hoogte van de linker scheidingsmuur;
  • gevelafwerking: 
    • gelijkvloerse verdieping in zwarte natuursteen (basalt) met geveldeel in lichtkleurige marmerstrippen;
    • rode gevelsteen en natuurkleurig aluminium buitenschrijnwerk;
    • twee inkomdeuren en één poort naar inpandige garage; 
  • inrichting: 
    • terras met een oppervlakte van 31m2 tussen de achterbouw en rechter perceelsgrens; 
    • groendak bovenop de gelijkvloerse achterbouw tussen de aanbouw aan de linker zijde en de scheidingsmuur met de rechter buur;
    • extra brandladder aan de achtergevel;
    • nieuwe septische put.

Inhoud van de aanvraag

  • uitbreiden van het volume; 
  • wijzigen van de voorgevel; 
  • doorvoeren van interne constructieve werken.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

16 november 2022

22 december 2022

Voorwaardelijk gunstig

Agentschap Wegen en Verkeer

16 november 2022

1 december 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen 

Er zijn geen interne adviezen gevraagd. 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de  nmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
     De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
    • artikel 21 Minimale hoogte van ruimtenDe plannen vermelden dat de gastenkamer een plafondhoogte van 5,6 m heeft. Gezien er geen dubbelhoge ruimte voorzien wordt, is het onduidelijk wat de effectieve plafondhoogte is.
    • artikel 39 Infiltratie- en buffervoorzieningenHet nieuwe terras dat grenst aan de tuin wordt niet voorzien in de nodige helling;
    • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingenDe voorziene bouwtechnische ingrepen zijn van die grootte dat een privaat gescheiden rioolstelsel voorzien kan worden. De bestaande afvoeren komen uit in de kelderverdieping en er worden grondwerken voorzien in functie van de nieuwe septische put;
    • artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelselHet gescheiden stelsel dient aangesloten te worden conform dit artikel;
    • artikel 42 Drainageleidingen en bemalingen: Er wordt een septische put geplaatst. Het is onduidelijk of een tijdelijke bronbemaling zal toegepast worden;
    • artikel 43 Septische putten: Er worden verschillende badkamers voorzien en het aantal slaapkamers wordt van 3 naar 6 vermeerderd. Er dient een grotere septische put voorzien te worden met een minimale inhoud van 6875 liter. 

 

Sectorale regelgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020. (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 
  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

    Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.


Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De voorliggende aanvraag wijkt op verschillende punten af van de bouwcode. De afwijkingen worden besproken onder paragraaf ‘hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot & veiligheid in het algemeen’. 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft enkel het uitbreiden en verbouwen van het gelijkvloerse duplexappartement. De woonfunctie blijft behouden waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar blijft met de omgeving.

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Van Eycklei gekenmerkt wordt door panden met 8 tot 9 bouwlagen onder een plat dak. De panden hebben meestal een maximale bouwdiepte van circa 26 m. 

In voorliggende aanvraag wordt de niet-vergunde veranda afgebroken en wordt het bestaande duplexappartement verbouwd en uitgebreid. Tussen het bestaande bouwvolume ter hoogte van de linker buur en de rechter scheidingsmuur wordt een nieuw, gelijkvloers bouwvolume voorzien om de woonoppervlakte van de woongelegenheid uit te breiden. De nieuwe uitbreiding heeft een kroonlijsthoogte van 3,52 m en wordt voorzien tot een bouwdiepte van 21,17 m. De voorgestelde bouwdiepte is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Na de uitbreiding blijft er voldoende ruimte over op het gelijkvloers om een kwalitatieve tuinzone te behouden. Het extra volume van de achterbouw bevindt zich tegen de hoge scheidingsmuur van de rechterbuur en heeft bijgevolg geen negatieve gevolgen voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen.

Visueel-vormelijke elementen

In de voorliggende aanvraag wenst de aanvrager de wijzigingen aan de voorgevel te regulariseren. Zo werden op de gelijkvloerse verdieping slechts twee inkomdeuren voorzien in plaats van drie. Het bestaande materiaalgebruik in de voorgevel blijft ongewijzigd. De nieuwe achtergevels worden afgewerkt met witkleurige cementering. Het gelijkvloers buitenschrijnwerk wordt voorzien in zwartkleurig aluminium. Op de eerste verdieping zal witkleurig buitenschrijnwerk uit aluminium voorzien worden. De wijzigingen aan de voorgevel en de materialen van de nieuwe gevels zijn aanvaardbaar binnen de stedelijke context van het perceel.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is opgeladen op het Omgevingsloket als een voorwaardelijk gunstig advies. Echter blijkt het advies gunstig te zijn, zonder voorwaarden.

De planwijzigingen en verbouwingen aan het duplex-appartement zijn gunstig te beoordelen gezien ze zorgen voor een hoger wooncomfort. Daarnaast past dit project in de visie om in het algemeen in te zetten op voldoende ruime woongelegenheden. Door de geplande werken zal het appartement over voldoende natuurlijk licht, lucht en uitzicht beschikken, alsook ontstaat er een logische planschikking met een voldoende aantal grote slaapkamers en een kwalitatieve buitenruimte (balkon, terras en grote tuin). 

Echter worden wel enkele strijdigheden met de bouwcode vastgesteld. Zo is de voorziene plafondhoogte van de gastenslaapkamer onduidelijk. Op basis van het ingediende plan veronderstellen we dat de plafondhoogte identiek is aan deze van de aangrenzende ruimtes (2,57m).  Dergelijke plafondhoogte is in principe niet aanvaardbaar gezien artikel 21 stelt dat de plafondhoogte van verblijfsruimtes in principe steeds minstens 2,6m moet bedragen. Echter kan op basis van artikel 3 een afwijking toegestaan worden gezien het over een slaapkamer voor tijdelijk gebruik gaat en de afwijking daarnaast slecht 3 cm bedraagt. 

Verder wordt het nieuwe terras achter de nieuwe achterbouw niet voorzien van een helling conform artikel 39 van de bouwcode. Dit artikel stelt dat niet-overdekte terrassen grenzend aan een tuin of andere onverharde bodem aangelegd dienen te worden in een helling van 1 à 2%, om het regenwater hiernaar te laten afwateren en op natuurlijke wijze te laten infiltreren. Dit wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning. 

Er wordt ook opgemerkt dat de geplande werken van dergelijke aard zijn dat het mogelijk is om een privaat gescheiden rioolstelsel te voorzien conform artikel 40. De bestaande afvoeren zijn alle bereikbaar in de kelder en er worden graafwerken gepland in functie van de plaatsing van de nieuwe septische put. Het voorzien van een gescheiden stelsel inclusief de aansluiting conform artikel 41 van de bouwcode wordt daarom opgelegd als voorwaarde voor vergunning. 

Daarnaast is het onduidelijk of er bij de plaatsing van de nieuwe (grote) septische put een tijdelijke bronbemaling noodzakelijk zal zijn. Daarom wordt als voorwaarde opgelegd dat een eventuele bemaling moet voldoen aan de voorschriften uit artikel 42 van de bouwcode. 

Tot slot wordt opgemerkt dat het aantal slaapkamers van het duplexappartement wordt vermeerderd van 3 naar 6 (inclusief gastenkamer). Daarnaast worden verschillende badkamers en toiletten voorzien. Op de plannen wordt een nieuwe septische put voorzien waarvan de inhoud gelijk is aan deze van degene die verwijderd zal worden. Er wordt echter als voorwaarde opgenomen om een septische put te voorzien met een inhoud van minstens 6875 liter zodat de aanvraag kan voldoen aan artikel 43 van de bouwcode. 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.


Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

3. Een eventuele bemaling in functie van de plaatsing van de septische put dient te voldoen aan de voorschriften uit artikel 42 van de bouwcode.

4. Indien in functie van de plaatsing van de nieuwe septische put bemalingswerken noodzakelijk zijn dient daarvoor een Omgevingsvergunning aangevraagd te worden. De realisatie van bouwkundige werken zijn vergunningsplichtig krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2). Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000 m³ op jaarbasis of een bemaling dieper dan 4m-mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten. In de bemalingsstudie worden naast de zettingsberekeningen, debieten, fasen tenminste ook volgende aspecten beschreven en gemotiveerd:

  • een beschrijving van de milderende ingrepen om het bemalingsdebiet zo laag mogelijk te houden (bv. berlinerwand,  bentonietwand, secanspalen, …);
  • grondwaterstanden voor en tijdens bemaling;
  • invloedstraal van de bemaling (op plan);
  • een risico-inschatting van het oppompen van verontreinigd grondwater;
  • een beschrijving van de mogelijkheden van de retourbemaling (of alternatieven 1.lozen in oppervlakte water 2. Hemelwaterafvoer,…);
  • indien geen retourbemaling mogelijk: grondige motivatie, een aanduiding van het lozingspunt, toelating van Aquafin bij lozing op riolering van > 10m³/u.

5. Het terras dient voorzien te worden van de nodige helling conform artikel 39 van de bouwcode om het regenwater in de tuin te laten infiltreren. 

6. Er dient een privaat gescheiden rioolstelsel aangelegd te worden conform artikel 40 van de bouwcode;

7. De aansluiting van het gescheiden rioolstelsel dient te gebeuren conform artikel 41 van de bouwcode.

8. De nieuwe septische put dient een minimale inhoud te hebben van 6875 liter conform artikel 43 van de bouwcode.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19/09/2022

Volledig en ontvankelijk

16/11/2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

16/03/2023

Verslag GOA

10/01/2023

naam GOA

Katrijn Apostel

Onderzoek

De aanvraag werd niet onderworpen aan een openbaar onderzoek.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

3. Een eventuele bemaling in functie van de plaatsing van de septische put dient te voldoen aan de voorschriften uit artikel 42 van de bouwcode.

4. Indien in functie van de plaatsing van de nieuwe septische put bemalingswerken noodzakelijk zijn dient daarvoor een Omgevingsvergunning aangevraagd te worden. De realisatie van bouwkundige werken zijn vergunningsplichtig krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2). Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000 m³ op jaarbasis of een bemaling dieper dan 4m-mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten. In de bemalingsstudie worden naast de zettingsberekeningen, debieten, fasen tenminste ook volgende aspecten beschreven en gemotiveerd:

  • een beschrijving van de milderende ingrepen om het bemalingsdebiet zo laag mogelijk te houden (bv. berlinerwand,  bentonietwand, secanspalen, …);
  • grondwaterstanden voor en tijdens bemaling;
  • invloedstraal van de bemaling (op plan);
  • een risico-inschatting van het oppompen van verontreinigd grondwater;
  • een beschrijving van de mogelijkheden van de retourbemaling (of alternatieven 1.lozen in oppervlakte water 2. Hemelwaterafvoer,…);
  • indien geen retourbemaling mogelijk: grondige motivatie, een aanduiding van het lozingspunt, toelating van Aquafin bij lozing op riolering van > 10m³/u.

5. Het terras dient voorzien te worden van de nodige helling conform artikel 39 van de bouwcode om het regenwater in de tuin te laten infiltreren. 

6. Er dient een privaat gescheiden rioolstelsel aangelegd te worden conform artikel 40 van de bouwcode;

7. De aansluiting van het gescheiden rioolstelsel dient te gebeuren conform artikel 41 van de bouwcode.

8. De nieuwe septische put dient een minimale inhoud te hebben van 6875 liter conform artikel 43 van de bouwcode.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.