Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023002462 |
Gegevens van de aanvrager: | Bart Van Wallendael met als contactadres Brasschaatselei 1 te 2950 Kapellen |
Ligging van het project: | Van de Wervestraat 71-73 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nrs. 1296S3, 1296A5, 1296T3, 1296Z4 en 1296Y2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van 2 meergezinswoningen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
huisnummer 71-73:
- 17/09/2021: opname in het vergunningenregister (202046) van de constructie, inclusief de functie wonen en tien woonentiteiten wegens het vermoeden van vergunning met uitzondering van het schilderen van de voorgevels naar een donkere, grijzige kleur, het bekleden van het mansardedak met horizontale latten in de voorgevel, het verwijderen van de raamomlijsting bij de vier ramen in het mansardedak in de voorgevel, het wijzigen van de raamindeling van elk raam in de voorgevel, het plaatsen van extra trappen, het maken van openingen in de plafonds en draagmuren, het uitbreiden en dichtbouwen van de terrassen op verdieping 1 en 2 van huisnummer 71, de ingebruikname als leefruimte van de dakverdieping in de achterbouw en het bouwen van het volume van de keuken en badkamer op het gelijkvloers van huisnummer 73;
- 21/05/1912: toelating (1912#1347) voor magazijn bouwen;
- 23/04/1912: toelating (1912#1189) voor dak vernieuwen;
huisnummer 71:
- 08/02/1929: toelating (1929#32460) voor binnenveranderingen;
- 13/11/1912: toelating (1912#2469) voor gevelveranderingen;
huisnummer 73:
- 09/11/1928: toelating (1928#31734) voor binnenveranderingen.
Geacht vergunde toestand
huisnummer 71:
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
huisnummer 73:
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
huisnummer 71: in overeenstemming met de geacht vergunde toestand uitgezonderd van:
huisnummer 73: in overeenstemming met de geacht vergunde toestand uitgezonderd van:
Nieuwe toestand
huisnummer 71:
- functie:
- bouwvolume:
huisnummer 73:
- functie:
- bouwvolume:
huisnummer 71-73:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van terrassen tegen de achtergevel;
- interne constructieve werken;
- wijzigen van de gevels;
- wijzigen van de scheimuur.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 7 maart 2023 | 15 mei 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Oost | 13 juni 2023 | 13 juli 2023 | Gunstig |
DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal | 13 juni 2023 | 21 juni 2023 | Geen advies |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
de dorpels onder de voordeuren van beide panden worden verhoogd ten opzichte van de geacht vergunde toestand. Het hoogteverschil wordt niet opgevangen door een helling conform artikel 19.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
bij meergezinswoningen met meer dan 2 woningen dienen alle ruimten die onderdeel vormen van een woning één aaneengesloten geheel te vormen. Ze mogen niet van elkaar gescheiden zijn door gemeenschappelijke ruimten zoals traphallen. De slaapkamer op niveau +2 horende bij appartement 3.02 is niet rechtstreeks toegankelijk vanuit het appartement.
de meergezinswoningen worden voorzien van gescheiden rioolstelsels. De DWA en de RWA moeten gescheiden aangeboden worden aan de straat.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De plannen tonen dat ter hoogte van de derde verdieping achteraan huisnummer 71 een uitpandig terras wordt voorzien. Ter hoogte van de andere verdiepingen worden op dezelfde posities bestaande, vergunde volumes open gemaakt zodat deze ook dienst doen als terras. De volume-uitbreiding ter hoogte van de 3de verdieping zorgt ervoor dat ook dit appartement voorzien wordt van een buitenruimte, wat de kwaliteit van het appartement verhoogt.
Zowel deze volume-uitbreiding als het openwerk van de bestaande volumes op de andere verdiepingen zorgt voor kwalitatieve buitenruimte horende bij elk appartement.
De terrassen veroorzaken geen bijkomende onaanvaardbare hinder ten opzichte van de aanpalers en zijn vervolgens stedenbouwkundig aanvaardbaar.
De overige werken situeren zich binnen het bestaande volume in functie van een beter intern ruimtegebruik. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel wordt afgewerkt met witgrijs pleisterwerk, een plint in blauwe hardsteen en buitenschrijnwerk in zwartgrijze pvc. Het mansardedak wordt afgewerkt in zwartgrijze leien. Op deze manier past het pand zich in in het bouwblok waar gevels met gelijkaardige detaillering kenmerkend zijn.
De stad Antwerpen hanteert een afwegingskader op aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning voor buitengevelisolatie. Bij een gunstig advies tot plaatsing van buitengevelisolatie is men verplicht om de werken over de volledige dikte van 14 cm uit te voeren. Op die manier wordt er maximale energiebesparing gerealiseerd binnen de bepalingen van het rooilijndecreet.
Dit zal worden opgelegd in voorwaarden bij het verlenen van de vergunning.
Het toepassen van buitengevelisolatie leidt tot een vervlakking van het straatbeeld door een verlies aan detaillering. Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, wordt er bij een gunstig advies opgelegd dat bestaande elementen in natuursteen (raamdorpel, plint, …) behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen in natuursteen.
De uitstekende delen van een gevel (plint, raamdorpels, kroonlijst,…) zorgen voor een detaillering van de gevel. Het toepassen van buitengevelisolatie leidt tot een vervlakking van het straatbeeld door een verlies aan detaillering. Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, wordt er bij een gunstig advies opgelegd dat bestaande elementen (raamdorpels, plint, kroonlijst, …) behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen.
Deze details hebben immers ook een functie. Zo beschermt de plint tegen beschadigingen. Indien er voor het uitvoeren van de werken een plint aanwezig is, moet deze behouden blijven. Dit kan door de bestaande plint naar voren te plaatsen (en er achter isolatie aan te brengen) of de bestaande plint te vervangen door een nieuwe plint. Bij pleisterwerk is het noodzakelijk om een plint te plaatsen, ook al is deze niet aanwezig in de bestaande toestand. De hoogte van deze plint dient voorzien te worden tot aan de onderkant van de gelijkvloerse ramen om beschadigingen aan de gevel te voorkomen. Dit wordt opgelegd in voorwaarden van de vergunning.
De randen van raamopeningen dienen voorzien te worden van hoekprofielen. Dergelijke hoekprofielen moeten onzichtbaar worden uitgevoerd.
De voorgestelde materialisatie voor de achtergevel in wit pvc schrijnwerk met zwartgrijs aluminium balustrades en gevelbepleistering in witgrijs is hedendaags en stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het pand werd op 17/09/2021 opgenomen in het vergunningenregister. De functie wonen en tien woonentiteiten worden beschouwd als vermoeden van vergunning. Deze tien woonentiteiten worden in de aanvraag verbouwd. De situatie in het hoofdvolume verbetert ten opzichte van de oorspronkelijke toestand daar elke entiteit van een buitenruimte wordt voorzien. Het verminderen van het aantal woonentiteiten zou de woonkwaliteit van het gehele project verhogen.
De plannen tonen dat de dorpels onderaan de voordeuren van beide panden worden verhoogd ten opzichte van de geacht vergunde toestand. Het hoogteverschil wordt niet opgevangen door een helling conform artikel 19 van de verordening toegankelijkheid. Echter lenen de panden zich niet tot het voorzien van een helling. Bijkomend worden er geen andere wijzigingen aangebracht aan de gemeenschappelijke delen waardoor het pand in zijn totaliteit niet toegankelijk is. Het spreekt vervolgens voor zich dat dit niveauverschil niet overbrugd moet worden met een helling daar dit niet in verhouding staat tot de aangevraagde werken.
Wanneer de nieuwe constructie in functie van de gevelisolatie tot op het openbaar domein komt, moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. Dit kan door de bestaande stoeptegel voor de werken weg te nemen en na de werken terug te plaatsen.
Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten te allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst Openbaar Domein.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. De isolatie samen met het afwerkingsmateriaal uit te voeren met een totale dikte van 14 centimeter.
4. De bestaande elementen in natuursteen te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen die evenveel uitsteken na het uitvoeren van de werken dan in de oorspronkelijke situatie.
5. De dorpels dienen voorzien te worden in blauwe hardsteen.
6. De hoogte van de gevelplint dient voorzien te worden tot aan de onderkant van de gelijkvloerse ramen om beschadigingen aan de gevel te voorkomen.
7. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, dienen onzichtbaar uitgevoerd te worden.
8. De elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevels bevinden in de bestaande toestand, integraal te verplaatsen.
9. Het raam ter hoogte van de slaapkamer op de eerste verdieping horende bij appartement 1.02 dient voorzien te worden conform de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.
10. De ruimte in de achterbouw van huisnummer 73 ter hoogte van de 2de verdieping dient voorzien te worden als bergplaats.
11. Het privaat gescheiden rioolstelsel dient voorzien te worden conform de bepalingen van artikel 40 van de bouwcode.
12. De keuken van appartement 301 te voorzien aan de gevel met een opening conform de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 9 januari 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 7 maart 2023 |
Start 1e openbaar onderzoek | 16 maart 2023 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 14 april 2023 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 13 juni 2023 |
Start laatste openbaar onderzoek | 26 juni 2023 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 25 juli 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit) | 19 augustus 2023 |
Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit) | 17 november 2023 |
Verslag GOA | 21 augustus 2023 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Het ontbreken van de adviesvraag aan de adviesinstanties, vermeld in artikel 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018, verlenen advies in de gevallen, vermeld in artikel 3 van het voormelde besluit.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
16 maart 2023 | 14 april 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
26 juni 2023 | 25 juli 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. De isolatie samen met het afwerkingsmateriaal uit te voeren met een totale dikte van 14 centimeter.
4. De bestaande elementen in natuursteen te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen die evenveel uitsteken na het uitvoeren van de werken dan in de oorspronkelijke situatie.
5. De dorpels dienen voorzien te worden in blauwe hardsteen.
6. De hoogte van de gevelplint dient voorzien te worden tot aan de onderkant van de gelijkvloerse ramen om beschadigingen aan de gevel te voorkomen.
7. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, dienen onzichtbaar uitgevoerd te worden.
8. De elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevels bevinden in de bestaande toestand, integraal te verplaatsen.
9. Het raam ter hoogte van de slaapkamer op de eerste verdieping horende bij appartement 1.02 dient voorzien te worden conform de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.
10. De ruimte in de achterbouw van huisnummer 73 ter hoogte van de 2de verdieping dient voorzien te worden als bergplaats.
11. Het privaat gescheiden rioolstelsel dient voorzien te worden conform de bepalingen van artikel 40 van de bouwcode.
12. De keuken van appartement 301 te voorzien aan de gevel met een opening conform de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.