Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022119937 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Kris Van den Berghe met als adres Gerardus Stijnenlaan 5 te 2180 Antwerpen |
Ligging van het project: | Gerardus Stijnenlaan 5 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 34 sectie E nr. 104/2X |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 08/02/2008: vergunning (20075627) voor het verbouwen van een woning (vervallen).
Geachte vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- 1 bouwlaag onder mansardedak aan voorzijde, hellend dak aan tuinzijde;
- voorgevelbreedte van 5 m;
- hoofdvolume met een diepte van 8,50 m en een gelijkvloerse aanbouw tot ± 12,70 m;
- dubbele garage in hetzelfde gevelvlak als de woning;
- berging, 5,50 m achteruit springend ten opzichte van de voorgevellijn, aansluitend op buurgebouw links (met een breedte van 2,50 m);
- gevelafwerking:
- bepleisterde gevel;
- houten schrijnwerk;
- rode dakpannen;
- houten constructie;
- kunststof sectionaalpoorten.
Bestaande toestand
- conform vergunde toestand, afgezien van:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- rood metselwerk met grijze voeg;
- blauwe hardstenen plint;
- inrichting:
Nieuwe toestand
- conform bestaande toestand, dus mits onder andere regularisatie afdak achteraan en prieel in de tuin, en verder:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het bouwvolume (zijdelings) van een eengezinswoning;
- regulariseren van een afdak en een prieel;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid | 13 juli 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 13 juli 2023 | 8 augustus 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.
Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag, dewelke hiermee in overeenstemming is.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er zijn onvoldoende redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet louter het uitbreiden en verbouwen van een vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De voorgestelde volumetrie, met een volwaardig hoofdgebouw (onder mansarde en hellend dak) over de gehele bebouwbare breedte aan de straatzijde, met een gelijkvloerse bouwdiepte variërend tussen 10,70 en 17,70 m, is zonder meer aanvaardbaar vanuit ruimtelijk oogpunt.
Het hoofdgebouw past zich op deze manier eensluidend in binnen het heersende straatbeeld (mede door het maken van een overgang naar de naastliggende bebouwing) en de bouwdiepte is in overeenstemming met wat doorgaans wordt gehanteerd voor dit type panden, mits ook het behoud van meer dan voldoende open en onbebouwde ruimte achteraan om een degelijke woonkwaliteit te blijven garanderen.
Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig voor de woning.
Gelet op het ontbreken van de vereiste informatie om een degelijke ruimtelijke beoordeling mogelijk te maken, wordt het prieel/afdak in de middenzone van de tuin uitgesloten uit de vergunning. Omwille van de situering op minder dan 1 m ten aanzien van minstens 1 perceelsgrens, is de plaatsing of regularisatie ervan wel degelijk vergunningsplichtig en niet vrijgesteld.
Visueel-vormelijke elementen
De te hanteren materialen, lichte gevelpleister, een plint in rode gevelsteen, schrijnwerk in houtimitatie en rode dakpannen, zijn grotendeels aanvaardbaar want enerzijds toepasbaar voor dit type van bebouwing, anderzijds reeds voorkomend in de ruime omgeving.
Echter dient er een uitzondering te worden gemaakt voor de uitvoering van de plint door middel van rood metselwerk; betreffende is niet enkel niet voorkomend in de gebouwde context, ook betreft dit een atypische uitvoering van net dit constructie-onderdeel – er zal dan ook in voorwaarden worden opgelegd in deze de blauwe hardstenen plint te behouden.
Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg voorwaardelijk gunstig.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In het kader van de gedeeltelijke ligging van het perceel vóór de geldende gemeentelijke rooilijn werd advies ingewonnen bij de bevoegde stedelijke dienst Openbaar Domein. Het gunstig advies stelt evenwel dat er, indien nodig, voor het deel voorbij de rooilijn, op eenvoudig verzoek van stad Antwerpen en voor rekening van de vergunninghouder, een procedure tot affectatie opgestart moet worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bestaande plint in blauwe hardsteen dient integraal behouden te blijven of, in geval van vervanging, opnieuw te worden voorzien in dit materiaal.
2. Voor het pleisterwerk dienen niet-zichtbare hoekprofielen te worden gehanteerd.
3. De verharding in de voortuinzone aan de linkerzijde dient te worden beperkt tot een onderhoudsstrook met een maximale diepte van 1,50 m ten opzichte van de gevel waar deze tegenaan wordt voorzien.
4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
5. Er dient, indien nodig, na eenvoudig verzoek van stad Antwerpen en voor rekening van de vergunninghouder een procedure tot overdracht/affectatie naar het openbare domein te worden opgestart voor het gedeelte van het perceel dat zich vóór de voorgevelbouwlijn bevindt, dit in overeenstemming met het geldende rooilijnplan.
6. Het prieel/afdak in de middenzone van de tuin wordt uitgesloten uit de vergunning.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 26 april 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 13 juli 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit) | 11 september 2023 |
Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit) | 10 december 2023 |
Verslag GOA | 22 augustus 2023 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bestaande plint in blauwe hardsteen dient integraal behouden te blijven of, in geval van vervanging, opnieuw te worden voorzien in dit materiaal.
2. Voor het pleisterwerk dienen niet-zichtbare hoekprofielen te worden gehanteerd.
3. De verharding in de voortuinzone aan de linkerzijde dient te worden beperkt tot een onderhoudsstrook met een maximale diepte van 1,50 m ten opzichte van de gevel waar deze tegenaan wordt voorzien.
4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
5. Er dient, indien nodig, na eenvoudig verzoek van stad Antwerpen en voor rekening van de vergunninghouder een procedure tot overdracht/affectatie naar het openbare domein te worden opgestart voor het gedeelte van het perceel dat zich vóór de voorgevelbouwlijn bevindt, dit in overeenstemming met het geldende rooilijnplan.
6. Het prieel/afdak in de middenzone van de tuin wordt uitgesloten uit de vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.