Het college besliste op 10 mei 2019 (jaarnummer 3912) principieel om stadsbreed én met de stakeholders (zowel binnen als buiten onderwijs) vanuit een urgentieplan in te zetten op het verhogen van gekwalificeerde uitstroom. De ongekwalificeerde uitstroom uit het Antwerpse onderwijs bedraagt 20%, het dubbel van het Vlaamse gemiddelde. Hiervoor is geen eenduidige oorzaak.
Het college keurde op 29 november 2019 (jaarnummer 9782) de uitgangspunten van het A'REA UP-programma goed. Er werd een coördinatiegroep opgericht en drie taskforces. In de zomer van 2020 werd de werkwijze aangepast aan de coronamaatregelen. Via individuele interviews met de deelnemers uit de drie taskforces en de coördinatiegroep kreeg het A'REA UP-plan verder vorm.
De vaststellingen uit de gesprekken werden gebundeld in de procesnota, die werd goedgekeurd door de Onderwijsraad Antwerpen en door het college op 5 februari 2021 (jaarnummer 960). Samen met de goedkeuring van de procesnota gingen de stad, het onderwijs verenigd in de Onderwijsraad Antwerpen (ORA) en hun partners het gezamenlijke engagement aan, met het uiteindelijke streefdoel dat ieder kind/jongere in Antwerpen het onderwijs verlaat met kwalificaties die toegang geven tot de arbeidsmarkt, het hoger onderwijs of beide.
Het college keurde op 18 juni 2021 (jaarnummer 4988) het A'REA UP-programma en de eerste actienota goed. Halfjaarlijks wordt over de stand van zaken gerapporteerd. Om het programma en de acties uit te voeren en bij te sturen wordt een actienota voor schooljaar 2022-2023 voorgesteld.
Het goedgekeurde A’REA UP-programma baseert zich op een vaste structuur van overkoepelende trajecten en onderling verbonden domeinen, waarbinnen acties worden opgezet. Alle acties zijn gekoppeld aan domeinen en trajecten. In de actienota worden de verschillende acties opgenomen.
Elke half jaar wordt een rapportering opgemaakt over de lopende en nieuw opgestarte acties. Er zijn momenteel 25 lopende acties, één actie wordt bijgestuurd qua focus en negen acties zijn in opstart. In dit schooljaar werden de acties inhoudelijk verruimd, met meer acties van andere beleidsdomeinen. In de rapportering is het duidelijk dat ook meer betrokkenheid wordt gecreëerd via onder andere de organisatie van een inspiratiedag en de infobeurs rond studie- en beroepskeuze. Via middelen van Plan Samenleven kunnen in het programma enkele acties verder uitgewerkt worden om meer kwetsbare jongeren te begeleiden in hun loopbaan. Er wordt blijvend ingezet om de monitoring en impactmeting voor alle acties te kunnen realiseren.
Er zijn in totaal acht acties niet op schema. Belangrijkste redenen hiervoor zijn personeelsbeperkingen, de samenwerking met partners die moeilijk loopt en/of de noodzaak om doel en focus te herdefiniëren.
Het college neemt kennis van de halfjaarlijkse rapportering tot en met januari 2023 over het programma A'REA UP.