Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022073639 |
Gegevens van de aanvrager: | Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Italiëlei 69 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nr. 1300C10 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en wijzigen van de functie op de gelijkvloerse en eerste verdieping met vermeerderen van het aantal woongelegenheden |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde toestand
Bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Water-link in samenwerking met AQUAFIN NV | 25 oktober 2022 | 16 november 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 25 oktober 2022
| 5 december 2022
| Voorwaardelijk gunstig
|
Fluvius System Operator/ Fluvius | 25 oktober 2022 | 2 november 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 24 oktober 2022 | 27 oktober 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 24 oktober 2022 | 25 oktober 2022 |
Sociale Dienstverlening/ Gemeenschapsvorming/ Ontmoeting/ Levensbeschouwingen | 24 oktober 2022 | 7 november 2022 |
Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Ruimtebeheer | 24 oktober 2022 | 27 oktober 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 24 oktober 2022 | 8 november 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 4 zone voor maatschappelijke functies - (ma1) en artikel 7 zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale regelgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften / Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is onverenigbaar met de bestemmingsvoorschriften van artikel 4.1 van het RUP 2060 : Zone voor maatschappelijke functies - (Ma1).
Zo is wonen op de gelijkvloerse verdieping niet toegestaan en ontbreekt een gemeenschapsfunctie waardoor minder dan de helft van de oppervlakte van het gebouw geen gemeenschapsfunctie bezit.
Een afwijking kan toegestaan worden op basis van artikel 11/2 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de lijst van toelaatbare zonevreemde functiewijzigingen: ‘Met toepassing van artikel 4.4.23 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan een vergunning worden verleend voor het geheel of gedeeltelijk wijzigen van het gebruik van een gebouw of gebouwencomplex, voor zover de nieuwe functie betrekking heeft op de opvang van asielzoekers, daklozen of burgers wiens woning onbewoonbaar is’.
Voorliggende aanvraag betreft de wijziging naar noodwoningen voor burgers wiens woning onbewoonbaar is.
Verder wordt een afwijking gevraagd op artikel 21 van de bouwcode handelend over minimale hoogte van ruimten. Zo heeft de keuken op de gelijkvloerse verdieping geen minimale hoogte van 2,60 meter. De bestaande toestand toont een doorsnede waarbij de open mezzanine op 2m40 start. Aangezien de keukenruimte enerzijds grenst aan de volledig beglaasde tuingevel en anderzijds aan de 4m hoge eetplaats is er geen risico op een tekort aan licht of ruimtelijke openheid. Verder wordt deze keuken beperkt gebruikt in tijd gezien de eettafel zich in een andere ruimte bevindt. Bovenstaande bevat voldoende argumentatie om een afwijking toe te staan.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Het hoofdgebouw blijft qua inplanting en volumetrie grotendeels ongewijzigd. Het perceel is vandaag volledig bebouwd over een oppervlakte van ongeveer 284m2. Door de afbraak van de achterbouw komt er 157m2 open ruimte vrij, meer dan 50%. Daarvan is 10m2 voorzien als uitbreiding achtergevel, 35m2 als terrasruimte en 112m2 als groene tuin. In dergelijk dens binnenblok kan deze nieuwe groene open ruimte de nodige openheid genereren om de kwaliteit voor zowel de noodwoningen als de aanpalende buren sterk te verhogen.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. De geplande werken aan in het binnengebied zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Visueel-vormelijke elementen
Het voorgestelde materiaalgebruik, wit aluminium buitenschrijnwerk, past zich in in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De afvalberging in de kelder is groter dan 6 m², maar lager dan 2,2 m, de vrije hoogte betreft slechts 1,65 m. Dit is onvoldoende hoogte om een berging veilig te betreden en voldoende gebruikersgenot te garanderen.
Uitgezonderd een aantal strijdigheden met de bouwcode die zullen worden opgenomen in de voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande werken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening op voorwaarde dat de borstwering op de eerste verdieping aan de vluchtweg beperkt wordt tot het toegankelijke deel zoals aangegeven op het plan van de achtergevel.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Het gelijkvloers en 1ste verdiep worden verbouwd tot een appartement. De 2 bovenliggende appartementen worden enkel intern verbouwd. In de noodwoningen komen gezinnen vaak enkel met bagage aan. Voor deze noodwoningen hanteren we de parkeernorm van sociale huurwoningen van 0.6/wooneenheid. 1 bijkomende wooneenheid : parkeerbehoefte = 0.6 De werkelijke parkeerbehoefte is 1 |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. |
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. De laatst vergunde toestand is een kerk, met zitplaats voor 68 personen. De parkeernorm die gehanteerd wordt voor gebedshuizen is 0.15/zitplaats 68 x 0.15/zitplaats = 10.2 Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 10 Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 18 augustus 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 24 oktober 2022 |
Start openbaar onderzoek | 3 november 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 2 december 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 8 mei 2023 |
Verslag GOA | 16 februari 2023 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
3 november 2022 | 2 december 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren