Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022132123 |
Gegevens van de aanvrager: | NV BATOPIN met als adres Brouwerijstraat 6 bus / te 2200 Herentals |
Ligging van het project: | Turnhoutsebaan 105 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 29 sectie A nr. 853K |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de functie en plaatsen van publiciteitsinrichting |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde toestand
Bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 8 november 2022 | 20 december 2022 | gunstig |
Agentschap Wegen en Verkeer | 8 november 2022 | 2 december 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Deurne-Dorp, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 juni 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone 5.6 Type F: Hoofdaswoningen en zone 6 Zone voor bijgebouwen (detailhandel).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en het bijzonder plan van aanleg.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale regelgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De plannen vragen een gedeeltelijke functiewijziging aan van het voorste gedeelte van de gelijkvloerse verdieping. In de laatst vergunde toestand wordt de gehele gelijkvloerse verdieping ingericht als detailhandel. De plannen vragen een gedeeltelijke functiewijziging waarbij een handelszaak vooraan wordt omgevormd naar een cash-afhaalpunt (diensten). Deze functie is in principe inpasbaar in dit gedeelte van de Turnhoutsebaan waar zowel detailhandel als diensten kenmerkende gelijkvloerse functies zijn.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De werken situeren zich binnen het bestaande volume in functie van het inrichten van een cash-afhaalpunt in het voorste gedeelte van de gelijkvloerse verdieping.
Het gedeeltelijk wijzigen van de gelijkvloerse functie verhindert het contact en de relatie tussen de winkel en de straat. Dit is in strijd met artikel 12 van de bouwcode. De herkenbaarheid van de functie wordt hiermee teniet gedaan met een negatieve impact op de achterliggende winkel tot gevolg.
Visueel-vormelijke elementen
De plannen tonen dat de gelijkvloerse gevelpui gewijzigd wordt. Er worden twee bankautomaten voorzien en zaakgebonden gevelreclame. Op deze manier krijgt de bestaande gelijkvloerse winkel geen gezicht ter hoogte van de straatgevel, wat in strijd is met de bouwcode en de goede ruimtelijke ordening. Hierop kan geen afwijking worden toegestaan.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Bijkomend wordt de achterliggende winkelruimte niet meer voorzien van een rechtstreekse gevelopening voor daglicht en lucht. De aanvraag wijkt hiermee af van artikel 24 van de bouwcode. Dit is nefast voor het gebruiksgenot van de handelsruimte.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van [0] parkeerplaatsen. De functie veroorzaakt geen bijkomende parkeerbehoefte aangezien het afhalen van cash voornamelijk gebruikt wordt door passanten.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. |
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 03/10/2022 |
Volledig en ontvankelijk | 08/11/2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 08/03/2023 |
Verslag GOA | 12/01/2023 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.