Het college keurde op 28 mei 2014 (jaarnummer 5736) de parkeervisie Scheldekaaien en Gedempte Zuiderdokken goed. Het college bekrachtigde daarmee de intentie om parkeervoorzieningen ten noorden en ten zuiden van het Steenplein te realiseren. De Parking Kaaien Noord bevindt zich volgens dat besluit in de zoekzone tussen het Loodswezen en het Noorderterras. De Parking Kaaien Zuid bevindt zich in de zoekzone tussen het Steenplein en de (nu voormalige) busparking en houdt rekening met de realisatie van een stedelijk plein, de restauratie van Hangar 20-21 en een gepaste aanpak voor de archeologische resten in deze zone.
Het college keurde op 4 december 2015 (jaarnummer 10051) het definitief ontwerp voor het deelgebied Sint-Andries en Zuid goed.
Het college keurde op 22 april 2016 (jaarnummer 3180) de krachtlijnen voor het “Ruimtelijk Kader Centraal Deel Scheldekaaien” goed.
Het college keurde op 17 juli 2020 (jaarnummer 6227) het parkingplan in kader van de heraanleg van de Scheldekaaien goed. Hierin gaf het college opdracht aan Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (hierna MPA AG) en AG Vespa voor de doorstart van het onderzoek naar de technische, financiële en juridische haalbaarheid parking Sint-Andries voor circa 360 parkeerplaatsen en circa 220 fietsparkeerplaatsen als buurtparking.
Op 9 juli 2021 (jaarnummer 5401) keurde het college het schetsontwerp Centraal Deel Scheldekaaien goed.
Met het oog op de heraanleg van de Scheldekaaien ter hoogte van het Zuiderterras zijn er vandaag verschillende projectonderdelen lopende: de studie tot realisatie van de ondergrondse buurtparking, het ontwerp en de heraanleg van het volledige openbaar domein, zowel voor de deelzone Sint-Andries en Zuid als het Centrale deel Scheldekaaien en de studie tot realisatie van de verdiepte Kaaiweg ter hoogte van de Suikerrui. Daarnaast is er ook nog de kaaimuurstabilisatie van De Vlaamse Waterweg, die bijna rond is in deze zone. Deze projectonderdelen worden maximaal op elkaar afgestemd, zowel ruimtelijk als qua timing als naar uitvoering. Het traject van de ondergrondse buurtparking wordt door MPA AG opgenomen.
De ondergrondse buurtparking compenseert de huidige buurtparking Sint-Michielskaai op niveau maaiveld, die verdwijnt ten gevolge van de stabilisatie van de kaaimuur en de heraanleg van de Kaaien. De capaciteit van de parking zal volledig dienstdoen als buurtparking om zo de naastgelegen wijk Sint-Andries deels te ontlasten van haar parkeerdruk.
Vooraleer een bestek op de markt kon worden gebracht voor de bouw van de buurtparking was het aangewezen verdere verfijnende en verdiepende onderzoeken uit te voeren om mogelijke risico’s op te sporen, voorafgaand aan de plaatsingsprocedure. Deze werden in de loop van 2022-2023 uitgevoerd, met uitzondering van het mobiliteitseffectenrapport (MOBER) dat reeds aanbesteed is en momenteel wordt uitgevoerd.
A. Resultaten technische haalbaarheidsstudie
Sweco Belgium voerde in opdracht van MPA AG een technische analyse uit, in de vorm van een grondige uitvoeringsstudie omtrent bodem, bemaling, nutsleidingen en het toegangscomplex. Voor deze studie werd het voorkeursscenario (360 parkeerplaatsen) uit de haalbaarheidsstudie van Abscis Architecten uit 2019 als uitgangspunt genomen.
Tijdens het verloop van deze studie bleek dat het ontwerp van de toegangshelling zoals uit het concept van Abscis Architecten, langs weerszijden van de Kaaiweg, niet realiseerbaar zou zijn in het huidig gerealiseerde gabarit of dat van de toekomstige Kaaiweg. Er werd vervolgens gevraagd aan Sweco Belgium om het ontwerp bij te stellen naar deze nieuwe randvoorwaarden en met nieuwe in- en uitritten. Deze oefening gebeurde in afstemming met het ontwerp van de kaaivlakte van zowel Sint-Andries en Zuid fase 3 als het Centraal deel, opdat de integratie van de voor de parking benodigde infrastructuur (in- en uitrit, voetgangerstoegangen, ventilatie, enzovoort) zo kwalitatief mogelijk kan geïntegreerd worden in het openbaar domein.
Het resultaat van deze studie toont aan dat het technisch mogelijk is om een ondergrondse buurtparking te realiseren op de Plantinkaai met de volgende eigenschappen:
Hoewel deze studie al vele oplossingen biedt aan de aanwezige knelpunten zijn er nog enkele die verder uitgeklaard dienen te worden voor realisatie en aanbesteding:
De knelpunten omtrent de ruiencollector en het dijklichaam zijn essentieel voor de realisatie van de buurtparking en dienen opgelost te worden alvorens het project van start kan gaan. MPA AG zal dan ook de nodige stappen zetten om een akkoord te bekomen met Aquafin en De Vlaamse Waterweg, voorafgaand aan de mijlpaal van het opstarten van de plaatsingsprocedure.
De haalbaarheidsstudie en het bijhorende syntheseontwerp zijn toegevoegd als bijlage aan dit besluit. Aan het college wordt verder gevraagd om kennis te nemen van de resultaten van deze studie.
Naast de resultaten van deze studie is het aangeraden om bijkomende geotechnische terreinonderzoeken (hydrologische analyse, geo-analyse en een milieu hygiënisch onderzoek) en archeologische vooronderzoeken te laten uitvoeren.
B. Plaatsingsprocedure realisatie buurtparking
Procedure
Aangezien de buurtparking en de heraanleg van de Kaaien (inclusief waterkering) in deze zone onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn lijkt een gezamenlijke aanbesteding van de twee projecten de beste procedure. Hiervoor zal een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt worden tussen MPA AG, AG Vespa, Aquafin/Waterlink en De Vlaamse Waterweg.
Voor de buurtparking en de heraanleg van het openbaar domein wordt door MPA AG, AG Vespa, Aquafin/Waterlink en De Vlaamse Waterweg een gezamenlijk bestek uitgeschreven voor selectie van een private bouwpartner waarmee een maximaal ontzorgingscontract zal worden aangegaan. Deze zal de buurtparking verder ontwerpen en bouwen, inclusief toegangscomplex. Voor de aanleg van het openbaar domein van Sint-Andries en Zuid fase 3 zal het door Proap opgemaakte definitief ontwerp, waar nodig aangepast op de ondergrondse parking en fietsenstalling, opgenomen worden in het bestek.
Na selectie van in beginsel drie kandidaten (hiervan kan nog afgeweken worden) zullen deze kandidaten, voor de buurtparking een finaal ontwerp, een diepgaande uitvoeringsmethodiek en -fasering en een prijs indienen. Ook voor heraanleg openbaar domein met geïntegreerde waterkering wordt een prijs gevraagd. De kandidaten zullen geselecteerd worden op de combinatie van buurtparking en heraanleg openbaar domein met geïntegreerde waterkering. Hierbij is het essentieel dat geen van beide projecten in kwaliteit moet inboeten vanwege het andere. De realisatie van de projecten zal normaliter worden aanbesteed via een klassieke overheidsopdracht of onderhandelingsprocedure, in basis met volgende fases:
De finale uitwerking vraagt nog verder overleg, maar een onderhandelingsprocedure voor een dB: kleine d (design) en realisatie B (build) geniet momenteel de voorkeur. We spreken hier van een kleine d omdat er gezien de strikte technische eisen er slechts zeer weinig ontwerpvrijheid overblijft, het zal dus vooral het bouwen (grote B) van de parking betreffen. Hierbij zal een integrale uitvoeringsstudie op basis van de omgevingsvergunningaanvraag, documentatie en aanbestedingsdossier zoals voorafgaandelijk door de bouwheer opgemaakt het uitgangspunt vormen. Indien wenselijk of beter bevonden kan er nog overgegaan worden op een klassieke aanbestedingsmethode.
Onderstaande elementen vormen de inhoudelijke uitgangspunten van het bestekdeel voor de buurtparking:
Ruimtelijke en verkeerskundige randvoorwaarden
Het ontwerp van de buurtparking wordt opgemaakt door de bouwheer en zijn studiebureel, op basis van volgende ruimtelijke en verkeerskundige randvoorwaarden:
Een integraal overzicht van het ontwerpend onderzoek omtrent deze randvoorwaarden wordt als bijlage toegevoegd aan het bestek.
Gunningscriteria
Het opstellen van selectie- en gunningscriteria zal gebeuren in overleg met alle betrokken partijen (MPA AG, AG Vespa, De Vlaamse Waterweg, Aquafin, enzovoort). Voor beide onderdelen van het project zullen zowel kwaliteits- als prijscriteria gedefinieerd worden. Belangrijk hierbij is dat erop toegezien wordt dat geen van beide onderdelen in kwaliteit moet inboeten ten gevolge van een goede inschrijving voor het andere onderdeel.
Het opstellen en definiëren van deze criteria zal onderdeel uitmaken van de samenwerkingsovereenkomst die opgesteld zal worden tussen de betrokken partijen voor de realisatie van dit project.
Minimale randvoorwaarden
De minimale randvoorwaarden (niet-limitatief) voor de buurtparking, zoals gesteld door AG Vespa, MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit), zijn de volgende:
De Vlaamse Waterweg kan de lijst van minimale randvoorwaarden nog aanvullen met oog op de kaaimuurstabilisatie en de aanleg van de nieuwe waterkering in deze zone.
Timing
De selectie zal meteen worden opgestart na het uitwerken van de selectieprocedure en het opstellen van de samenwerkingsovereenkomst met AG Vespa. De uitwerking van het bestek zal, nadat het ontwerp finaal is voor bouwaanvraag nog circa 12 weken in beslag nemen. Na selectie en afwerken van het bestek volgt de offerte/ best-and-final-offer (BAFO) fase.
C. Vergunningstraject
Procedure
De omgevingsvergunning voor de projecten wordt parallel met de aanbesteding aangevraagd door AG Vespa (bijgestaan door Sweco Belgium). Dit zorgt ervoor dat deze twee procedures gelijktijdig kunnen lopen en er een aanzienlijke tijdsbesparing kan plaatsvinden.
De buurtparking bevindt zich in een zone voor ‘oeverstrook met bijzondere bestemming’ volgens de voorschriften is deze zone voorzien voor "de heraanleg van de kaaien, buurtrecreatie alsmede toeristische en havenactiviteiten kunnen er samengaan; alleen werken en handelingen die daarmee verband houden zijn toegelaten". Aangezien de twee projecten een gezamenlijke vergunning zullen kennen kan er geargumenteerd worden dat de buurtparking mee onder de heraanleg van de Kaaien valt.
Gezien de mate van uitwerking van het vooronderzoek zal het voorbereiden van het dossier voor de vergunningsaanvraag nog ongeveer 12 weken in beslag nemen. MPA zal het huidige ontwerp voorafgaandelijk nog finaal afstemmen met de betrokken partijen (AG Vespa, DVW, Aquafin, Onroerend Erfgoed, enzovoort).
De fasering ziet er als volgt uit:
D. Planning
Een balkendiagram is als bijlage gevoegd. De realisatie zal opgesplitst worden in fases of werkpakketten.
E. Bouwheer
De modaliteiten omtrent het bouwheerschap worden nog verder uitgewerkt als onderdeel van de op te stellen samenwerkingsovereenkomst met AG Vespa, Waterlink en De Vlaamse Waterweg.
F. Financiering
Het uitgangspunt is dat MPA AG de financiering van de buurtparking op zich neemt. De fiscaliteit van de buurtparking dient nader onderzocht te worden.
G. Samenwerkingsovereenkomst MPA AG - AG Vespa - De Vlaamse Waterweg - Aquafin/Waterlink
Voor de gezamenlijke uitwerking van de twee projecten dient een uitvoerige samenwerkingsovereenkomst opgesteld te worden tussen MPA AG, AG Vespa, Aquafin/Waterlink en De Vlaamse Waterweg. Hierin moet, niet limitatief, opgenomen worden:
H. Varia
Sweco Belgium wordt gevraagd tot opmaak van het aanvraagdossier voor de omgevingsvergunning, het technisch bestek en het toezicht op de werken, dit binnen het raamcontract waarmee de haalbaarheidsstudie reeds werd uitgevoerd. In functie van de finale gunningsprocedure (dB) zal de opdracht/scope van Sweco Belgium voorafgaandelijk moeten vastgelegd worden.
Het juridisch kader zal binnen het raamcontract door DLA worden uitgewerkt.
Diverse grondonderzoeken zullen maximaal binnen het raamcontract worden besteld, dan wel aanbesteed. Diverse afspraken met voorgaande partners dienen uitgewerkt te worden.
Dit besluit betreft een opdracht aan het AG MPA en heeft geen financiële gevolgen voor stad Antwerpen. De financiële gevolgen worden vanuit het principe volledig bij het AG MPA voorzien.
Het college neemt kennis van de resultaten van de technische studie en het synthese ontwerp van de ondergrondse buurtparking met fietsenstalling Sint-Andries, en de randvoorwaarden die daaruit voortkomen.
Het college keurt het conceptontwerp voor de buurtparking Sint-Andries als basis voor het verdere vergunningstraject goed.
Het college keurt de procedure die Mobiliteit en Parkeren Antwerpen zal opstarten (na afstemming met AG Vespa, Aquafin en De Vlaamse Waterweg) om buurtparking Sint-Andries te realiseren goed.
Het college keurt de ruimtelijke en verkeerskundige randvoorwaarden goed.
Het college keurt de procedure die Mobiliteit en Parkeren Antwerpen en AG Vespa zullen opstarten om een omgevingsvergunning te bekomen voor de realisatie van buurtparking Sint-Andries/heraanleg Scheldekaaien, en de daarbij horende onderzoeken, goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
---|---|
MPA AG | Afstemmen met Aquafin en De Vlaamse Waterweg over respectievelijk de ruiencollector en de integratie van de stijgpunten in het dijklichaam van de waterkering. |
Afstemmen met SW/K&L, AG Vespa, Fluvius en Extraqt over het onderzoek naar de realisatie van een Aquathermie-installatie en een warmtenet naar de gebouwencluster omgeving Groenplaats. | |
Doorstart benodigde Geotechnische terreinonderzoeken, grondanalyse en archeologische vooronderzoeken ter voorbereiding van het finale ontwerp en bouwen van de parking. | |
Doorstart uitwerking van het finale ontwerp in functie van aanvraag omgevingsvergunning. | |
Onderzoek van de fiscaliteit van het project en in kaart brengen van ruimere financiële gevolgen. | |
AG Vespa en MPA AG | Opstellen samenwerkingsovereenkomst voor het realiseren en afstemmen van heraanleg Kaaien en de realisatie van de ondergrondse buurtparking in samenwerking met De Vlaamse Waterweg en Aquafin/Waterlink. |
Opmaak selectieleidraad 'Opdracht voor openbare werken voor de bouw van Buurtparking Sint-Andries en heraanleg openbaar domein Scheldekaaien Sint-Andries en Zuid fase 3'. | |
Opmaak bestek 'Opdracht voor openbare werken voor de bouw van buurtparking Sint-Andries en heraanleg openbaar domein Scheldekaaien Sint-Andries en Zuid fase 3' inclusief bijlagen. | |
Opmaak vergunningsdossier voor de bouw van ‘Buurtparking Sint-Andries en heraanleg openbaar domein Scheldekaaien Sint-Andries en Zuid fase 3’. |