Terug
Gepubliceerd op 04/09/2023

2023_CBS_05856 - Omgevingsvergunning - OMV_2023002462. Van de Wervestraat 71-73. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/09/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05856 - Omgevingsvergunning - OMV_2023002462. Van de Wervestraat 71-73. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_05856 - Omgevingsvergunning - OMV_2023002462. Van de Wervestraat 71-73. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023002462

Gegevens van de aanvrager:

Bart Van Wallendael met als contactadres Brasschaatselei 1 te 2950 Kapellen

Ligging van het project:

Van de Wervestraat 71-73 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nrs. 1296S3, 1296A5, 1296T3, 1296Z4 en 1296Y2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van 2 meergezinswoningen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

huisnummer 71-73:

-          17/09/2021: opname in het vergunningenregister (202046) van de constructie, inclusief de functie wonen en tien woonentiteiten wegens het vermoeden van vergunning met uitzondering van het schilderen van de voorgevels naar een donkere, grijzige kleur, het bekleden van het mansardedak met horizontale latten in de voorgevel, het verwijderen van de raamomlijsting bij de vier ramen in het mansardedak in de voorgevel, het wijzigen van de raamindeling van elk raam in de voorgevel, het plaatsen van extra trappen, het maken van openingen in de plafonds en draagmuren, het uitbreiden en dichtbouwen van de terrassen op verdieping 1 en 2 van huisnummer 71, de ingebruikname als leefruimte van de dakverdieping in de achterbouw en het bouwen van het volume van de keuken en badkamer op het gelijkvloers van huisnummer 73;

-          21/05/1912: toelating (1912#1347) voor magazijn bouwen;

-          23/04/1912: toelating (1912#1189) voor dak vernieuwen;

 

huisnummer 71:

-          08/02/1929: toelating (1929#32460) voor binnenveranderingen;

-          13/11/1912: toelating (1912#2469) voor gevelveranderingen;

 

huisnummer 73:

-          09/11/1928: toelating (1928#31734) voor binnenveranderingen.

 

Geacht vergunde toestand

huisnummer 71:

-          functie:

  • meergezinswoning met 6 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen onder een mansardedak;
  • achterbouw van 3 bouwlagen onder een daklaag langs de linker zijde;
  • achterbouw van 2 bouwlagen onder schuine daken tegen de linker, achterste en rechter perceelsgrens;
  • terrassen tegen de achtergevel op de verdiepingen langs de rechter zijde;
  • open koer tegen de rechter perceelsgrens aansluitend aan de open koer van nr. 73;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in 3 traveeën;
  • daklaag met 2 ramen met raamomlijstingen;

 

huisnummer 73:

-          functie:

  • meergezinswoning met 4 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen onder een mansardedak;
  • achterbouw van 3 bouwlagen onder daklaag langs de rechter zijde en 4 bouwlagen onder plat dak langs de linker zijde;
  • open koer tegen de linker perceelsgrens aansluitend aan de open koer van nr. 71;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in 3 traveeën;
  • daklaag met 2 ramen met raamomlijstingen.

 

Bestaande toestand

huisnummer 71: in overeenstemming met de geacht vergunde toestand uitgezonderd van:

  • de daklaag van de achterbouw tegen de achterste perceelsgrens die werd ingericht met verblijfsruimten;
  • de terrassen op de eerste en de tweede verdieping die werden uitgebreid en bij de binnenruimte werden betrokken;
  • de gewijzigde voorgevel;
  • interne constructieve wijzigingen;

 

huisnummer 73: in overeenstemming met de geacht vergunde toestand uitgezonderd van:

  • de dichtgebouwde koer tegen de linker perceelsgrens;
  • de gewijzigde voorgevel;
  • interne constructieve wijzigingen.

 

Nieuwe toestand

huisnummer 71:

-          functie:

  • meergezinswoning met 6 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen onder een daklaag;
  • achterbouw van 3 bouwlagen onder een daklaag tegen de linker perceelsgrens;
  • achterbouw van 2 bouwlagen onder schuine daken tegen de linker, achterste en rechter perceelsgrens;
  • terrassen tegen de achtergevel langs de rechter zijde op de eerste, tweede en derde verdieping;
  • open ruimte op het gelijkvloers die verbonden is met de open ruimte van huisnummer 73;

 

huisnummer 73:

-          functie: 

  • meergezinswoning met 4 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen onder een daklaag;
  • achterbouw van 3 bouwlagen onder een daklaag tegen de rechter perceelsgrens;
  • terrassen tegen de achtergevel langs de linker zijde op de eerste, tweede en derde verdieping;
  • open ruimte op het gelijkvloers die verbonden is met de open ruimte van huisnummer 71;

 

huisnummer 71-73:

-          gevelafwerking:

  • geïsoleerde en bepleisterde voorgevels in een witgrijze kleur;
  • plint en dorpels in blauwe hardsteen;
  • buitenschrijnwerk in zwartgrijze pvc;
  • borstweringen op de verdiepingen in zwartgrijze aluminium;
  • daklaag in zwartgrijze leien.

Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van terrassen tegen de achtergevel;

-          interne constructieve werken;

-          wijzigen van de gevels;

-          wijzigen van de scheimuur.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

7 maart 2023

15 mei 2023

Voorwaardelijk gunstig

DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Oost

13 juni 2023

13 juli 2023

Gunstig

DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal

13 juni 2023

21 juni 2023

Geen advies

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 18 niveauverschillen:

de dorpels onder de voordeuren van beide panden worden verhoogd ten opzichte van de geacht vergunde toestand. Het hoogteverschil wordt niet opgevangen door een helling conform artikel 19.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    • de slaapkamer van appartement 102 op de eerste verdieping in de achterbouw ontvangt onvoldoende licht en lucht. Het raam heeft een lichtdoorlatende oppervlakte van circa 0,70 m2, dit is minder dan de minimaal vereiste 1 m2 voor gevelopeningen en minder dan 10 % van de vloeroppervlakte van de slaapkamer;
    • de keuken van appartement 301 heeft géén opening voor de toetreding van daglicht en zicht.
  • artikel 25 Toegankelijkheid van de functie:

bij meergezinswoningen met meer dan 2 woningen dienen alle ruimten die onderdeel vormen van een woning één aaneengesloten geheel te vormen. Ze mogen niet van elkaar gescheiden zijn door gemeenschappelijke ruimten zoals traphallen. De slaapkamer op niveau +2 horende bij appartement 3.02 is niet rechtstreeks toegankelijk vanuit het appartement.

  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel:

de meergezinswoningen worden voorzien van gescheiden rioolstelsels. De DWA en de RWA moeten gescheiden aangeboden worden aan de straat.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De plannen tonen dat ter hoogte van de derde verdieping achteraan huisnummer 71 een uitpandig terras wordt voorzien. Ter hoogte van de andere verdiepingen worden op dezelfde posities bestaande, vergunde volumes open gemaakt zodat deze ook dienst doen als terras. De volume-uitbreiding ter hoogte van de 3de verdieping zorgt ervoor dat ook dit appartement voorzien wordt van een buitenruimte, wat de kwaliteit van het appartement verhoogt.

Zowel deze volume-uitbreiding als het openwerk van de bestaande volumes op de andere verdiepingen zorgt voor kwalitatieve buitenruimte horende bij elk appartement.

De terrassen veroorzaken geen bijkomende onaanvaardbare hinder ten opzichte van de aanpalers en zijn vervolgens stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

De overige werken situeren zich binnen het bestaande volume in functie van een beter intern ruimtegebruik. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wordt afgewerkt met witgrijs pleisterwerk, een plint in blauwe hardsteen en buitenschrijnwerk in zwartgrijze pvc. Het mansardedak wordt afgewerkt in zwartgrijze leien. Op deze manier past het pand zich in in het bouwblok waar gevels met gelijkaardige detaillering kenmerkend zijn.

 

De stad Antwerpen hanteert een afwegingskader op aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning voor buitengevelisolatie. Bij een gunstig advies tot plaatsing van buitengevelisolatie is men verplicht om de werken over de volledige dikte van 14 cm uit te voeren. Op die manier wordt er maximale energiebesparing gerealiseerd binnen de bepalingen van het rooilijndecreet.

Dit zal worden opgelegd in voorwaarden bij het verlenen van de vergunning.

 

Het toepassen van buitengevelisolatie leidt tot een vervlakking van het straatbeeld door een verlies aan detaillering. Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, wordt er bij een gunstig advies opgelegd dat bestaande elementen in natuursteen (raamdorpel, plint, …) behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen in natuursteen.

 

De uitstekende delen van een gevel (plint, raamdorpels, kroonlijst,…) zorgen voor een detaillering van de gevel. Het toepassen van buitengevelisolatie leidt tot een vervlakking van het straatbeeld door een verlies aan detaillering. Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, wordt er bij een gunstig advies opgelegd dat bestaande elementen (raamdorpels, plint, kroonlijst, …) behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen.

Deze details hebben immers ook een functie. Zo beschermt de plint tegen beschadigingen. Indien er voor het uitvoeren van de werken een plint aanwezig is, moet deze behouden blijven. Dit kan door de bestaande plint naar voren te plaatsen (en er achter isolatie aan te brengen) of de bestaande plint te vervangen door een nieuwe plint. Bij pleisterwerk is het noodzakelijk om een plint te plaatsen, ook al is deze niet aanwezig in de bestaande toestand. De hoogte van deze plint dient voorzien te worden tot aan de onderkant van de gelijkvloerse ramen om beschadigingen aan de gevel te voorkomen. Dit wordt opgelegd in voorwaarden van de vergunning.

 

De randen van raamopeningen dienen voorzien te worden van hoekprofielen. Dergelijke hoekprofielen moeten onzichtbaar worden uitgevoerd.

 

De voorgestelde materialisatie voor de achtergevel in wit pvc schrijnwerk met zwartgrijs aluminium balustrades en gevelbepleistering in witgrijs is hedendaags en stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het pand werd op 17/09/2021 opgenomen in het vergunningenregister. De functie wonen en tien woonentiteiten worden beschouwd als vermoeden van vergunning. Deze tien woonentiteiten worden in de aanvraag verbouwd. De situatie in het hoofdvolume verbetert ten opzichte van de oorspronkelijke toestand daar elke entiteit van een buitenruimte wordt voorzien. Het verminderen van het aantal woonentiteiten zou de woonkwaliteit van het gehele project verhogen.

 

De plannen tonen dat de dorpels onderaan de voordeuren van beide panden worden verhoogd ten opzichte van de geacht vergunde toestand. Het hoogteverschil wordt niet opgevangen door een helling conform artikel 19 van de verordening toegankelijkheid. Echter lenen de panden zich niet tot het voorzien van een helling. Bijkomend worden er geen andere wijzigingen aangebracht aan de gemeenschappelijke delen waardoor het pand in zijn totaliteit niet toegankelijk is. Het spreekt vervolgens voor zich dat dit niveauverschil niet overbrugd moet worden met een helling daar dit niet in verhouding staat tot de aangevraagde werken.

 

Wanneer de nieuwe constructie in functie van de gevelisolatie tot op het openbaar domein komt, moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. Dit kan door de bestaande stoeptegel voor de werken weg te nemen en na de werken terug te plaatsen.

 

Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten te allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst Openbaar Domein.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De isolatie samen met het afwerkingsmateriaal uit te voeren met een totale dikte van 14 centimeter.

4. De bestaande elementen in natuursteen te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen die evenveel uitsteken na het uitvoeren van de werken dan in de oorspronkelijke situatie.

5. De dorpels dienen voorzien te worden in blauwe hardsteen.

6. De hoogte van de gevelplint dient voorzien te worden tot aan de onderkant van de gelijkvloerse ramen om beschadigingen aan de gevel te voorkomen.

7. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, dienen onzichtbaar uitgevoerd te worden.

8. De elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevels bevinden in de bestaande toestand, integraal te verplaatsen.

9. Het raam ter hoogte van de slaapkamer op de eerste verdieping horende bij appartement 1.02 dient voorzien te worden conform de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.

10. De ruimte in de achterbouw van huisnummer 73 ter hoogte van de 2de verdieping dient voorzien te worden als bergplaats.

11. Het privaat gescheiden rioolstelsel dient voorzien te worden conform de bepalingen van artikel 40 van de bouwcode.

12. De keuken van appartement 301 te voorzien aan de gevel met een opening conform de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 januari 2023

Volledig en ontvankelijk

7 maart 2023

Start 1e openbaar onderzoek

16 maart 2023

Einde 1e openbaar onderzoek

14 april 2023

Beslissing toepassing administratieve lus

13 juni 2023

Start laatste openbaar onderzoek

26 juni 2023

Einde laatste openbaar onderzoek

25 juli 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit)

19 augustus 2023

Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit)

17 november 2023

Verslag GOA

21 augustus 2023

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

Het ontbreken van de adviesvraag aan de adviesinstanties, vermeld in artikel 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018, verlenen advies in de gevallen, vermeld in artikel 3 van het voormelde besluit.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

16 maart 2023

14 april 2023

0

0

0

0

26 juni 2023

25 juli 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De isolatie samen met het afwerkingsmateriaal uit te voeren met een totale dikte van 14 centimeter.

4. De bestaande elementen in natuursteen te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen die evenveel uitsteken na het uitvoeren van de werken dan in de oorspronkelijke situatie.

5. De dorpels dienen voorzien te worden in blauwe hardsteen.

6. De hoogte van de gevelplint dient voorzien te worden tot aan de onderkant van de gelijkvloerse ramen om beschadigingen aan de gevel te voorkomen.

7. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, dienen onzichtbaar uitgevoerd te worden.

8. De elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevels bevinden in de bestaande toestand, integraal te verplaatsen.

9. Het raam ter hoogte van de slaapkamer op de eerste verdieping horende bij appartement 1.02 dient voorzien te worden conform de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.

10. De ruimte in de achterbouw van huisnummer 73 ter hoogte van de 2de verdieping dient voorzien te worden als bergplaats.

11. Het privaat gescheiden rioolstelsel dient voorzien te worden conform de bepalingen van artikel 40 van de bouwcode.

12. De keuken van appartement 301 te voorzien aan de gevel met een opening conform de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.