Terug
Gepubliceerd op 20/03/2023

2023_CBS_01517 - Omgevingsvergunning - OMV_2022136180. Groenenborgerlaan 17-17A. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01517 - Omgevingsvergunning - OMV_2022136180. Groenenborgerlaan 17-17A. District Wilrijk - Goedkeuring 2023_CBS_01517 - Omgevingsvergunning - OMV_2022136180. Groenenborgerlaan 17-17A. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022136180

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

de heer Mathias Nédée met als adres Ferdinand Verbiestlaan 33 te 2650 Edegem

Ligging van het project:

Groenenborgerlaan 17-17A te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie B nr. 61T4

waarvan:

 

-          20221011-0076

afdeling 42 sectie B nr. 61T4 (BA_Groenenborgerlaan17WILRIJK)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de voorgevel, plaatsen van balkons aan de voorgevel en de exploitatie van een warmtepomp (IIOA)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          26/04/2022: proces-verbaal (11002_2022_15984_VPV) voor het plaatsen van balkons aan de voorgevel steunend op de grond, wijzigen van de voorgevel en plaatsen van een warmtepomp zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van het college van burgemeester en schepenen;

-          20/11/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2020103916) voor omvormen van een gelijkvloers appartement naar een Pilates-studio;

-          15/05/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2020022309) voor het plaatsen van terrassen aan de voorgevel.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met op verdiepingen 1 en 2 telkens een drieslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 105 m²;
  • Pilates-studio op gelijkvloerse verdieping;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • uitkragende balkons aan de zijde Groenenborgerlaan verankerd in de gevel;
  • inspringend volume van 1 bouwlaag met plat dak links van hoofdgebouw;

-          gevelafwerking:

  • rode handvormsteen, wit gevoegd;
  • betonnen gevelpanelen voor erkers;
  • pvc schrijnwerk;
  • stalen balustrades en frame voor de uitkragende terrassen;

-          inrichting:

  • inpandige fietsenstalling voor 1 fiets in de Pilates-studio;
  • pand op de hoek Wilgenlaan en Groenenborgerlaan;
  • 2 parkeerplaatsen in de voortuin naast elkaar gescheiden door toegangspad naar Pilates-studio en appartementen;
  • 2 fietsparkeerplaatsen in de zone links van de inkomdeur.

 

Bestaande toestand

-          bouwvolume:

  • uitkragende balkons aan zijde Groenenborgerlaan steunend op pijlers in de voortuin;
  • buitenunit warmtepomp op dak gelijkvloerse inkom/bureel van de Pilates-studio;

-          gevelafwerking:

  • rode handvormsteen rood overschilderd;
  • betonnen gevelpanelen aan erkers in het wit overschilderd;

-          inrichting:

  • geen inpandige fietsenstalling voor 1 fiets in de Pilates-studio.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met op verdiepingen 1 en 2 telkens een drieslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 105 m²;
  • Pilates-studio op gelijkvloerse verdieping;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • uitkragende balkons aan zijde Groenenborgerlaan steunend op pijlers in de voortuin;
  • buitenunit warmtepomp op het dak gelijkvloerse inkom/bureel van de Pilates-studio;
  • inspringend volume van 1 bouwlaag met plat dak links van hoofdgebouw;

-          gevelafwerking:

  • rode handvormsteen rood overschilderd;
  • betonnen gevelpanelen aan erkers in het wit overschilderd;
  • pvc schrijnwerk;
  • stalen balustrades en frame voor de uitkragende terrassen;

-          inrichting:

  • geen inpandige fietsenstalling voor 1 fiets in de Pilates-studio;
  • pand op de hoek Wilgenlaan en Groenenborgerlaan;
  • 2 parkeerplaatsen in de voortuin naast elkaar gescheiden door toegangspad naar Pilates-studio en appartementen;
  • afgesloten fietsenstalling voor de linker autostaanplaats.


Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van kolommen om de uitkragende terrassen te ondersteunen;

-          schilderen van de voorgevel;

-          plaatsen van een buitenunit warmtepomp op het dak van de gelijkvloerse inkom naar de Pilates-studio.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat de exploitatie van een warmtepomp.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) BA_Groenenborgerlaan17WILRIJK
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

176,00 kW

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

14 november 2022

5 december 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten: 

-          Artikel 14: De breedte van een looppad: dat zich niet tussen binnenmuren bevindt en dat niet valt onder de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1997 houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer, bedraagt minstens 150 cm. In afwijking van het eerste lid is een versmalling van een dergelijk looppad toegestaan in de volgende gevallen:

  • bij een versmalling die zich over hoogstens 120 cm uitstrekt: als ter hoogte van die versmalling een doorgang van minstens 90 cm gegarandeerd wordt;
  • bij een versmalling die zich over meer dan 120 cm uitstrekt: als ter hoogte van die versmalling een doorgang van minstens 120 cm gegarandeerd wordt en minstens elke tien meter, alsook aan het begin en het einde van de versmalling voor een vrije en vlakke draairuimte wordt gezorgd.

Het looppad naar de Pilates-studio is ter hoogte van de afgesloten fietsenstalling te smal alsook het looppad naar de appartementen tussen de autostaanplaats en de inkomdeur ervan.

-          Artikel 24: Vóór en achter elke toegang of deur waarop dit besluit van toepassing is, met uitsluiting van toegangen tot of deuren naar gesloten trappenhallen, moet voor een vrije en vlakke draairuimte worden gezorgd. Zowel voor de toegang tot de Pilates-studio als voor de appartementen is er geen vrije draairuimte.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 13: Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen: geveluitsprongen boven de openbare ruimte en de voortuin dienen zelfdragend te zijn vanaf de gevel en mogen dus geen bijkomende steun nemen door middel van kolommen. De uitkragende terrassen rusten op 2 stalen kolommen;
  • Artikel 16: Technische uitsprongen: Alle technische installaties zijn indien uitwendig aan het gebouw enkel op het hoogst gelegen dak toegelaten: de buitenunit van de warmtepomp is op het dak van de gelijkvloerse inkomzone tot de Pilates-studio aangebracht.
  • Artikel 27:  Voortuinen zijn vrij van constructies met uitzondering van tuinafsluitingen, brievenbussen. Er wordt een afgesloten fietsenberging voorzien in de voortuin.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag is in strijd met artikelen 13, 16 en 27 van de bouwcode. Van artikelen 13 en 27 kan niet op geldige wijze worden afgeweken. Voor artikel 16 kan er, met behulp van artikel 3, een afwijking worden toegestaan. Dit wordt gemotiveerd onder de rubriek ‘Hinderaspecten – gezondheid  - gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen.

 

De aanvraag wijkt af van artikelen 14 en 24 van de verordening toegankelijkheid. Dit wordt eveneens verder gemotiveerd onder de rubriek ‘Hinderaspecten – gezondheid  - gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De vergunde meergezinswoning met Pilates-studio blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag omvat de regularisatie van de balkons op kolommen. Ten opzichte van de afgeleverde omgevingsvergunning (OMV_2020022309) werden de vergunde zwevende balkons uitgevoerd op kolommen die rusten in de voortuin. Hierdoor zijn de balkons, strijdig met artikel 13 van de bouwcode, niet zelfdragend en nemen ze niet enkel de ruimte ter hoogte van de verdiepingen in maar ook van de voortuin. Dit is stedenbouwkundig onaanvaardbaar en komt bijgevolg niet in aanmerking voor vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

De rode gevelsteen werd donkerrood geschilderd en de betonnen geveldelen werden in het wit geschilderd. Het blijft te betreuren dat de originele gevelmaterialen nu bedekt zijn. Het schilderen van de gevel is echter blijvend inpasbaar in het straatbeeld waardoor de visueel vormelijke elementen (met uitzondering van de kolommen van de balkons) gunstig zijn.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er wordt opgemerkt dat het inplantingsplan (parkeervakken, doorgangspad, fietsenstalling, enzovoort) gewijzigd werd ten opzichte van de omgevingsvergunning (OMV_2020103916). Op dit plan verwijst men naar de twee autostaanplaatsen volgens het principeakkoord van de dienst Mobiliteit. De autostaanplaatsen worden echter anders ingetekend waardoor het toegangspad naar de Pilates-studio en de appartementen, strijdig met de verordening toegankelijkheid, smaller wordt. Eén van de autostaanplaatsen wordt nu volledig voor de inkomdeur van de appartementen ingericht. Er wordt bovendien een afgesloten fietsstalling voorzien voor één van de autostaanplaatsen. Door de gewijzigde inrichting is er ter hoogte van de toegangsdeur van de Pilates-studio en de appartementen geen vrije draairuimte meer. Hierdoor heeft onder andere een persoon in een rolstoel onvoldoende manoeuvreerruimte om de deur zelf te kunnen openen en sluiten en is er eveneens onvoldoende circulatieruimte om te kunnen terugdraaien. Er moet steeds voldoende ruimte zijn om, bij het openen en sluiten van de deur, te manoeuvreren. De gewijzigde inrichting hypothekeert bijgevolg de vlotte toegang van beide functies.  Bovendien stelt artikel 27 van de bouwcode dat voortuinen vrij van constructies dienen te zijn. Dit is met de afgesloten constructie van de fietsenberging niet meer het geval. In de afgeleverde vergunning werd hiervoor een fietsnietje voorgesteld en vergund zoals eveneens aangeduid op het vergund inplantingsplan. In voorwaarde bij deze vergunning zal dan ook worden opgenomen dat het inplantingsplan volgens de omgevingsvergunning (OMV_2020103916) dient behouden te blijven met de hiermee gepaard gaande voorwaarden.

Aangezien er in het project een warmtepomp geplaatst wordt, werd er advies aan het team Milieuvergunningen gevraagd. Het advies is voorwaardelijk gunstig:

Het dossier vermeldt de installatie van een warmtepomp met een koelvermogen van 8 kW en een verwarmingsvermogen van 9,6 kW. Het toestel maakt gebruik van 3,3 kg koelmiddel R410a. De maximale drijfkracht van het toestel is beperkt tot 2,4 kW, waardoor het niet als ingedeelde inrichting of activiteit aanzien wordt.  

Het toestel bevindt zich niet op het hoogste dak omdat de leidingafstand tussen het dak en de inpandige toestellen te lang zou zijn. Door de plaatsing van het toestel op de garage ontstaat een reëel risico op geluidsoverlast voor de naastgelegen woongelegenheid. De garage bevindt zich immers tussen twee woningen en de buurwoning heeft in de zijgevel enkele ramen die uitkijken op het dak van de garage. De zijgevels zullen mogelijk als reflectie-oppervlakken dienen voor het geluid. Het toestel zal visueel weggewerkt worden met vegetatie of een houten afwerking. Om het risico op geluidsoverlast te beperken dient eveneens een akoestische omkasting voorzien te worden.  

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt sluiten wij ons aan bij het advies van het team Milieuvergunningen. Er wordt bijgevolg een afwijking op artikel 16 van de bouwcode toegestaan. Om echter de visuele impact niet enkel ten opzichte van de straatzijde maar ook naar het buurpand te beperken, wordt er in voorwaarde opgenomen om het materiaal van de akoestische omkasting te laten aansluiten bij de kenmerken van de omgeving.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Het dossier vermeldt de installatie van een warmtepomp met een koelvermogen van 8 kW en een verwarmingsvermogen van 9,6 kW. Het toestel maakt gebruik van 3,3 kg koelmiddel R410a. De maximale drijfkracht van het toestel is beperkt tot 2,4 kW, waardoor het niet als ingedeelde inrichting of activiteit aanzien wordt.

 

Het toestel bevindt zich niet op het hoogste dak omdat de leidingafstand tussen het dak en de inpandige toestellen te lang was. Door de plaatsing van het toestel op de garage ontstaat een reëel risico op geluidoverlast voor de naastgelegen woongelegenheid. De garage bevindt zich immers tussen twee woningen en de buurwoning heeft in zijgevel enkele ramen die uitkijken op het dak van de garage. Het toestel zal visueel weggewerkt worden met vegetatie of een houten afwerking. Om het risico op geluidsoverlast te beperken dient eveneens een akoestische omkasting voorzien te worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De inrichting van de voortuin dient te gebeuren conform het inplantingsplan en de daarmee gepaard gaande voorwaarden van de omgevingsvergunning met referentie OMV_2020103916 en bijgevoegd in huidige omgevingsaanvraag als BA _ Groenenborgerlaan 17 WILRIJK _ I _ V _ Inplanting _ index _ A _ rode _ aanduiding:

  • minimum één fietsbeugel of één nietje voor twee fietsparkeerplaatsen moet geplaatst worden in de zone links van de inkomdeur; er mogen geen fietsenstallingen in de voortuinzone voorzien worden.
  • de zone voor de inkomdeur tot de pilatesstudio dient vrij te blijven van obstakels.

3. De inkom tot de pilatesstudio moet drempelloos voorzien worden.

4. Binnen op het gelijkvloers moet één afgesloten fietsstalplaats voor personeel voorzien worden.

5. Het materiaal van de akoestische omkasting van de warmtepomp dient aan te sluiten bij de kenmerken van de omgeving.

6. Er dient in het algemeen te worden voldaan aan de verordening toegankelijkheid en meer specifiek aan artikelen 14 en 24.

7. De kolommen in de voortuin die de balkons dragen worden uitgesloten uit de vergunning.

8. De afgesloten fietsenberging in de voortuinzone wordt uitgesloten uit de vergunning en moet verwijderd worden.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Het luik ingedeelde inrichting of activiteiten is zonder voorwerp. Er wordt geadviseerd de warmtepomp akoestisch te omkasten om geluidshinder voor de buurwoning te vermijden.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

2,40 kW - zonder voorwerp

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 oktober 2022

Volledig en ontvankelijk

14 november 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

13 april 2023

Verslag GOA

6 maart 2023

naam GOA

Bieke Geypens en Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De inrichting van de voortuin dient te gebeuren conform het inplantingsplan en de daarmee gepaard gaande voorwaarden van de omgevingsvergunning met referentie OMV_2020103916 en bijgevoegd in huidige omgevingsaanvraag als BA _ Groenenborgerlaan 17 WILRIJK _ I _ V _ Inplanting _ index _ A _ rode _ aanduiding:

  • minimum één fietsbeugel of één nietje voor twee fietsparkeerplaatsen moet geplaatst worden in de zone links van de inkomdeur; er mogen geen fietsenstallingen in de voortuinzone voorzien worden.
  • de zone voor de inkomdeur tot de pilatesstudio dient vrij te blijven van obstakels.

3. De inkom tot de pilatesstudio moet drempelloos voorzien worden.

4. Binnen op het gelijkvloers moet één afgesloten fietsstalplaats voor personeel voorzien worden.

5. Het materiaal van de akoestische omkasting van de warmtepomp dient aan te sluiten bij de kenmerken van de omgeving.

6. Er dient in het algemeen te worden voldaan aan de verordening toegankelijkheid en meer specifiek aan artikelen 14 en 24.

7. De kolommen in de voortuin die de balkons dragen worden uitgesloten uit de vergunning.

8. De afgesloten fietsenberging in de voortuinzone wordt uitgesloten uit de vergunning en moet verwijderd worden.

 

Brandweervoorwaarden
De brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/RVDE/2022/G.01291.WI.0004 die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.