Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023075023 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Martina Selhorst met als adres Vlaams Hoofdlaan 01 bus 001 te 2050 Antwerpen |
Ligging van het project: | Melkmarkt 5 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 1 sectie A nr. 1161A |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een meergezinswoning met handelsgelijkvloers |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 20/07/2023: vergunning (2023349) voor een horecaterras;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:
- https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/102522;
- 02/10/1997: vergunning (19962433) voor het uitbreiden van een bestaande croissanterie;
- 13/04/1956: vergunning (18#35180) voor gevelverandering;
- 09/03/1871: toelating (1871#122) voor veranderingen – uitstalraam;
- 19/04/1865: toelating (19/04/1865) voor veranderingen.
Vergunde toestand
- functie: gemengd gebouw:
- 1 tweeslaapkamerappartement op de eerste verdieping;
- 1 eenslaapkamerappartement op de tweede verdieping;
- 1 duplex appartement op de derde en vierde verdieping;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van de gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- functie: gemengd gebouw:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting: fietsenberging in de rechterhoek van het perceel op de gelijkvloerse verdieping.
Inhoud van de aanvraag
- gedeeltelijk slopen van de vloerplaat tussen de 2 bovenste bouwlagen;
- wijzigen van de voorgevel;
- inrichten van een fietsenberging;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 25 juli 2023 | 22 augustus 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed | 25 juli 2023 | 24 augustus 2023 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 25 juli 2023 | 1 augustus 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 25 juli 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 25 juli 2023 | 10 augustus 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
De vierde bouwlaag en de daklaag hebben niet de vereiste minimale vrije hoogte van 2,60 m voor verblijfsruimtes.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 100 jaar onder toekomstig (2050) klimaat.
project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.
Het project is gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat de renovatie en verbouwing van een bestaande meergezinswoning met handelsgelijkvloers zonder functiewijziging of vermeerdering van het aantal woningen.
De stedelijke dienst Business en Innovatie gaf een gunstig advies voor kleine optimalisatiewerken aan een commercieel gelijkvloers van een pand gelegen in afgebakend kernwinkelgebied centrum Antwerpen. Behoud en optimalisatie van de commerciële ruimte is in deze zone gunstig te beoordelen, met het oog op de kernversterking.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het pand werd opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed en is bovendien gelegen in CHE-gebied. Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig:
“De geplande ingrepen omvatten de verbouwing van de meergezinswoning en een doorgedreven gevelrestauratie. Het ontwerpvoorstel kwam tot stand in nauw overleg met de stedelijke dienst Monumentenzorg.
De panden werden eertijds opgebouwd als traditionele diephuizen en bevatten nog steeds een historische kern met moer- en kinderbalken. De vooropgestelde herinrichting van de meergezinswoning betreft geen structurele wijzigingen. De opbouw met historische moer- en kinderbalken dient integraal bewaard te worden.
Het onderzoek in functie van de geplande werken, toonde verschillende verbouwingen en wijzigingen aan de gevels zonder vergunning. De intenties van de aanvrager tot herstel van de historische verschijningsvorm, worden dan ook sterk gewaardeerd vanuit erfgoedstandpunt. Gelet op de beeldbepalende ligging van het pand in het hart van de historische binnenstad blijft de stedelijke dienst Monumentenzorg graag betrokken bij de restauratiecampagne. Er wordt daarom gevraagd om de typedetails van schrijnwerk en ook smeedwerk ter goedkeuring voor te leggen en dit voorafgaand aan de bestelling ervan.
Het ontwerp toont ook de reconstructie van de zinken jaloeziekapjes die bovenaan de ramen van de eerste verdieping aanwezig waren. Deze dienden vroeger als soort van afdekplaat voor zonnewering of rolluiken. Een reconstructie behoort zeker tot de mogelijkheden, maar wordt vanuit de dienst niet verplicht of opgelegd.
Gelet op het bovenstaande worden door de stedelijke dienst Monumentenzorg volgende voorwaarden opgelegd:
- Integraal behoud van de historische opbouw van onder meer moer- en kinderbalken.
- Typedetails van het buitenschrijnwerk en het smeedwerk dienen ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg en dit voorafgaand aan de bestelling en/of plaatsing.
Vanuit het oogpunt monumentenzorg wordt het advies bijgetreden en als voorwaarde opgelegd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.
De bestaande appartementen zijn vergund en worden gerenoveerd en geoptimaliseerd met het oog op een betere woonkwaliteit.
In de bestaande en vergunde toestand bevinden er zich boven de handelsruimte drie appartementen, één tweeslaapkamerappartement op de eerste verdieping, één eenslaapkamerappartement op de tweede verdieping en tot slot een duplex appartement met twee slaapkamers op de derde en vierde verdieping. De bestaande plafondhoogte bedraagt in de huidige situatie op niveau +3 slechts 2,33 m, wat strijdig is met artikel 21 van de bouwcode dat een vrije hoogte van minimum 2,60 m oplegt voor leefruimten.
Daarom werd er nagedacht over een slimme ingreep zonder wijzigingen te moeten doorvoeren aan de belangrijke structuren van de historische panden. Er werden op de bovenste verdieping in het duplex appartement twee vides voorzien. De vloerplaat tussen de twee bovenste lagen wordt dus gedeeltelijk gesupprimeerd in functie van deze vides. De lage plafondhoogte boven de keuken wordt op deze manier ruimschoots gecompenseerd door de hoge vides.
Alle historische dakbalken en spantbenen blijven hierbij bewaard. Door de vides te creëren wordt er wel licht en lucht in het appartement getrokken en ontstaan er dubbelhoge plafonds. De vloerplaat tussen de derde en vierde verdieping kwam tot stand tijdens de 19de-eeuwse verhoging en bevat dus geen historische moer- en kinderbalkenstructuur. Om die reden werden de geplande doorbrekingen bij bespreking van het vooradvies gunstig geadviseerd vanuit het oogpunt van monumentenzorg.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 2 juni 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 25 juli 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit) | 23 september 2023 |
Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit) | 22 december 2023 |
Verslag GOA | 5 september 2023 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.