In zitting van 22 augustus 2014 (jaarnummer 8549) keurde het college de nota "Naar minder verkeerslichten in 't Stad" goed. Hierin werden onder meer de uitgangspunten en criteria vastgelegd voor het verwijderen van verkeerslichten op stadskruispunten en oversteekplaatsen.
In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Daarin is opgenomen dat de afbouw van verkeerslichten, zeker in de zones 30, verder gaat. Op plaatsen waar deze niet noodzakelijk zijn en waar het veilig is om ze te verwijderen, worden ze uitgeschakeld.
In zitting van 3 maart 2023 (jaarnummer 1313) keurde het college de opstart van de uitschakelprocedure van de verkeerslichten ter hoogte van de (fiets- en) voetgangersoversteken K700 en K737 in de Ruggeveldlaan goed.
Na een proefperiode van in totaal ongeveer zeven maanden met uitgeschakelde verkeerslichten werd de proefopstelling, conform de goedgekeurde procedure, geëvalueerd op basis van een aantal parameters. Gezien de positieve eindbalans kunnen de maatregelen nu definitief worden bestendigd.
Artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Conform de procedure werden de betreffende locaties eerder al getoetst aan de vooropgestelde criteria voor het afschakelen en verwijderen van verkeerslichten. Uit deze eerste analyse bleek reeds dat de verkeerslichten op volgende twee locaties niet noodzakelijk zijn om een goede en veilige oversteekbaarheid te kunnen garanderen:
Eind april 2023 werd op beide locaties de uitschakelproef opgestart:
Voetgangersoversteken aan de zuidzijde van de tramhalte 'Deurne Parkweg' (K700).
Voetgangers- en fietsoversteken ter hoogte van de secundaire parktoegang van Park Groot Schijn _Speelbos (K737).
De proefopstelling werd conform de procedure gemonitord en na zeven maanden geëvalueerd. In functie van de evaluatie werden klachten en meldingen van burgers en weggebruikers verzameld en werden objectieve ongevallengegevens bij de lokale verkeerspolitie opgevraagd. Meermaals werd de nieuwe verkeerssituatie ook ter plaatse geobserveerd, zowel tijdens als buiten de spitsuren. Er werden tijdens de gehele proefperiode vier meldingen van burgers of weggebruikers ontvangen, waarvan één melding betrekking had op een oversteekplaats die niet in de uitschakelproef van verkeerslichten is opgenomen. De algemene teneur van de drie resterende meldingen was dat de melder het te gevaarlijk vindt om de rijbaan over te steken zonder verkeerslichten en dat een gebrek aan verkeerslichten vooral tijdens de spits in het nadeel is van de fietsers. Tijdens de proefperiode werden geen ongevallen op of in de onmiddellijke omgeving van het kruispunt geregistreerd. Tijdens de observaties ter plaatse werden ook geen noemenswaardige knelpunten of potentiële conflictsituaties gedetecteerd.
Op basis van voornoemde vaststellingen kan worden besloten dat de proef met afgeschakelde verkeerslichten op beide locaties gunstig is verlopen en dat aan alle vooropgestelde voorwaarden is voldaan om de verkeerslichten op de betreffende locatie definitief uit te schakelen en te verwijderen.
De districtsraad neemt kennis van de positieve eindevaluatie van de uitschakelproef van de verkeerslichten K737 en K700 gelegen langs de Ruggeveldlaan.
De districtsraad adviseert het definitief bestendigen van de proefopstelling en het definitief verwijderen van de verkeerslichten K700 en K737 in de Ruggeveldlaan.