Terug
Gepubliceerd op 20/03/2023

2023_CBS_01648 - District Ekeren. Prinshoeveweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01648 - District Ekeren. Prinshoeveweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_01648 - District Ekeren. Prinshoeveweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Prinshoeveweg in het district Ekeren:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 5 juli 2019 (jaarnummer 5732);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Donk".
    Het gedeelte van de straat, gedeelte tussen de Oude Landen en de Jozef Ickxstraat, werd in verschillende fasen heraangelegd.

    Het college keurde in zitting van 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de 'Principenota voor Speed pedelecs in Antwerpen' goed. De signalisatie op het fietspad wordt aangepast conform deze principenota.
    Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

    Argumentatie

    Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

    • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden, in het gedeelte begrepen tussen de Pastoor Goetschalckxstraat en de Baljuwlaan (artikel 3);
    • de signalisatie van het fietspad in het gedeelte, begrepen tussen De Oude Landen en de Leerhoeklaan, langs de beide zijden, wordt aangepast conform de principenota (artikel 5).
      De verkeersborden D9 (deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A) worden vervangen door D7 (fietspad) met onderbord M7 (bromfietsers klasse B verboden);
    • het parkeerverbod van maandag tot en met zaterdag, langs de even zijde, ter hoogte van huisnummer 90 en 92 wordt gereglementeerd (artikel 6);
    • de oversteekplaatsen voor voetgangers, ter hoogte van de Kruidenlaan, huisnummer 153 en Weegbreelaan, die nieuw werden aangebracht bij de heraanleg, worden opgenomen in het reglement (artikel 8);
    • het verdrijvingsvlak langs de even zijde, ter hoogte van huisnummer 54 (in/uitgang van de school) wordt gereglementeerd (artikel 9);
    • de situering van de haakse parkeervakken langs de oneven zijde, aan weerszijden van het kruispunt met de Kruidenlaan, wordt aangepast aan de nieuwe situatie na de heraanleg (artikel 10);
    • na de heraanleg wijzigde de verkeerssituatie in de straat zodat de volgende signalisatie niet meer van toepassing is en bijgevolg uit het aanvullend verkeersreglement wordt verwijderd:
      • het inhaalverbod, vanaf de scheiding van de nummers 142 en 140 tot aan de Kruidenlaan;
      • het parkeerverbod langs de even zijde, van tegenover de Jozef Ickxstraat tot aan de Baljuwlaan en vanaf de Oude Landen tot aan de Baljuwlaan;
      • de verdeling in rijstroken, vanaf nummer 114 tot nummer 120 en vanaf de scheiding van de nummers 199 en 201 tot de scheiding van de nummers 207 en 209;
      • de denkbeeldige rand van de rijbaan langs de even zijde, vanaf de scheiding van de nummers 120 en 126 tot tegenover de scheiding van de nummers 195 en 197;
      • de verkeersgeleiders ter hoogte van nummer 120; ter hoogte van de nummers 197 en 199 en ter hoogte van De Oude Landen; 
      • de parkeerzones, langs de oneven zijden van de middenberm (de middenberm werd niet meer voorzien na de heraanleg).

    De parkeerbalans is positief: na de heraanleg van de verschillende fasen, is er een vermeerdering met 20 parkeerplaatsen.

    Juridische grond

    • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
    • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
    • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
    • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
    • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
    • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
    • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
    • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

    Regelgeving: bevoegdheid

    De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

    Algemene financiële opmerkingen

    De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

    Adviezen

    Verkeerspolitie, advies van 22 februari 2023 Gunstig advies
    Districtscollege Ekeren, advies van 27 februari 2023 (jaarnummer 35) Gunstig advies

    Beleidsdoelstellingen

    2 - Leefbare en mobiele stad
    2LMS01 - Mobiliteit
    2LMS0104 - Regulier
    2LMS010403 - Parkeerbeleid

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Prinshoeveweg in het district  Ekeren goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 juli 2019 (jaarnummer 5732).

    Artikel 2

    Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

    Artikel 3

    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

    Bijlagen

    • 20220907_bijlage avr.pdf
    • 20220927_plan 1.pdf
    • 20220927_plan 2.pdf
    • 20220927_plan 3.pdf
    • 20220927_plan 4.pdf
    • 20220927_plan 5.pdf
    • 20220927_plan 6.pdf
    • 20220927_plan 7.pdf
    • 20220927_plan 8.pdf
    • 20220927_plan 9.pdf
    • 20220927_plan 10.pdf