Terug
Gepubliceerd op 24/04/2023

2023_CBS_02464 - Omgevingsvergunning - OMV_2022149257. Everdijstraat 2 en Kammenstraat 69. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/04/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02464 - Omgevingsvergunning - OMV_2022149257. Everdijstraat 2 en Kammenstraat 69. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_02464 - Omgevingsvergunning - OMV_2022149257. Everdijstraat 2 en Kammenstraat 69. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022149257

Gegevens van de aanvrager:

de heer Sonny Vanhecke met als adres Merchtemsesteenweg 152 te 1861 Meise

Ligging van het project:

Everdijstraat 2 en Kammenstraat 69 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 4 sectie D nr. 1563C

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de voorgevel en de functie op de gelijkvloerse en mezzanine verdieping van reca naar handel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          30/01/2018: proces-verbaal (11002_2018_5717) voor het uitvoeren van werken zonder omgevingsvergunning:

  • de functie van de gelijkvloerse verdieping werd gewijzigd (VCRO);
  • de voorgevel op de gelijkvloerse en eerste verdieping werd zwart geschilderd;
  • er werd geen afvoerkanaal voorzien boven de kroonlijst van het gebouw;
  • er werd een nieuwe verticale circulatie geplaatst in de handelszaak.

-          01/01/1989: vergunning (86#890822) voor een verbouwing (vervallen);

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden;

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 4 woongelegenheden, één per verdieping;
    • handelsfunctie op de gelijkvloerse en mezzanine verdieping;
    • 1 éénslaapkamerappartement per verdieping (4 in totaal).

-          bouwvolume:

  • 6 bouwlagen met een plat dak;
  • gewijzigde verticale circulatie in de handelzaak: spiltrap gewijzigd naar steektrap.

-          gevelafwerking:

  • zwart geschilderde natuursteen gelijkvloerse gevelplint (mezzanine);
  • zwart geschilderde panelen als afwerking van de winkelpui;
  • lichtgrijs aluminium buitenschrijnwerk op de gelijkvloerse verdieping;
  • natuursteen/zandsteen gevelafwerking met rode parementsteen (verdiepingen);
  • wit pvc-buitenschrijnwerk met omgekeerde T-indeling;
  • toegang bovenliggende woongelegenheden (Everdijstraat 2);
  • het schrijnwerk op de verdiepingen werd gewijzigd zonder vergunning en vormt geen onderdeel van de aanvraag.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • conform bestaande toestand.

-          bouwvolume:

  • conform bestaande toestand.

-          gevelafwerking:

  • herstellen natuursteen gelijkvloerse gevelplint (mezzanine);
  • verwijderen van de panelen en herstellen van de blauwe hardsteen winkelpui;
  • lichtgrijs aluminium buitenschrijnwerk op de gelijkvloerse verdieping;
  • natuursteen/zandsteen gevelafwerking met rode parementsteen (verdiepingen);
  • wit pvc-buitenschrijnwerk met omgekeerde T-indeling;
  • toegang bovenliggende woongelegenheden (Everdijstraat 2).

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie op de gelijkvloerse verdieping van reca naar handel;

-          uitvoeren van structurele interne werken;

-          wijzigen van de voorgevel: gevelafwerking winkelpui en schrijnwerk.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

8 maart 2023

14 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

8 maart 2023

16 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

8 maart 2023

9 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning

8 maart 2023

23 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

8 maart 2023

20 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-           Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
 

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-           Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
 

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-           Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
 

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

de mezzanine ruimte van de handelszaak heeft een maximale interne hoogte van circa 2,30 m. daar waar de minimale hoogte volgens de bouwcode 2,60 m bedraagt.

  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:

een aparte omgevingsvergunning dient bekomen te worden voor zaakgebonden gevelreclame.

 

Sectorale regelgeving

-           MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
 

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-           Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-           Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
 

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

 

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het wijzigen van de functie reca naar handel op het gelijkvloers/ Het advies van de stedelijke dienst Business en innovatie is gunstig:

 

“Gunstig advies voor het wijzigen van de functie reca naar handel op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone hoofdkernwinkelgebied centrum Antwerpen (zone B1).  De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zones er gestreefd wordt naar een goede mix tussen de functies handel, reca en diensten om op deze manier de aantrekkelijkheid en de verblijftijd van de bezoekers te verhogen en de kans op leegstand te verkleinen.”

 

Deze bestemmingswijziging is functioneel inpasbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Er zijn geen wijzigingen aan het bouwvolume.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het gebouw is volgens RUP Binnenstad gelegen in een CHE-zone. Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig:

 

“Vanuit oogpunt monumentenzorg wordt de intentie tot herstel van de natuurstenen gevelpui sterk gewaardeerd. De zwarte kleur is immers zeer storend aanwezig in het historisch waardevolle straatbeeld en doet ook afbreuk aan de art-decogevel van het pand zelf.

Naast de schildering van de gevelpui, verstoren ook de pvc ramen met omgekeerde T-profielen op de verdiepingen sterk het oorspronkelijke gevelbeeld. Zowel de materialisatie als de raamverdeling is zeer a-typisch en geenszins gebaseerd op de oorspronkelijke toestand. Aan het college wordt gevraagd om de wederechtelijke plaatsing van het huidige schrijnwerk op de verdiepingen uit te sluiten van vergunning.”

 

Dit advies wordt bijgetreden. Er wordt geen vergunning verleend voor het pvc schrijnwerk ter hoogte van de bovenverdiepingen.

 

De aanvraag bevat momenteel geen details omtrent de publiciteit voor de handelszaak. Voor het plaatsen van vergunningsplichtige zaakgebonden publiciteit zoals beschreven in artikel 33 van de bouwcode moet een afzonderlijke aanvraag worden ingediend.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.

 

De vrije hoogte boven de mezzanine is 2,30 m en wijkt af van artikel 21 van de bouwcode dat voor verblijfsruimten een vrije hoogte van 2,60 m oplegt. De vrije hoogte onder de mezzanine is 2,70 m en voldoet wel. Er wordt aangenomen dat de mezzanine eerder gebruikt wordt voor stockage en een beperkt gebruik als winkelruimte waardoor er niet langdurig in verbleven wordt. Omwille van deze reden is de afwijking aanvaardbaar.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van reca naar handel en dit op de gelijkvloerse verdieping.

 

De oppervlakte van de handelsfunctie is kleiner dan 500m² en het pand is gelegen in de binnenstad. Er moeten geen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname strikt na te leven.

2. Er wordt geen vergunning verleend voor het pvc schrijnwerk ter hoogte van de bovenverdiepingen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 november 2022

Volledig en ontvankelijk

8 maart 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 augustus 2023

Verslag GOA

7 april 2023

naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname strikt na te leven.
  1. Er wordt geen vergunning verleend voor het pvc schrijnwerk ter hoogte van de bovenverdiepingen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.