Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022099603 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Dirk De Cock met als adres Middelheimlaan 63 te 2020 Antwerpen |
Ligging van het project: | Middelheimlaan 63 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 12 sectie M nr. 181 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van een horecaconstructie en plaatsen van schrijnwerk |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/10/2018: voorwaardelijke vergunning (20181522) voor het bouwen van een nieuwe zomerbar;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:
https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/98661 ;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:
https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/102547 ;
- 09/07/1976: beschermd als monument: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/6244 ;
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inplanting:
- (relevante) voorwaarden vergunning 2018:
Bestaande toestand
- overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van het materiaalgebruik voor het dak en de ondergrond van het terras. Beide werden volledig in beton voorzien.
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de voorgevel;
- regulariseren van materiaalgebruik (dak, inrichting);
- voorzien van een bijkomende afsluiting.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap voor Natuur en Bos/ Adviezen en Vergunningen Antwerpen | 6 september 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Onroerend Erfgoed | 6 september 2022 | 21 oktober 2022 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 6 september 2022 | 26 september 2022 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 6 september 2022 | 7 oktober 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 6 september 2022 | 25 november 2022 |
Stadsontwikkeling/ Team Stadsbouwmeester/ Integrale Kwaliteitskamer | 6 september 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. De horecaconstructie is een bestemming die afwijkt van de bestemmingsmogelijkheden in een zone ‘parkgebied’. Omzendbrief van 8 juli 1997 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en gewestplannen, gewijzigd via omzendbrief dd. 25/1/2002 en 25/10/2002, geeft evenwel aan dat “horecabedrijven binnen parkgebieden slechts aanvaard kunnen worden, wanneer dit gebeurt, in functie van de openstelling van het park, binnen de bestaande gebouwen.” Waardoor de horecaconstructie in deze aanvaardbaar is.
De (horeca-)constructie werd niet volgens de afgeleverde vergunning uitgevoerd en dient geregulariseerd te worden. Een afwijking is mogelijk mits toelating van de dienst Onroerend Erfgoed.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag is in overeenstemming met de voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanwezige horecaconstructie werd slechts tijdelijk vergund voor 5 jaar en de vergunning zal dus op 26 oktober 2023 vervallen. In de huidige aanvraag wordt een permanente vergunning gevraagd en dient, buiten het vergunnen van de gewenste toevoeging van het scherm aan het paviljoen, ook de betonnen dakconstructie te worden geregulariseerd. Gezien deze ingrepen lijkt het tijdelijk karakter niet aan de orde. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er geoordeeld dat de betonnen luifel één geheel vormt met en integraal deel uitmaakt van de reeds bestaande horecaconstructie en hiermee stedenbouwkundig aanvaardbaar is.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag beoogt het voorzien van een scherm dat wordt toegevoegd aan het bestaande en vergunde horecapaviljoen. Hoewel het dak in de afgeleverde vergunning uit staal bestaat, is deze in werkelijkheid uitgevoerd in beton rustend op drie betonnen kolommen. Aangezien het paviljoen enkel qua materiaalgebruik afwijkt van de oorspronkelijke vergunning, maar door zijn uitwerking er wel voldoende bij aansluit, is het voorgestelde aanvaardbaar, met uitzondering van de vraag om een bijkomend scherm te voorzien zoals verder in het verslag gemotiveerd zal worden.
Visueel-vormelijke elementen en Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag beoogt het voorzien van een scherm dat wordt toegevoegd aan de bestaande open constructie van de zomerbar. Het scherm is voorzien tussen de bar en terraszone onder open lucht. Het scherm strekt zich uit over een halve ellips van de dakvorm. Het bestaat uit vouwdeuren die opzij kunnen geschoven worden tot tegen 2 kolommen. Het scherm wil bescherming bieden tegen regen en wind.
Het agentschap Onroerend Erfgoed verleent een gunstig advies aangezien de handelingen geen afbreuk doen aan de bescherming:
“Met de voorziene raampartijen wordt de dakrand van de buitenbar gevolgd en ontstaat aldus een beperkte beschutte binnenruimte die geen grote bijkomende negatieve impact heeft op het omliggende erfgoed. …”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er echter geoordeeld dat het voorzien van een gesloten horecapaviljoen afbreuk doet aan de beeldkwaliteit van het kasteel en parkdomein. Het open paviljoen zorgt er net voor dat de ruimtelijke impact in het park beperkt blijft en de doorzichten behouden blijven. Bovendien wordt een bijkomend deel van de open buitenruimte geprivatiseerd door het afsluiten en wordt ook de mogelijkheid om te schuilen onder de luifel wanneer de bar gesloten is, wat een duidelijke meerwaarde betekent voor de parkbezoeker, weggenomen. Daarom wordt er een definitieve vergunning verleend voor het horecapaviljoen met uitsluiting van de glazen gevelwand.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen geeft een gunstig advies mits het naleven van onderstaande voorwaarden:
De aanvraag betreft het aanbrengen van een scherm aan het bestaand gebouw van de terraszone
- voor de werken worden aangevat zal de bouwheer advies moeten aanvragen voor inname openbaar domein, de werken worden uitgevoerd in een park waardoor de toegangswegen en het aanwezige groen moet worden beschermd.
- bij een te behouden boom moeten volgende zaken in acht genomen worden:
Enkele beschermingsmaatregelen moeten altijd genomen worden, zowel voor bomen die geheel zijn afgesloten als die gedeeltelijk zijn afgesloten.
Het is aangewezen, zeker voor complexe werven, om voor de nodige onderzoeken en voor het opstellen van beschermingsmaatregelen op maat, een gecertificeerd boomverzorger te raadplegen.
Bij het aanplanten van een nieuwe boom moeten volgende zaken in acht genomen worden:
Voor elke straatboom moet er voldoende ondergronds volume worden voorzien volgens het bomenplan 2.0.
Het aspect duurzaamheid moet nagestreefd worden.
Voor de nieuwe boom moet een groeiplaats voorzien worden die ondergronds voldoende geschikt doorwortelbaar volume heeft om zijn natuurlijke grootte en leeftijd te kunnen halen, en waar er ook bovengronds voldoende ruimte is voor zijn natuurlijke grootte.
Duurzame vergroening kan verder gerealiseerd worden door middel van waterdoorlatende verharding, gevelgroen en lokale infiltratie van hemelwater (bijvoorbeeld door koppeling van de regenwaterafvoer van daken op plantvakken).
De voorwaarden opgenomen in het advies van de dienst Groen en Begraafplaatsen worden integraal overgenomen als voorwaarde in de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De voorwaarden van de dienst Groen en Begraafplaatsen, zoals opgenomen in het tekstuele deel van het verslag, zijn strikt na te leven.
2. Het scherm met vouwdeuren ter afsluiting van de overdekte zone van het paviljoen, wordt uitgesloten uit de vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 8 augustus 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 6 september 2022 |
Start 1e openbaar onderzoek | 16 september 2022 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 15 oktober 2022 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 9 november 2022 |
Start laatste openbaar onderzoek | 6 februari 2023 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 8 maart 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 19 mei 2023 |
Verslag GOA | 23 maart 2023 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Openbaar onderzoek te laat uitgehangen.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 3 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
16 september 2022 | 15 oktober 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18 november 2022 | 17 december 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 februari 2023 | 8 maart 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De voorwaarden van de dienst Groen en Begraafplaatsen, zoals opgenomen in het tekstuele deel van het verslag, zijn strikt na te leven.
2. Het scherm met vouwdeuren ter afsluiting van de overdekte zone van het paviljoen, wordt uitgesloten uit de vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.