Terug
Gepubliceerd op 20/03/2023

2023_CBS_01632 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Keizerrijden 26 maart 2023. Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01632 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Keizerrijden 26 maart 2023. Lillo - Goedkeuring 2023_CBS_01632 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Keizerrijden 26 maart 2023. Lillo - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 25 januari 2023 diende De Ware Gans Lillo vzw, vertegenwoordigd door de heer Kevin Allaeys, Pieter Jozef Tijsmanslaan 31, 2940 Hoevenen, een aanvraag in voor de organisatie van het Keizerrijden op 26 maart 2023 in Lillo.

Het gansrijden is een eeuwenoude traditie die nog steeds actief wordt beoefend in Antwerpse polderdorpen als Zandvliet, Berendrecht, Lillo, Stabroek, Ekeren en Hoevenen. De persoon die als eerste de kop van de gans kan scheiden van het lijf, mag zich voor één jaar koning van de vereniging noemen. Het hoogtepunt van het gansrijden is voor velen het keizerrijden, dat in 1948 voor het eerst werd georganiseerd door de 'Verenigde Gansrijders van de Antwerpse Polders'. Aan die wedstrijd mogen 25 ruiters deelnemen, waaronder de keizer van het afgelopen jaar en de winnaars van de verschillende deelnemende plaatsen. De winnaar van die wedstrijd wordt tot keizer gekroond en het dorp waaruit hij komt richt het volgende keizerschap in.
Gezien de winnaar in 2022 uit een vereniging verbonden met Lillo kwam, vinden de festiviteiten dit jaar daar plaats. 

In totaal verwacht de organisatie 4.000 bezoekers. Om 14.00 uur start de stoet van de Scheldelaan richting Lillo dorp, waar om 15.00 uur het Keizerrijden aanvangt tot 18.00 uur. Aansluitend vindt er nog een fuif plaats in een tent te Lillo. De festiviteiten zijn beëindigd op 27 maart 2023 om 3.00 uur. 

De opbouw begint op 22 maart 2023 om 18.00 uur en de afbraak is afgerond op 28 maart 2023 om 20.00 uur.

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren. 

Dit evenement valt volgens het evenementenkader evenementen onder categorie 2, evenement in co-organisatie met de groep stad Antwerpen.

Juridische grond

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) keurde de gemeenteraad het gewijzigde evenementenkader goed.

Adviezen

Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen Gunstig onder voorwaarden

standaardvoorwaarden 

 
MV - Rampenplanning - FOD Volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van de FOD Volksgezondheid. Er wordt een medische dispositief geadviseerd dat bestaat uit: 1 ambulance, 2 BLS ploegen en 2 hulpverleners in de hulpposten

SB - Groendienst Bezali Gunstig onder voorwaarden

Het evenement is te gast in de groene omgeving van het park. Om het evenement te verzoenen met de draagkracht van het park & in het belang van de huidige en toekomstige parkbezoekers zijn beschermende maatregelen nodig. Om deze reden worden in het vergunningsdocument duidelijke, te respecteren, voorwaarden opgelijst met betrekking tot vereiste documenten, mobiliteit, infrastructuur activiteit, milieu veiligheid. Schade zal altijd worden aangerekend. Hieronder vindt u de gedetailleerde voorwaarden van de groendienst.

1. Vereiste documenten

  • De organisator bezorgt een inplantingsplan met aanduiding van: publiekszones, alle installaties/voorzieningen, stockage van materialen, toegangen en wegen gebruikt voor leveringen, opbouw en afbraak, zones waar rijplaten worden gelegd, aanvoer van water/afvoer van afvalwater.
  • De organisator voorziet een slecht weer scenario (enkel voor middelgrote en grote evenementen).

2. Rondgang

  • Ten laatste drie weken voor de opbouw van het evenement heeft een rondgang plaats met de groendienst op vraag van de organisator.
  • Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt die bindend zijn, waar nodig wordt het inplantingsplan aangepast.
  • De organisator staat in voor een plaatsbeschrijving.

3. Mobiliteit

  • Leveren, lossen en laden enkel via de bestaande wegen en zoals weergegeven op het inplantingsplan.
  • De maximale snelheid van 20km/uur wordt altijd en overal gerespecteerd.
  • Gewichtsbeperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken.
  • Verplichte steward(s) die het verkeer in het park in goede banen leiden (zowel bij opbouw, afbraak als tijdens het evenement).
  • Er mag nergens in het park worden geparkeerd (met uitzondering van foodtrucks mits goedkeuring in de evenemententoelating, en enkel op verharde zones zoals aangeduid in het inplantingsplan).
  • Er mag niet met voertuigen op gazons, in de beplanting of in de wortelzone van bomen gereden of gestationeerd worden. Indien dit niet te vermijden is moeten er rijplaten voorzien worden die op het ingeplantingsplan worden ingetekend.

4. Infrastructuur en activiteit

  • Zware infrastructuur of zwaar materiaal moet op de bestaande verharding staan, of op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • De organisator mag geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,...) verwijderen.
  • Spanriemen van tenten mogen de bomen niet raken en er mogen geen verankeringen aangebracht worden onder de kroonprojectie van bomen.
  • Onder de kruin van bomen mag niets geplaatst of opgesteld worden tenzij op rijplaten mits toelating en intekening op het intplantingsplan.
  • Er mag geen vuur worden gemaakt.
  • Geen ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen...)
  • Geen markeringen op of aan bomen of op de wegen.
  • Niets bevestigen aan groenelementen (bomen), tenzij mits toelating en onder voorwaarden.

5. Milieu en veiligheid

  • Stroomgeneratoren moeten met bijhorende tank op een lekbak geplaatst worden. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst.
  • Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname moet onmiddellijk na afloop opgeruimd zijn, ook in omliggende zones buiten het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend.
  • Geen glas (glazen en flessen) gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones.

6. Schade

  • Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak wordt aangerekend aan de organisator. Als er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt, wordt ervan uitgegaan dat alles voor aanvang in goede conditie is zonder recente schade.
  • Schade aan bomen na het evenement wordt volgens de geijkte VVOG-methode voor uniforme waardebepaling van bomen bepaald en doorgerekend aan de organisator.
  • Schade aan groen, parkelementen of meubilair wordt berekend op basis van de werkelijke kostprijs voor herstelling of vervanging.
Brandweer - preventie Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.

Link naar standaardvoorwaarden: https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen

Verduidelijking van standaardvoorwaarden nr. 2301: plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.

Men dient een vrije doorgang van min. 3 m breed te voorzien van de Stroomstraat naar het Kazerneplein. Bak- en braadkramen die gebruik maken van gas mogen niet op het Kazerneplein geplaatst worden, enkel op de parking Vestingstraat.

Afwijking op standaardvoorwaarden nr. 2324: grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.

De tent mag geplaatst worden over het grindpad op voorwaarde dat:

Over de breedte van het pad een doorgang wordt gemaakt in de tent en beide zijden van de tent tijdens het evenement altijd open zijn.

Er geen opstellingen worden geplaatst in deze doorgang

Extra voorwaarden : massabeheersing (crowd control)

De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken.

Indien blijkt dat er teveel publiek aanwezig is op het plein dient de organisator het nodige te doen om verder geen publiek op het plein toe te laten.

BZ - Administratie District BeZaLi Gunstig advies
SB - Logistiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies

Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 16 en 17 december 2019 (jaarnummers 715 en 716) wordt voldaan.

Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.

Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad. De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname. Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator. De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname (de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend. 

Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.

Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.).

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.

Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat. De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud. 

Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

SB - EFMF - Evenementen Gunstig advies
SB - EFMF - Ambulante Handel Gunstig advies
SD - GV - Gemeenschapsondersteuning Dierenwelzijn Ongunstig advies

De stedelijke dienst dierenwelzijn heeft kennis genomen van het evenement Keizerrijden 2023 - 2040 Antwerpen dat plaatsvindt van 26 tot 27 maart 2023 en stelt vast dat dit initiatief niet past in het beleid dat de stad voert rond dierenwelzijn. In het kader van dit beleid adviseert de stedelijke dienst dierenwelzijn steeds negatief over het gebruik van dieren bij activiteiten in de stad, uitgezonderd wanneer dit een meerwaarde zou betekenen voor de sensibilisering rond of educatie over het welzijn van dieren. 

Het gebruik van dieren louter om redenen van vermaak of als attractie komt het welzijn van dieren niet ten goede en vormt geen goed voorbeeld over hoe diervriendelijk en respectvol met dieren moet worden omgegaan. Tijdens dit evenement wordt er gebruik gemaakt van een gans. Bij de traditie van het gansrijden wordt een dood dier louter als amusementsobject gebruikt. Daarom adviseert de stedelijke dienst dierenwelzijn negatief bij dit evenement.

De stedelijke dienst dierenwelzijn wil dat volgende richtlijnen strikt worden nageleefd:

  • De gans wordt op voorhand geëuthanaseerd door een dierenarts. 
  • De paarden moeten volgende verzorging krijgen: 10 minuten rust na een werktijd van 60 minuten, de paarden moeten tijdens de rust voldoende beschermd zijn tegen extreme weersomstandigheden en moeten voldoende drinkwater krijgen.
  • De aanwezige dieren worden niet blootgesteld aan geluid dat hen angstig of onrustig maakt.
  • De aanwezige dieren worden na het evenement terug gebracht naar hun vertrouwde omgeving.
  • De organisator zorgt ervoor dat de veiligheid en het welzijn van de aanwezige dieren niet in het gevaar komt.
  • De organisator moet een contract hebben met een dierenarts die altijd bereikbaar is voor het geval de dieren medische hulp nodig hebben. 
  • Er is permanent toezicht door deskundig personeel op de interactie tussen mens en dier.
  • Het advies van de stedelijke dienst dierenwelzijn wordt integraal opgenomen in het collegebesluit.

Art. 19. § 1. Het is het verboden om deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden met dieren waarbij een bij artikel 17bis verboden ingreep is verricht. (3) (18) § 2. Het is verboden een dier dat een bij artikel 17bis verboden ingreep heeft ondergaan tot een tentoonstelling, keuring of wedstrijd toe te laten. (3) § 2bis. Paragraaf 1 en 2 zijn ook van toepassing op dieren die na de inwerkingtreding van het decreet van 23 maart 2018 houdende de wijziging van artikel 3 en artikel 19 van de wet van 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn der dieren, een ingreep ondergaan hebben als vermeld in artikel 17bis, § 2, 1°. (18) § 3. Het verhandelen van dieren waarbij een bij artikel 17bis verboden ingreep is verricht, is verboden. (3) § 4. De bepalingen van de voorafgaande paragrafen zijn niet van toepassing indien bewijzen kunnen worden voorgelegd dat de ingreep is verricht voor het van kracht worden van het in artikel 17bis bedoelde verbod. (3)

Art. 17bis. § 1. Het is verboden één of meer ingrepen bij een gewerveld dier te verrichten, waarbij één of meerdere gevoelige delen van het lichaam worden verwijderd of beschadigd. (3) § 2. Het bepaalde in § 1 is niet van toepassing op : 1° ingrepen waarvoor een diergeneeskundige noodzaak bestaat; 2° ingrepen die op grond van de wetgeving inzake de dierenziektenbestrijding verplicht zijn; 3° ingrepen met het oog op het nutsgebruik van het dier of op de beperking van de voortplanting van de diersoort. De Koning stelt, bij een in Ministerraad overlegd besluit, de lijst van deze ingrepen vast en bepaalt de gevallen waarin en de wijze waarop die ingrepen mogen worden uitgevoerd. (3)

Concreet: Dieren waarvan de oren of staart na 15 april 2018 gecoupeerd werd(en) mogen niet deelnemen aan wedstrijden, keuringen of tentoonstellingen ook niet als de ingreep plaats vond om medische redenen.

Indien aan bovenvermelde verplichtingen niet wordt voldaan of een inbreuk wordt vastgesteld op het vlak van dierenwelzijn, behoudt de stad Antwerpen zich het recht voor de vergunning in te trekken.

SW - Mobiliteitsadvies en ondersteuning Gunstig onder voorwaarden

Standaardvoorwaarden met aanvullend:

  • Oversteek van de Scheldelaan om van de bussen naar de evenementzone te gaan, dient begeleid te worden.
  • Begeleiden van het parkeergebeuren, opdat personen hun wagen niet foutief op de middenberm van de Scheldelaan plaatsen, of op de fietspaden.
SW - Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Het gemiddelde geluidsniveau dient beperkt te worden tot 85 dB(A), gemeten als LAeq, 15min.

MV - Noodplanning - AGEV overleg Gunstig advies

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV-overleg van 7 februari 2023 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

POA - Havenbedrijf - Evenementen Geen advies ontvangen

Advies is per mail opgevraagd

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van het Keizerrijden door De Ware Gans Lillo vzw, zoals hierboven beschreven, op 26 maart 2023 in Lillo goed. De Ware Gans Lillo vzw dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven, alsook de voorwaarden in de evenemententoelating.

Het evenement wordt georganiseerd conform de corona-protocollen die op het moment van het evenement van kracht zijn.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SB/BOFom logistieke ondersteuning te bieden volgens de afspraken in DUM dossiers CA404 en CA284.
SB/SR/BITom een terreinopkuis te voorzien.