Terug
Gepubliceerd op 24/04/2023

2023_CBS_02482 - Omgevingsvergunning - OMV_2022122396. Koninklijkelaan 16. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/04/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02482 - Omgevingsvergunning - OMV_2022122396. Koninklijkelaan 16. District Berchem - Goedkeuring 2023_CBS_02482 - Omgevingsvergunning - OMV_2022122396. Koninklijkelaan 16. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de  van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022122396

Gegevens van de aanvrager:

de heer Konstantijn Roelandt met als adres Dorpsstraat 91 te 2220 Heist-op-den-Berg

Ligging van het project:

Koninklijkelaan 16 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 23 sectie C nr. 201H5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie wonen naar kantoor op het gelijkvloers en de eerste verdieping.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

 Relevante voorgeschiedenis

-          21/05/2021: voorwaardelijke vergunning (OMV_2021035265) voor het verbouwen van een appartement op de tweede verdieping;

-          5/10/2007: vergunning (3238#839) voor het verbouwen van een bestaand appartementsgebouw.

Vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinswoning;
  • 1 tweeslaapkamerappartement op het gelijkvloers en de eerste verdieping;
  • 1 tweeslaapkamerappartement op de tweede verdieping;
  • 1 eenslaapkamerappartement op de derde verdieping;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte rechts circa 9,1 m;
  • bouwdiepte links circa 12,2 m;
  • kroonlijsthoogte circa 13,5 m;

-          gevelafwerking:

  • lichte kunststeen op het gelijkvloers, rond de ramen en onder de kroonlijst;
  • plint en dorpels in arduin;
  • rood bruine gevelsteen op de verdiepingen;
  • grijs buitenschrijnwerk en grijze poort naar inpandige garage op het gelijkvloers;
  • wit buitenschrijnwerk op de verdiepingen.

 

Bestaande toestand

-          conform vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • wijzigen van de functie van het duplexappartement op het gelijkvloers en de eerste verdieping van wonen naar kantoor;

-          bouwvolume:

  • conform vergunde toestand.

-          Gevelafwerking:

  • Er werden geen geveltekeningen toegevoegd. De gevels maken geen deel uit van de vergunning.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie wonen naar kantoor op het gelijkvloers en de eerste verdieping.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

23 februari 2023

30 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

23 februari 2023

28 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).

(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 14:
    het looppad naar de achterste bureauruimte op het gelijkvloers heeft een breedte van circa 0,93 m aan de linkerzijde waar dit minimaal 1,2 m zou moeten zijn omdat ze langer is dan 1,2 m;
  • artikel 24:
    achter de deur van de garage naar het kantoor wordt geen vrije en vlakke draairuimte voorzien;
  • artikel 25:
    de toegang tot het kantoor loopt door de gemeenschappelijke delen waar bij de deur tussen het inkomsas en de trappenhal geen vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minimaal 0,5 m is voorzien;
  • artikel 29/2:
    het toilet op het gelijkvloers heeft een maat van circa 1 m op circa 1 m waardoor ze niet kan voldoen aan artikel 12, 30, eerste lid en artikel 31.

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

o         artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: er zijn geen fietsstalplaatsen ingetekend in de garage.

o         artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: voor de kantoorfunctie zijn er geen autostaanplaatsen voorzien.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-         Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

 De aanvraag wijkt af van artikel 14, 24, 25 en 29/2 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid. Er kan niet op geldige wijze worden van afgeweken. In voorwaarde bij de vergunning zal worden opgenomen dat hieraan moet voldaan worden.

De aanvraag wijkt af van artikel 29 en 30 van de bouwcode. Dit wordt verder gemotiveerd onder de rubriek ‘Mobiliteitsimpact’.

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag omvat het gedeeltelijk wijzigen van de hoofdfunctie wonen naar kantoor. De duplexwoning op het gelijkvloers en de 1ste verdieping verdwijnt hierdoor. De appartementen op de 2de en 3de verdieping blijven behouden. Een kantoorfunctie is verenigbaar met het wonen. De functionele inpasbaarheid is bijgevolg gunstig.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De functiewijziging gebeurt binnen het bestaande en vergunde bouwvolume waardoor schaal en ruimtegebruik niet beoordeeld worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Er werden geen gevelplannen toegevoegd waardoor dit aspect niet beoordeeld wordt en aldus geen deel uitmaakt van de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er wordt opgemerkt dat de gelijkvloerse kantoorruimte enkel toegankelijk is via de garage wat ten nadele het gebruiksgenot is van zowel de garage, de kantoorruimte en de hoger gelegen woningen. Gezien het gemengd gebruik van het gebouw (wonen en kantoorfunctie) in huidige aanvraag is het belangrijk om ook te blijven waken over de woonkwaliteit van de hoger gelegen woningen. Bij het raadplegen van de plannen uit het archief (deze werden niet toegevoegd aan het dossier) kon worden vastgesteld dat de appartementen op de 2de en 3de verdieping over een buitenruimte beschikken wat gunstig is. Doch is het ook belangrijk dat de appartementen blijvend de mogelijkheid hebben om fietsen te stallen aangezien dit mede het gebruiksgenot en de woonkwaliteit in het algemeen bepaald. Door het voorzien van de gelijkvloerse kantoortoegang via de garage wordt immers het gebruik van de garage voor de hoger gelegen woningen gehypothekeerd. In voorwaarde bij de vergunning wordt bijgevolg opgenomen om het kantoor rechtstreeks toegankelijk te maken vanuit de gemeenschappelijke hal zoals dit ook voorzien was op het vergund plan van 2007 (stadsarchief 3238#839) van het gelijkvloers. Dit zal bovendien de toegankelijk in het algemeen ten goede komen.

 

Tot slot wordt er opgemerkt dat op de plannen nog de aanwezige functies van de woonfunctie staan vermeld (slaapkamer, badkamer, keuken, ….). Indien het kantoor opnieuw zou omgevormd worden tot een woning, dient hiervoor een nieuwe omgevingsvergunning te worden aangevraagd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van wonen naar kantoor op het gelijkvloers en de eerste verdieping.

175,98m² kantoren met parkeernorm 1.1/100m² : 175,98m² x 1.1/100m² = 1,94, afgerond 2

Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 2

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Er is reeds een garagepoort aanwezig waarbij er 1 wagen kan gestald worden. De architecturale en historische gevelopbouw en de gevelbreedte laten echter niet toe om de 2 bijkomende autostalplaatsen intern te voorzien.

De oprit naar de garage (op plan geduid als parkeerplaats P1) kan eveneens niet als nuttige autostaanplaats worden voorzien aangezien dit het gebruik van de bestaande autostaanplaats en het stallen van fietsen in de garage voor de gemeenschapppelijke functies van wonen en kantoor hypotekeert. Deze autostaanplaats wordt uitgesloten van vergunning.

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 – 0 = 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2  – 0 = 2.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen:

175,98m² kantoren met fietsparkeernorm 1.25/100m² : 175,98m² x 1.25/100m² = 2,20, afgerond 2

Deze werden niet ingetekend op de plannen maar in de garage is er voldoende plaats om deze te stallen.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er geoordeeld dat de bestaande woningen eveneens blijvend fietsen moeten kunnen stallen in de garage. Er dienen bijgevolg  in totaal 7 fietsstalplaatsen in de garage voorzien te zijn voor de kantoor en woonfunctie in het gebouw.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Er dient te worden voldaan aan de gewestelijke verordening toegankelijkheid en meer specifiek artikel 14, 24, 25 en 29/2.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

4. Er dienen 7 fietsstalplaatsen voorzien te zijn in de garage voor de woon- en kantoorfunctie.

5. Het kantoor dient rechtstreeks toegankelijk te zijn vanuit de gelijkvloerse gemeenschappelijke hal.

6. Er wordt geen vergunning verleend voor autoparkeerplaats P1 in de voortuinstrook.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 september 2022

Volledig en ontvankelijk

17 januari 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 juni 2023

Verslag GOA

13 april 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden
  1. Er dient te worden voldaan aan de gewestelijke verordening toegankelijkheid en meer specifiek artikel 14, 24, 25 en 29/2.
  2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  4. Er dienen 7 fietsstalplaatsen voorzien te zijn in de garage voor de woon- en kantoorfunctie.
  5. Het kantoor dient rechtstreeks toegankelijk te zijn vanuit de gelijkvloerse gemeenschappelijke hal.
  6. Er wordt geen vergunning verleend voor autoparkeerplaats P1 in de voortuinstrook.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.