In zitting van 22 augustus 2014 (jaarnummer 8549) keurde het college de nota "Naar minder verkeerslichten in 't Stad" goed. Hierin werden onder meer de uitgangspunten en criteria vastgelegd voor het verwijderen van verkeerslichten op stadskruispunten en oversteekplaatsen.
In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Daarin is opgenomen dat de afbouw van verkeerslichten, zeker in de zones 30, verder gaat. Op plaatsen waar deze niet noodzakelijk zijn en waar het veilig is om ze te verwijderen, worden ze uitgeschakeld.
Heel wat verkeerslichten in de stad zijn of moeten binnenkort worden vernieuwd. Deze investering is noodzakelijk om de verkeerslichten te kunnen aansluiten op de supercomputer, die in de toekomst alle verkeerslichten in stad Antwerpen zal gaan aansturen. De noodzakelijke vernieuwing van de verkeerslichten biedt nu een ideale gelegenheid om na te gaan of het behouden van de lichten nog noodzakelijk en/of wenselijk is.
De Ruggeveldlaan telt vandaag, in het segment tussen de Boterlaarbaan (N116) en de Turnhoutsebaan (N12), vijf verkeerslichtengeregelde kruispunten en/of oversteekplaatsen.
In kader van het stedelijk project 'Afbouw van het aantal verkeerslichten in de stad' werd onderzocht of het behouden van (alle) voornoemde verkeersregelinstallaties nog (langer) noodzakelijk en/of wenselijk is in functie van de verkeersveiligheid en verkeersafwikkeling en/of een eventuele aangepaste verkeersinrichting een veilige alternatieve oplossing kan bieden. Immers, slecht, ondoordacht geplaatste of ongeloofwaardige verkeerslichten kunnen onbedoeld ook nadelige effecten hebben. Ze kunnen onnodig de vlotte doorstroming van verkeer hinderen, een vlotte oversteekbaarheid voor voetgangers en fietsers bemoeilijken en weggebruikers aanzetten om de rode lichten te negeren, waardoor de verkeersveiligheid in het gedrang kan komen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) maakte een quick scan van de huidige verkeerssituatie. Conform de procedure werden de betreffende locaties in de quick scan getoetst aan de vooropgestelde criteria voor het afschakelen en verwijderen van verkeerslichten. Hieruit blijkt in eerste instantie dat de verkeerslichten op volgende twee locaties niet noodzakelijk zijn om een goede en veilige oversteekbaarheid te kunnen garanderen:
Voetgangersoversteken aan de zuidzijde van de tramhalte 'Deurne Parkweg' (K700).
De verkeersregelinstallatie beveiligd enkel de oversteken over de 2x1-rijbaan én de vrijliggende enkelrichtingsfietspaden, niet over de centrale trambedding (die momenteel nog niet in exploitatie is). Voetgangers die wensen over te steken, moeten 'groen' aanvragen door middel van het drukken op een drukknop. Het aantal overstekers is vandaag verwaarloosbaar, mede doordat er nog geen trams stoppen ter hoogte van de halte. Maar, in tegenstelling tot de beveiligde oversteek aan de noordzijde van het tramperron, liggen aan deze zijde ook geen toegangen tot functies of voorzieningen of rechtstreekse connecties met de padenstructuur van het park Groot Schijn. De afstand tot de beveiligde oversteek aan de noordzijde van het tramperron bedraagt slechts minder dan 80m.
De huidige oversteekvoorziening beantwoord vandaag reeds aan alle kwaliteitseisen van een veilige en comfortabele voetgangersoversteekplaats:
Concreet worden volgende maatregelen als proefopstelling uitgewerkt:
Voetgangers- en fietsoversteken ter hoogte van de secundaire parktoegang van Park Groot Schijn _Speelbos (K737).
De verkeersregelinstallatie beveiligd enkel de voetgangers- en fietsoversteken over de 2x1-rijbaan én de vrijliggende enkelrichtingsfietspaden, niet over de centrale trambedding (die momenteel nog niet in exploitatie is). Voetgangers en/of fietsers die op deze locatie wensen over te steken, moeten 'groen' aanvragen door middel van het drukken op een drukknop. Er werden geen tellingen uitgevoerd, maar uit observaties blijkt dat het aantal overstekende voetgangers en fietsers hier relatief laag is (< 50/spitsuur).
De huidige oversteekvoorziening beantwoord vandaag reeds aan alle kwaliteitseisen van een veilige en comfortabele fiets- en voetgangersoversteekplaats:
Concreet worden volgende maatregelen als proefopstelling uitgewerkt:
Bovenstaande maatregelen zullen conform de procedure als proefopstelling worden ingevoerd, gemonitord en na minstens zes maanden geëvalueerd. Na een eventuele gunstige evaluatie van de proefperiode kunnen deze verkeerslichten definitief worden verwijderd.
De opstart van de uitschakelprocedure werd geagendeerd en besproken op het informeel districtscollege van het district Deurne op 13 februari 2023. Het districtscollege gaf een gunstig advies.
Het budget hiervoor is voorzien op doelstelling 2LMS010303A00000/5151000000/225.
De verkeerspolitie heeft vanuit verkeersveiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen een 6-maand durende proefopstelling voor het doven van de verkeerslichten op de in het onderwerp vermelde locaties.
Het college keurt de stapsgewijze afschakeling van de verkeerslichten K737 en K700 gelegen langs de Ruggeveldlaan goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
---|---|
SW/B&O | Het bij proef 'doven' van de verkeerslichten K700 en K737, het afplakken van de drukknopen en het aanbrengen van de nodige signalisatie (en communicatie). |