Terug
Gepubliceerd op 18/09/2023

2023_CBS_06203 - Omgevingsvergunning - OMV_2023037405. Waterloostraat 43. District Berchem - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 15/09/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_06203 - Omgevingsvergunning - OMV_2023037405. Waterloostraat 43. District Berchem - Weigering 2023_CBS_06203 - Omgevingsvergunning - OMV_2023037405. Waterloostraat 43. District Berchem - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023037405

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Elisabeth Dierickx met als adres Waterloostraat 43 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Waterloostraat 43 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 22 sectie D nr. 1290P19

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

-          uitbreiden van het volume; 

-          wijzigen van de scheimuren;

-          plaatsen van buitentrap;

-          doorvoeren van constructieve werken. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Onroerend Erfgoed

20 juni 2023

20 juli 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

20 juni 2023

14 juli 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6: Het talrijkst hebben de gebouwen in de omgeving een bouwdiepte van circa 16 m, zonder de terrassen en bijhorende luifels. Het voorzien van een bouwdiepte van circa 20 m kan bijgevolg bezwaarlijk kenmerkend genoemd worden.
  • Artikel 10: De voorgestelde bouwdiepte en hoogte houdt geen rekening met een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van alle verblijfsruimten in het gebouw, in de tuinen en in de omgeving.
  • Artikel 21: De minimale vrije hoogte bij het overdekt terras bij de souterrain is 2,12 m.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 100 jaar onder huidig klimaat.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het talrijkst hebben de gebouwen in de omgeving een bouwdiepte van circa 16 m, zonder de terrassen en bijhorende luifels. Het voorzien van een bouwdiepte van circa 20 m kan bijgevolg bezwaarlijk kenmerkend genoemd worden.

De voorgestelde bouwdiepte en hoogte houdt geen rekening met een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van alle verblijfsruimten in het gebouw, in de tuinen en in de omgeving.

Dit is onaanvaardbaar.

 

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar het Agentschap Onroerend Erfgoed gelet op de ligging in het beschermd stads- en dorpsgezicht ‘Zurenborg’.

Niet alleen de voor-, maar ook de achtergevel valt onder deze bescherming.

Dat maakt dat de geplande ingrepen achteraan integraal vallen onder de bevoegdheid van het agentschap Onroerend Erfgoed.

De stedelijke dienst Monumentenzorg sluit zich dan ook aan bij het advies van het agentschap.

 

Het agentschap adviseert als volgt:

“Gunstig advies

Volgende handelingen krijgen een gunstig advies omdat ze geen afbreuk doen aan de bescherming:
de werken omvatten het afbreken van de bestaande, niet-originele veranda en het bouwen van een nieuwe uitbouw die dieper is. De trap die vanaf de uitbouw naar de koer leidt wordt daarbij verplaatst, net zoals het kleine trapje dat vanaf de koer naar de kelderverdieping leidt. Deze werken hebben weinig impact op de erfgoedwaarde aangezien het oorspronkelijke overdekte terras en de oorspronkelijke trap naar de koer niet meer aanwezig zijn. De keldertrap is mogelijk wel nog authentiek, maar de erfgoedwaarde lijkt beperkt te zijn. Het vergroten van de daklichtopening in de keuken is mogelijk aangezien deze lichtkoepel niet authentiek is.

 

Ongunstig advies

Volgende handelingen krijgen een ongunstig advies, omdat ze afbreuk doen aan de bescherming: Om een leefkeuken te realiseren, voegt men de nieuwe uitbouw samen met de keuken door het bestaande schrijnwerk te verwijderen en de opening ter hoogte van het vensterraam naar onder door te trekken. Op de oorspronkelijke gevelplannen zien we dat het oorspronkelijke schrijnwerk behouden bleef. Het verwijderen van dit waardevolle schrijnwerk om een open leefkeuken te realiseren, doet bijgevolg afbreuk aan de bescherming en is niet toegestaan.

Uit de motivering blijkt dat deze handelingen niet overeenstemmen met de direct werkende normen van de regelgeving Onroerend erfgoed, namelijk met het passief behoudsbeginsel (art. 6.4.3 Onroerenderfgoeddecreet);”

 

Indien het behoud van het buitenschrijnwerk in voorwaarde wordt opgelegd, voldoet de leefkeuken niet meer aan artikel 24 van de bouwcode. Deze kan niet meer op natuurlijke wijze worden verlucht.

Echter wordt de uitbreiding ongunstig geadviseerd waardoor het buitenschrijnwerk behouden kan blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met een goede ruimtelijke ordening en de stedenbouwkundige voorschriften.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 maart 2023

Volledig en ontvankelijk

20 juni 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit)

19 augustus 2023

Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit)

17 november 2023

Verslag GOA

5 september 2023

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Verantwoording: De opgegeven verantwoording lijkt voor de bezwaarindiener mank te lopen. Volgens hem is het net omdat de bestaande veranda dicht gemaakt werd dat deze toestand ontstaan is. Het verwijderen van het buitenschrijnwerk kan volgens hem eveneens gebeuren met de huidige veranda.

Beoordeling: Het bezwaar is gegrond. Er kan inderdaad niet gerefereerd worden naar bestaande situaties in overtreding.

 

  1. Privacy – inkijk: Volgens de bezwaarindiener vormde de veranda geen probleem, de huidige glaspartij gaat tot op zithoogte. In de nieuwe toestand wordt de leefkeuken (verandering van functie van de veranda) meer naar de tuinkant door geschoven en komen er glaspartijen tot op vloerniveau. Deze nieuwe toestand lijkt wel een gevaar te vormen naar de typische omslotenheid van zijn tuin met manshoge tuinmuur. De vloer van de veranda, op 1,5 m hoogte boven het maaiveld, situeert zich ongeveer op de hoogte van die tuinmuur. Er is dus rechtstreeks zicht in de keuken en in de tuin.

Beoordeling: Het bezwaar is gegrond. Door de combinatie van de voorgestelde werken ontstaat inkijk in de aanpalende tuin.

 

  1. Verhogen scheidsmuur: Doordat de scheidingsmuren verhoogd moeten worden – omdat de veranda 50 cm hoger komt, maakt volgens de bezwaarindiener dat het open karakter van zijn huis - een belangrijke troef voor een stadswoning volgens hem – steeds meer ingeperkt wordt. In 5 jaar tijd zal hij circa 4m² scheidingsmuur bij gekregen hebben, want ook de buren aan de andere zijde van zijn woning verhoogden de scheidingsmuur bij hun verbouwing.

Beoordeling: Het bezwaar is gegrond. Door de voorgestelde diepte en hoogte ontstaat een scheidingsmuur die niet kenmerkend is voor een tuin.

 

  1. Scheids- of tuinmuur: Volgens de bezwaarindiener is de scheidingsmuur die zal gebruikt worden voor de keuken in feite een tuinmuur. Hij maakt zich zorgen rond toekomstige vochtproblemen, stabiliteit en/of isolatie. De vochtproblemen die mogelijks zouden voortkomen uit de verbouwingsbeslissing van zijn buren mogen niet verhaald worden op de huidige of toekomstige eigenaren van het naburig perceel. Eventuele isolatie van de muur moet aan de zijde van de aanvraag gebeuren. Als er eventuele instabiliteit van de huidige scheidingsmuur zou ontstaan, dan is dit een probleem voor de huidige of toekomstige eigenaars van nr 43. Vooral bij het uitgraven van de nieuwe keldertrap dient er rekening gehouden te worden met de stabiliteit van de scheidings-tuinmuur.

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De omgevingsvergunning heeft een zakelijk karakter. Werken die uitgevoerd worden aan gemene scheidsmuren kunnen slechts uitgevoerd worden, mits de uitdrukkelijke toestemming van beide partijen en volgens de regels van de kunst.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.