De districtsraad keurt de notulen van 19 september 2023 goed.
In het kader van het decreet lokaal cultuurbeleid stelt de stad een strategische meerjarenplanning op waarin de beleidsprioriteiten van het lokaal cultuurbeleid worden uitgewerkt. ‘Iedereen vindt in Antwerpen een veelzijdig lokaal cultuuraanbod en het forum om zichzelf te ontplooien’ is de strategische doelstelling die in de meerjarenplanning opgenomen werd voor de uitwerking van het lokaal cultuurbeleid.
De concrete uitwerking van deze centrale strategische doelstelling gebeurt grotendeels in de districten, de cultuurwerking in de districten vormt de basis van het lokaal cultuurbeleid.
De stad Antwerpen is in de bestuursorganen van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem vertegenwoordigd. Bij gemeenteraadsbesluit van 23 november 2020 (jaarnummer 672) werd mevrouw Buket Karaca aangeduid als afgevaardigde namens de stad in de algemene vergadering.
Het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) trad op 1 mei 2019 in werking. Vennootschappen en verenigingen die op dat ogenblik reeds waren opgericht krijgen tot uiterlijk 1 januari 2024 de tijd om hun statuten aan te passen aan de nieuwe bepalingen van het wetboek.
Met het bericht van 14 september 2023 meldt de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem dat op 25 oktober 2023 een algemene vergadering zal plaatsvinden met volgende agendapunten:
Het decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid.
Op 15 december 2014 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 969) de nieuwe statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem goed.
Op 26 mei 2015 (jaarnummer 266) werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en de vzw lokaal Cultuurbeleid district Berchem en de wijziging van artikel 44 in de statuten goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde vervolgens op 25 maart 2019 (jaarnummer 246), 16 december 2019 (jaarnummer 745) en op 14 december 2020 (jaarnummer 738) de verlenging van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 20 december 2021 (jaarnummer 743) keurde de gemeenteraad de verlenging tot en met 31 december 2025 van deze samenwerkingsovereenkomst goed.
Artikel 11 § 2 van de samenwerkingsovereenkomst voorziet dat de raad van bestuur, overeenkomstig de toepasselijke wetgeving, de jaarrekening vaststelt en vervolgens de vastgestelde rekening ter goedkeuring voorlegt aan de districtsraad. In het districtsraadsbesluit dat wordt opgemaakt ter goedkeuring van de jaarrekening dienen ineens de steminstructies te worden opgenomen voor de algemene vergadering waarop de jaarrekening zal worden goedgekeurd.
Artikel 246 § 4 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de samenstelling van de organen rekening kan houden met de samenstelling van de districtsraad voor zover de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting belast is met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang die uitsluitend bevoegdheden van het district betreffen. De vertegenwoordigers in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de districtsraad.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Volgens de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem dient de jaarrekening ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de districtsraad Antwerpen.
Het bestuursorgaan van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem keurde op 29 maart 2023 het werkingsverslag 2022 goed en op 29 augustus 2023 de jaarrekening 2022. Het bestuursorgaan legt deze ter goedkeuring voor aan de districtsraad Berchem en de algemene vergadering.
Het werkingsverslag van het district wordt opgenomen in het geheel van het geïntegreerde werkingsverslag van het lokaal cultuur-/vrijetijdsbeleid van alle districten en het overkoepelend stedelijk beleid.
De gewijzigde statuten betreffen hoofdzakelijk aanpassingen die zijn ingegeven vanuit de noodzaak om te conformeren aan het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen en zo de rechtsgeldigheid van de beslissingen en het bestaan van de vzw te kunnen blijven garanderen. Daarnaast werd van de opportuniteit gebruik gemaakt om een aantal juridisch technische verbeteringen en actualisaties aan te brengen.
Op grond van artikel 4 van de statuten van vzw Lokaal cultuurbeleid district Berchem moet een statutenwijziging door de gemeenteraad worden goedgekeurd. In zitting van 26 juni 2023 (jaarnummer 419) keurde de gemeenteraad de statutenwijziging van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem goed. De districtsraad neemt kennis van de nood tot statutenwijziging en geeft hier een positief advies over.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de stadsafgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem handelt overeenkomstig de instructies van de districtsraad. Dit betekent dat de districtsraad Berchem kennis moet nemen van de agenda van deze algemene vergadering en aan de stadsafgevaardigde of diens plaatsvervanger steminstructies moet geven.
De districtsraad Berchem geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde om alle punten van de agenda van de algemene vergadering van 25oktober 2023 goed te keuren.
De goedgekeurde jaarrekening en het werkingsverslag worden vervolgens ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.
De districtsraad neemt kennis van volgende agendapunten van de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem van 25 oktober 2023:
De districtsraad geeft positief advies over de statutenwijziging van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem.
De districtsraad keurt het werkingsverslag 2022 van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem goed.
De districtsraad keurt de begrotingswijziging 2023 van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem goed.
De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Berchem alle punten van de agenda goed te keuren.
maakt deel uit van een proefopstelling "hinderlijk parkeren aan inritten" dat goedgekeurd werd door het college op 30 maart 2018 (jaarnummer 2975).
Op 25 mei 2023 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Apollostraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Het aanvullend verkeersreglement werd aangepast aan de huidige verkeerssituatie.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Apollostraat in de districten Berchem en Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 17 december 2021 (jaarnummer 10209).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Euterpestraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 27 januari 2023 (jaarnummer 499).
De Floraliënlaan in de districten Antwerpen, Berchem en Wilrijk:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Floraliënlaan in de districten Antwerpen, Berchem en Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 3 februari 2023 (jaarnummer 658).
Geachte schepen,
Tijdens de Districtscollege van 25/07/2023 om 15:00 uur heb ik vernomen dat de ondersteuning voor het Sinterklaascomité werd geweigerd. Dit nieuws verraste me en riep enkele vragen op.
Het Sinterklaasstoet in Berchem is een lange traditie in ons bruisende district. Het verbindt verschillende wijken en trekt een breed publiek aan dat uren van tevoren met hun gezinnen samenkomt. Het is een moment waarop families speciaal samenkomen om deze stoet te bewonderen.
In de afgelopen jaren waren er enkele zorgen over de aanwezigheid van zwarte pieten, maar recentelijk hebben vrijwilligers zich ingezet om zich als roetpieten te engageren. Ook waren er enkele grote wagens in de stoet die niet echt pasten bij de traditie en als sponsor deelnamen. Het zou wenselijk zijn dat de Sinterklaasstoet weer een volksfeest wordt met veel vrijwilligers en prachtige wagens, zoals in vroegere jaren.
Om dit te realiseren, zou dit bestuur moeten proberen in dialoog te gaan met de organisatie en de nodige ondersteuning vanuit dit bestuur moeten bieden om dit evenement in zijn oude glorie te herstellen.
Uw argument is dat het district vanaf 2023 de Sinterklaasstoet niet meer kan ondersteunen in zijn huidige concept omdat het niet voldoet aan de richtlijnen van het evenementenkader en de bijbehorende categorieën.
Daarom stel ik de volgende vragen aan de schepen:
Wat zijn de nieuwe richtlijnen met betrekking tot het evenementenkader?
Graag breng ik het volgende voorstel ter stemming in deze raad:
"De districtsraad van Berchem adviseert het districtscollege om in gesprek te gaan met de organisatie van de Sinterklaasstoet in Berchem en samen te werken om dit evenement in zijn oude vorm nieuw leven in te blazen."
Ik hoop dat we met deze motie de kans krijgen om de traditie van de Sinterklaasstoet in Berchem voort te zetten en te moderniseren, rekening houdend met de nieuwe richtlijnen en verwachtingen van onze gemeenschap.
Er werd geen evenementenaanvraag gedaan voor de Berchemse Sinterklaasstoet van dit jaar. Er was ook geen contact met de stedelijke evenementencel. Als er geen aanvraag is, kan er ook geen vergunningstraject worden opgestart.
Het district heeft verschillende keren in een positieve dialoog geweest met het Sinterklaaascomité. Ze nemen ons als district niets kwalijk. Dit was ook te zien op atv.
De organisatie kreeg daarnaast een vrijstelling van retributie inname openbaar domein, vrijstelling van opkuiskosten en uitgebreide logistieke ondersteuning. Het werd bekeken als een co-organisatie en een categorie 2 uit het evenementenkader. Tijdens de gesprekken gaf de organisatie echter aan dat ze de regie van het evenement meer zelf wilden behouden. Conform het evenementenkader, kan je dan niet als een categorie 2 worden beschouwd, maar als een categorie 5. Je krijgt dan nog steeds vrijstellingen en logistieke ondersteuning, maar moet wel kosten betalen voor verwijdering van straatmeubilair en voor transportkosten van materiaal en andere logistieke diensten. Deze zouden neerkomen op 363 euro.
Conform het evenementenkader (zowel voor als na de aanpassing), is een evenement een categorie 2 als:
Maar omdat:
Daardoor:
Nadat het district deze boodschap had gegeven, gaf de organisatie aan dat dit voor hen niet haalbaar was.
Om bovenstaande ondersteuning alsnog te verkrijgen heeft het district een bestek uitgeschreven waarop het Sinterklaascomité zich kon inschrijven.
In goed overleg met het district heeft het Comité vervolgens beslist om hierop niet in te schrijven. Ze zouden geen reclamekaravaan meer kunnen doen en dit maakte het financieel moeilijker en ook de regie van de stoet zouden ze niet meer alleen kunnen doen en die wilden ze in eigen handen houden.
Ivm de sinterklaasstoet er van henzelf geen aanvraag is ingediend en wij verschillende keren in een positieve dialoog zijn geweest en ze ons als district niets kwalijk nemen ook te zien op atv
Uiteraard zal het district erop toezien dat de Sint ook in Berchem langskomt en dat dit kinderfeest zoals elk jaar ook in 2023 doorgaat.
ma 23/10/2023 - 09:27De districtsraad Berchem keurt de motie niet goed met:
stemmen VOOR: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Ronny De Bie, Evi Cuypers, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Kris Van Aelst, Luc Van De Weyer, Jan Depover
stemmen TEGEN: Evi Van der Planken, Ilse Jacques, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels
ONTHOUDINGEN: Karin Møller
Het afgelopen jaar kwamen er twee fietsers om het leven bij een dodehoekongeval in Borgerhout. Twee jaar geleden kenden we hier in Berchem ook twee drama’s met vrachtwagens op het Ryckaertplein. Twee weken geleden kwam een dame te overlijden in Mortsel ten gevolge van een ongeval met vrachtwagens. Als vader en burger doet mij dat wat. Ik kan niet meer argeloos naar vrachtverkeer in onze drukke Berchemse straten kijken en denken dat het allemaal wel vlot zal lopen. Ik denk dat we dat punt als samenleving voorbij moeten.
Vrachtverkeer houdt risico’s in en die moeten wij indijken. In Borgerhout grijpt het bestuur in om verdere tragedies te vermijden. Ik zou het bestuur van Berchem willen vragen hetzelfde te doen. Een eerste stap is vrachtwagens uit de woonwijken te houden tijdens spitsuren. Data van ons telraamonderzoek van enkele jaren gelden wees uit dat sluipvrachtverkeer veelvuldig voorvalt. Een tweede stap is om die vrachtvrije uren uit te breiden om leveranciers aan te sporen alternatieven te zoeken voor vrachtwagens. Een parallel traject is om vrachtwagens te verbieden rechtsaf te slaan op kruispunten waar er geen conflictvrije situatie door lichten bestaat. Dit garandeert de veiligheid van de zwakke weggebruiker. Vanzelfsprekend past een dergelijke maatregel binnen een circulatieplan dat veiligheid vooropstelt.
Vandaar onze vragen aan het districtsbestuur:
- Is het bestuur bereid stappen te zetten om het vrachtverkeer uit woonwijken te houden tijdens spitsuren?
- Is het bestuur bereid om in te zetten op een circulatieplan dat conflictvrije kruispunten voor vrachtverkeer als regel hanteert?
Mobiliteit is een bovenlokale bevoegdheid en daarom altijd een beslissing van het college en niet het district. Alle vragen over mobiliteit dienen aan de bevoegde persoon gesteld te worden. Zowel toegangsverboden, circulatiewijzigingen als het conflictvrij maken van kruispunten zijn mobiliteitsbeslissingen.
Verder geef ik graag het volgende mee:
Er zijn bepaalde activiteiten die aangewezen zijn op vrachtverkeer, een totaalverbod is bijvoorbeeld onmogelijk. Er zullen altijd uitzonderingen gemaakt moeten worden. De sector die het meest geraakt zou worden zijn de stedelijke diensten, bijvoorbeeld het huisvuil moet wekelijks in alle wijken minimaal vier fracties ophalen. Bij een verbod wordt er ook steeds een uitzondering gemaakt voor plaatselijk verkeer zodat bijvoorbeeld verhuizingen en leveringen wel kunnen plaatsvinden.
Wat betreft het conflictvrij maken van kruispunten, de stad is bezig met het uitrollen van conflictvrije kruispunten. Kruispunt per kruispunt wordt onderzocht welke fases conflictvrij gemaakt kunnen worden.
wo 18/10/2023 - 11:23
Twee jaar gelden stelde mijn collega-raadslid Lucy V. hier de vraag waarom er zo weinig openbare toiletten in Berchem zijn. De nood aan sanitair is een reële zaak voor veel Berchemnaars waaraan het bestuur vooralsnog niet tegemoetkomt. Volgens de website van de stad zelf was er zelfs maar een, op het kerkhof. Het bestuur vulde dit aan als antwoord op de interpellatie met een lijstje van toiletten in openbare gebouwen zoals het districtshuis, de bib en Posthof (die allemaal op een zakdoek liggen), het Rooi en de luchthaven (wat uit de richting van zowat alles ligt). Niet alleen zijn deze locaties nog niet online aangevuld, maar het blijven er simpelweg te weinig. In onze parken en speeltuinen, waar kinderen en ouderen samenkomen, toch twee doelgroepen van openbare toiletten, is niets voorzien. Dit weerhoudt mensen ervan naar buiten te gaan, zelfs nu met deze prachtige nazomer.
Het is heel spijtig dat het district deze kans laat liggen om het openbaar domein zoveel toegankelijker te maken voor groepen die lage drempels nodig hebben om zich met vertrouwen naar buiten te bewegen. De kostprijs van 100 euro per dag die ik lees in het antwoord op de interpellatie van de collega, lijkt mij te ondervangen met structurelere ingrepen die goedkoper uitvallen op lange termijn, zoals zelfreinigende toiletten. Andere steden uit het buitenland kunnen Berchem vast inspireren.
Daarom stel ik het bestuur de volgende vragen:
- Zal het bestuur erop toezien dat de weinig beschikbare toiletten makkelijker online zijn te vinden?
- Zal het bestuur onderzoeken wat mogelijk is om parken en pleinen eindelijk van zelfreinigend sanitair te voorzien?
Beste Kris,
Bedankt voor uw vraag.
Uw vraag om de toiletten ook online zichtbaar te maken, heb ik doorgegeven. Dit zou zijn moeten aangepast momenteel.
Dit is een bovenlokale bevoegdheid. Ik ben dus even gaan opzoeken
Eerst en vooral zet Stad Antwerpen in op het herkenbaar en meer zichtbaar maken van het (reeds aanwezig) inpandig publiek sanitair in gebouwen van groep Antwerpen door een bredere communicatie, correcte informatie[1] en sensibilisering.
Ten tweede zal de stad meer sanitair trachten te ontsluiten via private en semi-publieke partnerships. Denk maar aan parkeergarages, horeca, winkels, enz. Pas wanneer geen andere oplossing mogelijk is, kunnen we bekijken of we units moeten plaatsen.
Indien geen van bovenstaande mogelijk, investeert men, in derde lijn, in de plaatsing van autonome, vandalismebestendige en zelfreinigende(?) toiletunits in de publieke ruimte. Dit blijkt wel een echte uitdaging:
Momenteel zijn er 3 pilootprojecten lopende van verschillende vormen van het voorzien van publieke toiletten met ook verschillende prijskaartjes zowel in huur, als aankoop als recurrente kost voor het onderhoud.
Project 1: De Coninckplein - Permeke Op het De Coninckplein
Project 2: Belvédère
Project 3: Stadspark
Wordt zeker nog vervolgd. Maar men zoekt voornamelijk inpandige oplossingen en samenwerkingen met partners.
In Berchem investeren wij zelf jaarlijks in mobiele toiletten van met spoeling en lavabo aan speeltuinen in onze grootste locaties, met name het Prieel en Brilschans.
Hieronder de info ivm de mobiele toiletten tijdens de zomerperiode:
Ook heb ik weet van een nieuw openbaar toilet dat in het Rooi komt in het nieuwe Korfbalgebouw.
toegevoegd ifv opmerking in inleiding: "Bovendien is het niet altijd duidelijk welke toiletten geopend zijn."
Als hondeneigenaar kom ik regelmatig op hondenweides waar ik merk dat de beestjes die daar even wild kunnen rennen en spelen, ook wel eens putten graven in alle opwinding. Ik vang dan wel eens op dat er hondenbaasjes kunnen struikelen over deze Putten en zich kwetsen. Uit een ander district hoorde ik dat het bestuur daar een zandhoop ging voorzien opdat baasjes de gaten die hun honden graven weer op te vullen. Het leek mij niet verkeerd dat dit in Berchem ook eens kan worden uitgeprobeerd. De enkels van de onoplettende hondenbaasjes kunnen er maar bij varen.
In het verleden werd dit inderdaad al eens gedaan maar daar waren enkel negatieve ervaringen mee.
Mensen beginnen daar heel enthousiast aan, maar er wordt vaak onderschat hoe zwaar dit werk is. In een grote hondenloopzone moet je dan niet enkel een emmer en een schop voorzien, maar ook al een kruiwagen.
Meestal verdwijnen die spullen binnen de maand en blijft er van het oorspronkelijke enthousiasme niet veel meer over.
Ook wordt die heuvel nat, het zand wordt zwaar en na een tijdje heb je een berg vol onkruid.
Meestal eindigen dergelijke initiatieven in het terug ophalen van die berg zand/onkruid.
De groendienst vult standaard 2x per jaar de putten in alle hondenloopzones: 1x na de zomer en 1x na de winter.
Dat zou voldoende moeten zijn.
wo 18/10/2023 - 14:11Interpellatie districtsraad dinsdag 17 oktober 2023 over kaalslag in Brilschanspark Berchem
“Met dit park werken we aan een groot groen hart voor Berchem” …(GVA 4 oktober 2023)
“Er is maar weinig groen in Berchem en het groen dat we hebben, was versnipperd” zegt Berchems districtsburgemeester Evi Van der Planken (NVA). We werken aan een groot groen hart voor Berchem door de groene delen binnen en buiten de Ring met elkaar te verbinden.”
Het historische reliëf van de oude Brialmont-vesting wordt als basis genomen om een park te creëren met respect voor de natuur.”
Wie het artikel in de krant leest, is in eerste instantie erg enthousiast. Wat klinkt dit allemaal mooi. Ook bij de toelichting die wij als districtsraadslid kregen in april 2021 (online want in tijden van Corona) werd alles nog mooi verbloemd.
De realiteit van deze kaalslag en de vele reacties op sociale media en de vele verontwaardigde mails die we krijgen van burgers getuigen vandaag echter het tegendeel. De vele opduikende fotoverslagen getuigen ook niet onmiddellijk van ‘werken aan een groen hart voor Berchem’. Het lijkt eerder op een ‘amputatie’ want een ruime oppervlakte uit deze groene zone wordt gewoon platgewalst.
Gebrek aan eerlijke correcte informatie en communicatie
Wat me in dit voorval vooral weer erg stoort is het feit dat burgers, maar ook wij als districtsraadsleden, onvoldoende en onvolledig worden geïnformeerd (laat staan echt betrokken). Het ‘beheerstrategie document Brilschans’ zijn we moeten gaan opzoeken in de diverse collegebesluiten en is NOOIT besproken op een districtsraad noch op een raadscommissie. Om de haverklap worden in deze legislatuur de raadscommissies in ons district Berchem afgeschaft, zogezegd bij gebrek aan agendapunten. Dit is echter een mooi voorbeeld van een dossier dat wel uitgebreid op onze commissiezitting had moeten worden geagendeerd. De gebrekkige communicatie naar de burgers van Berchem resulteert vandaag bovendien in heel wat onvrede en zorgt voor heel wat negatieve reacties. De communicatie over deze ingreep is volgens ons trouwens pas opgestart nà de start van de werken en niet vooraf. Infobrieven waren er in het park vooraf niet. Nergens wordt er trouwens ook maar ergens gesuggereerd dat het om zo’n grootschalige kapwerken zou gaan.
Misleidende communicatie
Wat me nog erger stoort zijn de vele vage mooie ‘groene beloften’ die ons als districtsraadslid en de burger in Berchem verblinden en verwarren en het moeilijk maken om door de bomen het bos nog te zien (of géén bos meer te zien). Lees het artikel in Gazet van Antwerpen en/of bekijk de beelden op de website van Stad Antwerpen en van Vespa. Alles wordt steeds erg mooi voorgesteld met fictieve ‘toekomstbeelden’.
Wie het artikel in Gazet van Antwerpen leest, zou aan de hand van de formulering ook opmaken dat Natuurpunt bij al deze ingrepen nauw wordt betrokken. Ook op de website van Vespa lees ik letterlijk: “Samenwerkingsverband: Het masterplan voor Park Brialmont werd gestart in opdracht van het district Berchem en de stad Antwerpen en opgemaakt door Cluster en Witteveen+Bos, in samenspraak met Natuurpunt Antwerpen Stad.”
Uit navraag hierover leren we echter dat Natuurpunt enkel met de lokale overheid heeft samengewerkt rond de werken op het stuk Wolvenberg. “De werken die vandaag plaats vinden, zijn in het ‘niet-reservaatgedeelte’ in het parkgedeelte van het Brilschanspark, aan de Brilschanszijde en daar heeft Natuurpunt geen enkele zeggenschap over” laat Natuurpunt ons weten. Natuurpunt bevestigt ons formeel: “Natuurpunt was géén vragende partij om deze werken en om het rooien van die bomen. Al deze werken zijn louter ‘erfgoed-gemotiveerd’. Men wil de aanwezigheid van het vroegere fort meer evoceren door de structuur van het park terug meer te laten aansluiten bij hoe het fort er vroeger uitzag.”
Respect voor de erfgoedwaarde van een gebied is ook voor ons belangrijk en is een mooi argument waar we kunnen achter staan. Dit moet vandaag echter zorgvuldig afgewogen worden tegen andere waarden zoals natuur, gezondheid en klimaat. Men gaat een ‘schans’ herstellen zoals ze vroeger was. Maar mag dit allemaal ten koste gaan van het groen dat er vandaag zo broodnodig is?
Tijdens de vragenronde bij de toelichting van deze plannen in april 2021 heeft Johan Malcorps van onze fractie expliciet de vraag gesteld of Natuurpunt betrokken werd bij de plannen. Het antwoord was stellig: “Ja”. “Natuurpunt zit mee in de werkbanken en de bilaterale gesprekken en is nauw betrokken bij het proces.”
Of lees ook nog eens deze alinea in de krant:
“Natuurpunt maakte op zijn beurt een gedetailleerde natuurinventarisatie op van de flora in Park Brialmont. Op basis daarvan zijn we gaan kijken hoe we de natuurwaarden kunnen verbeteren” zeggen Van der Planken en De Ridder. “De komende weken zullen invasieve uitheemse boomsoorten worden gerooid. Ze maken plaats voor de uitbreiding van waardevolle graslanden, inheemse bomen en heesters.”
Nogmaals: Natuurpunt is formeel: “Als voor deze werken in het Brilschanspark vandaag bomen moeten sneuvelen, moet men daar dus niet van maken dat Natuurpunt daarom vraagt …”
Ondanks de vele mooie woorden en beloften wordt door dit bestuur de klimaatproblematiek nog steeds met de regelmaat van een klok onder de mat geveegd. Langs de ene kant legt men in Berchem een ‘Tuinstraat’ aan of vraagt men burgers om ‘tegels te wippen’, geveltuintjes aan te leggen, watertonnen te plaatsen, enzovoort. Maar langs de andere kant blijft men verdergaan met verharding, met het kappen van bomen om nog maar te zwijgen over het halsstarrig blijven vasthouden aan de verhardingsplannen van de Fietsostrade in de Saffierstraat. Berchemnaren kunnen zich nu misschien een duidelijke inschatting maken over wat de ravage op de groenzone daar zal zijn wanneer deze plannen doorgaan.
Of bomen nu ‘exoten’ zijn of niet: bomen maken zuurstof aan, zorgen voor schaduw en koelte, zijn een buffer tegen geluidsoverlast, ze zorgen voor een fraaie en gevarieerde omgeving, enzovoort.
Zo’n grootschalige kap betekent een ernstige verschraling van het landschap. Hoe meer bomen we kappen, hoe meer CO2 er vrijkomt en hoe sneller de aarde opwarmt. Ook dieren hebben veel last van deze ontbossing. Hun leefgebieden raken versnipperd en hierdoor wordt het lastig om voedsel en soortgenoten te vinden. Het kappen van bomen heeft ook zijn impact op mensen, op het welbevinden van de mensen, op de gezondheid van de mensen.
Graag kregen wij van ons districtsbestuur een duidelijk antwoord op volgende vragen:
Arnold,
Ik heb uw betoog gelezen.
-Ik begrijp de bezorgdheden en de emotie. Het is – ook voor ons - hard om bomen op de grond te zien liggen. Zeker nu, nu we op het ergste moment in het proces zitten. Er is wel al gerooid is, maar de heropbouw van het park naar de visie van het vroegere versterkingsfort in de fortengordel ( visie die wij allemaal hebben goedgekeurd hier in de raad) en de heraanplant nog moet volgen. Het betreft een heraanplant van 4300m2 bos ‘ en nog extra 100 inheemse bomen en inheemse heesters zowel in de boszone als in het parkgebied. We maken op die manier een park met veel hogere natuurwaarde en waarde voor de biodiversiteit voor de toekomst, visie die we ook allemaal hebben goedgekeurd hier in de raad.
-Qua communicatie is de raad evenals de buurt in dit verhaal al 10 jaar meegenomen. Dit college heeft open gecommuniceerd over het plan. De Raad heeft de visie zowel ivm natuur als in verband met erfgoed hier goedgekeurd. En we hebben hier samen adviezen geschreven. De raad was op de hoogte.
Ook met de buurt werd duidelijk gecommuniceerd, onder andere:
Wij organiseren eind oktober/en begin november ook natuurwaardewandelingen voor de buurt zodat zij ook een detailzicht krijgen op de bomen die weggaan, wat er in de plaats komt en hoe de natuurwaarde evolueert.
-Wat ik echt kwalijk vind, is dat u ons verkeerd citeert in uw vraag en daarmee Natuurpunt in een politiek spel trekt, waarbij zij tussen meerderheid en oppositie moeten laveren. Dat is niet aangenaam voor hen.
Natuurpunt is altijd betrokken geweest bij het volledige Masterplan Park Brialmont, maar heeft alleen zeggenschap over het natuurgebied zowel het stuk Wolvenberg als de strook natuurgebied extra muros tussen ring en Brilschans. Natuurpunt heeft een natuurinventarisatie gemaakt over hun natuurgebied, ANTEA heeft een natuurinventarisatie gemaakt over Brilschans. Daaruit is een natuurbeheerplan voortgevloeid voor het natuurgebied en een beheerststrategie voor Brilschans. Beide documenten bepalen het beheer om de natuurwaarde in dit gebied zoveel mogelijk te laten toenemen. Natuurpunt heeft geen goedkeuring moeten geven over de bomen die gekapt worden in Brilschans. Dat hebben wij nooit beweerd, staat niet in een persbericht en staat zelfs niet in het artikel GVA dat u aanhaalt, maar waarbij u verkeerdelijk de aanhalingstekens een zin naar voor zet, waardoor wij zogezegd Natuurpunt betrekken, maar eigenlijk was het de journalist die hier een vergissing maakte.
Er staat in de GVA:
Natuurpunt maakte op zijn beurt een gedetailleerde natuurinventarisatie op van de flora in Park Brialmont. “Op basis daarvan zijn we gaan kijken hoe we de natuurwaarden kunnen verbeteren” zeggen Van der Planken en De Ridder. “De komende weken zullen invasieve uitheemse boomsoorten worden gerooid. Ze maken plaats voor de uitbreiding van waardevolle graslanden, inheemse bomen en heesters.
Er staat niet “Natuurpunt maakte op zijn beurt…”
U heeft het dan nodig gevonden hier de pers over te berichten, waardoor Natuurpunt nog heeft verduidelijkt dat zij niet de goedkeuring gaven, maar zich er ook niet hevig tegen hebben verzet..
Nog een paar antwoorden:
-De omgevingsvergunning laat een te ontbossen oppervlakte toe van 0,64 ha (zie onderstaande kaart in paars). Daarbuiten is er een vergunning verleend voor het vellen van hoogstammige bomen en bomenrijen buiten de te ontbossen oppervlakte;
De bomen die gerooid worden zijn de volgende:
Alle bomen zijn invasieve soorten of exoten gaan weg ofwel omdat het storende structuren zijn van exoten die invasief zijn, sommige gaan weg voor de padenstructuur en sommige gaan weg voor de erfgoedprovocatie op de schans omdat we daar het erfgoed van het fort willen laten zien en door de open ruimte maken we dan ook plaats om het waardevolle graslandschap vanuit het natuurreservaat Park Brilschans binnen te trekken en zo de natuurwaarde te verhogen en te beschermen in die zone.
4. | hoeveel mensen hebben beslist |
tijdens het ontwerpproces:
| |
5. | welke diensten zijn hierbij betrokken? |
tijdens het ontwerpproces:
| |
6. | wie leverde advies? |
tijdens het ontwerpproces:
| |
7 aan wie wordt het hout verkocht? De gevelde bomen worden bezit van de aannemer. De opbrengst van het hout wordt mee verrekend in de aannemingsprijs, m.a.w. lagere aannemingsprijs. | |
waar en hoe zullen deze bomen worden gecompenseerd? | |
Volgens de vergunning dient 0,43 ha (zie onderstaande kaart in geel) aangeplant te worden met inheems bosgoed (1000’tal exemplaren; 2m bij 2m plantverband) als compenserende bebossing binnen de projectcontour van Park Brialmont. Tot slot, los van de boscompensatie, worden er nog een 100tal inheemse bomen en heesters in grotere plantmaten aangeplant verspreid over het Brilschanspark. |
wo 18/10/2023 - 11:48
Waar blijft Puff Marshie ?
In februari van 2022 is het kunstwerk op de Fruithoflaan van zijn sokkel geblazen door de storm Eunice.
Het werd toen getakeld en voor herstelling weggebracht.
De buurtbewoners vragen zich af hoe het staat met hun kunstwerk.
Waar is Puff Marshie ?
Is de herstelling reeds uitgevoerd ?
Wanneer zal het beeld terug geplaatst worden?
Beste Ronny
Dank voor uw vraag.
Zoals u weet werd Puff Marshie na heftig stormweer van haar verankering gewaaid, en zo op geparkeerde auto’s beland.
Diezelfde avond werd het kunstwerk, onder toezicht van de Kunst in de Stad onderhoudsploeg, naar een gesloten loods in het Middelheimmuseum gebracht voor restauratie.
Heden bevindt het werk zich in een opslagplaats van Musea en Erfgoed Antwerpen.
Er was een vooronderzoek lopende om überhaupt de restauratie te kunnen aanvatten.
Het doel van de restauratie was niet alleen om de huidige schade te herstellen, maar ook om het werk zo duurzaam en veilig mogelijk permanent terug te plaatsen op de originele locatie. De artistieke integriteit en intenties moesten hierbij afgewogen tegen de noodzakelijke technische oplossingen. Dit vergt uiteraard maatwerk en een hoge mate van expertise.
Derhalve diende dit zo grondig mogelijk gedaan te worden, opdat de bestendige aanwezigheid van het beeld op lange termijn kan verzekerd worden.
Intussen werd een grondig schaderapport en restauratievoorstel uitgevoerd door de externe restauratie-expert. Op basis van dit verslag werd echter duidelijk dat restauratie van het bestaande kunstwerk niet de meest geschikte optie is. Het is belangrijk te weten dat het kunstwerk dat in 2007 ingehuldigd werd, niet vervaardigd was om voor altijd in een buitensituatie opgesteld te worden, maar als tijdelijk tentoonstellingsexemplaar geproduceerd werd. De materieel-technische houdbaarheid van dit oorspronkelijke werk is overschreden door de recente schadegevallen.
Kunst in de Stad is op dit moment in gesprek met de kunstenaar Yoshitomo Nara voor een duurzame oplossing. Het opzet is uiteraard dat het werk naar Berchem kan terugkeren, zoals de buurt ook vraagt. Leidende principes voor Kunst in de Stad in dit dossier zijn duurzaamheid en artistieke integriteit. De collectiebeheerders begrijpen en waarderen de vraag van de buurt om een snelle terugkeer van dit kunstwerk, maar dienen voorrang te geven aan een duurzame en kwalitatieve oplossing op lange termijn dan op een haastige terugkeer van het werk zonder fundamentele verbetering.
Deze onderhandelingen zijn nog in volle ontwikkeling. Van zodra dit geconcretiseerd wordt, zal ik niet nalaten dit terug te koppelen met de districtsraad.
Ik hoop hiermee uw vraag voldoende te hebben beantwoord.
Buket Karaca
wo 18/10/2023 - 11:26Beste Schepen,
Ik wil graag aandacht vragen voor een kwestie die betrekking heeft op de werkzaamheden die op 11 september 2023 zijn gestart in het laatste deel van de Statiestraat in ons district. Deze werkzaamheden worden naar verwachting voortgezet tot in oktober, afhankelijk van de weersomstandigheden en eventuele onvoorziene omstandigheden. Tot op heden (13/10/2023) zijn de werkzaamheden nog steeds gaande.
Ik had eerder een schriftelijke vraag ingediend met betrekking tot de hinderpremie, waarbij een deel van de straat in aanmerking kwam voor deze premie en een ander deel niet. Nu heb ik vernomen dat de handelaars die in eerste instantie in aanmerking kwamen voor deze premie van 2000 euro, deze premie moeten terugbetalen omdat de werkzaamheden niet de vereiste 30 dagen in beslag nemen. De werkzaamheden begonnen op 11 september en duren zoals eerder vermeld nog steeds voort tot vandaag (13/10/2023).
Het is verwarrend en ongebruikelijk dat de premie eerst wordt toegekend en vervolgens wordt teruggevorderd. Dit is voor de handelaars een ongunstig signaal en we zouden verwachten dat er bij dit soort projecten een goed doordacht stappenplan en overwegingen zijn.
Ik heb de volgende vragen voor u als schepen:
Bent u op de hoogte van deze situatie?
De hinderpremie kan volgens de regelgeving enkel worden toegekend aan een onderneming met een vestiging die effectief in de hinderzone van de hinderpremie is gelegen. Deze hinderzone wordt gevormd door de feitelijke werkzone, die door de beheerder van de werken blauw wordt ingekleurd in het GIPOD (Generiek informatieplatform openbaar domein), uitgebreid met elk overlappend lichtgrijs wegvak of donkergrijze kruispuntzone.
Volgens Vlaanderen valt nr 141 buiten de hinderzone. Als je bovenstaande erop naleest rekenen zij in de hinderzone de werf + alles voor en na de werf tot aan het volgende kruispunt.
Wanneer je dit op een plan bekijkt kom je dan uit thv van het kruispunt met de Batkinstraat.
Vermoedelijk heeft Vlaanderen er geen rekening mee gehouden dat er op het kruispunt met de Batkinstraat paaltjes staan en voertuigen dus niet via dit kruispunt kunnen wegrijden.
Dit element werd meegegeven in de communicatie met Vlaio samen met een foto van het ‘kruispunt’ met de Batkinstraat.
Maar Vlaio rekent echter niet langs waar de omleiding loopt, maar in welke wegvakken gewerkt wordt.
Als wegvak rekenen zij de vlakken die donker of lichtgrijs gekleurd zijn op het kaartje hieronder. Zo zie je dat de grens voor hen ligt aan het einde van die donkergrijze zone.
Ik ben ook nog steeds in dialoog met Vlaio en de handelaars over het feit tot waar de premie nu loopt voor de handelaars van de blauwe zone. Hiermee ben ik niet akkoord. Wordt vervolgd.
ma 23/10/2023 - 09:22