Terug
Gepubliceerd op 24/04/2023

2023_CBS_02477 - Omgevingsvergunning - OMV_2022165335. Rostockweg 25. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/04/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02477 - Omgevingsvergunning - OMV_2022165335. Rostockweg 25. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_02477 - Omgevingsvergunning - OMV_2022165335. Rostockweg 25. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022165335

Gegevens van de aanvrager:

NV TOTSEANERGY met als contactadres Skaldenstraat 1 te 9042 Gent

Gegevens van de exploitant:

NV TOTSEANERGY (0666601816) met als contactadres Skaldenstraat 1 te 9042 Gent

Ligging van het project:

Rostockweg 25 te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 15 sectie B nr. 49Z

waarvan:

 

-          20221215-0008

afdeling 15 sectie B nr. 49Z (PV-installatie TSN)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

Bouwen en exploitatie van een zonnepanelenpark

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     24/07/2019: vergunning (OMV_2019042247) voor de realisatie van leidingverbindingen onder het Hansadok, tussen Sea-Tank Terminal Antwerp en Total Raffinaderij Antwerpen;

-     28/11/2017: vergunning (HVN/B/P/20171938) voor de realisatie van leidingverbindingen tussen Sea-Tank Terminal Antwerp en Total Raffinaderij Antwerpen; 

-     14/04/2017: vergunning (HVN/B/20163049) voor het bouwen van een tankenpark met bijhorende los- en laadinfrastructuur. 

 

Bestaande toestand

Een braakliggend terrein, gelegen aan het Hansadok, dat omringd wordt door tankparken. Het terrein is volledig verhard met asfalt.


Inhoud van de aanvraag 

-     bouwen van een installatie met zonnepanelen.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Het betreft een nieuwe ingedeelde inrichting of activiteit.

 

Inhoud van de aanvraag

Het voorwerp van de aanvraag betreft het plaatsen van een transformator.

 

Aangevraagde rubriek(en)
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA.

1x 2.000 kVA

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

23 januari 2023

12 april 2023

Voorwaardelijk gunstig

Haven van Antwerpen - Brugge (Port of Antwerp - Bruges)/ terreinen

23 januari 2023

16 maart 2023

Gunstig

Haven van Antwerpen - Brugge (Port of Antwerp - Bruges)/ terreinen - Watertoets

23 januari 2023

16 maart 2023

Gunstig

Petrochemical Pipeline Services

15 maart 2023

29 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

Total Olefins Antwerp

23 januari 2023

1 februari 2023

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

23 januari 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het Hansadok en het 6de Havendok – Gebied voor waterweginfrastructuur.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Sectorale wetgeving
MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Bij de beslissing over de volledig- en ontvankelijkheid is beslist dat de aanvraag geen betrekking heeft op een project als vermeld in bijlage I, II of III van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten, onderworpen aan milieueffectrapportage (milieueffectrapport). Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project veroorzaakt geen toename aan bebouwde of verharde oppervlakte. De beheerder van de ontvangende waterloop is het Havenbedrijf Antwerpen. Het advies van het Havenbedrijf Antwerpen is gunstig daar de aanvraag geen (significant) schade aan of geen negatieve impact op de waterweg geeft. Er dient in alle redelijkheid geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota waarvan akte is genomen worden toegevoegd.

Het voorliggende project heeft een oppervlakte kleiner dan 5.000 m² waardoor een archeologienota waarvan akte is genomen niet van toepassing is.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid - Visueel-vormelijke elementen

Op een braakliggend terrein wordt, in het kader van het opwekken van groene energie, een stalen structuur geplaatst waarop 5.466 zonnepanelen worden bevestigd. Deze PV-installatie wordt geplaatst op de bestaande asfaltverharding. Er wordt dus geen fundering voorzien. Om de structuur stabiel te houden, wordt ballast voorzien.

 

De PV-installatie wordt enerzijds aangesloten op een nieuwe hoogspanningscabine welke in het noorden op het terrein voorzien wordt en die verbonden wordt via een ondergronds tracé met een bestaande hoogspanningscabine. Anderzijds wordt de installatie aangesloten op een bestaande hoogspanningscabine die zich in het zuiden van het terrein bevindt. De opgewekte stroom wordt zoveel mogelijk lokaal gebruikt door de nabijgelegen tankterminals.

 

De installatie staat in functie van het opwekken van energie door toepassing van een hernieuwbare energiebron. Aangezien deze technische installatie wordt geplaatst in de industriële omgeving van het havengebied, en bijdraagt aan de elektriciteitsvoorziening van havengerelateerde constructies is de aanvraag functioneel inpasbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Grondopstellingen van zonnepanelen worden aanzien als oneigenlijk ruimtegebruik. Zonnepanelen worden bij voorkeur op het dak van een gebouw geplaatst zodat zij geen open ruimte in beslag nemen. De aanvrager motiveert in de beschrijvende nota waarom voorliggende aanvraag wel rekening houdt met de context en het ruimtegebruik:

-     het betreft een restperceel dat niet anders kan gevaloriseerd worden. Het projectgebied is te klein van oppervlakte voor activiteiten zoals deze al voorzien zijn op de aanpalende percelen, zijnde de constructie van een tankpark voor de opslag van gevaarlijke liquide bulkgoederen; 

-     Gezien de aanwezigheid van ondergrondse leidingen is het onmogelijk om hier gebouwen of industriële installaties te bouwen waarvoor een (paal)fundering nodig is. Paalfunderingen zijn nodig voor het bouwen van tanks in deze zone; 

-     De grondopstelling van zonnepanelen wordt geplaatst op een stalen skelet, zonder betonnen fundering. Deze structuur is 100% demonteerbaar zonder sporen na te laten in de ondergrond; 

-     De installatie is niet zichtbaar voor aanpalende eigenaars en is dus niet hinderlijk; 

-     De naburige tankterminals opteren voor het plaatsen van een grondopstelling als alternatief om te voldoen aan het Vlaams decreet tot wijziging van het energiedecreet van 8 mei 2009, wat betreft de verplichte installatie van fotovoltaïsche zonnepanelen op dakoppervlakten betreft van 25 november 2022, gezien er geen grote geschikte dakoppervlakten beschikbaar zijn. 

De aanvrager geeft aan dat zij geen andere ontwikkelingsmogelijkheden zien voor dit terrein omwille van de omliggende en onderliggende installaties. Bij de aanvraag van de ondergrondse pijpleidingen (OMV_2019042247) die het terrein doorkruisen, werd in de beschrijvende nota nochtans meegegeven dat gezien de diepte van de geboorde leidingen, de voorbehouden zone geen wezenlijke beperkingen tot gevolg zou hebben. Dat de aanvrager zelf, door inplanting van zijn ondergrondse en bovengrondse installaties, nu geen andere ruimtelijke ontwikkelingen meer mogelijk acht op het voorliggende terrein, getuigt niet van duurzaam ruimtegebruik of een toekomstgerichte visie voor de ontwikkeling van de site.

 

Daarnaast haalt de aanvrager aan dat de grondopstelling geen blijvende ruimtelijke impact zal hebben gezien deze volledig demonteerbaar is. De PV-installatie kan aldus beschouwd worden als een tijdelijke technische installatie.

 

Volgens artikel 68 van het Omgevingsvergunningsdecreet kan de bevoegde overheid een omgevingsvergunning voor bepaalde duur verlenen voor constructies die door de aard ervan een tijdelijk karakter hebben. Gelet op het feit dat de gemiddelde levensduur van een PV-installatie momenteel tussen 15 en 25 jaar schommelt, wordt een vergunningsduur van 15 jaar voorgesteld.

 

Het ruimtegebruik van een grondgebonden PV-installatie past niet binnen de beleidsvisie voor duurzaam ruimtegebruik van de stad en provincie Antwerpen. De productie van hernieuwbare energie, kaderend in de energietransitie, is geen vrijgeleide voor monofunctioneel grondgebruik gezien dit niet efficiënt is op vlak van ruimte, energie en economie. Bovendien is energieopwekking door middel van fotovoltaïsche cellen bij uitstek de techniek die gecombineerd kan worden met andere functies tot meervoudig ruimtegebruik. Bijkomend ruimtebeslag voor louter energieopwekking is dus te vermijden.

 

Het Energiedecreet waarnaar in de argumentatie van de aanvrager verwezen wordt, koppelt de verplichte installatie van PV-panelen (of alternatieven zoals windturbines, warmtekrachtinstallaties op biomassa en -gas, of participaties in hernieuwbare energie), tegen 30 juni 2025, aan de beschikbare dakoppervlakte. Gezien in voorliggend project geen dakoppervlakte aanwezig is, is dit ook niet van toepassing.

 

Enkel omwille van het tijdelijke karakter kan de grondgebonden PV-installatie momenteel toegestaan worden. Bij toekomstige ontwikkelingen dient gekeken te worden hoe het ruimtegebruik op de site geoptimaliseerd kan worden. De aanvraag is, voor een beperkte duur, in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gelet op  de aard van de aanvraag is het advies ingewonnen van de Brandweerzone Antwerpen. Dit advies is voorwaardelijk gunstig. Enkele voorwaarden hebben betrekking tot de exacte indeling van de subvelden. Hierbij dient rekening gehouden te worden met een brandweg van minimaal 2 meter breedte tussen de subvelden, een bereikbaarheid van elke component of zonnepaneel tot op minder dan 20 meter afstand en een maximale afstand voor de opstelling van brandweervoertuigen van 100 meter tot ieder onderdeel van de installatie. Op de huidige plannen is dit nog niet het geval gezien de wegen tussen de subvelden slechts 1 meter breed lijken. De indeling van de zonnepanelen binnen de voorziene zone dient dus aangepast te worden.

De voorwaarden en opmerkingen uit het brandweeradvies, gericht op de toegankelijkheid van de site en met het oog op de brandveiligheid, kunnen integraal aan dit advies worden gehecht.

 

Er werd advies ingewonnen bij de Haven van Antwerpen-Brugge als gebiedsbeheerder. Dit advies is gunstig. Er wordt wel opgemerkt dat de verdere contractuele bepalingen inzake zonnepanelen op terrein nog besproken zullen worden.

 

Wegens de situering van de aanvraag in de directe nabijheid van pijpleidingen werd het advies ingewonnen van de beheerder van deze leidingen. TotalEnergies Olefins Antwerp geeft een voorwaardelijk gunstig advies, mits het advies van PPS Pipelines eveneens positief is. PPS Pipelines beheert namelijk de drie ondergrondse pijpleidingen die lopen van TotalEnergies Refinery Antwerp naar de Sea Tanking Terminal. Daarop werd een advies gevraagd aan PPS Pipelines.

Het advies van PPS Piplines is gunstig onder strikte voorwaarden aangezien de zonnepanelen binnen de voorbehouden zone van de leidingen geplaatst worden en grondgebonden zonneparken de kathodische bescherming van ondergronds gelegen pijpleidingen kunnen beïnvloeden.

De voorwaarden uit dit advies kunnen integraal aan de vergunning worden gehecht.

 

Wegens de nabijheid van een waterleiding werd advies gevraagd aan Water-link. Zij hebben echter geen tijdig advies uitgebracht. De aanvrager is wettelijk verplicht om voor de start van de werken een klip-klim melding uit te voeren.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Totseanergy wenst een zonnepanelenpark te bouwen om groene energie te produceren voor gebruik in de installaties van de aangrenzende tankterminals.

Het park zal uit 5.466 fotovoltaïsche panelen (totaal vermogen van 2.978,97 kWp) bestaan. In functie van het omvormen van de opgewekte stroom wordt in een nieuwe hoogspanningscabine een transformator van 2.000 kVA voorzien. Het betreft een droge olievrije transformator.

Op 12 april 2023 verleende de hulpverleningszone Brandweer Zone Antwerpen een voorwaardelijk gunstig advies (kenmerk H.00376.A3.0011). De voorgestelde brandweervoorwaarden dienen strikt opgevolgd te worden.

Mits voldaan wordt aan de voorgestelde vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt voorwaardelijk positief advies gegeven de vergunning te verlenen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning voor bepaalde duur, zijnde 15 jaar, te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De voorwaarden uit het advies van de PPS Pipelines dienen strikt nageleefd te worden.


Geadviseerde brandweervoorwaarden

De opmerkingen en voorwaarden uit het advies van de Brandweerzone Antwerpen dienen strikt nageleefd te worden.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de voorgestelde vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 december 2022

Volledig en ontvankelijk

23 januari 2023

Start openbaar onderzoek

2 februari 2023

Einde openbaar onderzoek

4 maart 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 augustus 2023 met noodbesluit

Verslag GOA

13 april 2023

naam GOA

Bieke Geypens

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

2 februari 2023

4 maart 2023

0

0

0

0

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De voorwaarden uit het advies van de PPS Pipelines dienen strikt nageleefd te worden.


Brandweervoorwaarden

De opmerkingen en voorwaarden uit het advies van de Brandweerzone Antwerpen dienen strikt nageleefd te worden.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA.

1x 2.000 kVA

Artikel 4

De omgevingsvergunning wordt verleend voor: 

- een termijn verstrijkend op 21 april 2038 voor wat betreft de stedenbouwkundige handelingen; 
- onbepaalde duur voor wat betreft de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit. 

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.