Terug
Gepubliceerd op 23/01/2023

2023_CBS_00239 - Omgevingsvergunning - OMV_2022135442. Hoogstraat 2. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/01/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2023_CBS_00239 - Omgevingsvergunning - OMV_2022135442. Hoogstraat 2. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_00239 - Omgevingsvergunning - OMV_2022135442. Hoogstraat 2. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022135442

Gegevens van de aanvrager:

PHILIP'S BAKERY met als adres Wijnegemsteenweg 22 bus 1 te 2970 Schilde

Ligging van het project:

Hoogstraat 2, 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 4 sectie D nr. 292C

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

vervangen schrijnwerk ramen gelijkvloers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis 

  • 09/10/1997: vergunning (19971315) voor het verbouwen van een cafepui en het plaatsen van een luifel + renoveren van gevel;
  • 24/01/1996: vergunning (19952613) voor het verbouwen van gelijkvloers en kelder tot hamburgerrestaurant.

 

Vergunde toestand 

  • functie: 
    • reca op de gelijkvloerse verdieping;
    • appartementen op de bovenliggende verdiepingen;
  • bouwvolume: 
    • 4 bouwlagen met zadeldak;  
    • kroonlijsthoogte circa 13 m;
    • nokhoogte circa 17 m;
    • bouwdiepte circa 14,2 m;
    • volledig dichtgebouwd perceel;
  • gevelafwerking: 
    • dorpels en plint in arduin;
    • buitenschrijnwerk ramen en deuren op de gelijkvloerse verdieping in staal (donker rood of donker groen);
    • luifelconstructie in staal;
    • ivoorkleurige buitenbezetting.

 

Bestaande toestand

  • functie:
    • detailhandel op de gelijkvloerse verdieping;
    • appartementen op de bovenliggende verdiepingen;
  • gevelafwerking overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van: 
    • gevelpleister in gebroken wit;
    • ramen en deuren in bruin houten buitenschrijnwerk.

 

Nieuwe toestand

  • functie:
    • detailhandel op de gelijkvloerse verdieping;
    • appartementen op de bovenliggende verdiepingen;
  • gevelafwerking: ramen en deuren in zwart aluminium schrijnwerk, voorzien van thermisch isolerende beglazing.

 

Inhoud van de aanvraag 

  • vervangen van schrijnwerk ramen op de gelijkvloerse verdieping.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, artikel 1: zone voor wonen - (wo1) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’) 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
    De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale regelgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
    (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
    Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een gevelwijziging en is functioneel inpasbaar.

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het pand is volgens RUP Binnenstad gelegen in CHE-gebied. Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig:

“De geplande ingrepen werden voorafgaandelijk aan de aanvraag ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Zoals eerder geadviseerd is vanuit oogpunt monumentenzorg geen principieel bezwaar tegen de vernieuwing van het schrijnwerk in aluminium in een meer hedendaagse vormgeving. Gelet op de beeldbepalende ligging van het hoekpand in de kern van de historische binnenstad, werd wel voldoende aandacht gevraagd voor een zorgvuldige, kwalitatieve uitwerking en detaillering van het schrijnwerk. Zo werd geadviseerd om het schrijnwerk van het gelijkvloers in alle openingen uit te voeren als identieke dubbele deuren met een vast beglaasd bovenlicht en met een gesloten onderpaneel (zoals bestaande toestand). Voor de plaatsing van het ijskraam (initieel voorgesteld in de gevelopening) stelden we voor om een inpandige oplossing te zoeken, zodat de gevelopening niet afwijkend moest worden ingevuld met een vaste hoge plint. De plannen bij de aanvraag voldoen integraal aan het advies dat voorafgaand aan de aanvraag werd verleend. Tijdens een plaatsbezoek in de Hoogstraat werd echter vastgesteld dat het huidige schrijnwerk van het hoekpand niet overeenkomt met de bestaande toestand zoals weergegeven op de bijgevoegde foto’s en plannen. Huidig schrijnwerk is zeer recent en komt ook niet overeen met ingediende ontwerp nieuwe toestand. Niet in alle openingen werden dubbele deuren geplaatst en aan de zijde van de Oude Koornmarkt werd een toog in de gevelopening verwerkt.”

Vanuit erfgoedkundig oogpunt wordt volgende voorwaarde opgelegd:

De uitvoering van het schrijnwerk in de gelijkvloerse openingen moet conform de ingediende plannen ‘nieuwe toestand’ worden uitgevoerd (identieke dubbel opendraaiende deuren in alle gevelopeningen). Er wordt geen vergunning verleend voor de huidige uitvoering van het schrijnwerk.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het schrijnwerk in de gelijkvloerse openingen moet worden uitgevoerd conform de ingediende plannen ‘nieuwe toestand’ (identieke dubbel opendraaiende deuren in alle gevelopeningen).

2. De huidige recente invulling van het gelijkvloerse schrijnwerk wordt uit de vergunning uitgesloten.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 oktober 2022

Volledig en ontvankelijk

7 november 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

7 maart 2023

Verslag GOA

5 januari 2023

naam GOA

Katrine Leemans

Onderzoek

Bevraging aanpalenden

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het schrijnwerk in de gelijkvloerse openingen moet worden uitgevoerd conform de ingediende plannen ‘nieuwe toestand’ (identieke dubbel opendraaiende deuren in alle gevelopeningen).

2. De huidige recente invulling van het gelijkvloerse schrijnwerk wordt uit de vergunning uitgesloten.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.