fase | actie | datum | jaarnummer |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege | 8 november 2021 | 232 |
mobiliteitsvoorwaarden | goedkeuring college | 24 december 2021 | 9939 |
voorontwerp | goedkeuring districtscollege | 27 februari 2023 | 20 |
Op 8 november 2021 (jaarnummer 232) keurde het districtscollege van Berchem de projectdefinitie en concept voor de wegeniswerken in De Lescluzestraat, Jennevalstraat en Onze-Lieve-Vrouwstraat in het district Berchem, goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Op 24 december 2021 (jaarnummer 9939) keurde het college de mobiliteitsvoorwaarden goed.
Op 27 februari 2021 (jaarnummer 20) keurde het districtscollege van Berchem het voorontwerp voor de wegeniswerken in De Lescluzestraat, Jennevalstraat en Onze-Lieve-Vrouwstraat in het district Berchem, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het voorontwerp vertaald in een definitief ontwerp.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Lescluzestraat, Jennevalstraat en Onze-Lieve-Vrouwstraat zijn lokale straten.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht.
De adviezen van het coördinatieoverleg openbaar domein van 5 september 2022 op het voorontwerp, van het collegebesluit Berchem van 27/02/2023 en van de adviezen van het coördinatieoverleg openbaar domein van 4 september 2023 op het definitief ontwerp zijn verwerkt.
De rijrichting in het woonerf werd gedraaid en het in- en uitrijden ter hoogte van de De Lescluzestraat werd aangepast rekening houdend met het behoud van de bestaande bomen en maximale vergroening en ontharding.
Het kruispunt Generaal Lemanstraat - Sint-Hubertusstraat - De Lescluzestraat werd verder geoptimaliseerd. De opstelstrook voor fietsers werd vergroot en de aansluiting met de fietsstraat werd voorzien. Door het plaatsen van straatmeubilair, fietsenbeugels, paaltjes en een toegangsbord ‘zone 30’ wordt het foutparkeren geweerd en wordt er rekening gehouden met de logische oversteek- en looplijn.
De wegmarkeringen werden voorzien conform het Draaiboek Openbaar Domein.
Het verkeersplateau aan de Pieter de Coninckstraat werd verkort in functie van efficiënte snelheidsremming en veiligheid.
De voetgangersoversteken werden geoptimaliseerd rekening houdend met de logische looplijnen en in functie van het behoud van bestaande bomen.
In het woonerf zijn de zones met grasbetontegels herbekeken rekening houdend met het fietscomfort en het omdraaien van de rijrichting. De grasbetontegels liggen centraal in de rijloper voor het comfort van fietsers en voetgangers en zijn niet meer vóór inritten voorzien in functie van handhaving.
Bij de verdere uitwerking van het plan werd rekening gehouden met de positionering van de goten, met de rijrichting als leidraad. In de straten komen goten en in de woonerven zal een deel van het regenwater naar de grasbetontegels en groenvakken afwateren.
Eén dropzone voor deelmobiliteit werd voorzien in samenspraak met de dienst Stadsontwikkeling/Mobiliteit.
Op vraag van district Berchem kan het verkeer kruisen op de verkeersplateau in de Onze-Lieve-Vrouwstraat.
De bewoners en het district Berchem zijn bezorgd omwille van de draaicirkel aan de zijde van de Academie. Een vrachtwagen met container moet achteruit binnen kunnen rijden. Occasioneel kunnen de parkeerplaatsen aan de overkant vrijgehouden worden om de draaicirkel te vrijwaren voor groter transport. Daarom werd de voetpaduitstulping aangepast.
De bewoners zijn bezorgd omwille van de gevaarlijke oversteek voor kinderen aan het kruispunt De Wittestraat, Jennevalstraat Jan Breydelstraat omdat er al meerdere aanrijdingen zijn geweest. De rijrichting in driehoek werd veranderd en een compact verkeersplateau werd voorzien op dit kruispunt, zonder invloed te hebben op de parkeerbalans. Hierdoor zal de verkeersveiligheid verbeteren omdat een lage, veilige snelheid de kans vermindert op en de ernst van conflicten. Het zorgt voor een betere ‘zichtbaarheid’ van de conflictpunten (conflictpresentatie) en het verhoogt het comfort van voetgangers bij het oversteken, omdat het op dezelfde hoogte ligt als het voetpad.
De bewoners zijn bezorgd voor het behoud van de elektrische laadpaal ter hoogte van de De Wittestraat 40 en 42. De laadpaal komt in de De Wittestraat aan huisnummer 38.
Een ondergrondse boombunker zal de kandidaat toekomstboom toelaten om uit te groeien tot een toekomstboom.
Afdoende aanrijbeveiliging aan de bomen werd voorzien. Aan de toekomstboom aan het woonerf komt een kantstrook 20cm in opstand. Aan de toekomstboom op de rotonde komt een rammelstrook, op verschillende plaatsen zijn de groenvakken uitgerust met een kantstrook 7cm in opstand of met een zitmuur 38cm in opstand en ook boombeugels werden voorzien.
Het beplantingsconcept werd in samenspraak met SB/Groen verder verfijnd, rekening houdend met het onderhoud. Enkele bomen zijn herschikt op vraag van de brandweer.
Stapstenen zijn een speelaanleiding en door de niveauverschillen in de betonnen kantstroken zijn deze bespeelbaar. Door het schrappen van zones met grasbetontegels is er meer ruimte voor kinderen om te spelen.
In overleg met de dienst Stadsbeheer/Stadsreiniging komt de nieuwe bovengrondse glasbol aan de Jan Breydelstraat nummer 1, rekening houdend met bereikbaarheid en veiligheid.
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteerde in een parkeerbalans van 159 plaatsen in de bestaande toestand naar 120 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit is ongewijzigd ten opzichte van het voorontwerp.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. In de bestaande toestand zijn er 43 bomen. Hiervan worden 31 bomen behouden en er worden 12 bomen gerooid. In het definitief ontwerp worden in totaal 63 nieuwe bomen aangeplant waarvan 60 Small, één Medium en twee Large.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Lescluzestraat, Jennevalstraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Het rioleringsplan is in samenwerking met water-link/Aquafin opgemaakt. De bestaande riolering wordt opgebroken. Een gescheiden riolering werd ingetekend met een poreuze regenwaterafvoer.
In de pocketparkjes aan de Jan Breydelstraat komen verdiepingen om het regenwater te bufferen en vertraagd te laten infiltreren. In de volgende fase wordt dit nog verfijnd in samenwerking met Aquafin, zoals de afkoppeling van de regenpijpen.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
Het infomoment bewoners ging door in mei 2023.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 5012500000/224/2BER010201M01279/2400 en 2500.
4 september 2023
Het coördinatieoverleg openbaar domein adviseerde gunstig mits volgende voorwaarden:
mobiliteit
techniek
groen
Het ontwerp werd aangepast aan de opmerkingen en/of meegenomen naar de volgende fase.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (5 december 2023) voor de wegeniswerken in De Lescluzestraat, Jennevalstraat en Onze-Lieve-Vrouwstraat, district Berchem, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT | Opdrachtdocumenten opmaken |
SW/Mobiliteit | definitief signalisatieplan opmaken |