Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022123004 |
Gegevens van de aanvrager: | NV IBENS met als adres Marialei 11 bus 1 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Burgemeester De Boeylaan ZN te 2100 Deurne |
Kadastrale percelen: | afdeling 31 sectie B nr. 236L9 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | aanleggen van een parking voor 50 auto's |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 23/09/2022: vergunning (OMV_2021157614) voor het bouwen en exploiteren van een woonzorgcentrum met 122 kamers, 36 assistentieflats en een dienstencentrum.
Bestaande toestand
- woeste grond grenzend aan een perceel waarop een nieuwbouw komt met woonwooncentrum, assistentieflats en een dienstencentrum;
- het terrein bevat laag groen (struikgewas en grassen) en laagstammige groen.
Nieuwe toestand
- functie: parkeerterrein;
- inrichtinging:
Inhoud van de aanvraag
- aanleggen van een parking voor 50 persoonswagens met ontsluiting via het terrein van het Zorgbedrijf Antwerpen (De Tol).
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen | 28 september 2022 | 14 november 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
AQUAFIN NV | 28 september 2022 | 22 november 2022 | Geen advies |
Water-link | 28 september 2022 | 22 november 2022 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 28 september 2022 | 28 februari 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 28 september 2022 | 19 oktober 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning | 28 september 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag betreft het aanleggen van een parking in open lucht voor 50 persoonswagens (waarvan vier voorbehouden) bij het woonzorgcentrum De Tol. De parking wordt ingeplant in een groenstrook langs de Vaartweg, met achterliggend garageboxen en geheel gelegen in woonzone volgens het gewestplan.
Op 23/09/2022 werd een omgevingsvergunning bekomen voor de bouw van het woonzorgcentrum op het aangrenzend perceel. De parking is in functie van het woonzorgcentrum en wordt via dat perceel ontsloten. Een parking in deze zone is functioneel inpasbaar.
Schaal – ruimtegebruik
Het huidige terrein is overgroeid met een aantal meerstammige bomen en afgesloten met een draadafsluiting langs de Vaartweg. Het einde van de Vaartweg splitst zich af in een fietsostrade en een private asfaltweg, horende bij het woonzorgcentrum.
De private asfaltweg wordt gesupprimeerd om plaats te maken voor de nieuwe parking, die bestaat uit twee stroken dwarse parkeerplaatsen op grasdallen met een 6 m brede oprit in waterdoorlatende klinkers ertussen. Aan de zijde van de Vaartweg worden de parkeerplaatsen zo ingericht dat de bestaande meerstammige bomen behouden kunnen blijven en aan de zijde van de garageboxen worden per drie parkeerplaatsen nieuwe bomen geplant.
Het aangeleverde terreinprofiel conflicteert met de aanduidingen op het inplantingsplan met betrekking tot het al dan niet behouden van het bestaande talud achter de garageboxen. Gezien echter het beoogde behoud van de bestaande meerstammige bomen, kan niet anders dan dat het talud achter de garageboxen wordt genivelleerd, waardoor het inplantingsplan als correct aangenomen wordt.
De aanvraag is strijdig met artikel 30 van de bouwcode. Hoewel de inspanning om de bestaande bomen langs de Vaartweg te behouden wordt geapprecieerd, is de ruimtelijke organisatie van de parking zeer willekeurig en daardoor weinig kwalitatief. Er is bijvoorbeeld niet gezocht naar een mogelijkheid om de sporadische groei van bomen langs de Vaartweg verder te zetten, zodat er nooit meer dan 10 parkeerplaatsen ononderbroken geclusterd worden en een doorlopend, natuurlijk ogend scherm langs de Vaartweg bekomen wordt. Vanuit het oogpunt van beeldkwaliteit zijn dergelijke maatregelen wenselijk. Bijgevolg wordt als voorwaarde opgenomen de parkeerplaatsen langs de Vaartweg te herschikken en verschuiven zodat maximaal 10 parkeerplaatsen geclusterd worden. De zone tussen de clusters wordt groen aangelegd en voorzien van een boom.
Verder werd door de stedelijke dienst Stadsbeheer/Groen en Begraafplaatsen volgend advies gegeven:
“Positief is dat de bestaande bomen behouden blijven.
Wel is duidelijk dat er in de wortelzone van de bestaande bomen gewerkt zal moeten worden.
Hierbij dient men rekening te houden met de wortelstructuur van de bomen. Bestaande wortels moeten behouden blijven. Indien dit door profielwijzigingen niet kan, moeten de bomen op het plan worden aangeduid als te vellen, en dienen zij te worden gecompenseerd op de huidige site door bomen van 1ste grootte A.
De nieuwe bomen tussen de parkeerplaatsen kunnen best voorzien worden van voldoende ondergronds doorwortelbaar volume. Dit kan onder de parkeervakken met bomenzand gerealiseerd worden onder grasdals. Indien hier geen aandacht aan geschonken wordt zullen de bomen niet de gewenste grootte bereiken.”
Visueel-vormelijke elementen
De materialisatie is visueel inpasbaar in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Alle nieuw aan te leggen bomen tussen de parkeervakken dienen zodanig geplant te worden dat het in- en uitstappen van de auto niet wordt bemoeilijkt.
Per 10 parkeerplaatsen moet conform artikel 30 van de bouwcode één elektriciteitsvoorziening ten behoeve van elektrische oplaadpunten worden voorzien, hetgeen nu niet voorzien is. Dit wordt als voorwaarde opgelegd.
Het is niet duidelijk of de draadafsluiting langs de Vaartweg behouden blijft, hetgeen noodzakelijk is conform artikel 19 van de bouwcode. Dit wordt als voorwaarde opgelegd.
De bouwlijn ligt op 30 m van de grens van het autosnelwegdomein volgens het Besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2019 (betreffende de vrije stroken langs autosnelwegen, eerste artikel). Een afwijking op de vrije strook langs de autosnelweg wordt, ingevolge een beslissing van de Administrateur-Generaal met ref. AV/121/2022/00078/A verleend. Het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap Wegen en Verkeer omvat eveneens volgende aandachtspunten:
“Het Agentschap Wegen en Verkeer wenst de aanvragers er uitdrukkelijk attent op te maken dat wonen op zo’n korte afstand van de autosnelweg bepaalde hinder met zich mee kan brengen (ev. visuele hinder, geluidshinder, fijn stof, …). De beslissing om op die plaats te bouwen/verbouwen/herbouwen, moet dus weloverwogen gebeuren. Bij de keuze van de locatie aanvaardt men aldus de hinder die door de autosnelweg kan veroorzaakt worden. Het Agentschap wenst in ieder geval te benadrukken dat het geen plannen heeft om in de omgeving hinderbeperkende maatregelen te nemen. Het is verboden om de sloot van de autosnelweg op om het even welke wijze te dempen. Het lozen in de sloot van de autosnelweg is eveneens verboden.”
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 50 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Bij nieuwbouw wordt de parkeerbehoefte altijd volledig berekend. Het aanleggen van deze parking heeft als doel de ontbrekende parkeerbehoefte van woonzorgcentrum De Tol op te vangen.
De werkelijke parkeerbehoefte van het woonzorgcentrum bedroeg 102 parkeerplaatsen waarvan er 52 gerealiseerd konden worden. Er is dus nog een openstaande parkeerbehoefte van 50 parkeerplaatsen die met deze parking wordt voorzien.
|
De plannen voorzien in 50 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
Er wordt een parking aangelegd van 50 parkeerplaatsen. De laatste parkeerplaatsen op de parking tegen de groenzone moeten een breedte hebben van 2,8 m om vlot in en uit te kunnen rijden.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 50.
Dit aantal is toereikend.
|
Ontsluiting/bereikbaarheid:
Het is niet duidelijk hoe de parking via de site van het woonzorgcentrum bereikbaar zal zijn. Het is wenselijk om het doorkruisen van het park zo beperkt mogelijk te houden. De paden langs waar de ontsluiting moet gebeuren van de parking, moeten zo ingericht worden dat de snelheid van de voertuigen laag blijft. Er mogen geen belangrijke voetgangersstromen de ontsluitingsweg kruisen (bijvoorbeeld looplijn van de straat naar de ingang van het woonzorgcentrum).
Indien blijkt dat er oneigenlijk gebruik van de parking ontstaat door derden (bijvoorbeeld bewoners van de buurt of andere), zal het zorgbedrijf de nodige maatregelen moeten nemen om dit te voorkomen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 15 september 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 28 september 2022 |
Start openbaar onderzoek | 7 oktober 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 5 november 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 11 april 2023 |
Verslag GOA | 15 maart 2023 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
7 oktober 2022 | 5 november 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.