De stad Antwerpen keurde op 29 april 2019 het Politiereglement op de seksuitbatingen goed (jaarnummer 315), waarin een eenvormig regelgevend kader werd ingevoerd voor dergelijk type inrichtingen. In het politiereglement werd bepaald dat seksuitbatingen moeten voldoen aan de regels inzake stedenbouw, brandveiligheid, hygiëne en moraliteit.
Sinds de invoering van het reglement seksuitbatingen in 2019 heeft de stad een beter overzicht op de branche en op de werkomstandigheden van sekswerkers. Zo werden er door het Prostitutieteam bij de Politiezone Antwerpen in 2020 en 2021 grootschalige onderzoeken gevoerd naar escortbureaus en in 2020 werden er verschillende gerechtelijke onderzoeken gevoerd door de politie, waarbij er zwaarwichtige strafrechtelijke feiten werden aangetoond (pooierschap). Op heden vallen escortbureaus niet onder het reglement. Naar aanleiding van deze onderzoeken wordt in samenspraak met politie en parket voorgesteld om escortbureaus ook op te nemen in het Politiereglement op de seksuitbatingen en te onderwerpen aan voorwaarden.
Sinds de decriminalisering van 1 juni 2022 is het uitbaten van een prostitutie-uitbating of het houden van een huis van ontucht niet meer strafbaar. Dit maakt het voor lokale overheden gemakkelijker om reglementering op te leggen aan de branches in de sector die niet alleen uitbaten vanuit één publiek toegankelijke inrichting, zoals escortebureaus.
Erotische pop-up events vallen op dit ogenblik evenmin onder het Politiereglement op de seksuitbatingen. Zij veroorzaken evenwel dezelfde risico’s als erotische bars waar seksuele handelingen plaatsvinden.
De stad wenst uniformiteit voor alle branches als het gaat over veiligheids- en gezondheidsmaatregelen. De toepassing van specifieke modaliteiten voor deze branches verhogen de veiligheid en gezondheid van sekswerkers. Door de bestaande reglementering uit te breiden naar alle branches binnen de sector, zoals escortbureaus en erotische pop-up events, kunnen sekswerkers genieten van dezelfde bescherming en wordt vermeden dat malafide uitbatingen bewust vanuit een bepaalde niche uitbaten en hierdoor niet onder bepaalde regelgeving vallen. Sekswerkers die aan de slag zijn in de erotische sector moeten overal dezelfde minimum waarborgen aan werkomstandigheden kunnen genieten en de veiligheid moet maximaal worden bewaakt. Sekswerkers die als escort werken kunnen in onveilige situaties terecht komen omdat zij niet in vaste locaties aan de slag zijn. Daarom moeten zij aan dezelfde regels rond veiligheid en gezondheid voldoen en wordt in onderhavige wijziging uitdrukkelijk voorzien dat er voor escorts mobiele paniekknoppen aanwezig moeten zijn.
Tot slot keurde de gemeenteraad op 16 december 2019 ook het Politiereglement uitbatingsvergunning (2019_GR_00774) goed en is het aangewezen dat de terminologie, de hygiënevoorschriften en het moraliteitsonderzoek in beide reglementeringen op een uniforme wijze geformuleerd worden. Dit betreft enkel een terminologische wijziging en geen inhoudelijke wijziging van het reglement.
De wijzigingen zullen in werking treden op 1 juni 2023 zodat de uitbaters van de desbetreffende inrichtingen over voldoende tijd beschikken om de nodige aanpassingen uit te voeren.
Artikel 135 §2 Nieuwe Gemeentewet
De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.
Meer bepaald, en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden de volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd:
Artikel 119 Nieuwe Gemeentewet: de gemeenteraad maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de gemeentelijke politieverordeningen.
Artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet werd gewijzigd door de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Deze wet trad in werking op 1 januari 2014. Het gewijzigde artikel 119bis bepaalt: de gemeenteraad kan gemeentelijke administratieve straffen en sancties opleggen overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 2 §1 van de wet van 24 juni 2013 bepaalt: de gemeenteraad kan straffen of administratieve sancties bepalen voor de inbreuken op zijn reglementen of verordeningen, tenzij voor dezelfde inbreuken door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie, straffen of administratieve sancties worden bepaald.
Artikel 6 §1 van deze wet bepaalt dat de administratieve geldboete wordt opgelegd door de sanctionerend ambtenaar.
Artikel 45 van deze wet bepaalt dat de schorsing, de intrekking en de sluiting worden opgelegd door het college van burgemeester en schepenen of het gemeentecollege.
De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het politiereglement op de seksuitbatingen goed met ingang van 1 juni 2023.
De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het politiereglement op de seksuitbatingen, met ingang van 1 juni 2023.