Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022159996 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Nayankumar Kyada met als adres Heistraat 249 te 2610 Wilrijk |
Ligging van het project: | Platanenlaan 25 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 42 sectie B nr. 90T12 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | Omvormen van een meergezinswoning naar een eengezinswoning en het bouwen van een tuinhuis |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/10/2001: vergunning (222#13397) voor een berglokaal (regularisatie);
- 16/08/1968: vergunning (19688179) voor verbouwingswerken;
- 12/07/1965: vergunning (222#13393) voor het oprichten van een appartementenwoning.
Vergunde toestand
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
- verminderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 1;
- wijzigen van de functie & uitbreiden van het bouwvolume;
- wijzigen van de voorgevels;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van constructieve werken;
- bouwen van een vrijstaand bijgebouw tegen de bestaande betonnen perceelsafscheiding.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 13 maart 2023 | 14 maart 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014. (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Het uitbreiden van het gelijkvloers (ca. 19,9m) ter hoogte van het linkerbuurperceel is niet in harmonie met de omgeving. Het uitbreiden van de achterbouw in de vorm van een dakterras is niet in harmonie met de omgeving.
verschillende gelijkvloerse bergruimtes worden ingericht als verblijfsruimte. Deze ruimtes hebben geen plafondhoogte van 2,6 m;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020. (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag is strijdig met artikels 6, 10, 21, 24 en 38 van de bouwcode.
Functionele inpasbaarheid
Volgens het archiefplan van 1965 betreft de bebouwing een meergezinswoning. In de bestaande toestand is dit een eengezinswoning en deze functie wordt behouden. De functionele inpasbaarheid blijft aldus gegarandeerd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In voorliggende aanvraag wenst men op het gelijkvloers een uitbreiding te realiseren in de vorm van het overkappen van het terras. Ten opzichte van het linkerbuurperceel met huisnummer 23 wordt de bouwdiepte hiermee gebracht op 19,9 meter. De gelijkvloerse uitbreiding komt hierdoor voorbij de maximaal aanwezige bouwdiepte in dit straatsegment wat niet kenmerkend is. De kenmerkende maximale bouwdiepte komt namelijk overeen met het hoofdvolume van Platanenlaan 25 en meet 17 meter. Door de gewenste uitbreiding is er bovendien een scheidsmuurverhoging van ongeveer 0,65 meter over een lengte van 3 meter nodig met het linkerbuurperceel nummer 23. Gezien de niet kenmerkende bouwdiepte is er dan ook geen reden om onnodig scheidsmuren te gaan verhogen. Het verhogen van de scheidsmuur impliceert bovendien dat er tegen aan zou kunnen gebouwd worden. Dit zou resulteren in het feit dat het buurperceel een bouwvolume zou kunnen bouwen tot eveneens 19,9 meter wat eveneens vanuit goede ruimtelijke ordening niet wenselijk is. Om voormelde motivatie wordt de luifel en de hiermee gepaard gaande scheidsmuurverhoging uitgesloten van vergunning. Vervolgens wordt er opgemerkt dat er op de bestaande gelijkvloerse aanbouw een dakterras wordt aangelegd met een nieuwe trapconstructie. Gezien de specifieke ligging van het perceel, op de overgang tussen twee verspringende gevelrijen, is de impact van het voorziene dakterras en de trap op de omliggende woningen eerder beperkt te noemen. Langs alle kanten wordt er voldoende afstand behouden ten opzichte van de aanpalende eigendommen.
De inplanting van het tuinhuis achteraan grenzend aan de perceelgrenzen is inpasbaar in de bebouwde context en niet storend voor de omgeving.
Mits rekening wordt gehouden met de voorgestelde uitsluiting, is schaal en ruimtegebruik gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De voornaamste visuele wijzigingen met betrekking tot de raamopeningen, gevelbekleding en dergelijke situeren zich langs de tuinzijde van het gebouw en zijn niet waarneembaar vanop de openbare weg. De beige natuursteen met voeg van de voorgevel blijft behouden wat gunstig is. Doorheen de tijd werd de zwarte leisteen en witte natuursteen rond de inkomdeur van de gelijkvloerse gevelpui vervangen door arduinen tegels. De visueel vormelijke elementen van de gevelmaterialen zijn gunstig en blijvend inpasbaar in het straatbeeld.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er wordt opgemerkt dat de bergplaatsen op het gelijkvloers die omgevormd worden tot verblijfsruimtes niet voldoen aan de minimale vereiste van 2,60 meter (artikel 21 bouwcode). Bovendien is de raamoppervlakte van de fitnessruimte en cinema niet in verhouding met de netto-vloeroppervlakte van deze ruimte (artikel 24 bouwcode). Voldoende vrije hoogte van verblijfsruimtes alsook voldoende licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke verblijfsruimte. Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht en voldoende ventilatie van de woning met verse lucht zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de bewoners en voor een minimum verblijfskwaliteit. Om die reden zal er in voorwaarde worden opgenomen dat de ruimtes die niet voldoen aan artikel 21 en 24 en niet als verblijfsruimte kunnen ingericht en gebruikt worden.
Voor de tuinberging wordt er opgemerkt dat deze een oppervlakte heeft van meer dan 20 m² waardoor het volgens artikel 38 van de bouwcode verplicht is om een groendak aan te leggen. Dit zal eveneens worden opgenomen in voorwaarde bij de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De nieuwe verblijfsruimtes op het gelijkvloers die niet voldoen aan artikel 21 van de bouwcode kunnen niet worden ingericht en gebruikt als verblijfsruimte.
3. De nieuwe verblijfsruimtes op het gelijkvloers die niet voldoen aan artikel 24 van de bouwcode kunnen niet worden ingericht en gebruikt als verblijfsruimte.
4. Het plat dak van de tuinberging achteraan dient te worden aangelegd als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.
5. De gelijkvloerse luifel palend aan het linkerbuurperceel en de hiermee gepaard gaande scheidsmuurverhoging worden uitgesloten van vergunning.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 8 december 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 2 maart 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 30 juli 2023 |
Verslag GOA | 28 april 2023 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De nieuwe verblijfsruimtes op het gelijkvloers die niet voldoen aan artikel 21 van de bouwcode kunnen niet worden ingericht en gebruikt als verblijfsruimte.
3. De nieuwe verblijfsruimtes op het gelijkvloers die niet voldoen aan artikel 24 van de bouwcode kunnen niet worden ingericht en gebruikt als verblijfsruimte.
4. Het plat dak van de tuinberging achteraan dient te worden aangelegd als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.
5. De gelijkvloerse luifel palend aan het linkerbuurperceel en de hiermee gepaard gaande scheidsmuurverhoging worden uitgesloten van vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.