Terug
Gepubliceerd op 24/04/2023

2023_CBS_01361 - Omgevingsvergunning - OMV_2022166460. Jos Smolderenstraat 45. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/04/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01361 - Omgevingsvergunning - OMV_2022166460. Jos Smolderenstraat 45. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_01361 - Omgevingsvergunning - OMV_2022166460. Jos Smolderenstraat 45. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022166460

Gegevens van de aanvrager:

NV DEMOCO GROUP met als adres Herkenrodesingel 4B te 3500 Hasselt

Gegevens van de exploitant:

NV DEMOCO GROUP (0479223847) met als adres Herkenrodesingel 4B te 3500 Hasselt

Ligging van het project:

Jos Smolderenstraat 45 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nrs. 3925E5 en 3925F5

waarvan:

 

-          20190227-0067

afdeling 11 sectie L nrs. 3925E5 en 3925F5 (AG VESPA - Dubbele basisschool Nieuw Zuid)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

de heropbouw en exploitatie van een dubbele basisschool

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/05/2019: vergunning (OMV_2018154809) voor het bouwen en exploiteren van een dubbele basisschool.

Vergunde toestand

-          functie: gemeenschapsvoorziening:

  • dubbele basisschool;
  • buurtsporthal;
  • kinder- en jeugdopvang;
  • lokalen voor naschools verenigingsleven;

-          bouwvolume:

  • vrijstaande bebouwing met 5 bouwlagen onder plat dak;
  • bouwhoogte circa 27 m;
  • trapeziumvormige voetafdruk van circa 2.700 m²;

-          gevelafwerking:

  • gevel in beton (betonblokken en zichtbeton);
  • geanodiseerd aluminium buitenschrijnwerk met detaillering in grijs metalen persroosters;
  • borstwering buitentrap in naturel aluminium (geperforeerd);
  • accenten in oranje en rode kleur (zonnewering, draadnetten, balustrades, enzovoort);
  • naamgeving gebouw in wit gelakte staalplaat.

Bestaande toestand

-          werken in uitvoering.

Nieuwe toestand

-          functie: gemeenschapsvoorziening, ongewijzigd;

-          bouwvolume:

  • maximale bouwhoogte circa 27,5 m;
  • aantal bouwlagen en voetafdruk ongewijzigd;

-          gevelafwerking:

  • geanodiseerd aluminium buitenschrijnwerk;
  • overige materialen ongewijzigd.

Inhoud van de aanvraag

-          het slopen van ingestorte en beschadigde delen;

-          het doorvoeren van wijzigingen aan het stabiliteitsconcept van het gebouw.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Het college verleende op 29 mei 2019 een omgevingsvergunning (OMV_2018154809) voor het bouwen en exploiteren van een dubbele basisschool aan de Jos Smolderenstraat 45 te 2000 Antwerpen. Op vrijdag 18 juni 2021 is de bebouwing in aanbouw gedeeltelijk ingestort. Het dak, de zuid-, de west- en de oostgevel van de sporthal zijn ingestort. De exploitant vraagt een hervergunning aan voor het doorvoeren van wijzigingen op vergunning OMV_2018154809 voor de (her)bouw en exploitatie van een dubbele basisschool.

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag heeft betrekking op de (her)bouw en exploitatie van een dubbele basisschool.


Gevraagde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

32.2.2°

schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte;

2 ruimtes

 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

 26 januari 2023

3 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

 26 januari 2023

14 februari 2023

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

26 januari 2023

3 februari 2023

Geen bezwaar

PROXIMUS/ Proximus

 26 januari 2023

23 februari 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu

26 januari 2023

6 februari 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

26 januari 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning/ grond- en pandendecreet

26 januari 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

26 januari 2023

27 februari 2023

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

26 januari 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/ Jeugd/ Ruimte

26 januari 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Nieuw Zuid, goedgekeurd op 17 juli 2014. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor centrumfuncties (ce1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag heeft betrekking op een project opgericht voor het gebruik door de overheid (Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen), bijgevolg werd conform artikel 34 van de verordening advies gevraagd aan Inter. Zij gaven een voorwaardelijk gunstig advies dat toegevoegd werd als bijlage bij deze aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 38 Groendaken:
    Het is onduidelijk of de platte daken aangelegd worden als groendak. Conform artikel 38 dienen echter alle daken met een oppervlakte groter dan 20 m² en een helling tot maximaal 15° aangelegd te worden als groendak.

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Context

Het voorwerp van deze aanvraag bestaat uit het (her)bouwen en exploiteren van een dubbele basisschool, waarbij enkele beperkte wijzigingen ten opzichte van het concept uit de oorspronkelijke aanvraag (gekend onder OMV_2018154809) worden verwerkt.

 

De bouw van deze basisschool werd gestart maar op vrijdag 18 juni 2021 is de bebouwing in aanbouw gedeeltelijk ingestort.

De dubbele basisschool zal verder afgewerkt worden met dien verstande dat een nieuw stabiliteitsconcept werd geïntegreerd. Dit stabiliteitsconcept brengt wijzigingen met zich mee ten opzichte van de oorspronkelijke vergunning en vormt de inhoud van voorliggende aanvraag. De reeds bekomen vergunning (OMV_2018154809) op 29 mei 2019 is definitief en uitvoerbaar en niet vervallen. Er wordt ook uitdrukkelijk niet verzaakt aan deze vergunning, of de tenuitvoerlegging ervan.

Alle ingestorte en beschadigde delen zijn als te slopen in voorliggende vergunning aangeduid. Sommige van deze sloopwerken zijn reeds uitgevoerd in het kader van de beveiliging van het gebouw na de ramp. Een deel dient nog uitgevoerd te worden bij de heropstart van de werken.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging en betreft nog steeds het realiseren van een schoolgebouw voor twee basisscholen, een buurtsporthal, een kinder- en jeugdopvang en lokalen voor het naschoolse verenigingsleven. De vergunde functie van gemeenschapsvoorzieningen blijft behouden en blijft verenigbaar met de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De kroonlijsthoogte wordt met een steenlaag (+/- 30 centimeter) verhoogd. Gezien het gebouw een hoogte heeft van 27 meter heeft deze wijziging een verwaarloosbare impact op de schaal van het gebouw. De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag blijven verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het reeds vergunde architectuurconcept met een gebouwschil opgetrokken uit betonstenen met minerale toplaag, prefabbetonelementen en speelse rode details blijft behouden. Er zijn beperkte wijzigingen aan de gevels ten gevolge van het nieuwe stabiliteitsconcept. Deze wijzigingen doen echter geen afbreuk aan het architectuurconcept. De aanvraag blijft visueel-vormelijk inpasbaar in de omgeving.

 

Cultuurhistorische aspecten

In de eerdere vergunning werd voorwaardelijk gunstig advies geformuleerd door de stedelijke dienst Onroerend Erfgoed/Archeologie. Gezien het bouwproject reeds grotendeels gerealiseerd is en de aanvraag enkel wijzigingen betreft op het stabiliteitsconcept van de bovengrondse verdiepingen, heeft de aanvraag geen impact meer op de ondergrond en eventuele archeologische vondsten.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het ontwerp van de school ondergaat uiterlijk enkele beperkte wijzigingen ten opzichte van het initieel vergunde ontwerp, in essentie om de stabiliteit van het gebouw, dat deels is ingestort, te verzekeren wat de reeds uitgevoerde beveiligende maatregelen (inclusief gedeeltelijke sloop, noodzakelijk voor de stabilisering van het gebouw) betreft en de verdere werkzaamheden noodzakelijk om de schoolgebouwen kwalitatief te kunnen afwerken. Het gaat kernachtig om volgende zaken:

-          de gemetste buitengevel wordt met 1 steenlaag verhoogd (+- 30 cm);

-          de centrale kolom ter plaatse van de noodtrap aan de rechterzuidgevel wordt vervangen door 2 kolommen aan weerszijden van de noodtrap;

-          op het gelijkvloers van de zijgevel west ter hoogte van de linker noodtrap wordt 1 breder raamgeheel versmald zodat de verdikte betonnen kolomwand tot op het gelijkvloers kan doorlopen.

In het initieel ontwerp fungeert het technische blok bovenaan als het stijve geheel van de bovenstructuur waaraan de sporthal vasthangt. Nu wordt de sporthal het stijve geheel dat de behouden technische verdieping ondersteunt. Hierom wordt de gemetste buitengevel verhoogd met 30 cm.

 

Met betrekking tot de robuustheid van het gebouw zijn er volgens de gerechtsdeskundige (in de hoedanigheid van stabiliteitsingenieur) 2 ontwerpstrategieën die kunnen worden gevolgd:

-          gebaseerd op bekende buitengewone belastingen (zoals ontploffingen of stootbelastingen);

-          gebaseerd op de beperking van de mate van lokaal bezwijken.

Het initieel stabiliteitsontwerp volgde de eerste strategie. Nu wordt geopteerd om de tweede strategie te volgen. Hierbij wordt zowel met een zogenaamde overbodige ontdubbeling van elementen gewerkt (redundantievermogen), als met een overdimensionering van dragende elementen.

-          het verbeterd redundantievermogen wordt toegepast bij de ontdubbelde kolom van de rechternoodtrap, waarbij elke kolom individueel alles kan dragen zonder rekening te houden met de andere kolom.

-          de overdimensionering om aan een denkbeeldige buitengewone belasting te weerstaan wordt toegepast bij de wandkolom aan de linker noodtrap, die ten gevolge hiervan van onder tot boven verdikt.

Intern in het gebouw gebeuren ook een aantal aanpassingen ten opzichte van de vergunde toestand:

-          de linkse kolom van de rechternoodtrap wordt doorgetrokken tot in de fundering. De vervangen centrale kolom verdwijnt;

-          de wandkolom aan de linkernoodtrap wordt doorgetrokken van het gelijkvloers niveau tot aan het dak (verdikking van de wand);

-          in de sporthal vervalt 1 raamgeheel achter de claustrawand;

-          aanpassingen aan de staalstructuur: Deze aanpassingen wijzigen geenszins de nuttige volumes in de sporthal omdat alles opgevangen wordt in een alternatieve gelijkwaardige gevelopbouw van dezelfde dikte;

-          de regenwaterputten dienen opnieuw gemaakt te worden met behulp van een vorm van beschoeiing;

-          kleine aanpassingen van de brandcompartimentering ingevolge de inmiddels gewijzigde regelgeving.

De aanvrager doet duidelijk verslag van de bijsturingen aan het stabiliteitsconcept na de ramp in de beschrijvende nota bij de aanvraag. Er wordt aangegeven dat de stabiliteitswijzigingen in samenspraak met de aangestelde gerechtsdeskundige zijn bestudeerd. De wijzigingen hebben geen invloed op de ruimtelijke inpassing van het gebouw in zijn omgeving en worden gunstig beoordeeld.

 

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Klimaat en Leefmilieu aangezien het een schoolproject betreft. Kinderen zijn immers extra gevoelig voor luchtverontreiniging en omgevingslawaai. De wijzigingen ten opzichte van het vergunde bouwproject zijn beperkt. De adviezen voor wat betreft luchtkwaliteit en geluidshinder blijven ongewijzigd en gunstig.

 

Het is onduidelijk of de platte daken aangelegd worden als groendak (bouwcode, artikel 38). Deze opmerking werd ook in de beoordeling op de eerdere vergunningsaanvraag gemaakt en als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld. De voorwaarden uit de eerder verleende vergunning blijven onverminderd van toepassing.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

Er worden 31 parkeerplaatsen voorzien in blok 14 van het stadsontwikkelingsproject Nieuw Zuid conform de eerder verleende vergunning.

Er worden 170 fietsenstalplaatsen voorzien. De plaatsen voor het personeel worden in een aparte zone voorzien. Dit werd als voorwaarde opgelegd in de eerder verleende vergunning OMV_2018154809. Aan deze voorwaarde is bijgevolg voldaan.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De aanvraag heeft betrekking op het (her)bouwen van een schoolgebouw voor twee basisscholen en sportfaciliteiten met bijhorende speelplaatsen en fietsenstalling. Hiervoor werd een nieuw stabiliteitsconcept geïntegreerd. De dubbele basisschool wordt voorzien op Blok 10 van Nieuw Zuid langsheen de Jos Smolderenstraat en tussen het André Delvauxpad en de Jan Vanhoenackerstraat.

 

Het project omvat een meervoudig publiek/collectief programma: twee basisscholen, een buurtsporthal, kinder- en jeugdopvang en lokalen voor het naschoolse verenigingsleven. Het collectief gebeuren bevindt zich grotendeels op maaiveldniveau. Het dagelijkse leven voor en na de schooluren speelt zich grotendeels hier af. Het is de plek waar de kinderen doorlopen, ouders hun weg zoeken en waar de buurt haar plekje vindt. Weliswaar bevindt de grote sporthal zich op de hoogste verdieping.

 

Gemelde rubrieken voor de exploitatie van het schoolgebouw betreffen het lozen van huishoudelijk afvalwater en de opslag van een beperkte hoeveelheid onderhoudsproducten. Rubriek 32.2.2 was oorspronkelijk niet aan de aanvraag toegevoegd. Voor de grote sporthal op de vierde verdieping en de kleine sporthal op de derde verdieping was de aanvrager echter bereid deze rubriek toe te voegen aan de aanvraag gezien deze sportfaciliteiten toegankelijk zullen zijn voor externen.

 

Volgens het dossier heeft de ingedeelde inrichting mogelijk effecten op de mobiliteit, het watersysteem, de luchtkwaliteit en op het voorkomen van geluid en/of trillingen, licht en/of straling.

 

Mobiliteit

Voor de mobiliteit wordt verwezen naar het oorspronkelijke plan-MER van Nieuw Zuid.

De school genereert een combinatie van verschillende vervoersmodi voor personen volgens het STOP-principe zoals opgelegd in het RUP Nieuw Zuid. De leveringen zullen plaatsvinden in kleinere wagens en het laden en lossen zal maximaal buiten de schooluren gebeuren. Er wordt slechts een lichte toename van personenverkeer en goederentransport verwacht ten gevolge van een buurtschool.

 

Het watersysteem

Het opgevangen hemelwater van het dakoppervlak van het hoofdgebouw wordt volledig ingezet als recuperatiewater dat wordt gebruikt voor de toiletten en voor de schoonmaak van het gebouw. Volgens de hemelwaterverordening bedraagt de vereiste minimale inhoud van de hemelwaterput 10.000 liter. Er wordt een hemelwaterput van 60.000 liter voorzien in functie van het hergebruik. De overstort van de hemelwaterputten wordt aangesloten op de openbare wadi gelegen aan het André Delvauxpad (niet op eigen terrein) waardoor het terug kan infiltreren in de grond.

Hemelwater wordt in heel de wijk Nieuw Zuid maximaal gerecupereerd en geïnfiltreerd via de publieke wadi’s en het wadipark conform de voorschriften in het RUP “Nieuw Zuid”.

 

De luchtkwaliteit

Warmte wordt voorzien via een warmtenet, waardoor er geen stookinstallaties (of vergelijkbaar) vereist zijn waardoor er geen emissies van CO2, SO2 of NOx te verwachten zijn.

Aan de warmtevraag wordt tegemoetgekomen via een warmtenet. Het net wordt gevoed vanuit een centrale stookinstallatie, uitgebaat door Fluvius (OMV_2020132535). Gezien er door deze inrichting geen significante wijziging is in mobiliteit is er evenmin een significante impact op de NO2-concentratie in de omgevingslucht te verwachten. De effecten op de luchtkwaliteit worden minimaal geacht aangezien er enkel de beperkte emissies zullen zijn van keuken, ventilatiesystemen en dergelijke.

 

Tijdens de werffase zullen de nodige voorzieningen getroffen worden om hinder van de emissies (bijvoorbeeld stof) tot een minimum te beperken. De wettelijke vereisten zullen steeds opgevolgd worden.

 

Geluid en/of trillingen

Bronnen van geluid en trillingen worden enkel verwacht tijdens de werffase. Wel zal tijdens de exploitatie de noodstroomgenerator sporadisch getest worden. Er wordt aangegeven in het dossier dat er akoestische geluidsisolatie zal voorzien worden in functie van deze noodstroomgenerator zodat de geluidsproductie onder de drempelwaarden van Vlarem II zal vallen.

 

Licht en/of straling

De effecten van licht of straling zijn zeer beperkt. Er zal enkel functionele verlichting voorzien worden zowel binnen als buiten op de parking. Er wordt geen reclameverlichting voorzien. Bij het afstellen van de verlichting zal er steeds voor gekozen worden de mogelijke lichthinder voor de buurt te beperken. Er zal alleen verlichting worden gebruikt wanneer dit nodig is voor de activiteiten op de werf of site. Hiervoor worden de nodige sturingen voorzien (bijvoorbeeld aanwezigheidsdetectie, sensoren) om te verzekeren dat er geen onnodige verlichting zal plaatsvinden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Het bijgevoegde advies van ASTRID-veiligheidscommissie is op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt te leven.

3. De voorwaarden uit de eerder verleende vergunning blijven onverminderd van toepassing.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale milieuvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de Vlarem-wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de omgevingsvergunning te verlenen voor onbepaalde duur.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

32.2.2°

schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte;

2 ruimtes

 

Gecoördineerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.000,00 m³/jaar

17.3.6.1°b)

opslagplaatsen voor schadelijke vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS07 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 200 kg tot en met 2 ton als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in gebied ander dan industriegebied;

0,35 ton

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

300,00 liter

32.2.2°

schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte;

2 ruimtes

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 december 2022

Volledig en ontvankelijk

24 januari 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

23 juni 2023

Verslag GOA

3 maart 2023

naam GOA

Katrijn Apostel en Bieke Geypens

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Het bijgevoegde advies van ASTRID-veiligheidscommissie is op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt te leven.

3. De voorwaarden uit de eerder verleende vergunning blijven onverminderd van toepassing.


Brandweervoorwaarden
De voorwaarden uit het brandpreventieverslag met referentie BW/FPA/2023/G.04361.A1.0018 dienen strikt nageleefd te worden.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.000,00 m³/jaar

17.3.6.1°b)

opslagplaatsen voor schadelijke vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS07 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 200 kg tot en met 2 ton als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in gebied ander dan industriegebied;

0,35 ton

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

300,00 liter

32.2.2°

schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte;

2 ruimtes

 

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.