De districtsraad keurt de notulen van 23 mei 2023 goed.
De districtsraad keurde in zitting van 18 mei 2021 (jaarnummer 38) de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
De districtsraad keurde in zitting van 23 november 2021 (jaarnummer 72) de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
De districtsraad keurde in zitting van 17 mei 2022 (jaarnummer 29) de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
De districtsraad keurde in zitting van 22 november 2022 (jaarnummer 67) de zesde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 260 over de jaarrekening.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Artikel 143 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de bepalingen van titel 4 met betrekking tot de beleidsrapporten ook van toepassing zijn op de districten met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
De districtsraad Berchem keurt het volgende besluit goed met:
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels
ONTHOUDINGEN: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Kris Van Aelst
De districtsraad stelt de jaarrekening 2022 vast met de volgende resultaten:
Op 28 maart 2011 (jaarnummer 373) stelde de gemeenteraad het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Post X definitief vast. Het RUP is een onderdeel van wat een RUP Top- en kantoorlocatie Berchem station moest worden. Het deel-RUP werd versneld opgesteld omwille van de goedkeuring van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen waarin Post X als gebied voor stedelijke activiteiten werd opgenomen. Om de stedelijke visie door te vertalen en ongewenste ontwikkelingen tijdens het onderzoeksproces in functie van een een uitgebreid RUP Top- en kantoorlocatie Berchem station te voorkomen was het noodzakelijk om op korte termijn het GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen voor het deelgebied Post X op een aantal vlakken te verfijnen.
Op 17 maart 2023 (jaarnummer 1640) besliste het college tot opmaak RUP Posthofbrug en om de opdracht te gunnen aan studiebureau Sweco Belgium nv.
Op 26 mei 2023 (jaarnummer 3607) keurde het college de proces- en startnota voor het RUP Posthofbrug goed.
Artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:
Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district. De districtsraad kan bij reglement die algemene adviesbevoegdheid of delen ervan overdragen aan het districtscollege.
De stad heeft al langer de ambitie om de omgeving van treinstation Berchem uit te bouwen tot een top- en kantoorlocatie. In de bindende bepalingen van het s-RSA is het gebied opgenomen als een van de 15 hefboomprojecten waaraan hoge prioriteit gegeven dient te worden voor de implementatie van het actief beleid voor de stad. Initieel zou hiertoe een RUP 'Top- en kantoorlocatie Berchem station' opgemaakt worden. Omwille van de bestemmingswijziging van het gebied Post X naar gebied voor stedelijke activiteiten in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen werd een eerste deel-RUP Post X opgemaakt. Dit was noodzakelijk om de stedelijke visie op het gebied door te vertalen, het GRUP te verfijnen en ongewenste ontwikkelingen tijdens het onderzoeksproces in functie van een uitgebreid RUP 'Top- en kantoorlocatie' te voorkomen. De visie op de omgeving van het station werd bevestigd in de beleidsnota Ruimtelijke economie waarin de omgeving van station Berchem aangeduid wordt als toplocatie voor grootschalige kantoorontwikkelingen. Het RUP Posthofbrug vormt een tweede deel-RUP om de gebiedsambitie voor de omgeving Berchem station waar te maken. Het plangebied van het RUP bevindt zich aansluitend ten zuidwesten van het gebied Post X aan de overkant van het spoor. Een stedelijke ontwikkeling naar analogie met Post X zal mogelijk gemaakt worden met het RUP.
Collegebesluit: start- en procesnota
| 26 mei 2023 (jaarnummer 3607) |
Ter inzagelegging
| Juni-juli 2023 (60 dagen)
|
Districtsraad: advies startnota
| 20 juni 2023
|
GECORO: advies startnota
| 29 juni 2023
|
Collegebesluit: scopingsnota
| Najaar 2023
|
Collegebesluit: voorontwerp-RUP
| Najaar 2023 |
GECORO: advies voorontwerp-RUP
| Begin 2024
|
Districtsraad: advies voorontwerp-RUP
| Begin 2024
|
Collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om ontwerpRUP voorlopig vast te stellen
| Midden 2024 |
Gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP
| Midden 2024 |
Data in vet cursief zijn ramingen.
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels
ONTHOUDINGEN: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Kris Van Aelst
De districtsraad adviseert de procesnota en de startnota voor het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP)'Posthofbrug' met Algplanid RUP_11002_214_20008_000, district Berchem mits er rekening gehouden wordt met het volgende advies van het district:
Aan deze bezorgdheden moet geremedieerd worden in het voorliggende nieuwe RUP Posthofbrug, zodat de bezorgdheden van geluidsoverlast en te weinig groen opgevangen worden in dit nieuwe RUP en opdat toekomstige ontwikkelingen daar rekening mee houden zodat de leefbaarheid van de woonbuurten rondom deze ontwikkeling te allen tijde blijft gegarandeerd.
Het district Berchem wenst de Oogststraat opnieuw aan te leggen. Het comfort en de veiligheid van de weggebruikers wordt gemaximaliseerd. Het groene karakter van de straten wordt versterkt. De verblijfskwaliteit en belevingswaarde worden op die manier geoptimaliseerd.
Het districtscollege keurde in zitting van 20 maart 2023 (jaarnummer 00037) het definitief ontwerp goed.
In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Met de gemeenteraadbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werden de bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten gedelegeerd aan de districtsraden, in het kader van de uitoefening van de aan de districten overgedragen bevoegdheden.
Met de gemeenteraadbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 00300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor openbaar domein.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met het gunningscriterium prijs.
De districtsraad van Berchem keurt bestek GAC_2023_02726 voor "Wegeniswerken Oogststraat, Berchem" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Wegeniswerken Oogststraat, Berchem | budgetplaats: 5012500000 | volgt later |
De collectie Kunst in de Stad is de collectie kunstwerken, standbeelden en monumenten eigendom van de stad Antwerpen aanwezig in het openbaar domein van de stad. De collectiebeheerders streven naar een zo kwalitatief mogelijke presentatie van de collectiestukken in de stad. Daarbij wordt actief ingezet op een bredere spreiding van de collectie over het hele grondgebied van de stad, met aandacht voor buurten en districten waar kunst in de publieke ruimte historisch gezien weinig aanwezig was.
Het kunstwerk "Kracht" (objectnummer KIS.0156) werd op vraag van Permeke Bibliotheek door Kunst in de Stad in oktober 2022 verwijderd uit de binnenkoer van het bibliotheekgebouw, om plaats te maken voor andere ingrepen die rechtstreeks in dienst staan van de werking van de bibliotheek. Het kunstwerk vormde steeds meer een obstakel hiervoor, hetgeen ook de presentatie en waardering van dit collectiestuk niet ten goede kwam.
Artikel 138 van het Decreet over het lokaal bestuur: de districtsraad heeft een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Het kunstwerk "Kracht" (objectnummer KIS.0156) werd vervaardigd door beeldhouwer Jan Dries in 1993 en verworven door de stad in 2010. Het is een abstract kunstwerk vervaardigd in witte Carrara marmer.
De sculptuur “Kracht” verandert al naar gelang het licht de oppervlakken van de geometrische figuur raakt. Zo oogt de sculptuur soms licht en rank, dan weer stevig en zwaar. Het kunstwerk nodigt uit om telkens opnieuw uit een ander perspectief gezien te worden en blijft ons zo verrassen. Het is bedoeld als een gespreksonderwerp, een aanleiding tot een ontmoeting, een uitnodiging tot reflectie, perceptie en dagdromen.
Als nieuwe locatie voor dit kunstwerk werd het Berchemse buurtpark De Veldekens geselecteerd door de collectiebeheerders van Kunst in de Stad en de commissie Kunst in de Stad. De geometrische padenstructuur die door het park loopt resoneert vormelijk met de sculptuur, en de centrale plaatsing in het park maakt dat het kunstwerk van alle kanten door alle bezoekers en gebruikers van het park gezien zal worden.
Deze locatie werd tevens reeds besproken met de groenmedewerkers van het district: de aanwezigheid van het kunstwerk en het maaibeleid en de beplanting zullen op elkaar afgestemd worden zonder te raken aan de reeds gemaakte keuzes inzake groenbeleid van dit buurtpark. Concreet zal er een extensief maaibeleid gevoerd worden rondom de sokkel (40,5 cm hoog, 182 cm breed, 160 cm diep) waarop het kunstwerk staat. Hierdoor zal het kunstwerk mooi oplichten uit de groene omgeving.
Kunst in de Stad engageert zich om de onmiddellijke bewoners rondom het park te informeren over de komst van het kunstwerk middels een bewonersbrief.
De plaatsing van het kunstwerk wordt voorzien op dinsdag 13 juni 2023.
De kosten voor de plaatsing door een professionele art-handler alsook het toekomstig onderhoud van het kunstwerk wordt voorzien door Kunst in de Stad en de gespecialiseerde ploeg die hiervoor instaat.
De districtsraad Berchem adviseert de plaatsing van het standbeeld 'Kracht' in het buurtpark De Veldekens, 2600 Antwerpen, gunstig.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Victor Jacobslei in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 11 maart 2022 (jaarnummer 2098).
Het lokale politiekantoor is verhuisd naar een andere locatie. De functie van de voorbehouden parkeerplaats voor dienstvoertuigen is dan ook niet meer van toepassing.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Statiestraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 6 juli 2018 (jaarnummer 6385).
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor 'het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (jaarnummer 219) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen (perceel 2), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv, ondernemingsnummer 0403.063.902.
Op 10 februari 2023 (jaarnummer 813) keurde het college het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'Publieke snellaadpalen' goed. Hier werd de eerste locatie voor snellaadpalen in het district Berchem goedgekeurd.
Eén nieuwe locatie voor een snellaadstation met meerdere snellaadpalen voor het district Berchem wordt nu ter advies voorgelegd.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Er wordt gekozen om meerdere snellaadpalen op één locatie in te richten zodanig dat de gebruikers van elektrische voertuigen meer zekerheid hebben over de mogelijkheid om te laden op die locatie. Bij een snellaadpaal kan er, afhankelijk van het type wagen, binnen 20 à 30 minuten een aanzienlijke hoeveelheid kWh en dus rijbereik worden bijgeladen om verder te kunnen rijden. De snellaadpalen zijn dan ook een ideale aanvulling op de gewone laadpalen waar de wagen lange tijd geconnecteerd moet zijn om gedeeltelijk of volledig op te laden.
De locaties voor snellaadstations worden zo gekozen dat ze langs de Singel en andere grote verbindingswegen van Antwerpen liggen. Op die manier kunnen gebruikers van elektrische voertuigen gemakkelijk hun wagen bijladen, zonder extra verkeer in de woonwijken te creëren. Er wordt hierbij gekozen voor een logisch netwerk van locaties verspreid over de stad en haar districten.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de locaties samen met Total Belgium nv onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor een publiek snellaadstation te plaatsen op de parking in de Filip Williotstraat ter hoogte van huisnummers 7-9 aan de straatkant.
Er wordt voorgesteld om vier snellaadpalen te plaatsen die samen acht oplaadplaatsen voor elektrische wagens kunnen bedienen. Om dit snellaadstation van voldoende stroom te voorzien, is er nood aan het installeren van een middenspanningscabine. Deze cabine zal kwalitatief worden afgewerkt met houten bekleding.
De voorbehouden parkeerplaatsen zijn iets breder dan standaard parkeerplaatsen zodat er ruimte is om te manoeuvreren met de oplaadkabel die een stuk dikker en stugger is dan bij een normale laadpaal. Op deze manier is er ook meer plaats om de parkeerplaatsen in en uit te rijden tussen andere wagens die aan het laden zijn en verbonden zijn met een oplaadkabel.
De snellaadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans daalt met twee plaatsen, 10 gewone parkeerplaatsen worden omgevormd tot acht ruimere plaatsen voorbehouden voor elektrisch snelladen.
De districtsraad adviseert onderstaande locatie gunstig:
District Berchem
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke snellaadpalen, district Berchem', ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 februari 2023 (jaarnummer 813).
Artikel 304, §3 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.
Artikel 137 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.
De verslagen van de adviesraden worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraad:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
jeugdraad | 25 april 2023 |
Enkele weken geleden is de heraanleg van het kruispunt van de Grote Steenweg met de Binnensingel, Mechelsebrug en Elisabethlaan begonnen. Dat dergelijke wegenwerken ongemakken veroorzaken is begrijpelijk en daar heeft iedereen begrip voor, maar de manier waarop fietsers en voetgangers zich over de kruispunten moesten bewegen was ronduit schandalig. Het was levensgevaarlijk om daar over te steken door de te korte oversteektermijnen, het verdubbelen van de fietsstrook aan een kant en het gebrek aan duidelijke signalisatie. Vanaf dag 1 was dit duidelijk. We zijn blij dat er al is ingegrepen door de aannemer, maar rijkelijk laat en ook nu nog is de situatie niet veilig genoeg. Dat zoiets qua verkeersinrichting nog kon in 2023 is ontoelaatbaar. Deze weg is uiteraard geen bevoegdheid van het district, maar het bestuur had wel onmiddellijk kunnen aangeven dat de situatie grondig verkeerd zat en vanaf dag 1 aanpassingen eisen. Ik vraag me af welke rol het district heeft gespeeld en zal spelen om de heraanleg van dit kruispunt korter op te volgen om de veiligheid van de burger te garanderen. Ook fietsers en voetgangers verdienen het immers om vlot en veilig op hun bestemming aan te komen.
Dag Kris,
Even het kader: Vlaanderen legt op onze jarenlange vraag dat gevaarlijk kruispunt eindelijk aan.
Dat zijn heel grote werken, zeker omdat er zoveel verschillende verkeersmodi en stromen zijn op dat kruispunt. Dat is op zich al een hele moeilijke regeling zonder werken, met werken wordt dat natuurlijk nog moeilijker. Bovendien is er ook maar de plaats die er is op het kruispunt en kan er niet bijgemaakt worden.
Ik denk dat Vlaanderen heeft moeten kiezen tussen ofwel het kruispunt niet aanleggen en structureel niets verbeteren aan de verkeersveiligheid en doorstroming, ofwel de kruispunten aanleggen en volledig afsluiten voor de hele tijd van de werken met alle chaos en omleidingen vandien, ofwel het kruispunt aanleggen en deels openlaten in fases waarbij zij moeilijkheden monitort en aan de hand daarvan ook stelselmatig aanpassingen doorvoert.
Dat is de optie waarvoor men heeft gekozen:
Na opstarten van de eerste grote wegomleggingen en het terugbrengen van de tramlijnen van 2 sporen naar 1 spoor, bleek al heel snel dat er moest bijgestuurd worden.
Het district heeft onmiddellijk de problemen en chaos gezien en gemeld aan de stad.
Ingevolge onze melding was er dan vorige week een overleg tussen stad en AWV, waar ook wij betrokken waren, en werden een paar van onze suggesties omgezet in acties en aanpassingen:
De persmededeling van 15/06 is hierover duidelijk:
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) startte in samenwerking met stad Antwerpen, De Lijn, water-link en Aquafin aan de heraanleg van een deel van de Grotesteenweg (N1) in Berchem. De zone vanaf het kruispunt met de Uitbreidingstraat tot en met het kruispunt met de Elisabethlaan (N173) wordt sinds eind mei grondig vernieuwd. De aangepaste verkeerssituatie zorgde voor problemen voor het doorgaand fietsverkeer en het tramverkeer. Op de drukke fietsas van en naar het Antwerpse centrum moeten fietsers momenteel op de Mechelsebrug aan één zijde in beide richtingen fietsen. Om de veiligheid van de fietsers te waarborgen, en om de trams van De Lijn vlotter te laten rijden, stuurt AWV nu bij.
Op de drukke kruispunten met de Singel en de Koninklijkelaan zitten heel wat verschillende verkeersstromen van zowel voetgangers, fietsers, auto’s als trams. Dat in combinatie met de werf en de tijdelijke verkeerssituatie, maakt dat AWV nu enkele bijsturingen doet. Sinds de start van de grootschalige vernieuwingswerken op de Grotesteenweg is de fietsdrukte op de kruispunten sterk toegenomen. Zo stelde AWV vast dat de opstelruimte voor fietsers te weinig is, en ook was de groenfase van de verkeerslichten op de oversteek aan de Koninklijkelaan beperkt. Deze laatste werd eerder deze week al verlengd, zodat de fietsers vlotter kunnen oversteken. Voor het tramverkeer, dat sinds kort beurtelings over één spoor rijdt, werden vertragingen vastgesteld op de lijnen 7 en 15. De installatie die het rijden over één spoor regelt, liet zich niet makkelijk combineren met de ingewikkelde verkeerslichtenregeling op het drukke kruispunt.
Aanpassing voor tramverkeer
Tramlijn 7 reed sinds 8 juni tijdelijk niet meer over de Grotesteenweg, maar via een omleiding. Dat om de hinder zoveel mogelijk te beperken, de stabiliteit van de tramdienstverlening van/naar Mortsel te verzekeren, én de veiligheid op het drukke kruispunt niet te belemmeren. Tram 15 behield zijn normale reisweg. Door deze tijdelijke ingreep werd de vertraging beheersbaar, en werd vlotter reizen weer mogelijk.
Sinds donderdag 15 juni, volgt tramlijn 7 zijn gebruikelijke route via de N1. Er werd een oplossing uitgewerkt voor de complexe regeling van de software, en enkele geslaagde testritten wezen uit dat de verkeerslichtenregeling nu beter is afgestemd.
Extra infoborden met alternatieve fietsroutes
Om de fietsdrukte in de buurt van de werfzone te verminderen, gaat AWV adviseren om alternatieve fietsroutes te gebruiken. Voor kortere afstanden wordt aangeraden om via het Brilschanspark te fietsen en zo de voetgangers- en fietsbrug ‘Berchembrug’ te gebruiken om de Ring en de Binnensingel over te steken. Wie van ver komt, fietst best via de Ringlaan, Groenenborgerlaan en Beukenlaan of via de Fruithoflaan, Roderveldlaan en Posthofbrug.
Verbreden opstelruimte Binnensingel
Aan de fietsoversteek van de Grotesteenweg met de Binnensingel wordt de opstelruimte aan het dubbelrichtingsfietspad verbreed. Aan de oversteek van de Koninklijkelaan is de ruimte beperkt, waardoor een gelijkaardige ingreep hier niet mogelijk is.
Verbreden van fietspad tussen Singel en Uitbreidingstraat
Het fietspad aan de kant van de Sint-Willibrorduskerk tussen de Uitbreidingsstraat en de Binnensingel wordt ingericht als een dubbelrichtingsfietspad. De voetgangersoversteek voorbij de Uitbreidingsstraat kan dan ook voor fietsers worden gebruikt. Op die manier kunnen fietsers en voetgangers zich verdelen over beide oversteekplaatsen.
Omleiding via afrit 5 Wilrijk
Het doorgaand gemotoriseerd verkeer dat op de Ring zit en richting Mortsel moet, leidt AWV sinds begin deze week om via afrit 5 Wilrijk, Vogelzanglaan, Jan van Rijswijcklaan (N177) en de R11 in plaats van de eerdere omleiding via afrit 5a Het Zuid.
Met al deze ingrepen willen AWV en De Lijn het verkeer in de omgeving van de werfzone verminderen, de veiligheid van de fietsers verhogen, en de trams vlotter laten rijden. AWV benadrukt wel dat het over een grote werf gaat, en dat gaat onvermijdelijk gepaard met hinder voor al het verkeer. Er wordt gezorgd voor zoveel mogelijk maatregelen om verkeershinder te beperken, en we sturen tijdens de werken bij waar nodig.
Het is heel moeilijk om alle mobiliteitsmodi over deze kruispunten te accommoderen. De belasting was reeds heel hoog, en dit komt er gewoon bovenop.
Daarom ook dat de werken in de kalme zomermaanden worden uitgevoerd. Verder blijven we allemaal inzetten om het verkeer, auto’s en fietsers zoveel mogelijk over andere wegen te sturen.
Er wordt bovendien ook constant gemonitord.
Er is dan ook nog een volgend persbericht buitengegaan, met name ivm een nieuwe fase vanaf 1 juli:
PERSMEDEDELING
AGENTSCHAP WEGEN EN VERKEER
Heraanleg kruispunten Grotesteenweg en renovatie Mechelsebrug: tramonderbreking in juli en zware verkeershinder tijdens zomermaanden
Voor de vernieuwing van de Grotesteenweg vanaf het kruispunt met de Uitbreidingstraat tot en met het kruispunt met de Elisabethlaan (N173) start op 1 juli 2023 een nieuwe fase. De impact van de werken zal sterk voelbaar zijn, omdat zowel de oprit naar Nederland als de afrit naar Berchem (van de Antwerpse Ring) worden afgesloten. Op de Grotesteenweg richting Mortsel zullen slechts twee rijstroken beschikbaar zijn en richting het stadscentrum kunnen enkel de bus en de tram rijden. Doorgaand en zwaar verkeer richting Mortsel of richting Antwerpen volgt de omleiding via afrit 5 Wilrijk. Plaatselijk verkeer richting de stad kan via de Ringlaan en de Beukenlaan of via de Fruithoflaan en de Posthofbrug rijden. Voor fietsers wijzigt de situatie in de positieve zin: beide oversteken aan het kruispunt met de Koninklijkelaan zijn vanaf dan opnieuw beschikbaar.
Vanaf 1 juli tot en met 31 augustus renoveert AWV de oostkant van de Mechelsebrug tot en met het fietspad tegenover de Koninklijkelaan. Er wordt ook gewerkt op de Binnensingel (R10) aan de kant van Park Brialmont. Op dit laatste kruispunt met de Grotesteenweg blijven alle rijbewegingen mogelijk, maar met een beperkt aantal rijstroken. Alvorens deze nieuwe fase van start gaat, plaatst de aannemer in de nacht van 23 op 24 juni van 20.00 tot 05.00 uur de tijdelijke brugleuningen. Verkeer op de Ring (R1) naar Nederland en Gent rijdt dan ter hoogte van de Mechelsebrug op een verminderd aantal rijstroken. De op- en afritten blijven beschikbaar.
Op en afrit Ring (R1) in Berchem afgesloten
Voor de renovatie van de Mechelsebrug moet zowel de oprit naar Nederland als de afrit van Berchem worden afgesloten. Richting Mortsel wordt doorgaand en zwaar verkeer omgeleid via afrit 5 Wilrijk, Vogelzanglaan, Jan van Rijswijcklaan (N177) en de R11. Richting Antwerpen neemt doorgaand en zwaar verkeer eveneens afrit 5 Wilrijk en vervolgens Vogelzanglaan en Jan van Rijswijcklaan (N177). Plaatselijk verkeer uit Kontich dat naar Antwerpen-centrum moet, kan omrijden via de Ringlaan en de Beukenlaan of via de Fruithoflaan en de Posthofbrug.
Verkeerssituatie ter hoogte van de werfzone
Omleidingen plaatselijk, doorgaand en zwaar verkeer
Fietsers in beide richtingen op andere brughelft
Voor de fietsers verandert er weinig. Zij blijven in beide richtingen op de andere brughelft richting Mortsel fietsen. Niet alle fietsoversteken aan het kruispunt met de Binnensingel zijn beschikbaar. Ter hoogte van de Koninklijkelaan zijn wel beide fietsoversteken opnieuw toegankelijk.[3] Ook het Ringfietspad blijft bereikbaar. Via het Ringfietspad en de Berchembrug kunnen fietsers eveneens de Ring en de Binnensingel oversteken.
Grote hinder van 7 tot en met 12 juli
Van 7 tot en met 12 juli sluit AWV het kruispunt van de Grotesteenweg met de Binnensingel grotendeels af. De werken starten op vrijdagavond 7 juli 21.00 uur en duren tot woensdagochtend 12 juli 04.00 uur. De aannemer werkt dan dag en nacht. Verkeer komende van Berchem station zal doodlopen op de Binnensingel en wordt omgeleid via de Posthofbrug en de Fruithoflaan. Onderstaand plan geeft de beperkte rijbewegingen op het kruispunt weer. De verkeerssituatie op de Grotesteenweg vanaf de Koninklijkelaan tot aan de Binnensingel wijzigt nauwelijks. De oprit naar Nederland op de Ring gaat tijdelijk opnieuw open tijdens deze werkzaamheden. Vanuit de Elisabethlaan is de oprit in een rechtdoor beweging beschikbaar.
Ook De Lijn onderbreekt het tramverkeer op het kruispunt Grotesteenweg met de Binnensingel in het weekend van 8 en 9 juli tot en met dinsdag 11 juli. Dat is noodzakelijk om de sporen te kunnen vernieuwen. Deze onderbreking valt samen met de tramonderbreking door de werken aan de Belgiëlei. Zo beperken we de grootste hinder tot één lang weekend.
@alien.vandermast@mow.vlaanderen.be we hebben de omleiding nu zo getekend, dit klopt toch voor doorgaand en zwaar verkeer? Kan jij nog eens nakijken voor de zekerheid?
_Assigned to Alien Vandermast_
Plan klopt niet helemaal volledig, komende van Mortsel volg je R11 - N177 tot aan R10 (singel), tot daar loopt de omleiding. Bovenste pijltje klopt dus niet
Dit klopt ook niet volledig, beide oversteken zullen afwisselend gebruikt worden ifv de werkzaakheden.
omleidingsplan moeten we nog toevoegen, daar moet nog een kleine verbetering in gebeuren tov het plan dat nu op de website staat.
SAFFIERSTRAAT
Wij hebben vernomen dat het zand voor de talud in de Saffierstraat, afkomstig zou zijn van 3M . De actiegroep “ actiecomité BAF11” heeft de vraag reeds gesteld aan de stad Antwerpen, maar geen duidelijk antwoord gekregen wat de argwaan alleen maar doet toenemen.
Daarom deze mondelinge vraag, weet het district hier meer over?
ZWEMBAD GROENENHOEK
Via de site van Antwerpen lezen we dat ZWEMBAD GROENENHOEK gesloten zal zijn van 19juni tot 30juli.
Onze vraag, komt dit door een defect of komt het door personeelstekort.