Terug
Gepubliceerd op 20/03/2023

2023_CBS_01638 - STRAUSS-project stedelijke logistieke keten - Deelname. Letter of Intent. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01638 - STRAUSS-project stedelijke logistieke keten - Deelname. Letter of Intent. Ondertekening - Goedkeuring 2023_CBS_01638 - STRAUSS-project stedelijke logistieke keten - Deelname. Letter of Intent. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Daarin wordt duurzame logistiek opgenomen:  “resolutie 48. We creëren mogelijkheden om stadsdistributiecentra op te zetten in de rand van de stad, bijvoorbeeld op Blue Gate en het Mexico-eiland. Zo verlagen we de emissies en verkeersveiligheidsrisico’s in het centrum. We moedigen de transportsector aan om te bundelen en te verduurzamen.” 

Op 1 juli 2022 (jaarnummer 5326) keurde het college de leidende principes goed waarbinnen een Sustainable Urban Logistics Plan (SULP) voor stad Antwerpen opgemaakt moet worden. Met deze goedkeuring gaf het college ook de opdracht tot het opmaken van een SULP. 

Op 30 september 2022 (jaarnummer 7934) keurde het college de deelname aan het project 'Slimme stadsdistributie' in het kader van de oproep City of Things 2021 goed en ondertekende daartoe de samenwerkingsovereenkomst met de steden Hasselt en Leuven.

Het logistiek verkeer dat zich naar, van en in een stad verplaatst, heeft een belangrijke impact op de bereikbaarheid en de leefbaarheid van die stad. Denk daarbij aan verkeersveiligheid, parkeerproblematiek en doorstroming, maar ook uitstoot en geluidsoverlast. Om deze nadelige effecten tot een minimum te beperken, is het belangrijk de logistiek in Antwerpen zo efficiënt en duurzaam mogelijk te organiseren. 

Om als stad te kunnen streven naar duurzaamheid en efficiëntie, is het belangrijk een beeld te hebben van hoe stedelijke logistiek, en dan in het bijzonder de last mile logistiek, er in de toekomst uit zal zien. Om verder te kijken dan enkel optimalisaties op niveau van het voertuig, is het belangrijk de volledige stedelijke logistieke keten te beschouwen. 

Het onderzoeksproject STRAUSS is een samenwerking tussen de Universiteit Antwerpen, UHasselt, KU Leuven en het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL). Het project streeft naar het bouwen van algoritmes die ingezet kunnen worden voor het plannen van de logistieke keten en dit op verschillende niveaus. Zowel het strategisch, tactisch als operationeel niveau komen aan bod. Dit onderzoek zal werken vanuit verschillende uitgangspunten, zodat er baten aan verbonden zijn voor bedrijven, samenwerkende bedrijven, en ook stadsadministraties. Het onderzoek wordt ruim opgevat en zal ook kijken naar personenmobiliteit en de economische context.

De deelname aan het project STRAUSS wordt nu ter goedkeuring voorgelegd.

Argumentatie

Dit onderzoek zal logistiek en de last mile zeer breed en geïntegreerd beschouwen. Er wordt bovendien gefocust op sectoren binnen de logistiek die vandaag nog redelijk onderbelicht zijn: bouwlogistiek, afvallogistiek, leveringen aan horeca en levering van boodschappen aan huis. Voor deze sectoren kan een beeld gevormd worden van de organisatie van stedelijke logistieke keten. Stad Antwerpen kan haar beleid en visies delen met de andere deelnemers aan het project en zo het project sturen, anderzijds worden belangrijke inzichten verworven die meegenomen kunnen worden in het logistieke beleid van de stad.

Engagement 

Samen met onder andere de steden Hasselt en Leuven zal stad Antwerpen zetelen in klankbordgroep, en dit twee tot driemaal per jaar gedurende drie jaar. De bedoeling is dat stad Antwerpen hier duidelijk maakt hoe haar beleid rond stedelijke logistiek de komende jaren zal evolueren. Stad Antwerpen werkt al samen met de steden Hasselt en Leuven in het project 'City of Things - Slimme stadsdistributie'. 

Deelname en timing

Om geselecteerd te kunnen worden voor deelname aan het project, moet stad Antwerpen een Letter of Intent ondertekenen. Het project zal van start gaan in september 2023 en loopt drie jaar.

Resultaat 

Deelname aan het project zal stad Antwerpen inzichten opleveren in hoe de stedelijke logistieke keten er voor de behandelde sectoren, maar mogelijk ook voor andere sectoren, uitziet en geoptimaliseerd kan worden. Bovendien biedt deelname aan het project de mogelijkheid om een case study uit te werken en dus het effect van mogelijke maatregelen te modelleren. Hier is een duidelijke link met de SULP, waar maatregelen voorgesteld gaan worden voor een verdere optimalisatie van de logistiek in de stad.

De noden van consumenten en bedrijven en de mogelijkheden van beleidsmaatregelen worden duidelijker. Langs de andere kant wordt het ook duidelijk welke beleidsmaatregelen dan weer niet realiseerbaar zullen zijn. Daarnaast zal er een verdere versterking zijn van de reeds bestaande dialoog die de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) heeft met bedrijven die actief zijn in de logistieke sector. Samen met de modellering van een case study naar keuze draagt dit alles bij aan het efficiënter en duurzamer, zowel op economisch als ecologisch vlak, maken van de stedelijke logistiek.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010401 - Stedelijke mobiliteit (beleid, advisering en reglementering)
2LMS010401PA5912 - Opvolging mobiliteit

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de Letter of Intent voor deelname van stad Antwerpen aan het STRAUSS-project goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen