Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2022172719 |
Gegevens van de aanvrager: | NV SEA-TANK TERMINAL ANTWERP met als adres Polderdijkweg 24 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: | Polderdijkweg 24, 2030 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 14 sectie A nr. 134M4 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | Bouwen van een loods en aanleggen van verharding |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/10/2014: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B//20141924) voor de aanleg van 1 privéspoor voor de bestaande tankterminal, het versmallen van de bestaande Polderdijkweg met nutsvoorzieningen voor de terminal en de aanleg van een overkapte laadzone met piperack;
- 25/08/2006: stedenbouwkundige vergunning (HV/2006/B/0040 – 2006100049) voor het bouwen van een bovengronds tankpark met bijhorend technisch gebouw en kantoorgebouw + technische uitrustingen.
Bestaande toestand
De werken vinden plaats langs een reeds ontwikkeld industrieterrein gekenmerkt door tankopslag.
Inhoud van de aanvraag
- bouwen van een loods;
- aanleg van verharding.
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Grotendeels geldt hier eveneens het bestemmingsvoorschrift Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven. Voor het Hansadok geldt de bestemming Gebied voor waterweginfrastructuur. Ten westen en zuiden van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. Ten zuiden loopt parallel met deze overdruk nog een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
Er werd een afwijking op de gewestelijke hemelwaterverordening aangevraagd. Volgens artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater, kan het vergunningverlenende bestuursorgaan bij de beoordeling van de aanvraag in uitzonderlijke gevallen afwijkingen toestaan van de verplichtingen van dit besluit als dat om specifieke redenen met betrekking tot de mogelijkheden van hergebruik of plaatselijke terreinkenmerken verantwoord of noodzakelijk is.
De aanvrager vraagt een afwijking op het aspect infiltratie met als motivatie dat de gehele zone van de werken nu ook reeds verhard is en dat de vernieuwde verharding zal aansluiten op de bestaande riolering van de aanpalende weg. Daar er slechts beperkte aanpassingen van het rioleringsstelsel gebeuren en het in verhouding een relatief beperkte bijkomende niet-waterdoorlatende verharding ten opzichte van de totale verharde oppervlakte van de tankterminal betreft, kan een afwijking op de gewestelijke hemelwaterverordening worden toegestaan.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Op een industrieterrein gekenmerkt door tankopslag wordt ten zuidwesten van een bestaand tankpark een nieuwe loods gebouwd met een oppervlakte van circa 88 m² en een hoogte van circa 4 meter. Richting het zuiden wordt aansluitend op reeds bestaande betonverharding een nieuwe betonverharding aangelegd met een oppervlakte van circa 990 m². Een deel van deze verharding (circa 360 m²) werd reeds uitgevoerd zonder vergunning. De aanvrager wenst dit via voorliggende aanvraag te regulariseren.
Het nieuwe gebouw draagt bij tot de verdere exploitatie van het bedrijf waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is. De omgeving is reeds volledig verhard en bebouwd met tanks en ondersteunende gebouwen. Door de beperkte oppervlakte en het neutrale uitzicht, storen de aangevraagde werken niet in deze omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd. Om de werken te kunnen uitvoeren dient geen extra ruimte te worden ingenomen. De werken sluiten aan op de reeds bestaande infrastructuur.
Visueel-vormelijke elementen
De loods heeft een rechthoekige vorm en wordt opgebouwd als een stalen skelet bekleed met geprofileerde staalplaten in een antracietgrijze kleur. De loods wordt niet verwarmd en is open langs de noodoostzijde. Inzake de kleur hebben oppervlaktes met een lage energetische reflectiefactor, wat het geval is bij donkere gevel- of dakbekleding, een negatieve invloed op het hitte-eilandeffect. Omwille van duurzaamheidseisen is het belangrijk om het hitte-eilandeffect tegen te gaan en is het dus niet wenselijk om de gevel-en dakoppervlakte in een donkergrijze kleur uit te voeren. Om aan deze bekommernis tegemoet te komen, wordt geadviseerd de gevel- en dakmaterialen uit te voeren in een lichte kleur zoals RAL 7004, 7030, 7032, 7035, 7038, 7044, 7047 (niet limitatief).
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Gezien de aard van de aanvraag, werd het subadvies ingewonnen van de Brandweerzone Antwerpen. Dit advies was op het moment van opmaak van dit verslag nog niet uitgebracht. Ook het college hecht belang aan dit advies.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Voorliggende aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte noch automobiliteit.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden en voor zover het advies van de Brandweerzone Antwerpen gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
De gevelkleur van de loods dient uitgevoerd te worden in een lichte kleur zoals RAL 7004, 7030, 7032, 7035, 7038, 7044, 7047 (niet limitatief).
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 3 februari 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 5 maart 2023 |
De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder voorwaarden en voor zover het advies van de Brandweerzone Antwerpen gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
De gevelkleur van de loods dient uitgevoerd te worden in een lichte kleur zoals RAL 7004, 7030, 7032, 7035, 7038, 7044, 7047 (niet limitatief).