Terug
Gepubliceerd op 24/04/2023

2023_CBS_02536 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon Europe-projectvoorstel 'UrbanZeroMOB' - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/04/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02536 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon Europe-projectvoorstel 'UrbanZeroMOB' - Goedkeuring 2023_CBS_02536 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon Europe-projectvoorstel 'UrbanZeroMOB' - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In het kader van het Horizon Europe-programma werd de call HORIZON-MISS-2023-CIT-01-01: 'Co-designed smart systems and services for user-centred shared zero-emission mobility of people and freight in urban areas'  gelanceerd (vrij vertaald als 'Co-ontworpen slimme systemen en diensten voor gebruikersgerichte, gedeelde emissievrije mobiliteit van mensen en vracht in stedelijke gebieden') met als deadline 27 april 2023. De oproep maakt deel uit van de Missie 100 klimaatneutrale steden en is erop gericht mobiliteitsoplossingen die bijdragen aan klimaatneutraliteit in steden te ontwikkelen en te testen op (economische) haalbaarheid en overdraagbaarheid naar andere steden.

De stad Antwerpen kreeg via de afdeling Stadsontwikkeling/Slim naar Antwerpen de vraag van Hamburg University of Applied Sciences, die als coördinator optreedt, om deel te nemen aan een projectvoorstel voor deze oproep, getiteld 'UrbanZeroMOB'. 

Met 'UrbanZeroMOB' wil het consortium mobiliteitsoplossingen testen en implementeren die verschillende vormen van deelmobiliteit combineren met openbaar vervoer en geautomatiseerd vervoer. Daarvoor starten ze vanuit een holistische aanpak die ook aandacht heeft voor maatregelen rond parkeren, lage-emissiezones, incentives ... 

Het consortium bestaat uit universiteiten (o.a. Vrije Universiteit Brussel, University of Stavanger, University of Turin), transportoperatoren (o.a. HITRANS en Volkswagen Innovation), softwareplatforms (o.a. Be-Mobile), netwerkorganisaties (o.a. autodelen.net) en zal de mobiliteitsoplossingen testen in een grote groep steden, waaronder Aarhus, Budapest en Riga. Twee steden treden op als deskundigen in de vorm van lead cities: stad Antwerpen en Barcelona.

Argumentatie

De stad Antwerpen neemt in 'UrbanZeroMOB' de rol van lead city op en werkt daarvoor een uitgebreide living lab uit. Daarbij ligt de focus op nieuwe autodeelplaatsen uitrollen en evalueren en data van sensoren beschikbaar stellen op interne en externe digitale platformen (bv. via API’s en Slim naar Antwerpen). Daarnaast zullen bewoners actief en persoonlijk worden geïnformeerd over de (auto)deelmogelijkheden in hun buurt, met aandacht voor kortingen en incentives. Het project zal MaaS-operatoren stimuleren om meer in te zetten op een volwaardig aanbod gericht op consumenten.

'UrbanZeroMOB' past in het reguliere beleid van Stadsontwikkeling/Slim naar Antwerpen en biedt de kans om op een aantal kernprioriteiten van de slimme mobiliteitsdoelstellingen uit het bestuursakkoord te werken:

  • de modal split van 50/50 bereiken;
  • combimobiliteit verder uitwerken door een groter en meer gediversifieerd netwerk van alternatieve vervoersmogelijkheden te ontwikkelen;
  • de MultiModaleMobiliteitsManager (M4), Slim naar Antwerpen en de multimodale routeplanner verder ontwikkelen met datasets uit de sensoren op slimme autodeelplaatsen.

'UrbanZeroMOB' bouwt voort op andere projecten zoals 'Scale-Up' (collegebesluit van 4 september 2020, jaarnummer 7292), 'SPINE' (collegebesluit van 22 april 2022, jaarnummer 3166) en 'NxTMobility Manager' (collegebesluit van 6 december 2019, jaarnummer 10024). De deelname van de stad Antwerpen zal belangrijke inzichten en bijdragen leveren aan de modal shift die nodig is om mobiliteit in de stad veilig en efficiënt te houden.

 De duur van 'UrbanZeroMOB' is 48 maanden met voorziene startdatum 1 januari 2024. 

Regelgeving: bevoegdheid

Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.

Algemene financiƫle opmerkingen

Het gevraagde subsidiebudget  voor het gehele consortium is nog niet definitief maar zal ongeveer 25,1 miljoen euro bedragen. Het aandeel voor de stad Antwerpen is 1.495.500,00 euro, voorzien voor personeelskosten (1.058.400,00 euro), reiskosten (38.000,00 euro), overheadkosten (274.100,00 euro) en kosten voor onderaanneming (125.000,00 euro). Als 'UrbanZeroMOB' wordt geselecteerd voor subsidie, zal het personeelsbestand bij de afdeling Stadsontwikkeling/Slim naar Antwerpen gedurende de looptijd van het project worden uitgebreid met twee VTE's om het project in goede banen te leiden. Horizon Europe financiert 100%; er hoeft geen stedelijke cofinanciering te worden voorzien. 

Als het project wordt geselecteerd voor subsidiëring, staat de afdeling Stadsontwikkeling/Slim naar Antwerpen in voor de opvolging binnen de stad en zal de deelname met het definitieve projectbudget opnieuw worden voorgelegd aan het college, samen met de subsidie- en consortiumovereenkomst. Op dat moment zullen ook de boekingsadressen voor de verrekening van de uitgaven en ontvangsten en de subsidiefiche worden opgenomen.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken
2SBS010106 - Fondsenbeheer / Eurodesk

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de deelname aan Horizon Europe-projectvoorstel 'UrbanZeroMOB' goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.