Terug
Gepubliceerd op 18/09/2023

2023_CBS_06216 - Omgevingsvergunning - OMV_2023073668. Cornelis Schutstraat 23. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/09/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_06216 - Omgevingsvergunning - OMV_2023073668. Cornelis Schutstraat 23. District Deurne - Goedkeuring 2023_CBS_06216 - Omgevingsvergunning - OMV_2023073668. Cornelis Schutstraat 23. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023073668

Gegevens van de aanvrager:

de heer Mimoun El Abdellaoui met als adres Cornelis Schutstraat 23 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Cornelis Schutstraat 23 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 29 sectie A nr. 573G6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-         17/05/2023: weigering (OMV_2022144445) voor het uitbreiden van een eengezinswoning;

-         06/10/2022: weigering (OMV_2022018086) voor het regulariseren van de aanbouw van een eengezinswoning;

-         18/10/2021: proces verbaal (11002_2021_14902_VPV) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaande vergunning;

-         14/11/1973: vergunning (627#32619) voor het uitvoeren van een voorgevelverandering;

-         03/04/1968: vergunning (627#32617) voor het uitvoeren van verbouwingswerken.

 

Vergunde toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak;
  • getrapte bouwdiepte van de gelijkvloerse verdieping van circa 12,5 m (links) tot circa 17 m (rechts);

-          gevelafwerking:

  • rode gevelsteen met een plint in blauwe hardsteen;
  • houten buitenschrijnwerk.

 

Bestaande toestand

Overeenkomstig met de vergunde toestand met volgende wijzigingen of aanvullingen:

-          bouwdiepte:

  • volledige gelijkvloerse verdieping tot circa 17 m;

-          gevelafwerking ongewijzigd;

-          inrichting:

  • volledig verharde koer.

 

Nieuwe toestand

Overeenkomstig met de vergunde toestand met volgende wijzigingen of aanvullingen:

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte gelijkvloerse verdieping tot circa 17 m;
  • interne constructieve verbouwingen voor het openwerken van de gelijkvloerse verdieping;
  • ophogen van de scheidingsmuur;

-          gevelafwerking:

  • de voorgevel maakt geen deel uit van de aanvraag;

-          inrichting:

  • gedeeltelijk ontharden van de koer met behoud van 20 m² verharding.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het bouwvolume;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar. De bestaande vergunde eengezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met het woongebied volgens gewestplan.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De vergunde woning omvat een hoofdbouw van twee bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing en is aangevuld met een achterbouw van één tot twee bouwlagen onder plat dak. De achterbouw heeft een gelijkvloerse bouwdiepte van 17 meter ter hoogte van de rechterperceelsgrens en 12,35 meter langs de linker perceelsgrens. In de bestaande toestand bleef de vergunde bouwdiepte van 17 meter behouden, maar werd deze over de volledige perceelsbreedte uitgevoerd.

 

De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag zijn in overeenstemming met het referentiebeeld van de omgeving. Voor de uitbreiding wordt de scheimuur met de linker aanpalende beperkt opgehoogd. Er wordt geen ontoelaatbaar nadeel met betrekking tot bezonning of privacy verwacht voor de naburige percelen. Ook blijft er voldoende open ruimte over voor een kwalitatieve buitenruimte.

 

Visueel-vormelijke elementen

De achtergevel is uitgevoerd in zwarte sidings op de verdieping en grijze cementering in combinatie met donkergrijze rockpanels op het gelijkvloers. Het materiaalgebruik is visueel inpasbaar in de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Ten opzichte van de eerdere ingediende aanvraag die door de deputatie werd geweigerd, werd het valse plafond in de keuken verwijderd om een vrije hoogte van minimum 2,60 meter te bekomen (bouwcode, artikel 21). Deze ingreep wordt geapprecieerd en wordt duidelijk gedocumenteerd in de beschrijvende nota.

 

De aanvraag bevat geen plannen van de voorgevel en de verdiepingen. Hierdoor worden alle vergunningsplichtige handelingen, werken en wijzigingen aan de voorgevel en op de verdieping uitgesloten van vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Alle vergunningsplichtige werken, handelingen en wijzigingen aan de voorgevel en op de verdieping worden uitgesloten van vergunning.

3. De scheimuur af te werken met pleisterwerk.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 mei 2023

Volledig en ontvankelijk

19 juli 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit)

17 september 2023

Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit)

16 december 2023

Verslag GOA

5 september 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Verlies van uitzicht: Het bezwaar dat de ophoging van de scheimuur het uitzicht van de bezwaarindiener teniet doet op de bomen op verder gelegen percelen;

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De bezwaarindiener tracht zich een zicht toe te eigenen op een eigendom dat niet het zijne is. De aanvraag is gelegen in de nabijheid van de zogenaamde oksel van het bouwblok. Wonen in dit gedeelte betekent vaak meer bebouwing op een kleinere oppervlakte, wat een impact kan hebben op de zichten. De vergunde bouwdiepte werd perceelsbreed, maar enkel op het gelijkvloers uitgevoerd. De bouwdiepte en de bouwhoogte zijn voor het gelijkvloers gebruikelijk te noemen. Er blijft voldoende tuinzone over op dit perceel en er worden geen bomen gerooid.

 

Verlies aan lichtinval: Het bezwaar dat de werken een ongunstig effect hebben op de lichtinval en de schaduwwerking in de buitenruimte en de keuken van de bezwaarindiener. De ophoging van de scheimuur met circa 0,70 meter heeft een vernauwend effect;

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Het perceel waarop de aanvraag van toepassing is, is noordelijk gelegen ten opzichte van het perceel van de bezwaarindiener. Gezien de oriëntatie van de percelen zal een verlies aan rechtstreekse lichtinval erg beperkt en zelfs verwaarloosbaar zijn. De voorgestelde hoogte van de scheimuur is gebruikelijk. Stedenbouwkundig is het verbreden van de gelijkvloerse uitbouw verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visuele hinder: Het bezwaar dat de weinig fraai afgewerkte zijgevel van de achterbouw visueel storend is voor de bezwaarindieners;

Beoordeling: Het bezwaar is gegrond. De afwerking van de scheidingsmuur is niet gepreciseerd. De aanvrager stelt dat de afwerkingslaag zal bepaald worden in overleg met de buur. In voorwaarde wordt opgelegd om de scheimuur af te werken met pleisterwerk.

 

Draagkracht: Het bezwaar dat in de oksel van het bouwblok de draagkracht bewaard moeten worden. Enkel de oorspronkelijke uitbouw waarbij slechts de helft van de perceelsbreedte werd bebouwd, getuigt van een goede ruimtelijke ordening;

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De aangevraagde bouwdiepte op het gelijkvloers is in overeenstemming met het referentiebeeld van de omgeving. Er zijn vergelijkbare aanbouwen in de omgeving met dezelfde afmetingen. Meer dan 20% van het perceel blijft vrij van bebouwing. Er wordt geoordeeld dat de ruimtelijke draagkracht van de omgeving niet overschreden wordt. De gevraagde bouwhoogte is bovendien een aanvaardbare en redelijke bouwhoogte voor een gelijkvloerse uitbouw. De bouwhoogte houdt rekening met een voldoende interne hoogte, in functie van de woonkwaliteit, en een voldoende dakopstand, in functie van het voorkomen van brandoverslag.

 

Regularisatieaanvraag: Het bezwaar dat een regularisatieaanvraag op dezelfde manier moet worden behandeld als een aanvraag voorafgaand aan de betreffende werken en dit conform rechtspraak van de Raad voor Vergunningenbetwisting;

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Bij de beoordeling wordt geen rekening gehouden met het feit dat het een regularisatie betreft. De aanvraag wordt beoordeeld op de verenigbaarheid met de geldende regelgeving en de goede ruimtelijke ordening. De aanvraag voldoet hieraan.

 

Beperkte groene ruimte: Het bezwaar dat de ligging (schaduwzijde) en beperkte oppervlakte van de groenzone de aanleg ervan onmogelijk maken;

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Elke groene en onverharde ruimte draagt bij aan een verhoging van de biodiversiteit en een vermindering van de opwarming van de stedelijke omgeving, ook wanneer deze aangeplant wordt met schaduwplanten. De aanvraag voldoet bovendien aan artikel 27 van de bouwcode. Dit artikel handelt over open ruimte in de achtertuinzone van een perceel.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Alle vergunningsplichtige werken, handelingen en wijzigingen aan de voorgevel en op de verdieping worden uitgesloten van vergunning.

3. De scheimuur af te werken met pleisterwerk.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.