Terug
Gepubliceerd op 15/05/2023

2023_CBS_03105 - Omgevingsvergunning - OMV_2022154449. Isabellalei 47. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03105 - Omgevingsvergunning - OMV_2022154449. Isabellalei 47. District Ekeren - Goedkeuring 2023_CBS_03105 - Omgevingsvergunning - OMV_2022154449. Isabellalei 47. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022154449

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Anke Smith met als adres Isabellalei_EK 47 te 2180 Antwerpen en de heer Dieter Strauven met als contactadres Isabellalei_EK 47 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Ligging van het project:

Isabellalei_EK 47 2180 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 166X6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          06/03/1978: weigering (19785147) voor verbouwingswerken;

-          30/06/1960: toelating (803#61) voor het bouwen van een woning (in tweeling-bebouwing).

 

Vergunde/geachte vergunde toestand  

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • rechter pand van een twee-onder-één-kapwoning;
  • voorgevelbreedte van 6,50 m;
  • 1 bouwlaag onder hellend dak;
  • gekoppelde dakkapel voor- en achteraan; 
  • bouwdiepte van 8 m;
  • balkon in zijgevel;

-          gevelafwerking:

  • kempische baksteen, in crèmekleur geschilderd
  • plint en schuine gevelstrook naast voordeur in breuksteen;
  • wit geschilderd schrijnwerk;
  • rood pannendak;

-          inrichting:

  • vloerpas gelijkvloers ± 1 m boven het maaiveld;
  • verhoogd maaiveld ter hoogte van trap naar voordeur en tuintoegang;
  • garage, met een oppervlakte van 48 m², rechts naast de woning, achter de tuin van het aanpalende nummer 43.

 

Bestaande toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van:

  • bouwvolume:
    • verwijderd balkon in zijgevel;
    • bijgevoegd overdekt terras achteraan, tot een diepte van 12 m;
  • gevelafwerking:
    • door donkergrijze exemplaren vervangen dakpannen;
    • van houten afwerking voorziene dakkapel;
    • op voorzijde hellend dak toegevoegde rij zonnepanelen;
    • versmald raam op eerste verdieping in zijgevel;
  • inrichting:
    • met een oppervlakte van 33 m² opgetrokken tuinberging, rechts achteraan op het terrein.

 

Nieuwe toestand

-          conform bestaande toestand, uitgezonderd:

-          bouwvolume:

  • gelijkvloerse aanbouw tot 14 à 17 m bouwdiepte (met schuine achtergevel), na afbraak overdekt terras;
  • daarachter deels overdekt terras, tot op 17 m;
  • uit te breiden dakkapel achteraan, tot op 13 m bouwdiepte, naar analogie met volume bij buurgebouw;

-          gevelafwerking:

  • nieuw wit aluminium schrijnwerk;
  • rode baksteen;
  • door kunststof panelen vervangen afwerking van voorste dakkapel en afwerking verruimde dakkapel achteraan in antracietkleurig zink;
  • extra toegevoegde rij zonnepanelen op dak voorzijde;
  • verbrede ramen met borstwering op eerste verdieping in zijgevel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van de gelijkvloerse en eerste verdieping van een gekoppelde eengezinswoning;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheidsmuur met de linker aanpalende;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning

13 februari 2023

21 februari 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Mariaburg, goedgekeurd op 26 februari 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor wonen (wo1) en artikel 2: zone voor wonen - woonpark (wo2).

 

(Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

-          2.2 Inrichting §3 Tuin: verharding in de tuin wordt beperkt toegestaan, namelijk slechts 1/4de van de totale tuinoppervlakte voor tuinen groter dan 80 vierkante meter, met een maximum van 200 m², is toegestaan. Het pad, de trap, de bijgebouwen en het terras hebben een gezamenlijke oppervlakte van ± 215 m²;

-          Toegangspaden mogen slechts 1,50 m breed zijn; in deze heeft het pad naar het huis een breedte van 1,85 m.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

o        Artikel 34: Stabiliteit en scheidingsmuren: het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dient een opstand van minimaal 0,30 meter te hebben ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak. Betreffende is hier niet voorzien. Bijkomend dient een enkelvoudige scheidingsmuur steeds een minimale dikte van 0,18 meter hebben. De scheidingsmuur met de buren wordt enkelvoudig getekend en heeft slechts een dikte van 0,15 m.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag vertoont een aantal strijdigheden met de geldende voorschriften en voor een deel daarvan kunnen in de eindevaluatie voorwaarden worden opgenomen zodat het project in uitvoering alsnog aan de artikels in kwestie zal voldoen.

Aangaande echter de onregelmatigheden ten aanzien van de verharde oppervlaktes in de tuinzone, komende uit het ordeningsplan, kan zonder meer worden afgeweken, dit aangezien de onregelmatigheid enerzijds van zeer beperkte aard is (slechts 7 %) en dit in een tuin van wel zeer ruime omvang; anderzijds dient het pad waarnaar wordt verwezen eenduidig als oprit naar een garage waarvoor het vermoeden van vergunning van kracht is – er kan dan ook worden uitgegaan van een maximaal opgelegde breedte van 3 m in plaats van de heden voorziene 1,90 m.

Er wordt dan ook geadviseerd betreffende afwijkingen als dusdanig te bekrachtigen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter het verbouwen en uitbreiden van een vergunde eengezinswoning en gelet op de verenigbaarheid van laatstgenoemde functie met de specifieke bestemmingsvoorschriften van het van kracht zijnde Ruimtelijk Uitvoeringsplan, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De gehanteerde volumetrie, tot 17 m op het gelijkvloers en tot 13 m op de eerste verdieping, is zonder meer aanvaardbaar en in overeenstemming met wat doorgaans voor dit type van bebouwing wordt gebruikt. Er blijft bovendien meer dan voldoende open ruimte beschikbaar op het ruime terrein, waardoor een degelijke woonkwaliteit gegarandeerd is.

De ingreep in het dak is in se afwijkend van wat doorgaans voor dakkapellen wordt toegestaan maar gelet op de specifieke ligging, grotendeels achteraan op het terrein, en de gespiegelde opbouw, kan hiervoor een beperkte afwijking worden aanvaard.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gehanteerde materialen, roodbruine gevelsteen, zwart en wit schrijnwerk, houtkleurige sidings en donkergrijze dakpannen en zinken bekleding, zijn zonder meer aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en zijn bovendien reeds voorkomend in de bestaande omgeving waardoor er ontegensprekelijk sprake is van een correcte visuele inpassing in de gebouwde context.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 november 2022

Volledig en ontvankelijk

25 januari 2023

Start 1e openbaar onderzoek

22 februari 2023

Einde 1e openbaar onderzoek

2 maart 2023

Beslissing toepassing administratieve lus

2 maart 2023

Start laatste openbaar onderzoek

13 maart 2023

Einde laatste openbaar onderzoek

11 april 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 oktober 2023

Verslag GOA

5 mei 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

Gelet op het feit dat de aanvragers in kwestie niet tijdig konden beschikken over de vereiste (op te hangen) gele affiches (en dit omwille van een foutief ingegeven adres), is er eenduidig sprake van een procedurefout waardoor een administratieve lus, met nieuw uit te voeren openbaar onderzoek, dient uitgevoerd te worden.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

22 februari 2023

2 maart 2023*

0

0

0

0

13 maart 2023

11 april 2023

0

0

0

0

* Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat het vroegtijdig is stopgezet.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.