Terug
Gepubliceerd op 20/03/2023

2023_CBS_01528 - Omgevingsvergunning - OMV_2022134992. Bist 3. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01528 - Omgevingsvergunning - OMV_2022134992. Bist 3. District Ekeren - Goedkeuring 2023_CBS_01528 - Omgevingsvergunning - OMV_2022134992. Bist 3. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022134992

Gegevens van de aanvrager:

Michael Kucin namens de heer Nils Peeters met als contactadres Bist 3 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Ligging van het project:

Bist 3 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nrs. 241R en 241S

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bekleden van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/07/1957: vergunning (802#7365) voor het bouwen van een woning.
 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag onder hellend rieten dak; 

-          gevelafwerking:

  • parement in wit geschilderde gevelsteen en schrijnwerk in wit aluminium;
  • poort naar inpandige garage.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig met de vergunde toestand.          


Nieuwe toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag onder hellend rieten dak; 

-          gevelafwerking:

  • wit crepi en schrijnwerk in wit aluminium. Plint en dorpels in blauwe hardsteen.

Inhoud van de aanvraag 

-          wijzigen van de voorgevel.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

Verschillende ramen worden niet meer als opengaand voorzien. Het is onduidelijk of elke verblijfsruimte minimaal één te openen gevel- of dakdeel heeft zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden.

  • artikel 27 Open ruimte:

Er werden nieuwe verhardingen voorzien in zowel de voor-, zij- als achtertuin. Het is onduidelijk of de gerealiseerde verharding voldoet aan de voorschriften uit dit artikel;

Er werden nieuwe verhardingen voorzien in zowel de voor-, zij- als achtertuin. Het is onduidelijk of de gerealiseerde verharding voldoet aan de voorschriften uit dit artikel.

-           

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De voorliggende aanvraag wijkt af van de voorschriften uit de Antwerpse Bouwcode. De afwijkingen worden besproken onder paragraaf “Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot & veiligheid in het algemeen”.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Bist.


Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De werken beperken zich tot het wijzigen van de voorgevel en beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden en het bouwvolume waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.


Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de wijzigen van de voorgevel van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.


Visueel-vormelijke elementen

De aanvrager wenst de voorgevel te wijzigen. De gevel wordt voorzien van isolatie en wordt afgewerkt met een witkleurige bepleistering. Onderaan wordt een plint uit blauwe hardsteen voorzien.

Er wordt opgemerkt dat de voorliggende aanvraag tegenstrijdige informatie bevat omtrent het materiaalgebruik. Het gevelaanzicht voorziet overal witkleurig buitenschrijnwerk in aluminium en voorziet enkel dorpels in arduin. De beschrijvende nota vermeldt daarentegen dat de dorpels in zwartkleurige aluminium voorzien worden en dat het bestaande buitenschrijnwerk behouden wordt. Het betreft dan een combinatie van witkleurig en zwartkleurig buitenschrijnwerk. Gezien beide situaties aanvaardbaar zijn qua materiaalgebruik kan toch een gunstig advies gegeven worden.


Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvrager wenst het reeds aanwezige buitenschrijnwerk te behouden. Echter wordt er opgemerkt dat er geen vergunning werd verleend voor de plaatsing van dit buitenschrijnwerk. Gezien het bestaande buitenschrijnwerk een andere indeling heeft dan dat uit de bouwtoelating, dienen deze wijzigingen getoetst te worden aan de vigerende regelgeving. Er wordt dan ook opgemerkt dat het onduidelijk is of het buitenschrijnwerk voldoet aan artikel 24 van de Bouwcode. Dit artikel stelt namelijk dat elke verblijfsruimte minimaal één te openen gevel- of dakdeel dient te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden. Deze opening moet volledig afsluitbaar zijn door middel van een draaiend of schuivend venster, deur of luik en dient direct uit te monden in de open lucht. Daarom wordt de wijziging van het buitenschrijnwerk uitgesloten uit de vergunning.

Tot slot blijkt dat er in de voor-, zij- en achtertuin verhardingen zijn gerealiseerd zonder dat de nodige vergunning werd bekomen. Het is onduidelijk of ze voldoet aan artikel 39 van de Bouwcode dat stelt dat niet-overdekte terrassen grenzend aan een tuin of andere onverharde bodem dienen aangelegd te worden in een helling van 1 à 2 %, om het regenwater hiernaar te laten afwateren en op natuurlijke wijze te laten infiltreren.

Verder blijkt uit de foto’s dat er in de voortuin meer verharding gerealiseerd werd dan toegelaten. Artikel 27 omtrent open ruimte stelt namelijk dat in voortuinen enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten. Dit zijn paden, palend aan de bebouwing en toegangspaden met een maximumbreedte van 1,50 meter. Opritten naar een garage, carport of autostaanplaatsen mogen slechts een maximumbreedte van 3 meter per autostaanplaats hebben. Daarom worden ook de verhardingen uitgesloten uit de vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De wijziging van het buitenschrijnwerk wordt uitgesloten uit de vergunning.

3. De verhardingen in de tuinzones worden uitgesloten uit de vergunning.


Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 oktober 2022

Volledig en ontvankelijk

29 november 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

28 april 2023

Verslag GOA

7 maart 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De wijziging van het buitenschrijnwerk wordt uitgesloten uit de vergunning.

3. De verhardingen in de tuinzones worden uitgesloten uit de vergunning.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.