Beste Schepen,
Ik wil graag aandacht vragen voor een kwestie die betrekking heeft op de werkzaamheden die op 11 september 2023 zijn gestart in het laatste deel van de Statiestraat in ons district. Deze werkzaamheden worden naar verwachting voortgezet tot in oktober, afhankelijk van de weersomstandigheden en eventuele onvoorziene omstandigheden. Tot op heden (13/10/2023) zijn de werkzaamheden nog steeds gaande.
Ik had eerder een schriftelijke vraag ingediend met betrekking tot de hinderpremie, waarbij een deel van de straat in aanmerking kwam voor deze premie en een ander deel niet. Nu heb ik vernomen dat de handelaars die in eerste instantie in aanmerking kwamen voor deze premie van 2000 euro, deze premie moeten terugbetalen omdat de werkzaamheden niet de vereiste 30 dagen in beslag nemen. De werkzaamheden begonnen op 11 september en duren zoals eerder vermeld nog steeds voort tot vandaag (13/10/2023).
Het is verwarrend en ongebruikelijk dat de premie eerst wordt toegekend en vervolgens wordt teruggevorderd. Dit is voor de handelaars een ongunstig signaal en we zouden verwachten dat er bij dit soort projecten een goed doordacht stappenplan en overwegingen zijn.
Ik heb de volgende vragen voor u als schepen:
Bent u op de hoogte van deze situatie?
De hinderpremie kan volgens de regelgeving enkel worden toegekend aan een onderneming met een vestiging die effectief in de hinderzone van de hinderpremie is gelegen. Deze hinderzone wordt gevormd door de feitelijke werkzone, die door de beheerder van de werken blauw wordt ingekleurd in het GIPOD (Generiek informatieplatform openbaar domein), uitgebreid met elk overlappend lichtgrijs wegvak of donkergrijze kruispuntzone.
Volgens Vlaanderen valt nr 141 buiten de hinderzone. Als je bovenstaande erop naleest rekenen zij in de hinderzone de werf + alles voor en na de werf tot aan het volgende kruispunt.
Wanneer je dit op een plan bekijkt kom je dan uit thv van het kruispunt met de Batkinstraat.
Vermoedelijk heeft Vlaanderen er geen rekening mee gehouden dat er op het kruispunt met de Batkinstraat paaltjes staan en voertuigen dus niet via dit kruispunt kunnen wegrijden.
Dit element werd meegegeven in de communicatie met Vlaio samen met een foto van het ‘kruispunt’ met de Batkinstraat.
Maar Vlaio rekent echter niet langs waar de omleiding loopt, maar in welke wegvakken gewerkt wordt.
Als wegvak rekenen zij de vlakken die donker of lichtgrijs gekleurd zijn op het kaartje hieronder. Zo zie je dat de grens voor hen ligt aan het einde van die donkergrijze zone.
Ik ben ook nog steeds in dialoog met Vlaio en de handelaars over het feit tot waar de premie nu loopt voor de handelaars van de blauwe zone. Hiermee ben ik niet akkoord. Wordt vervolgd.
ma 23/10/2023 - 09:22