Op 24 augustus 2021 (jaarnummer 218) besliste het directiecomité van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Op 28 maart 2022 (jaarnummer 178) keurde de gemeenteraad het reglement met betrekking tot het erkennen van autodeelorganisaties en het uitreiken van parkeervergunningen voor autodelers goed. In dit reglement behandelt hoofdstuk V de voorbehouden slimme autodeelplaatsen. Artikel 33 'Gebruik autodeelplaatsen' bepaalt dat het college een transitieplan zal goedkeuren om het gebruik van de slimme autodeelplaatsen verder te regelen.
Op 14 oktober 2022 (jaarnummer 8436) keurde het college de proefopstelling 'Slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur' goed. Hierin werden de eerste 19 locaties voor slimme autodeelplaatsen bepaald.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en MPA AG leggen nu een transitieplan voor om de huidige Cambio en particuliere autodeelplaatsen uit te breiden en om te vormen tot slimme autodeelplaatsen die alle autodelers met een geldige parkeervergunning voor autodelen (aangesloten bij een erkende autodeelorganisatie) kunnen gebruiken. Daarnaast worden ook de evaluatiecriteria bepaald voor de slimme autodeelplaatsen die ook van belang zijn voor het transitieplan.
Momenteel kent stad Antwerpen drie types autodeelplaatsen:
Stad Antwerpen wenst de versnippering aan autodeelplaatsen die slechts door een deel van de autodelers gebruikt kunnen worden tegen te gaan en werkt aan een uitgebreid en fijnmazig netwerk aan slimme autodeelplaatsen. Na de creatie van nieuwe bijkomende autodeelplaatsen worden ook de bestaande particuliere plaatsen en de bestaande Cambioplaatsen omgevormd tot slimme autodeelplaatsen zoals bepaald in voorliggend transitieplan. De uitbreiding en uniformisering van de autodeelplaatsen tot slimme autodeelhubs laat toe om deze van voorbehouden laadinfrastructuur te voorzien. Met deze ingreep verlaagt stad Antwerpen actief de drempel voor een versnelde elektrificatie van de autodeelvloot.
DEEL I: Transitieplan
Volgend transitieplan wordt voorgesteld:
Deze aanpassingen worden locatie per locatie concreet uitgewerkt en minimaal drie maanden op voorhand doorgegeven aan de autodeelsector en/of de particuliere autodeelgroepen zodat zij tijdig hun gebruikers kunnen informeren over het gewijzigde uitzicht van hun vertrouwde autodeelplaats en het verruimde aanbod aan parkeermogelijkheden voor autodelers.
De concrete omvormingen van huidige Cambio en particuliere autodeelplaatsen tot slimme autodeelplaatsen zullen via een verkeersreglement worden geregeld en ter goedkeuring aan het college worden voorgelegd.
DEEL II: Evaluatiecriteria
Alle slimme autodeelplaatsen worden voorzien van sensoren die de bezetting van de parkeerplaats kunnen monitoren. Op deze manier is het mogelijk om data bij te houden over het gebruik van de slimme autodeelplaatsen. De evaluatie zal doorlopend van bij de inrichting worden uitgevoerd op basis van volgende gegevens:
De evaluatiecriteria worden momenteel als volgt bepaald:
Bijsturingen aan de autodeelplaatsen kunnen vanaf het begin gebeuren, maar de balans wordt pas ten vroegste na zes maanden evalueren opgemaakt. Deze evaluatiecriteria zullen worden gebruikt om het transitieplan beschreven in deel I uit te voeren. De evaluatieperiode start bij de goedkeuring van dit transitieplan.
Het college keurt het transitieplan en de evaluatiecriteria voor de slimme autodeelplaatsen zoals in dit besluit bepaald, goed.