Terug
Gepubliceerd op 04/09/2023

2023_CBS_05862 - Omgevingsvergunning - OMV_2023028158. Leerhoeklaan 47. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/09/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05862 - Omgevingsvergunning - OMV_2023028158. Leerhoeklaan 47. District Ekeren - Goedkeuring 2023_CBS_05862 - Omgevingsvergunning - OMV_2023028158. Leerhoeklaan 47. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023028158

Gegevens van de aanvrager:

Gary Robion met als adres Leerhoeklaan 47 te 2180 Antwerpen en Joke Van Dorslaer met als adres Leerhoeklaan 47 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:

Leerhoeklaan 47 2180 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 250H

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          13/07/1964: vergunning (196419) voor het verkavelen van gronden voor woningbouw;

-          27/08/1964: vergunning (803#7085) voor het bouwen van een eengezinswoning.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder zadeldak; 
  • bouwdiepte variërend tussen 8 en 9 m op het gelijkvloers – bovengelegen bouwlagen tot 8 m;

-          gevelafwerking:

  • parement in rode baksteen met zwarte en witte accenten. Schrijnwerk in hout;

-          inrichting:

  • grotendeels onverharde voortuin, met enkel toegangspad naar voordeur, afgesloten ter hoogte van openbaar domein door middel van een laag muurtje.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd:

  • uitgebreide gelijkvloerse aanbouw (in de vorm van een serre of veranda), tot 11,50 m;
  • volledig verharde voortuin, zonder afsluiting vooraan.
     

Nieuwe toestand

-          conform bestaande toestand, dus mits het regulariseren van de voortuinverharding, afgezien van:

-          bouwvolume:

  • toegevoegde uitbouw achteraan, van 2 bouwlagen onder plat dak, met een totale bouwdiepte tot 12 m;

-          inrichting:

  • nieuw tuinterras (van ± 18 m²).

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume achteraan;

-          doorvoeren van (interne) constructieve werken;

-          regulariseren van het geheel verharden van de voortuinzone.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verkavelingsvergunning op volgend(e) punt(en):

-          Het aanleggen van op- en afritten in de bouwvrije voortuin is verboden. Betreffende zone werd hier geheel verhard en ingericht als (twee) autostalplaatsen, weliswaar zonder dat de voortuinzone voldoet aan de vastgelegde normen om op een degelijke wijze een wagen in te parkeren (niet minimaal 5 m diep);

-          Het hoofdgebouw dient een bouwdiepte van maximaal 9 m te hebben (op de bovengelegen verdiepingen), waarbij de maximale gelijkvloerse bouwdiepte kan worden voorzien tot 13 m. In deze wordt de uitbouw voorzien over 2 volwaardige bouwlagen en dit tot een bouwdiepte van 12 m (met andere woorden 3 m te diep op de 1ste verdieping).

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  •  Artikel 6 – Harmonie en draagkracht: in een omgeving waar de bestaande bebouwing homogene kenmerken vertoont, moeten de op te richten of de te verbouwen gebouwen zodanig worden ontworpen dat ze in harmonie zijn met de kenmerken van de omgeving. Deze worden bepaald door het referentiebeeld en dat wordt gevormd door de gebouwde omgeving die de begrenzing vormt met de buitenruimte en bestaat uit de gebouwen welke inzake harmonische samenhang het talrijkste zijn en dus kenmerkend voor de betreffende omgeving kunnen genoemd worden. In dit geval zijn er sporadisch gelijkaardige uitbouwen van 2 bouwlagen aanwezig maar deze werden zonder uitzondering opgetrokken zonder voorhanden zijnde bouw- of omgevingsvergunning en dergelijke is bijgevolg niet typerend te noemen voor de omgeving en derhalve strijdig met de voorschriften (van zowel de bouwverordening als van de geldende verkaveling);
  • Artikel 10 – Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: bij nieuwbouw, herbouw, functiewijziging of een volume-uitbreiding moeten de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte in harmonie zijn met het referentiebeeld, zoals nader bepaald in Artikel 6 “Harmonie en draagkracht”. Er kan niet gerefereerd worden naar bestaande gebouwen die niet in harmonie of storend zijn met de omgeving of waarvoor tot op heden geen vergunning werd verleend. Een uitbouw van 2 bouwlagen is niet typerend voor de omgeving en strijdig met de geldende voorschriften;
  • Artikel 19 – Tuinafsluitingen: de voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek, met een hoogte van maximum 1 meter. Tot de voortuinafsluiting behoren zowel de afsluiting langs openbare ruimte als afsluitingen tussen voortuinen onderling. In deze ontbreekt vermelde afsluiting.
  • Artikel 27 – Open ruimte: voortuinen zijn vrij van constructies met uitzondering van tuinafsluitingen, brievenbussen, enz. Enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten, zoals:
    • paden, palend aan de bebouwing, en toegangspaden met een maximumbreedte van 1,50 meter;
    • opritten naar een vergunde garage of carport of autostaanplaatsen met een maximumbreedte van 3 meter per autostaanplaats.

In dit geval werd de gehele voortuin verhard en ingericht als autostalplaats, ook al beschikt deze bijkomend niet over de vereiste minimale diepte om laatstgenoemde op een degelijke wijze te laten plaatsvinden;

  • Artikel 34 – Stabiliteit en scheidingsmuren: het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dient een opstand van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak te hebben. Deze opstand mag niet met brandbaar materiaal bekleed worden. Er is onvoldoende duidelijkheid of de nieuwe achterbouw hierover beschikt;
  • Artikel 38 – Groendaken: het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 vierkante meter. Bij eengezinswoningen is een groendak niet verplicht indien de dakwaterafvoer naar een hemelwaterput is voorzien. In deze werd noch een groendak noch een regenwaterput voorzien.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Provincie aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er zijn onvoldoende gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften, met uitzondering van artikel 6 en 10, zoals verder in dit verslag besproken wordt.


Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet het verbouwen en uitbreiden van een vergunde eengezinswoning en gelet op de verenigbaarheid van vermelde functie met de specifieke bestemmingsvoorschriften van de van kracht zijnde verkaveling, is er in deze dan ook ontegensprekelijk sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De geplande volumetrie is grotendeels aanvaardbaar en in overeenstemming met de van kracht zijnde voorschriften; echter geldt dit niet rechtstreeks voor de geplande uitbreiding op de 1ste verdieping, dewelke strijdig is met de specifieke maatvoeringsvoorschriften van de vigerende verkaveling.

De aanvraag komt echter in aanmerking voor een afwijking onder toepassing van artikel 4.4.1 VCRO. Er werd namelijk een openbaar onderzoek gevoerd en artikel 4.4.1 bepaalt dat, in dat geval, beperkte afwijkingen kunnen worden toegestaan op de afmetingen en inplanting van constructies, maar niet op bestemming, V/T en aantal bouwlagen. De gevraagde bouwdiepte op de verdieping valt nog steeds binnen de bouwstrook, waardoor geen afwijking op de bestemming vastgesteld kan worden. Aangezien de verkaveling geen maximaal toegestane V/T index bepaalt kan de uitbreiding ook niet als een afwijking hierop beschouwd worden. Het aantal bouwlagen wijzigt evenmin, dus ook hier is de aanvraag mee in overeenstemming. Verder stellen we vast dat er in de onmiddellijke omgeving, waaronder de rechterbuur, reeds een aantal uitbreidingen op de eerste verdieping gerealiseerd werden. Hoewel deze voor het grootste deel niet vergund blijken, kan er wel gesproken worden van een nieuw referentiebeeld en kan de aanvraag hiermee in overeenstemming geacht worden.
Gezien de beperkte afwijkingen op de voorschriften wordt ook geen significante hinder of nadelen verwacht voor de aanpalenden. Bovendien leverde het openbaar onderzoek geen bezwaren op. De gevraagde uitbreiding kan bijgevolg in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening geacht worden en een afwijking op basis van artikel 4.4.1 VCRO kan gunstig geadviseerd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De geplande werken zouden geheel aan de achterzijde plaatsvinden en zouden bijgevolg niet zichtbaar zijn vanop het openbare domein. Desalniettemin zijn de gehanteerde materialen, rood genuanceerde gevelsteen en grijs aluminium schrijnwerk, aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en zonder meer visueel ingepast in de gebouwde context.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is dan ook zonder meer gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De voortuin moet afgesloten worden conform de bepalingen van artikel 19 – tuinafsluitingen, van de Antwerpse bouwcode.
3. De voortuin moet ingericht worden conform de bepalingen van artikel 27 van de Antwerpse bouwcode met als verharding enkel een pad, palend aan de bebouwing, en een toegangspad met een maximumbreedte van 1,50 meter.
4. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.
5. Het nieuwe dak van de uitbreiding moet aangelegd worden met een groendak conform de bepalingen van artikel 38 van de Antwerpse bouwcode.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 maart 2023

Volledig en ontvankelijk

28 april 2023

Start 1e openbaar onderzoek

10 mei 2023

Einde 1e openbaar onderzoek

8 juni 2023

Beslissing toepassing administratieve lus

19 juni 2023

Start laatste openbaar onderzoek

29 juni 2023

Einde laatste openbaar onderzoek

28 juli 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit)

10 oktober 2023

Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit)

8 januari 2024

Verslag GOA

24 augustus 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De organisatie van het vereiste openbare onderzoek werd niet correct uitgevoerd.

 

In eerste instantie dient de affiche te worden opgehangen en gedateerd minimaal 1 kalenderdag vóór de officiële startdatum van het openbare onderzoek (in dit geval 10 mei) – hier is er sprake van 10 of 16 mei (moeilijk leesbaar, gelet op de grove korrel van de foto), waardoor er ontegensprekelijk sprake is van een procedurefout.

 

In tweede instantie dient deze affiche te worden opgehangen of bevestigd ter hoogte van het openbare domein; aangezien er hier sprake is van een woning met voortuin, kan een affichage ter hoogte van de voorgevel dan ook niet aanvaard worden aangezien op deze manier een belanghebbende derde wordt verplicht, voor het lezen van de affiche, om principieel zonder toestemming privéterrein te betreden.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

10 mei 2023

8 juni 2023

0

0

0

0

29 juni 2023

28 juli 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De voortuin moet afgesloten worden conform de bepalingen van artikel 19 – tuinafsluitingen, van de Antwerpse bouwcode.
3. De voortuin moet ingericht worden conform de bepalingen van artikel 27 van de Antwerpse bouwcode met als verharding enkel een pad, palend aan de bebouwing, en een toegangspad met een maximumbreedte van 1,50 meter.
4. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.
5. Het nieuwe dak van de uitbreiding moet aangelegd worden met een groendak conform de bepalingen van artikel 38 van de Antwerpse bouwcode.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.