Terug
Gepubliceerd op 15/05/2023

2023_CBS_03121 - Omgevingsvergunning - OMV_2022159996. Platanenlaan 25. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03121 - Omgevingsvergunning - OMV_2022159996. Platanenlaan 25. District Wilrijk - Goedkeuring 2023_CBS_03121 - Omgevingsvergunning - OMV_2022159996. Platanenlaan 25. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022159996

Gegevens van de aanvrager:

de heer Nayankumar Kyada met als adres Heistraat 249 te 2610 Wilrijk

Ligging van het project:

Platanenlaan 25 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie B nr. 90T12

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Omvormen van een meergezinswoning naar een eengezinswoning en het bouwen van een tuinhuis

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/10/2001: vergunning (222#13397) voor een berglokaal (regularisatie);

-          16/08/1968: vergunning (19688179) voor verbouwingswerken;

-          12/07/1965: vergunning (222#13393) voor het oprichten van een appartementenwoning.

 

Vergunde toestand

  • functie:
    • meergezinswoning met bureel op gelijkvloers;
    • 2 tweeslaapkamerappartementen.
  • bouwvolume:
    • hoofdvolume bestaande uit 3 bouwlagen met plat dak; 
    • achterbouw bestaande uit 1 bouwlaag met een plat dak;
    • hoofdbouw met een bouwdiepte van circa 13m ter hoogte van de linkerbuur en 6m ter hoogte van de rechterbuur en een kroonlijsthoogte van circa 8,56m;
    • achterbouw met een bouwdiepte van 11,25m vanaf de rooilijn van de rechterbuur en een kroonlijsthoogte van 2,78m.

-          gevelafwerking:

  • voor en zijgevel uit zwarte, witte en blauwe steen;
  • verschillende elementen uit glad beton;
  • twee garagepoorten naar inpandige autostalplaatsen;
  • achtergevels hoofdvolume in lichte, ruwe gevelsteen;
  • natuurkleurig geanodiseerd buitenschrijnwerk en metalen borstweringen;
  • trap in glad beton, leuning in metaal;
  • bergplaats in gele baksteen, dekstenen in zwartkleurige grès, glasdallen en deur in wit geschilderd hout.
  • inrichting:
    • tuinzone met beperkt terras tegen de achtergevel;
    • trap naar balkon tegen de achtergevel;
    • tegelverharding in de voortuin van ca.12x5m;
    • septische put met een inhoud van 1500 liter.

 

Bestaande toestand

  • functie:
    • eengezinswoning;
  • bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van:  
    • de bouwdiepte ter hoogte van de linkerbuur (17m);
  • gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van:  
    • het nieuwe buitenschrijnwerk in witkleurig PVC;
    • de afwerking met blauwe hardsteen en grijskleurig buitenschrijnwerk uit PVC ter hoogte van de gelijkvloerse voorgevel;
    • het gewijzigde buitenschrijnwerk in functie van de onvergunde volumewijziging ter hoogte van de linkerbuur;

 

Nieuwe toestand

  • functie:
    • eengezinswoning.
  • bouwvolume:
    • hoofdvolume bestaande uit 3 bouwlagen met plat dak; 
    • achterbouw bestaande uit 1 bouwlaag met een plat dak;
    • hoofdbouw met een bouwdiepte van circa 17m ter hoogte van de linkerbuur en circa 6m ter hoogte van de rechterbuur en een kroonlijsthoogte van 8,56m;
    • de gelijkvloerse verdieping wordt ter hoogte van de linkerbuur uitgebreid tot een bouwdiepte van circa 19,9m;
    • achterbouw met een bouwdiepte van 11,25m vanaf de rooilijn van de rechterbuur en een kroonlijsthoogte van 2,78m.
  • gevelafwerking:
    • voor en zijgevel uit witte en blauwe steen;
    • verschillende elementen uit glad beton;
    • twee garagepoorten in grijskleurig PVC naar inpandige autostalplaatsen;
    • buitenschrijnwerk uit witkleurig PVC en grijskleurig aluminium;
    • achtergevels deels in ruwe gevelsteen, deels in natuurkleurig hout ;
    • trap naar dakterras en dakterras zelf voorzien van glazen borstwering.
  • inrichting:
    • dakterras van circa 23m2 bovenop de gelijkvloerse aanbouw;
    • Nieuw, houten tuinhuis achteraan het perceel.

Inhoud van de aanvraag

-          verminderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 1;

-          wijzigen van de functie & uitbreiden van het bouwvolume;

-          wijzigen van de voorgevels;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van constructieve werken;

-          bouwen van een vrijstaand bijgebouw tegen de bestaande betonnen perceelsafscheiding.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

13 maart 2023

14 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014. (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht: In een omgeving waar de bestaande bebouwing homogene kenmerken vertoont, moeten de op te richten of de te verbouwen gebouwen zodanig worden ontworpen dat ze in harmonie zijn met de kenmerken van de omgeving. Er wordt een dakterras voorzien op de aanbouw. Dergelijke dakterrassen zijn niet kenmerkend voor de omgeving alsook de bouwdiepte van het gelijkvloers, de inplanting van de trapconstructie op de voorgestelde bouwdiepte en de bouwdiepte van het dakterras zijn niet kenmerkend;
  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: Bij nieuwbouw, herbouw, functiewijziging of een volume-uitbreiding moeten de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte in harmonie zijn met het referentiebeeld.

Het uitbreiden van het gelijkvloers (ca. 19,9m) ter hoogte van het linkerbuurperceel is niet in harmonie met de omgeving. Het uitbreiden van de achterbouw in de vorm van een dakterras is niet in harmonie met de omgeving.

verschillende gelijkvloerse bergruimtes worden ingericht als verblijfsruimte. Deze ruimtes hebben geen plafondhoogte van 2,6 m;

  • §1 voor de gelijkvloerse fitnessruimte en cinema wordt er geen gevelopening met een minimale licht-doorlatende oppervlakte van 10 % van de netto-vloeroppervlakte van de ruimte voorzien;
  • §2 gezien er op de gevelaanzichten geen aanduidingen gemaakt worden van de opengaande raamdelen is het onduidelijk of alle verblijfsruimten voorzien worden van een mogelijkheid tot ventilatie;

 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-      Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020. (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag is strijdig met artikels 6, 10, 21, 24 en 38 van de bouwcode.

 

Functionele inpasbaarheid

Volgens het archiefplan van 1965 betreft de bebouwing een meergezinswoning. In de bestaande toestand is dit een eengezinswoning en deze functie wordt behouden. De functionele inpasbaarheid blijft aldus gegarandeerd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In voorliggende aanvraag wenst men op het gelijkvloers een uitbreiding te realiseren in de vorm van het overkappen van het terras. Ten opzichte van het linkerbuurperceel met huisnummer 23 wordt de bouwdiepte hiermee gebracht op 19,9 meter. De gelijkvloerse uitbreiding komt hierdoor voorbij de maximaal aanwezige bouwdiepte in dit straatsegment wat niet kenmerkend is. De kenmerkende maximale bouwdiepte komt namelijk overeen met het hoofdvolume van Platanenlaan 25 en meet 17 meter. Door de gewenste uitbreiding is er bovendien een scheidsmuurverhoging van ongeveer 0,65 meter over een lengte van 3 meter nodig met het linkerbuurperceel nummer 23. Gezien de niet kenmerkende bouwdiepte is er dan ook geen reden om onnodig scheidsmuren te gaan verhogen. Het verhogen van de scheidsmuur impliceert bovendien dat er tegen aan zou kunnen gebouwd worden. Dit zou resulteren in het feit dat het buurperceel een bouwvolume zou kunnen bouwen tot eveneens 19,9 meter wat eveneens vanuit goede ruimtelijke ordening niet wenselijk is. Om voormelde motivatie wordt de luifel en de hiermee gepaard gaande scheidsmuurverhoging uitgesloten van vergunning. Vervolgens wordt er opgemerkt dat er op de bestaande gelijkvloerse aanbouw een dakterras wordt aangelegd met een nieuwe trapconstructie. Gezien de specifieke ligging van het perceel, op de overgang tussen twee verspringende gevelrijen, is de impact van het voorziene dakterras en de trap op de omliggende woningen eerder beperkt te noemen. Langs alle kanten wordt er voldoende afstand behouden ten opzichte van de aanpalende eigendommen.

De inplanting van het tuinhuis achteraan grenzend aan de perceelgrenzen is inpasbaar in de bebouwde context en niet storend voor de omgeving.

Mits rekening wordt gehouden met de voorgestelde uitsluiting, is schaal en ruimtegebruik gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voornaamste visuele wijzigingen met betrekking tot de raamopeningen, gevelbekleding en dergelijke situeren zich langs de tuinzijde van het gebouw en zijn niet waarneembaar vanop de openbare weg. De beige natuursteen met voeg van de voorgevel blijft behouden wat gunstig is. Doorheen de tijd werd de zwarte leisteen en witte natuursteen rond de inkomdeur van de gelijkvloerse gevelpui vervangen door arduinen tegels. De visueel vormelijke elementen van de gevelmaterialen zijn gunstig en blijvend inpasbaar in het straatbeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er wordt opgemerkt dat de bergplaatsen op het gelijkvloers die omgevormd worden tot verblijfsruimtes niet voldoen aan de minimale vereiste van 2,60 meter (artikel 21 bouwcode). Bovendien is de raamoppervlakte van de fitnessruimte en cinema niet in verhouding met de netto-vloeroppervlakte van deze ruimte (artikel 24 bouwcode). Voldoende vrije hoogte van verblijfsruimtes alsook voldoende licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke verblijfsruimte. Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht en voldoende ventilatie van de woning met verse lucht zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de bewoners en voor een minimum verblijfskwaliteit. Om die reden zal er in voorwaarde worden opgenomen dat de ruimtes die niet voldoen aan artikel 21 en 24 en niet als verblijfsruimte kunnen ingericht en gebruikt worden.

 

Voor de tuinberging wordt er opgemerkt dat deze een oppervlakte heeft van meer dan 20 m² waardoor het volgens artikel 38 van de bouwcode verplicht is om een groendak aan te leggen. Dit zal eveneens worden opgenomen in voorwaarde bij de vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De nieuwe verblijfsruimtes op het gelijkvloers die niet voldoen aan artikel 21 van de bouwcode kunnen niet worden ingericht en gebruikt als verblijfsruimte.

3. De nieuwe verblijfsruimtes op het gelijkvloers die niet voldoen aan artikel 24 van de bouwcode kunnen niet worden ingericht en gebruikt als verblijfsruimte.

4. Het plat dak van de tuinberging achteraan dient te worden aangelegd als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.

5. De gelijkvloerse luifel palend aan het linkerbuurperceel en de hiermee gepaard gaande scheidsmuurverhoging worden uitgesloten van vergunning.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 december 2022

Volledig en ontvankelijk

2 maart 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

30 juli 2023

Verslag GOA

28 april 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De nieuwe verblijfsruimtes op het gelijkvloers die niet voldoen aan artikel 21 van de bouwcode kunnen niet worden ingericht en gebruikt als verblijfsruimte.

3. De nieuwe verblijfsruimtes op het gelijkvloers die niet voldoen aan artikel 24 van de bouwcode kunnen niet worden ingericht en gebruikt als verblijfsruimte.

4. Het plat dak van de tuinberging achteraan dient te worden aangelegd als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.

5. De gelijkvloerse luifel palend aan het linkerbuurperceel en de hiermee gepaard gaande scheidsmuurverhoging worden uitgesloten van vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.