Terug
Gepubliceerd op 04/09/2023

2023_CBS_05894 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon Europe-projectvoorstel 'CodeZERO'. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/09/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05894 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon Europe-projectvoorstel 'CodeZERO'. Ondertekening - Goedkeuring 2023_CBS_05894 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon Europe-projectvoorstel 'CodeZERO'. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In het kader van het Horizon Europe-programma staat de call HORIZON-CL5-2023-D6-01-06: Zero-emission e-commerce and freight delivery and return choices by retailers, consumers and local authorities (vrij vertaald als Mogelijkheden voor emissievrije ecommerce- en vrachtleveringen voor handelaars, gebruikers en lokale overheden) open met als deadline 5 september 2023. Met die oproep wil de Europese Commissie de cocreatieve ontwikkeling ondersteunen van emissievrije keuzes voor retailvervoer en incentives voor consumenten om in alle transparantie duurzame keuzes te kunnen maken. 

De afdeling Stadsontwikkeling/Communicatie en Participatie/Slim naar Antwerpen werd gevraagd om deel te nemen aan projectvoorstel CodeZERO, onder leiding van het Italiaanse Trasporti e Territorio. Met CodeZERO wil het consortium de impact van leveringen op het milieu, de gemeenschap, de arbeidsmarkt en de bijhorende kosten in vier steden (Antwerpen, Milaan, Oslo en Utrecht) onderzoeken en toekomstgerichte leveringsoplossingen die die impact verkleinen ontwikkelen en uittesten. In elke stad ligt de focus op een andere soort handel. Andere partners zijn onder andere Eurocities, Jumbo en Transportøkonomisk institutt (Oslo).

Voor de stad Antwerpen ligt de focus op kledij- en schoenenhandelaars. Daarvoor is een lokaal consortium opgesteld met TORFS en Bpost. In het project zal onderzocht en uitgetest worden op welke manier leveringen van TORFS via Bpost in de stad Antwerpen op een minder belastende manier mogelijk zijn. In plaats van te kiezen voor een levering aan huis, zullen consumenten op nieuwe manieren gestimuleerd worden om in de winkel of in een automaat te laten leveren en zullen er nieuwe lever- en retourmogelijkheden uitgetest worden.

De stad Antwerpen stelt zich, samen met de lokale partners, tijdens de analysefase beschikbaar voor onderzoek en ontwikkeling naar duurzame bezorg- en retouropties. Daarbij kan de stad ook  potentiële stakeholders voor de cocreatiesessies aanleveren. In de pilootfase zal Antwerpen de uitrol van het project ondersteunen en waar mogelijk faciliteren. De stad zal bovendien de nodige input voorzien over stedelijk beleid,  in het kader van het strategisch plan voor stedelijke logistiek (Sustainable Urban Logistics Plan, kortweg SULP), dat tegen dan van kracht zal zijn (goedgekeurd door het college op 1 juli 2022, jaarnummer 5326).

Het college wordt gevraagd om een engagementsbrief te ondertekenen die de deelname van de stad Antwerpen aan het CodeZERO bevestigt. Als het projectvoorstel wordt goedgekeurd, zal het project in het voorjaar van 2024 starten en 36 maanden duren.

Regelgeving: bevoegdheid

Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.

Argumentatie

De stad Antwerpen ondertekende op 29 september 2017 het Burgemeestersconvenant voor Energie en Milieu (jaarnummer 8578). CodeZERO draagt bij aan het engagement van de Europese steden in het convenant om tegen 2030 minstens 40% minder CO2 uit te stoten. 

Bijkomend is stad Antwerpen bezig met de opmaak van een SULP. Daarmee engageert de stad zich om in te zetten op toekomstbestendige stedelijke logistiek op maat van de stad. Door deelname aan CodeZERO bekomt de stad:

  • de mogelijkheid om samen te werken met gekwalificeerde onderzoekers, detailhandelaars en logistieke operatoren voor de ontwikkeling van zero-emissie oplossingen op maat van Antwerpen;
  • de mogelijkheid om te leren van ervaringen van andere steden binnen een internationale context;
  • de mogelijkheid om mee te werken aan de ontwikkeling van een instrumentarium naar zero-emissie en efficiëntere oplossingen;
  • inzicht in de effecten van de uitrol van verschillende leveringsmodellen in de stad;
  • de mogelijkheid om mee te denken over aanbevelingen voor toekomstig onderzoek en EU-beleidsontwikkelingen.

Algemene financiële opmerkingen

Het budget is nog niet definitief maar zal in totaal maximum 3 miljoen euro bedragen. Het aandeel voor de stad Antwerpen wordt geschat op 31.400,00 euro voor de personeelsinzet van in totaal 3 maanden, gespreid over de gehele projectperiode. Horizon Europe financiert 100%; er moet geen stedelijke cofinanciering worden voorzien.

Als het project wordt geselecteerd voor subsidiëring door de Europese Commissie, zal de deelname aan het project met het goedgekeurde projectbudget opnieuw worden voorgelegd aan het college, samen met de subsidie- en consortiumovereenkomst. Op dat moment zullen ook de boekingsadressen voor de verrekening van de uitgaven en ontvangsten en de subsidiefiche voor dit project worden opgenomen. 

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken
2SBS010106 - Fondsenbeheer / Eurodesk
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0102 - Flankerende maatregelen, modal shift en Slim naar Antwerpen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de deelname aan Horizon Europe-projectvoorstel CodeZERO goed en ondertekent de engagementsbrief.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.