Het college besliste op 18 juli 2014 (jaarnummer 7355) dat stad Antwerpen, die namens het samenwerkingsverband gemandateerd is, de aanvraag voor de erkenning en subsidiëring van de Antwerpse Huizen van het Kind zou indienen.
Het college keurde op 24 april 2015 (jaarnummer 3489) het 'Masterplan Huisvesting Huizen van Kind' goed. Er werd geopteerd voor 17 Huizen van het Kind verspreid over de stad Antwerpen, als plekken waar gezinnen terecht kunnen voor informatie en activiteiten over het opvoeden van hun kinderen.
Tussen eind 2014 en 2019 openden de 17 Huizen van het Kind de deuren.
Het college nam op 21 februari 2020 kennis van auditrapport A019006 van Interne Audit. Deze audit bracht de werking van de Huizen van het Kind in kaart en onderzocht de adequaatheid en effectiviteit van de werking. Een belangrijke conclusie was dat er een lange termijnvisie ontbrak met aandacht voor stadsbrede en concrete doelstellingen voor de Huizen van het Kind. De eerste aanbeveling luidde om concrete doelstellingen voor een stadsbrede aanpak van alle Antwerpse Huizen van het Kind te formuleren, in functie van een heldere en actuele missie en visie.
In het plan van aanpak ter uitvoering van de auditaanbevelingen, dat het college goedkeurde op 3 april 2020 (jaarnummer 3171), werd in actie 1 een Masterplan Huizen van het Kind opgenomen als antwoord op de aanbevelingen uit de audit.
In voorbereiding op het Masterplan 2.0 werd een service design uitgevoerd door het bureau Gelotology om de noden van de doelgroep te onderzoeken met betrekking tot het aanbod Huizen van het Kind. Er werd gekozen voor de insteek van de 'modale gezinnen', omdat zo de ervaringen konden vergeleken worden met de expertise die binnen de Huizen van het Kind was opgebouwd rond de noden van de kwetsbare gezinnen, gezien de hoge bereikcijfers van de Huizen van het Kind in de meest kwetsbare wijken van de stad.
In 2020 en 2021 werden we binnen de Huizen van het Kind geconfronteerd met de impact van de coronacrisis op de Antwerpse gezinnen. De lessons learned lagen mee aan de basis van de keuzes van het Masterplan om voluit de kaart te trekken van kwetsbare gezinnen.
Het college nam op 9 september 2022 kennis van de opvolgingsaudit Huizen van het Kind van het auditrapport A022019.
We komen tot volgende inhoudelijke krachtlijnen en organisatiemodel voor het Masterplan Huizen van het Kind 2.0.
A. Inhoudelijke krachtlijnen
De nieuwe visie en doelstelling luiden als volgt:
De Huizen van het Kind zijn een open huis voor alle gezinnen met kinderen. Met een aanbod opvoedingsondersteuning, preventieve gezondheidszorg en ontmoeting werken we aan het welzijn en de gezondheid van ouders en kinderen. We focussen onder andere op de ondersteuning van ouders tijdens schakelmomenten in de ontwikkeling van kinderen.
Bijzondere aandacht gaat uit naar het versterken van jonge moeders met migratieachtergrond uit werkarme gezinnen met kinderen tussen 0 en 12 jaar, in functie van kansen tot ontplooiing met oog op onderwijs en activering.
De nieuwe speerpunten van de werking zijn:
1. Positie in de keten preventie - curatie
2. Doelgroep Huizen van het Kind
3. Focus op wijkgericht werken
De Huizen van het Kind zijn een samenwerkingsverband. Elk Huis is ingebed in een netwerk van (wijk)partners. Dit betekent:
4. Aanbod Huizen van het Kind
De Huizen zijn een laagdrempelige basisvoorziening voor alle gezinnen. We blijven ons focussen op de kernpijlers van het decreet Preventieve Gezinsondersteuning, zoals goedgekeurd door de Vlaamse regering. Het basisaanbod omvat het volgende:
In de ondersteuning van kwetsbare gezinnen bieden wij een flankerend aanbod aan, gebaseerd op de specifieke noden van de doelgroep. Voorbeelden zijn ondersteuning op vlak van activering, onderwijs, vrije tijd, materiële noden, brug naar kinderopvang, taaloefenkansen enz.
B. Organisatiemodel
We maken een onderscheid tussen:
Deze opdeling is voornamelijk gebaseerd op:
Regiohuizen
De Regiohuizen bevinden zich in de meest kwetsbare regio's van de stad. Het zijn de Huizen van het Kind met het meest ruime aanbod aan preventieve gezinsondersteuning.
We opteren voor minstens 1 Regiohuis per Eerstelijnszone, om zo optimaal aan te kunnen sluiten bij andere netwerken en partners in ELZ. Waar nodig worden er verschillende per ELZ ingeplant.
Het aanbod omvat het volgende:
De volgende Huizen van het Kind zullen als Regiohuizen fungeren:
Huis van het Kind Merksem | Eerstelijnszone Noord |
Huis van het Kind Deurne-Noord | Eerstelijnszone Oost |
Huis van het Kind Borgerhout intramuros | Eerstelijnszone Oost |
Huis van het Kind Kiel | Eerstelijnszone Zuid |
Huis van het Kind Antwerpen-Noord (locatie 1) | Eerstelijnszone Antwerpen-Centrum |
Huis van het Kind Linkeroever | Eerstelijnszone Antwerpen-Centrum |
Wijkgerichte Huizen
De wijkgerichte Huizen leggen de focus op een kleinere wijk of buurt of een regio waar de kansarmoedecijfers lager liggen. Het aanbod is beperkter maar wel aangepast aan de lokale noden, volgens de polsslag van de buurt.
Focus:
Er komen wijkgerichte Huizen in:
Huis van het Kind Luchtbal | Eerstelijnszone Noord |
Huis van het Kind Ekeren | Eerstelijnszone Noord |
Huis van het Kind Berendrecht | Eerstelijnszone Noord |
Huis van het Kind Deurne-Zuid | Eerstelijnszone Oost |
Huis van het Kind Berchem | Eerstelijnszone Oost |
Huis van het Kind Hoboken | Eerstelijnszone Zuid |
Huis van het Kind Wilrijk | Eerstelijnszone Zuid |
Huis van het Kind Antwerpen-Zuid | Eerstelijnszone Antwerpen - Centrum |
Huis van het Kind Antwerpen-Noord (locatie 2) | Eerstelijnszone Antwerpen - Centrum |
Huis van het Kind Centrum | Eerstelijnszone Antwerpen - Centrum |
Het Masterplan 2.0 zal in voege treden vanaf 1 januari 2024. 2023 wordt beschouwd als een overgangsjaar, om de afsprakennota's te heroriënteren richting de gemaakte keuzes.
Op 28 maart 2014 keurde de Vlaamse regering het besluit tot uitvoering van het decreet van 29 november 2013 houdende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning goed.
Het college keurt de inhoudelijke krachtlijnen en het organisatiemodel, zoals opgenomen in het Masterplan 2.0 van de Huizen van het Kind, goed.